Daník vytvořil moc zajímavý překlad Wolského na téma: K2 v Polsku začíná vykazovat jisté mouchy.
O nutnosti urgentních úprav v zakoupených tancích K2GF. Na začátek důležitá poznámka: ať se to někomu líbí nebo ne, polské ozbrojené síly používají tři aktuálně špičkové poválečné tanky třetí generace: Leopard 2, Abrams a... K2. K aktuálně vyráběným strojům chybí už jen Merkava Mk.4 (Altaya ignoruji, protože se stále implementuje). S každou z těchto tří rodin tanků polský průmysl dělá nebo bude dělat něco v oblasti údržby, oprav a nakonec renovací a/nebo licenční výroby (potenciálně Abrams nebo K2PL).
Moje sympatie jsou známé: Abrams. Existují dva nepostradatelné důvody: nejlepší ochrana posádky díky plné izolaci munice od posádky a hlavní pancíř nejlépe přizpůsobený konvenčnímu bojišti. Samozřejmě, jak ukazuje Ukrajina, existuje prostor pro asymetrickou modernizaci nad rámec programu TUSK - např. instalací rušiček proti FPV dronům (ačkoli Duke na M1A2 SEP v.3 takové schopnosti údajně má) a aktivních soft a hard kill systémů. Pokud jde o provozní náchylnost, zlatý standard nastavuje Leopard 2. K2 jako mladá konstrukce se právě implementuje do armády ROK a polských ozbrojených sil - tato vozidla mají před sebou ještě mnoho let vývoje, než doženou osvědčené Abrams nebo Leopard 2 jako vyzrálou konstrukci. neznamená, že jsou to špatné tanky. V současné době máme v polských ozbrojených silách spíše neúrodu na základě volby mezi Mercedesem, Audi a BMW.
A je zřejmé, že uživatel po přechodu z T-72/PT-91 nebo Leoparda 2A4 bude s novými stroji spokojen. Všichni by byli. Ale bohužel při zavádění K2 do polských ozbrojených sil byly vynechány testy ve WITPiS v Sulejówce a ve WITU (to platí i pro Abrams), v důsledku čehož se nyní objevují různé nedostatky, které by měly být napraveny. O tom, proč je nedostatek testů ve výše zmíněných ústavech špatný, jsem psal včera. Zatímco Abrams je již propracován, K2 bude vyžadovat určité opravy, kterých si nemusí všimnout ti, kdo by si jich měli všimnout jako první – tedy vojáci v jednotkách. Vytvářejí se různé zprávy a zasílají se do zahraničního průmyslu a pak se odhalují pouze pozitivní části, které uniknou do korejského tisku.
Objektivně vzato je však K2 nejméně vytříbený design a jako takový si vyžádá „polonizaci“ v polském průmyslu i na úrovni vozidel K2GF – tedy 180 vozidel K2 zakoupených „vyprošťovacích“ s vybavením darovaným Ukrajině. Tady nejde o senzacechtivost nebo lobování za nějaký stroj (protože s každým strojem bude mít polský průmysl stejně co dělat), ale o bezpečnost posádek nebo snížení poruchovosti strojů. Příklad K2 nemá aretační páku pro uvolnění klínu závěru. Chvilka nepozornosti a někdo může přijít o prsty při obsluze nebo čištění děla. Další příklad: chybějící indikátor zpětného rázu a pevný koš na spodky mušlí a blatník. První je užitečný, aby nedošlo ke zničení rezistorů v pistoli. Nestřílíte z tanku jako ve hrách. Leopard 2 může vypálit přibližně 11-12 120mm granátů za sebou. Poté ještě pár a indikátor ukáže "Shaden"... K2 takový indikátor nemá. Netřeba nikoho přesvědčovat, jak důležitý je blatník a nádoba na spodek nábojů (s velmi horkým zapalovačem) po tragické nehodě Leoparda 2 ve Świętoszówě před pár lety...
Hodilo by se také utěsnit blok APU a baterie, aby se do něj nedostala voda. A celý hnací prostor, aby se do něj nedostala dešťová voda. Že se K2 může brodit po dně? No, možná. Po přípravě – což je úplně jiná situace. Bohužel se dešťová voda dostává do APU, baterie a motorového prostoru, protože něco bylo špatně navrženo a pak to někdo protlačil kolenem v Koreji při testech. Nebudu se zmiňovat o takových detailech, jako je chybějící přepínač volby typu zbraně na pozici velitele, nejen pozice střelce (sic!). Takových záležitostí je více – od chybějících držáků na zbraně posádky ve vozidle, přes příšernou ergonomii poklopů pro posádku, až po prozaické chybějící čištění VŠECHNY řidičova periskopu, nejen jednoho. Příkladů je více (opět si nemohu odpustit: před použitím velitelova zaměřovače musí posádka vyjít ven a otevřít jeho okenní kryt a zajistit jej), ale nejde o „nenávist“, ale o konstatování zřejmého faktu: K2 není dotažen do detailů a vyžaduje opravy. Jsou v něm některé nedostatky, které je potřeba jednoduše opravit a jsou nyní viditelné, protože vozidlo nebylo testováno ve WITPiS a WITU (balistika). Abrams a Leopard 2 prošli touto fází „dětských nemocí“. První v letech 1980-1982 a druhý v letech 1979-1982. K2 je stále zatížena nevýhodami mladých pancéřových konstrukcí. PS: Osobně bych se rozhodl pro zakoupení licence na výrobu M1A2 SEP v.3 jako osvědčený, vytříbený design a snadno podporovaný spojencem s rozsáhlými APS systémy v Evropě (a Polsku). Ale to je můj názor.
