Seriál "Letečtí stíhači v boji" na ČT1

Filmy, dokumenty, knihy, publikace s válečnou tématikou, TV tipy.

Moderátor: jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tohle sepsal chlapík jménem Flan na jednom simulátorovém webu :). Nepřipomíná vám to něco? :)

WT_Flan:
Tehdy Americane letali na letadlech. Byla to vynikajici letadla, ktera se ale nehodila k boji s protivnikem. Jejich protivnikem v te dobe byla vetsinou letadla, ktera pouzivala kridla.

"Vite, tim, ze pouzivali kridla se stavali velmi nebezpecnymi protivniky ve vzduchu. Tim ze pouzivali na letadlech kridla museli jsme pocitat s tim, ze narazime na nepritele vybaveneho skvelou technikou", rika major Loser , ktery behem valky sestrelil 4 letadla s kridly jeste pred tim, nez poprve vzletl.
"Vedeli jsme, ze mezi nimi jsou ostrileni vetrani, nekteri z nich meli zkusenosti s balony na horky vzduch. Tim, ze dostali nova skvela letadla s kridly, letali rovne, nahoru i dolu a mohli i zatacet. My jsme takovou moznost nemeli, nase letadla byla skvela na zemi a k boji ve vzduchu se prilis nehodila." Byla to ale skvela letadla. Kdyz uz jsme letali, vedeli jsme, ze se potkame s protivnikem. Byli jsme totiz tehdy ve valce."

Major Loser velel tehdy cele skupine letadel a letal s nimi ve vzduchu. 25. kvetna skupina 4 letadel vedena majorem Loserem narazila na skupinu nepratelskych letadel s kridly. Bylo jich asi 68,5.

"Leteli pomalu pred nami a vubec o nas nevedeli. Bylo to nebezpecne, ale prootze jsem vyrostl u domu s travnikem s velkou sekackou, nebylo to pre me prekvapeni. Bylo jasne, ze se budu muset dostat do pozice, ve ktere mne neuvidi."

Major Loser narizuje sve skupine 4 letadel velice proziravy a narocny manevr: drzet formaci a letet rovne. Tim si zajistil vynikajici taktickou vyhodu proti pocetni presile nepratelskych letadel a zaroven mohl zahajit utok.

"V tu chvili mi ale ostatni tri ohlasili poruchu a museli zpomalit a posleze zastavit. Co jsem mel delat, sice jsem byla sam, ale rekl jsem si cert to vem a rozhodl se pro utok."

Major Loser je "here", nepratelska letadla s kridly jsou "here."

Kdyby nepratelska letadla zacala zatacet musel by major Loser zacit taky zatacet. Ale nepratelska letadla s kridly, zda se, nemaji potuchy o tom, ze za nimi miri osamele letadlo a pokracuji stale rovne.

"Vite, ja jsem tehdy nemel jinou moznost, musel jsem za nimi letet rovne. Kdybych zatocil vlevo a pak vystrelil minul bych. Kdybych zatocil vpravo a vystrelil taky bch minul. Nase kulomety byly konstruovany tak, ze strilely v ose letu a tim ze bych zatocil na jednu, nebo druhou stranu bych utok odsoudil k neuspechu."
Vzhledem k teto obtizne situaci do ktere se major Loser dostal zvolil jedinou a velice odvaznou moznost. Doletel skupinu nepratelskych letadel a letel dale primo mezi nimi.

"Kdybych to neudelal a zacal strilet na nektere z tech skvelych letadel s kridly vzadu, ti vpredu by mi mohli uletet a to jsem nechtel riskovat."

Major Loser je "here", skupina nepratelskych letadel s kridly "here". Major je uprostred formace nepratelskych letadel.

"Musel jsem neco udelat, hrozilo, ze protivnici si me vsimnou. Vedel jsem, ze ostatni tri letadla z me skupiny jsou nedaleko a stoji ve vzduchu. Tehdy, kdyz se neco takoveho stalo, jsme tomu rikali "stupid turkeys" Kdyby to skupina nepratelskych letadel leticich uplne opacnym smerem zjistila, jejich letadla s kridly by toho mohla vyuzit a pak by teprve zacali potize."

Major Loser se nyni nachazi ve velmi obtizne situaci uprostred skupiny nepratelskych letadel a za nim je 50 protivniku.

Major Loser je "here", protivnici jsou "here."

Major Loser zacal strilet na prvniho z nepratelske skupiny a neustale kontroloval co dela zbytek skupiny. "Muj cil letel porad rovne a bylo videt jak skvele vyuziva vyhody kridel." Ale to uz mu nepomohlo.

Vsech ostatnich 67,5 letadel si to pak nahle namirilo rovnou na majora Losera. Kdyby letel rovne, byl by skvely cil, takze ackoliv se k tomu americka letadla nehodila, zacal stoupat. Protivnici se ho stale drzi.

"Bylo jasne, ze se musim pokusit zatocit. Oni udelali to same. Za chvili se jich 45 srazilo, ostatni se lekli a rozprchli se po cele obloze. Jeden se me vsak stale drzel. Ale mohl jsem zustat v klidu. Vite, kdyz vite, ze vas protivnik nosi silne bryle, je hluchy a nema jednu ruku, nemusite se znervoznovat. Predletel me a letel rovne" A to byla jeho chyba.

Major Loser je "here", jeho nepritel je "here"

"Stacilo jen, abych zmackl spoust a pak uz jsem jen videl, ze letadlo prede mnou nema kridla."

Major Loser tim dosahl posledniho uspechu toho dne. Cestou zpatky vzal do vleku zbyla tri letadla a vratil se zpatky na zakladnu....
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19033
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Co to je? :-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Jen taková menší parodie na tenhle seriál :))
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No myslím, že to ani moc neparodoval...
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Flan to krásně vystihl. :)
Už mě po těch 12 dílech začíná vadit že jsou tam jenom Amíci. Nechtěl bych je shazovat ale myslím že byli i lepší.
No v dalších dílech to nebude lepší. Budou jen Amíci, Izraelci a jednou tuším že Britové (Falklandy). Taky bych tam rád viděl třeba RAF v BoB, nebo třeba v Africe, Luftwaffe kdekoliv, Japonce, Rusy v Koreji atd. Soubojů stojící za to takhle "zfilmovat" je několik desítek, možná spíš stovek. Ale seriál je z USA, takže bohužel ...

Jak už tady někde psal Hans - piloti Thunderboltů a Mustangů zlomili vaz Luftwaffe. Ať už byl někdo lepší než oni, nebo ne. Ono ani tak nešlo o kvalitu letadel nebo letců, ale spíš o to, že jediná USAAF měla stíhačky s dostatečným doletem na to, aby mohla pořádat "hon na Luftwaffe" nad celým Německem.
Naposledy upravil(a) Farky dne 26/3/2009, 22:26, celkem upraveno 1 x.
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

Nevíte někdo kolik to má řad?
Dílů je 13
platon : Jen mrtví viděli konec války
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Dvě řady, dohromady tuším 25 dílů.
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

Hm.... děkuji a nevite jestli v 2. řadě nebude něco o jap. nebo ger.
Naposledy upravil(a) matjka dne 29/3/2009, 13:39, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

matjka píše:Hm.... děkuji a nevite jestli v 23. řadě nebude něco o jap. nebo ger.
I dkyz vubec nerozumim reci tveho kmene, tak tady (http://en.wikipedia.org/wiki/Dogfights_(TV_series) )je vypis vypis vsech epizod v jazyku anglickem. Howgh.
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

ak už tady někde psal Hans - piloti Thunderboltů a Mustangů zlomili vaz Luftwaffe
...a taky to co dělali, když neměli co dělat.
Jasně myslím kotláře.
Už nevím kdo to řekl...
" Cesta od východu na západ přes říši trvala vlakem stejně dlouho v letech 41 i 45 "
(včetně obsazených uzemí) :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Sturmovik
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 212
Registrován: 23/4/2008, 14:45
Bydliště: SVK

Příspěvek od Sturmovik »

O dhuhej sérií zatiaľ zbytočne hovoriť. ČT bude vysielať dokument o Normandií. :wink:
The Spartans do not ask how many but where they are - Agis II of Sparta
It is the brave man's part to live with glory, or with glory die - Sophocles
matjka
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 222
Registrován: 21/1/2009, 21:58

Příspěvek od matjka »

hm a budeto jedna velká oslava amerických vojaků.
platon : Jen mrtví viděli konec války
Uživatelský avatar
Svarboj
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 22/12/2008, 18:25

Příspěvek od Svarboj »

Farky píše:Jak už tady někde psal Hans - piloti Thunderboltů a Mustangů zlomili vaz Luftwaffe. Ať už byl někdo lepší než oni, nebo ne. Ono ani tak nešlo o kvalitu letadel nebo letců, ale spíš o to, že jediná USAAF měla stíhačky s dostatečným doletem na to, aby mohla pořádat "hon na Luftwaffe" nad celým Německem.
Kvalita USAAF strojů, množství, úrověn výcviku pilotů a agresivní taktika sehráli zásadní roli včetně toho doletu. V r.44 při operaci "Big week" ztratila Luftwaffe tolik pilotů co neztratila za celý rok na východní frontě. Pokud si to přirovnání pletu tak mě někdo opraví, už si to nepamatuji přesně. Na konci války se jasně ukázalo, že počet zničených strojů neměl takový vliv na Luftwaffe jako právě zabité zkušené piloty a nedostatek paliva, a ti nezkušený byli jen kanonenfutter. "Půlpalcová" munice nemá pochopitelně účinnost "dvacítek", ale jeho množství si často našlo místo jak smrtelně zranit pilota třeba i skrz pancéřovou sedačku. Obvykle se používala průbojně zápalná.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Svarboj píše:Kvalita USAAF strojů, množství, úrověn výcviku pilotů a agresivní taktika sehráli zásadní roli včetně toho doletu. V r.44 při operaci "Big week" ztratila Luftwaffe tolik pilotů co neztratila za celý rok na východní frontě. Pokud si to přirovnání pletu tak mě někdo opraví, už si to nepamatuji přesně.
To o té kvalitě je bezpochyby pravda, myslel jsem to s tím doletem spíš ve vztahu k RAF. RAF mělo kvalitní stroje, vynikající v boji ostřílené piloty a i podle Luftwaffe byli ti nejlepší na straně Spojenců. Nicméně minimálně do podzimu 1944 operovalo USAAF nad Německem samo, protože RAF nemělo potřebný dolet.

Přirovnání "Big Week" = 1 rok na Východě jsem někde četl taky. Při "Big Weeku" bylo zabito asi 100 letců Luftwaffe, alespoň podle některých US zdrojů. Stejné zdroje mluví o více než 700 sestřelech během šesti dnů, takže je beru s hodně velkou rezervou. Ale to už jsme opět úplně mimo téma. :roll:
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Drazí letečtí nadšenci!
Pokud by za ,,Big week" spojenci zlikvidovali 100 stíhacích pilotů Luftwaffe, potom jejich snaha nic moc. Ve zmiňovaném roce měla Goeringova elita na východě ( v poč . stádiích ofenzív RA ) takové ztráty denně.

Naznačený názor o hrozivých ztrátách stíhačů v r.1944 se vztahuje k určitému pojetí dějin letecké války ve Velké Británii, kde, v 60. letech minul. stol tvrdili někteří ,,znalci", že bitva o Británii (1940) zlomila Luftwaffe vaz.

Tak jsem TO našel !
,,Výsledek bitvy o Británii nebyl nikdy považován za rozhodující. O čtyři roky později utrpěly stíhací jednotky Luftwaffe ZA JEDINÝ DEN větší ztráty než za celou bitvu o Británii." - ( Hans Ring-The other side of the cion, FRI svaz. 19, č.1, rok 1963 )
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

USAAF nějak musela okecat ztráty 4-motorových bombardérů při výletech za kanál, přece jen sestřelení jedné pevnosti znamenalo v tom lepším případě 10 nových zajatců ve nějakém to Stalag Luft...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Ztráty stíhačů vzduš. obrany III. Říše vzrůstaly až na neúnosnou mez. Ve druhé polovině r. 1944, kdy již svazy čtyřmotoráků doprovázelo postačující množství stíhaček s odpovídajícím doletem, každý den náletů ztratily stíhací jednotky průměrně 50 zabitých či raněných pilotů. Už jen počet hlavní ráže 12,7 mm jediného boxu čtyřmotorových bombardérů je nebezpečný a do toho se přidá stíhací doprovod. ,,Mnoho psů zajícova smrt" - pořekadlo pilotů Luftwaffe.
Předpokládám, že jeden díl tohoto ,,veledíla" je věnován skvělým střelcům bombarďáků, kteří, údajně, sestřelili téměř 6 600 letadel Luftwaffe - jen za rok 1944. Úhrnné ztráty hovoří o 8 000 v boji ztracených letadel všeh kategorií na západním bojišti za rok 1944.Další tisíce sestřelů si nárokovali piloti stíhaček USAAF, něco málo nárokovala, po vylodění, PL obrana vojsk. Na Brity vlastně nezbyl jediný sestřel.
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Pokud by za ,,Big week" spojenci zlikvidovali 100 stíhacích pilotů Luftwaffe, potom jejich snaha nic moc. Ve zmiňovaném roce měla Goeringova elita na východě ( v poč . stádiích ofenzív RA ) takové ztráty denně.
Můžeš mi prosím uvést nějaké ty datumy v roce 1944, kdy na východní frontě bylo za jediný den ZABITO 100 stíhacích pilotů LW? Zdroj? Například při sovětské letní ofenzívě v červnu 1944 bylo na celé frontě necelých 500 německých stíhaček. To by VVS vyhladilo Jagdwaffe během několika dní, což se nestalo.
Ztráty stíhačů vzduš. obrany III. Říše vzrůstaly až na neúnosnou mez. Ve druhé polovině r. 1944, kdy již svazy čtyřmotoráků doprovázelo postačující množství stíhaček s odpovídajícím doletem, každý den náletů ztratily stíhací jednotky průměrně 50 zabitých či raněných pilotů.
ZDROJ?
Předpokládám, že jeden díl tohoto ,,veledíla" je věnován skvělým střelcům bombarďáků, kteří, údajně, sestřelili téměř 6 600 letadel Luftwaffe - jen za rok 1944. Úhrnné ztráty hovoří o 8 000 v boji ztracených letadel všeh kategorií na západním bojišti za rok 1944.Další tisíce sestřelů si nárokovali piloti stíhaček USAAF, něco málo nárokovala, po vylodění, PL obrana vojsk. Na Brity vlastně nezbyl jediný sestřel.
Mícháš hrušky a jablka, neboli přehnané nároky a opravdové německé ztráty. Spravedlivější by bylo uvést poválečnými historiky upravená čísla. Myslím že je zbytečné debatovat po tisící o tom, kdo přeháněl víc, jestli RAF, USAAF, Luftwaffe, Slováci, Japonci, Eskymáci, Indiáni a já nevím kdo ještě. I když střelci (u každého letectva!) to je extrém, holt jich třeba deset střílelo po jednom letadle.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Tady nám ta Luftwaffe vymírá na můj vkus snad až přespříliš rychle :). Nějaká čísla 100/den jsou šíleně přehnaná. Zvláště na východě, tam byly ztráty u stíhačů po celou válku celkem pod kontrolou.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Tak jste mne donutili pořádně prohrabat různé zdroje, které mám okamžítě k dispozici. Kvůli východní frontě jsem se objednal do vědecké knihovny, aby to bylo i se zdroji.
Nyní něco ze západního bojiště. Vše vztahuji jen na boje stíhačů OSY s americkými silami 8. a 15. AF, bez bojů, které vedla RAF.

Mezi 20.2. - 25.2. 1944, v rámci operace ,,Argument", jsou oficiální ztráty stíhačů Luftwaffe udávány počtem 145 padlích pilotů, přibližně stejný je počet raněných. Ztráty techniky představovaly 250 sestřelených a 129 poškozených strojů + asi 50 stíhaček odepsáno při haváriích spojených s bojovou činností - vzlety a přistání apod. .
Vzdušné síly USA odepsaly ze stavu, v rámci této operace, téměř 300 letadel.
Podívejme se na činnost menší jednotky Luftwaffe během asi 1/3 roku 1944.
III/JG 77 byla přesunuta ,,na odpočinek" do Rumunska a zároveň měla vystužit zde operující jednotky OSY. Do nového působiště přiletěla III. Gruppe se 47 Bf-109, většinou G6, několik kusů G2. Za 4,5 měsíce bojů, při ochraně rumunských ropných polí, přišla Gruppe o 37 padlích a nezvěstných pilotů, dalších 37 bylo zraněno. Ve stejném období ztratila jednotka 92 stíhačky, z toho 79 přímo v boji.Na straně úspěchů stojí 154 dosažené sestřely, což představuje asi 50% všech vítězství něměckých stíhačů ve stejném období a prostoru.
Šlo tedy o nadprůměrně schopnou jednotku, která se prosadila i proti přesile 15. AF.
Zdroj: Robert Michulec, Messerschmitt Bf-109, 5. část.

Chtěl jsem to přidat do diskuse o Bf-109, ale ani zde se informace neztratí.

to Farky: Nechci nic míchat, jen hodnotím seriál, a když mohl některý díl popisovat především operace hladinových plavidel a další kombinaci akcí torpédových palubních bombardérů s činností lodí proti BL Bismark, pak jen předpokládám, že některý další díl ,,Stíhačů" je věnován střelcům čtyřmotorových bombrů.
Pokud jde o věrohodnost úspěchů během II WW, mám dojem, že nejpřísnější měřítko měla RAF. Ta se řídila pravidlem - ,,Raději nedocenit vlastní vítězství než přecenit ztráty nepřítele." Někteří naši letci v memoárech popisují zkušenosti s vyhodnocováním sestřelů u perutí USAAF. Při společných akcích RAF a USAAF byli piloti vyslýcháni zpravodajci ihned po přistání a bylo jedno kde a k jaké armádě ten který letec či zpravodajec patří. Proto mohli porovnávat. Mám dojem, že pan F. Fajtl v některé ze svých knih napsal o vypozorovaném případu asi toto: ,, Americký pilot popisoval sestřel tak nevěrohodně, že by mu jej u nás nepřiznali ani pravděpodobně". A palubní střelci, jak uvádíš, to je na dlouhou rozpravu.

Dík za reakce,alespoň mne donutíte k lepším příspěvkům.
Odpovědět

Zpět na „Filmy, dokumenty, knihy“