Re: S rudou hvězdou na trupu (4) – Bell P-39/63
Napsal: 18/10/2021, 19:40
No, nevím nevím
NACA měla tak nějak v popisu práce případně pomáhat s vývojem výrobcům a zvláště u těch letadel o které měla zájem armáda či námořnictvo. Proto vlastně byla založena. Jen pro pořádek - byla to státní instituce, ne komerční firma, pronajímat aerodynamický tunel tedy asi ani nemohla.Lord píše:NACA měla aerodynamický tunel jediná široko daleko, že ? Nepronajímala ho, a fabriky si to k ní nechávaly dělat ? Vypadá to tak.
Rozhodně ne, ne v této výšce, ne na takové rychlosti, ne s Kingcobrou. Zpráva o vyšetřování říká že šel do přemetu na příliš malé rychlosti a také že již několik chvil předtím podobně ztratil nad letadlem kontrolu ale pokračoval v ukázce. V letectví bohužel chyby často bývají to poslední co v životě uděláte a nevyhýbá se to nikomu, ani bývalým členům Red Arrows.Lord píše: Tak si říkám, jestli i tento pilot neprováděl lomcovák, ale s P-63. Vypadá to tak ... co myslíte?
Je to tak.Hans S. píše:Já původní verzi Pokryškina nečetl (a nechybí mi to), ale ti, co tak učinili tvrdí, že ty rozdíly jsou úplně šílené.
Jo!Takže je vlastně otázka, co Saša chtěl psát a co vlastně psal. A kolik z toho vůbec psal on. Ale takové ty textíky jako "vlétl do kulometné dávky, aby ochránil svého velitele", to už je tedy opravdu hodně velkej hardcore. Já vím, že mladý pionýr to musel číst s očima na vrch hlavy a s dechem zcela zatajeným,
Jojo, no... aspoň že je čemu se smátale každý, kdo má byť jen to úplně minimální povědomí o fyzice, mechanice, nebo dobovém leteckém boji, tak nad tím spíše pláče. Nebo se směje.
Dzine, ničemu to asi ničemu nepomůžeDzin píše:Ad - nepoužívání P-63 proti Německu. Dobře, ale na základě jaké dohody? Dodávky řešilo to co jsem napsal a v nich nic takového obsaženo není.
Dej alespoň ten ne zcela spolehlivý zdroj, který to tvrdí resp. co přesně tvrdí a jestli tam má i na základě čeho to tvrdí.
OK, americká armáda byla výsledky procesu "čištění odporu" - který pomáhal řešit technické problémy a byl rychlý a levný - tak nadšená, že nechala NACA testovat prakticky každý nový prototyp. Práce na "drag cleanup" pokračovaly po celou válku v Langley i v laboratoři v Amesu, která otevřela ještě větší vlastní tunel.NACA měla tak nějak v popisu práce případně pomáhat s vývojem výrobcům a zvláště u těch letadel o které měla zájem armáda či námořnictvo. Proto vlastně byla založena. Jen pro pořádek - byla to státní instituce, ne komerční firma, pronajímat aerodynamický tunel tedy asi ani nemohla... Jen těžko lze chtít po Bellu aby takové věci dělal sám když je k tomu třeba velký aerodynamický tunel a ten byl pouze v NACA.
Hansi přesně jsi to popsal, asi fakt chyba pilota. Na videu se kobra překlápěla na záda už při horní otočce. I když na videu od Zemakta se také nahoře otáčí, ale to už je hardcore.Tyhle stroje nebyly na podobné manévrování v téhle rychlosti a výšce stavěné. Je to pořád strašně těžký pták, který potřebuje prostor. Pilot si musí neustále nechávat rezervu v rychlosti, když už ji nemá ve výšce. Tohle je prostě strašně nebezpečný.
Hansi, přes veškerou snahu amerických konstruktérů Kingcobra trpěla na vývrtku, ale je třeba dodat proč se tak dělo, a že kousky pro akrobacii, prostě můžou létat s balastem.t+20: Kingcobra je zjevně dobře navržená, tohle pilot ovlivňoval svým plným přitažením negativně, ale čumák přesto udělal přesně to, co měl, aby z toho pilota dostal. Tzn. šel pod horizont a sám stroj stabilizoval. Tady svitla malá naděje. Mimochodem, tohle spíš potvrzuje, že minimálně tahle konkrétní Kingcobra úplně tendenci k ploché vývrtce neměla.
Lomcovák je velkej hardcore, ke kterýmu je potřeba akrobatický speciál. Kubánskou osmu bez potíží zvládnul jakýkoliv druhoválečný warbird. Náročnost provedení je zcela neporovnatelná.Lord píše: Pilot chtěl udělat manévr Cuban 8 - Kubánská osma, resp. jen poloviční osmu, což mi subjektivně přijde náročnější než lomcovák.
Je spíš otázka, co to znamená trpět na vývrtku. Ta sama o sobě představuje celkem snadný manévr, který se mladí piloti učí uvádět i vybírat během elementárního výcviku. Za druhé světové se ne úplně výjimečně používala i jako defenzivní manévr, byť se jednalo už o dosti nouzové řešení nastalé situace. Průšvih je, když má letoun tendenci padat do ploché vývrtky, která sice na první pohled vypadá podobně, ale stroj je v ní jen obtížně řiditelný. A pak je také třeba nezaměňovat vývrtku a pád, jsou to dvě věci, které sice občas jdou v ruku v ruce, ale přesto jsou to dvě zcela rozdílné fáze.Hansi, přes veškerou snahu amerických konstruktérů Kingcobra trpěla na vývrtku, ale je třeba dodat proč se tak dělo, a že kousky pro akrobacii, prostě můžou létat s balastem.
Bylo to ze stejných důvodů jako u P-39: po vyčerpání náplně munice kanonu a trupových kulometů došlo k porušení vyvážení letounu a bylo nutné to okamžitě kompenzovat úpravou trimovacích klapek, jinak se P-63 dostal do vývrtky.
¨Lord píše:Hansi, přes veškerou snahu amerických konstruktérů Kingcobra trpěla na vývrtku, ale je třeba dodat proč se tak dělo, a že kousky pro akrobacii, prostě můžou létat s balastem.t+20: Kingcobra je zjevně dobře navržená, tohle pilot ovlivňoval svým plným přitažením negativně, ale čumák přesto udělal přesně to, co měl, aby z toho pilota dostal. Tzn. šel pod horizont a sám stroj stabilizoval. Tady svitla malá naděje. Mimochodem, tohle spíš potvrzuje, že minimálně tahle konkrétní Kingcobra úplně tendenci k ploché vývrtce neměla.
Bylo to ze stejných důvodů jako u P-39: po vyčerpání náplně munice kanonu a trupových kulometů došlo k porušení vyvážení letounu a bylo nutné to okamžitě kompenzovat úpravou trimovacích klapek, jinak se P-63 dostal do vývrtky.
Provádění figur bez munice nebo zátěže bylo přísně zakázáno.
Zdroj: airpages.ru
Ano, to se píše ve Třetím protokolu z roku 1943. Proto spekuluji, že by muselo jít o jinou dohodu, než co je publikováno v lend-lease. Ale fakt nevím, kdo to vymyslel.Dzin píše:Koukám a je to opravdu nesmysl. Dohoda z roku 1943 nic takového neuvádí, pouze, že je požadováno 6000 letadel "Aircobra" a dodáno bude 1200 letadel P-39, přičemž pro účely plnění dodávek z Británie sem budou USA dodávat 150 letadel P-39 nebo P-63 měsíčně.
No výlet nahoru je v klidu, ale musí tam bejt rychlost. Hansi je fakt, že se to zdá jako nic, ale s lehčím letadlem. Lomcovak je pak hlavně o těch výkrutech, a to souhlasím je těžké.Hans S. píše:Lomcovák je velkej hardcore, ke kterýmu je potřeba akrobatický speciál. Kubánskou osmu bez potíží zvládnul jakýkoliv druhoválečný warbird.
Kolik munice asi skoro všechna? Nebo její větší část. Při testech co jsem četl - prováděli asi jen extrémní varianty, s municí nebo zcela bez ní.Farky píše:Lorde, již po několikáté vynecháváš důležité slovo a tak není jasné že tím myslíš plochou vývrtku. Již tu zaznělo že normální vývrtka není až tak velký problém, plochá vývrtka je pak problém obrovský.
Je tedy otázkou kolik té munice muselo být vlastně spotřebováno aby začalo být to éro těžké na ocas.
Kubánská osma je v podstatě jen variace na přemet. Když letadlo zaletí přemet, zaletí v klidu i tu osmu. Jakákoliv druhoválečná stíhačka tohle zvládla bez problémů. Jen není ideální to dělat v nulové výšce s minimem rychlosti, toť vše.Lord píše:Co dodat?No výlet nahoru je v klidu, ale musí tam bejt rychlost. Hansi je fakt, že se to zdá jako nic, ale s lehčím letadlem. Lomcovak je pak hlavně o těch výkrutech, a to souhlasím je těžké.Hans S. píše:Lomcovák je velkej hardcore, ke kterýmu je potřeba akrobatický speciál. Kubánskou osmu bez potíží zvládnul jakýkoliv druhoválečný warbird.
S tou kobrou se zdá, že jí dochází nahoře dech i při kubánské osmě, ale asi ten obrat mohl udělat rychleji, a v poho. Let na zádech na vrcholu otočky se mi však zdál obtížný a kritický.
Ano, vím o tom. Otázka je, za jakých podmínek a s jakými stroji.Farky píše:Kingcobra si opakovaně a stabilně při nejrůznějších zkouškách v USA sahala v nulové výšce na hranici 600 km/h při použití WER (ne 522 km/h jak uvádějí ty sovětské grafy). Takže když to skutečně porovnám se současníky vyráběnými v SSSR tak bych řekl že na tom nebyla tak zle, nenapadá mě moc sovětských stíhaček co by bylo vysloveně lepších.
A jsi si opravdu jist, že ten "bojový výkon motoru omezený na 15 minut" je MILITARY RATED POWER ???Farky píše:Jenže oni nepoužili stejnou metodiku pro všechny, myslím že vím na jaký graf se díváš a Kingcobra tam prostě není uváděna při plném výkonu. Rychlost Kingcobry je uváděná při bojovém výkonu motoru omezeném na 15 minut, správně. A v tom je ta potíž, to totiž není WAR EMERGENCY RATING ale MILITARY RATED POWER.
Proč ne?Hans S. píše:Skeptiku, skutečně věříš tomu, že jeden z nejzkušenějších stíhačů VVS se bude v továrně na La-7 ptát, čím bude tento stroj vyzbrojen, jestli kanony, nebo kulomety? Pokud by se díval na prototyp La-5, pak snad ještě ano, byť i to by bylo absurdní, ale u La-7?
To jsou v určité míře všechny memoáry, z kterékoli části světa.Hans S. píše:Pokryškinovy memoáry jsou za mě směsí faktů, pohádek, glorifikací sebe (a pár dalších), totálních ptákovin, klanění se komunistické straně a samozřejmě házení nemalého množství hnoje na ostatní.
Ta Rečalovova kniha "Пылающее небо войны" z roku 2008 je vlastně kopilát knih "В небе Молдавии" a "Дымное небо войны", které vyšly v letech 1967 a 1968. Nejspíš nově redigované a doplněné - stejně jako tomu bylo u toho Pokryškina.Lord píše:No zatímco měl mít Pokryškin na kontě 59 sestřelů, tak Rečkalov 60, a ví se o něm méně. Rečkalovy paměti se dočkaly vydání asi až
Škoda. I tak díkyFarky píše:O těch zkouškách se píše v knize "Triumf a tragédie", dokonce tam zmiňují i nějaké sestřely. Nicméně, při nejlepší vůli se mi to nepodařilo ověřit v dalších zdrojích (mimo pár náznaků o 67. GIAP) a nemám nejmenší tušení kde ty informace autoři té knihy vzali. Takže to nelze považovat za spolehlivé a jako bych nic neřekl.
Tak to jsme na tom stejněFarky píše:To o tom nasazení pouze proti Japonsku se traduje, ale nikdy jsem nenarazil na nic co by to potvrzovalo.
S tím prvním souhlasím. S druhým již méně - protože tekoucí chladiče, olej stříkající z reduktoru, netěsná hydraulika apod. nejsou konstrukční nedostatky ... když se vyskytují jen u některých letadel (sérií).Farky píše:Po zavedení do služby, tedy když se na nové letadlo začne používat ve větším množství, se vždy objeví konstrukční nedostatky a to i po relativně dlouhé době. Stačí se podívat třeba na zavádění Mustangů s Merlinem, když už jsme tu zmiňovali North American. Já si prostě myslím že Kingcobra nebyla výjimkou. A stále se tu zaměňuje "kvalita" a konstrukční nedostatky. Kingcobra nebyla vyrobena nekvalitně, měla konstrukční nedostatky, to ano.
P-39, zvláště v prvních verzích, měla problémy s pevností trupu.Farky píše:Nebylo to spíš tak že s tím létali mimo povolené limity? Řečnická otázka, protože P-39 neměla problémy s pevností trupu.Lord píše:Pro zajímavost: Klubovovy a Rečkalovovy kobry se deformovaly přetížením při divokých letových manévrech. I když to Suchovovy paměti plně nepotvrzují, přinejmenším podporují teorii o vyměněném ocasu nebo zesíleném trupu na Rečkalovově kobře. Jednalo se o další konstrukční nedostatek letadla od Bellu.
Potvrzuji ... tedy má-li mé potvrzení nějakou váhuFarky píše:Teorie že do vývoje nešlo tolik je zcela zcestná, bez urážky. A to že americká armáda nechtěla výškový letoun je také poněkud odvážné tvrzení, vzhledem k tomu že naprosto jasně dávala přednost a prioritu turbokompresorům.
Bell navrhl P-39 s turbodmychadlem, při zkouškách v NACA zjistili obrovské potíže s tímto konceptem. Bell tedy na doporučení NACA opustil verzi s turbodmychadlem a pokračoval s klasickým motorem vybaveným kompresorem (motor který je tedy také přeplňovaný). To je příběh o tom jak P-39 přišla o turbo. Britové dělali objednávku na základě prototypu s turbokompresorem a pak byli zklamaní prostě proto že dostali dost odlišné letadlo (výkonově).