Stránka 7 z 7
Napsal: 3/4/2012, 11:38
od jersey.se
Opomenutí je taky závada. Myslel jsem to tak, že piloti mohli upadnout do bezvědomí, letadlo mohlo přejít do klesání a když se začali probouzet (třeba ten nesrozumitelný šum v rádiu), mohli při přitahování překročit násobky atp...
Napsal: 3/4/2012, 11:57
od spitfire.v
Kdyby usnuli tak by to mělo i podobný průběh jako ti Řekové, řídil autopilot - nevím jak přesně na osmnáctce fungoval, ale letět rovně určitě zvládal.
To že by si omylem otevřeli klapky je taky nepravděpodobné, leč vzhledem k malému náletu také jedno z možných vysvětlení.
Ten šum mohl být i pokus o informování o problémech, ale vzhledem ke "géčkům" to již nezvládli - jenom dohad.
našel jsem toho Embraera
http://www.youtube.com/watch?v=FF1xmIb9eYk
Napsal: 3/4/2012, 12:16
od jersey.se
Jo, něco takového jsem myslel. Otázka je jestli byl autopilot opravdu zapnutý. Pravdu už se sotva dozvíme.
Napsal: 5/4/2012, 21:22
od Pop
Připomínám, že letouny McD F-4D Phantom II se objevily ve výzbroji 36. a 49. FW až v r. 1966, když nahradily letouny Republic F-105D/F. Ani tato letadla se však s naším Il-18V nemohla setkat, protože se do Německa dostala až v polovině roku 1961. V té době letky nadzvukových letadel USAFE používaly typy F-100D, RF-101, F-102 a pár desítek F-104A. V případě USN se mohlo jednat o letouny Vought F-8U.
Re: Mig-15 & F-84 nad Československem
Napsal: 19/2/2015, 20:25
od p3tris
šedý_vlk píše:10. března 1953 v 10.45 vzlétla z letiště v Líních dvojice letounů S-102 (Mig-15bis), které pilotovali příslušníci 2. letky 5. leteckého pluku por. Jaroslav Šrámek a por. Milan Forst. Jednalo se o běžný cvičný let a úkolem dvojice byl nácvik ztečí letounu.
Přibližně 14. minut po vzletu spatřil vedoucí dvojice por. Šrámek v prostoru Merklína dvojici neznámých proudových letounů, které po přiblížení identifikoval jako F-84. Situaci nahlásil řídícímu letání, jímž toho dne byl mjr. František Grznár (na konferenci 3. letecké divize počátkem března přednesl tento velitel 5. leteckého pluku závazek k dosažení sestřelu narušitele. Netušil, jak brzy ho splní…)
Američané mezitím dvojici Migů zpozorovali a zahájili standardní obranný manévr – velitel ostře zatočil doleva a jeho číslo doprava. Jelikož vedoucí létání vydal rovnou rozkaz k varovné palbě, por. Šrámek vystřelil krátkou dávku a zasáhl palivovou nádrž na konci křídla vedoucího F-84. Americký pilot zareagoval pokusem o únik na jihozápad (nad bavorské území). Ve vysoké rychlosti proto por. Šrámek vypálil ještě jednu dávku dávku, která zasáhla trup Thunderjetu. Ten začal hořet a pokračoval v klesání v tomto směru.
V tomto okamžiku se přes letoun por. Forsta přehnal ve vysoké rychlosti druhý F-84. Poručík sice zahájil pronásledování, cíl se mu ztratil v mracích.
Zasažený letoun byl F-84E z 53. stíhací bombardovací perutě 36. stíhací bombardovací skupiny ze základny Fürstenbruck, pilotoval jej 1st/Lt. Warren G. A. Brown. Pilot se úspěšně katapultoval, stroj dopadl nedaleko městečka Falkenstein (asi 36 km od čs. hranic).
Americká strana požadovala omluvu za sestřel svého stroje v německém vzdušném prostoru a úhradu ceny zničeného letounu (200 000$), čs. představitelé trvali na tom, že Američané vnikli do vzdušného prostoru ČSR a zasahující Migy nepřekročily hranice našeho území.
Po důkladném výzkumu badatel Miroslav Irra došel na konci 90. let k názoru že americké stroje sice opravdu pronikly až do oblasti Merklína, ale že naše migy přelétly hranice Německa a rozhodující druhá dávka byla vypálena několik km za hranicemi s Bavorskem
(zdroj časopis ATM 2009/č.9 Vysoká modrá zeď str.72-74)
F-84D
Dnes zemřel plukovník Jaroslav Šrámek, první a dodnes jediný pilot československého letectva, kterému se podařilo sestřelit v souboji proudové letadlo. Před téměř 62 lety se v letounu MiG-15 utkal nad Šumavou s Američanem G. A. Brownem na stroji F-84E Thunderjet.