ringlett píše:Kouzelnik píše:
a) výroba FW ve FR (...)
Ringlette, já reagoval na spekulaci od @Hans S.:
Hans S. píše:YAMATO píše:FW 190 nebyl zaveden hlavně pro nulové technické a výrobní zázemí.
V porovnání s čím? Pokud srovnáš s Bf 109, tak na tom byly Fw 190 s DB 603 docela podobně. Draků relativní dostatek, motorů zřejmě taktéž. Už samotné úvahy o objednávce desítek Fw 190 naznačují, že provoz možný byl. Domnívám se, že hlavním motivem byl skutečně celkově levnější provoz Bf 109.
Takže se, Ringlette, musím ohradit proti Tvému "vkládání do úst". Já jsem netvrdil o "výrobě FW ve FR"...jestli jsem to někde napsal, tak prosím doplň link...
1. Názor o kořistních Fw-190 v zahraničí = jak to asi bylo s Fw-190 v poWW2válečné Francii
IMHO ve Francii byl opravárenský provoz Fw-190, který snad byl obsazen včetně vybavení a včetně několika (snad desítek) opravovaných Fw-190 a do tohoto opravárenského centra byly soustřeďovány i další kořistní Fw-190... tj. nešlo o kompletní výrobu Fw-190A, ale o vrakování a sestavování jednoho funkčního letadla z několika polopoškozených/polokompletních.
IMHO hlavním problém provozu
pofrancouzštěných Fw-190A bylo
a) malé množství dostupných kořistních olétaných letadel Fw-190 a dílů z novovýroby pro montáž Fw-190
b) chybějící výrobní zařízení a výrobní přípravky pro produkci Fw-190 (srovnej s reálnou francouzskou produkcí
Bf-108 s motory Renault/Me-208/a pofrancouzštěných po-/válečných verzí pod značkou Nord, která byla možná, neboť ve francouzské firmě byla k dispozici výrobní linka a zkušení odborníci z válečné produkce Bf-108)
oba dva body ad a) +b) prodražovaly jednotkovou cenu za zprovozněné letadlo … tj. nemohl nastat některý z efektů hromadné/sériové produkce a to "zkušenostní křivka" a "úspory z rozsahu" . V reálu jde o složitější problematiku, ale pozitivní efekty jsou vidět např. ekonomických parametrech (nákladovosti, pracnosti) nakupovaných Ju-88 pro LW v průběhu WW2... tj. jak se měnila produktivita/efektivita výroby Ju-88 v jednotlivých letech WW2 viz např. graf 6 "Average working hours per unit Ju 88" (str.34) a tabulka 6 "Decreasing production costs at Junkers" (str. 39) - čerpáno z
http://www.econ.yale.edu/growth_pdf/cdp905.pdf
c) vzhledem k malému množství používaných letadel Fw-190 (=pár desítek) ve francouzských službách patrně nedávalo smysl pouštět se do zavádění výroby francouzských (bezlicenčních) náhradních dílů
Pokud u francouzských přechodných stíhaček na bázi kořistních Fw-190 bylo jádro problému v sabotáži/nekvalitě motorů (BMW 801), tak věcí k diskuzi by bylo proč francouzi nezvažovali
Jumo 213, když jej Francouzi považovali za perspektivní. Můj osobní názor, že nedávalo smysl do olétaných draků kdovíjakého opotřebení dávat mix použitých (kořistních) agregátů nebo nekvalitních agregátů produkovaných během WW2 (nekvalitních např. kvůli nedostatku některých materiálů). Tj. IMHO je naprostý nesmysl tyto „olétaniny“ Fw-190 ve verzi „každý pes jiná ves“ kombinovat s novým motorem z případné poWW2válečné francouzské výroby (tj. motorem produkovaným za hodně vysokou cenu, na rozdíl od „skoro zdarma“ ceny za kořistní motory).
A tento samý závěr platí i pro ČSR – tj. nedávalo smysl v osvobozeném ČSR rozjíždět sériovou výroby všech agregátů v Bf-109G, k náhradě opotřebovaných agregátů z olétaných Bf-109… protože by to přestalo dávat ekonomický smysl.
2. Alternativní možnost = namísto S/CS-199 používat stovky Fw-190 v ČSR
Pokud bychom tedy zkusili diskutovat o alternativě, že těsněpoWW2válečné Česko-Slovensko by neobjednalo stovky S/CS-199, ale použilo vrakování/kanibalizování/sestatování Fw-190 (ať už A nebo D), tak vidím hlavní vadu v tom, že patrně ČSR odstartovalo válečné závody kvůli poWW2válečných (hraničních,...) sporů se sousedními zeměmi.
Druhou záležitostí jsou ty trampoty, které zažívali Francouzi se svými pofrancouštěnými Fw-190A. Ale čistě z ekonomického pohledu by masové množství objednaných repasovaných Fw-190 část těchto trampot patrně dokázala odstranit (netuším jestli by v poválečné Evropě dostatek kořistních olétaných Fw-190/dílů z novovýroby... tj. tolik jako bylo k dispozici Bf-109G/K)...
Z téhle spekulace (=namísto Bf-109G používat Fw-190) vyplývá ještě jedno diskuzní téma ... Byl by potřeba stovky česko-slovenských pilotních nováčků nutné zavést další typ cvičného přeškolovacího) letadla, tj. typ mezi Aradem Ar-96B (C-2) a Fw-190A nebo -190D? Např. něco jako
Škoda-Kauba Sk 257, tj. s motorem Argus As 410 patrně úplně kompletně vyráběným v poválečné ČSR - v pražském Walteru/Motorletu?
ringlett píše:Kouzelnik píše:
(...) b) v čem byl háček ohledně spolupráce se zahraničními (mimo Třetí říši) výrobci DB-605?
b) spoluprace nepadala v úvahu, alébrž komunisté
Politické hrátky samozřejmě jsou rovněž důležitý faktor.
Nicméně nemám pocit, že by v 1946 česko-slovenští komunisté byli proti spuštění objednávek S/CS-199... Prostě nebyla jiná možnost, protože nebyly peníze v česko-slovenském státním rozpočtu.
A i kdy poté (v roce 1947) komunisté změnili názor a např. by prosazovali,
za velké peníze import stovek letadel ze SSSR=tisíce lidí by přišli o výplaty, tak silně pochybuji, že by komunisté prosadili takový nesmysl.
A navíc v 1947 už byli komunisté oslabeni ve smyslu veřejného mínění a patrně by je čekalo ve volbách 1948 silné oslabení (tak jako nastalo ve Francii a Itálii), protože vládní angažmá většiny komunistických ministrů byla blamáž, leckdy úplně ostudná/směšná blamáž.... nesplnili svůj program z voleb v 1946 (na komunistické poměry to byl velmi umírněný a smysluplný program). A díky např. teroristickým či jiným nezákonným aktivitám česko-slovenských komunistů (např.
Krčmánská aféra nebo obdobné hlouposti jako když A. Čepička podvedl vedení okresního soudu v Kroměříži... neřkuli o řádění G. Husáka od jara 1947, když do jisté míry
vládnul na Slovensku)
3. Volba motoru pro S/CS-199 (namísto ?zastaralých?/?osvědčených? Jumo-211)
Nicméně namísto diskuze o politice já bych radši diskuzi o objektivních faktorech, např. technických:
a) Bo ve švédských J-21A a B-18B byl "nestodevítkový" DB-605B (a spekuluji, že že švédské DB-605 byly zčásti odlišné od německých originálů, tak aby kompletní motor byl švédské výroby = tak aby švédové nebyli za WW2 odkázáni na dodávky některých motorářských komponent z Třetí říše).
b) Stejnou komplikací (odlišnost dostupných motorů DB-605 ze zahraničí od verzí DB-605 pro česko-slovenský S/CS-199) by mohl případný zdroj dílů pro výrobu DB-605 v ČSR, pokud něco dožilo poválečného období z maďarské výroby
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=103890
c) Další hypotetickou možností pro ČSR by byl zkusit rozjet v ČSR výrobu na kořistním vybavení z motoráren produkujících za WW2 motory DB - např.
https://de.wikipedia.org/wiki/Automobil ... 6_bis_1945 nebo
https://de.wikipedia.org/wiki/Flugmotorenwerke_Ostmark (prý měla dolnorakouská FMO za WW2 své výrobní pobočky v Brně a v Dubnici n. Váhom)
Výše uvedené hypotetické možnosti a) až c) uvádím, neboť diskutuji o tom, proč si ČSR vybralo, že pro masovou montáž/repasi stovek bojových letadel (S/CS-199) použije Jumo-211, jehož produkce skončila v roce 1944 (výroba mj. kvůli výrobě svého nástupce Jumo 213, který prý byl zkoušen i na Bf-109, nevím s jakým úspěchem).
Pletu se, že čistě z technického hlediska by bylo lepší použít na S/CS-199 originální DB 605 popř. DB 603 či Jumo 213 namísto ukončeného motoru Jumo-211?
Tj. nediskutuji ekonomické/provozní aspekty = zavedení výroby DB 605 v ČSR, které IMHO by patrně dávaly menší smysl než např. rozjetí výroby Merlinů (ať už ve verzi používané v ČSR ve Spitfirech nebo v Mosquito) nebo některý z jiných motorů - např. z Jaků (=z dalších pístových sovětských motorů si nejsem jistý např. smysluplností použití v S/CS-199
motorůz Il-2, kterých byl IMHO
velký přebytek kvůli relativně rapidnímu uhnívání zadní (dřevěné) části trupu Il-2, protože IMHO sice teoreticky lepší výkon = kW/kg, ale sovětský Mikulin 38 byl zhruba o 15% těžší než původní německý DB-605 i než Jumo 211F takže by se změnilo těžiště S/CS-199).
Nejsem si úplně jistý, ale mám pocit, že kdyby padla možnost použít originální DB-605 či alternativně použitý Jumo-211 do draku Bf-109G,
tak použít do Bf-109G kterýkoliv jiný motor (zavedený v česko-slovenské armádě) do S/CS-199,
by nad motorem znemožnil instalaci obou kulometů 13mm z poválečné produkce č.-s. zbrojovek (MG 131) .
IMHO leda některé verze Jumo 213 (v Fw-190D a v Ta-152C a v Ta-152H) umožňoval palnou zbroj dutou hřídelí motoru (v uvedených třech verzích německých letadel byl používán MK-108 - nejsem si jistý jestli by bylo možné, aby v hypotetických česko-slovenských S/CS-199 s motorem Jumo 213, použít dostupný kořistní německý kanon 20mm, který v realitě byl použit v podkřídlových pouzdrech S-199). Jenže Jumo 213, jak píše @Hans S., tak nebyl dostatek v poválečném období.