Obrněné vozidlo budoucnosti, část 2, střední podvozek
Vzhledem k tomu že Pandury i Oceloty budou v konečné podobě stejně jen hromada tuze drahého šrotu, připadá mi zbytečné tam přidávat cokoliv navíc, co není bezpodmínečně nutné. Ať to tam jde přidělat ve formě různých přídavných zařízení nebo kontejnerů, ale ať se to tam dává jen tehdy, pokud to bude potřeba. Prvořadá by měla být ochrana lidí uvnitř (kolik to má hvězdiček NCAP? Jaká je ochrana chodců při střetu? :-D ) a možnost přežít i v poškozeném stroji. Ale já su nevoják a pacifista, já tomu nerozumím (a neberu úplatky)


- pomala.jesterka
- desátník
- Příspěvky: 52
- Registrován: 11/2/2010, 18:36
S tou jednoduchostí konstrukce souhlasím. Taky mi připadá divné proč by měly mít ty vozidla tak složitou konstrukci, kterou v polních podmínkách někdo těžko opraví. V jednoduchosti je zkrátka krása a síla a taky menší pravděpodobnost, že se to vysype. Jednu z mála výhod těch složitých monster bych viděl v tom, že když se to vysype, tak to ani nepřítel neopraví.
V tomhle čísle je ještě další článek o nových prototypech.
V tomhle čísle je ještě další článek o nových prototypech.
řešení našich dědků - kolohousenka
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/65/65895.pdf
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocumen ... 110897.pdf
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/65/65895.pdf
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocumen ... 110897.pdf



Jeden návrh k debatě? Co použít podvozek jako na sněžných rolbách? Sice pásový, ale pojezdové kola mají pneumatiky, které pohltí část vibrací a drobné nerovnosti a na pérování zbývají jen ty velké. Navíc je toto vozidlo i po ztrátě pásu schopno omezeně manévrovat a dostat se do bezpečí. A nadšenci elektromotorů v kolech se můžou dosyta vyřádit 



To už jsem tu myslím navrhl. Byl jsem rozmetán 
edit: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=70173#70173

edit: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=70173#70173



Výhodu bych viděl v "hladším" chodu celého podvozku, spojení výhod pásů (rozložení hmotnosti) a pneumatik (tichý chod, rychlost). Při použití měkkých pásů by to mohlo i fungovat. Pérování by bylo lehčí a méně objemné, pro dasažení stejného účinku by bylo možno použít menší a lehčí kola. Nevýhodou horší manévrovací schopnosti při vysokých rychlostech, vyšší odpory při zatáčení


Skelet: Tebe ten kolopás nepustil?
On by to byl spíš takový rychloběžný podvozek pro OT váhové kategorie cca do 20t. pojezdové kola by nebyly hnané, hnaný by byl pás. Maximálně nějaký pomocný pohon 2 - 3 kol pomocí řetězu, elektromotoru apod pro nouzový dojezd a za běžných okolností mechanicky oddělěný.
Otázku nasazení bych nechal az podle toho, kčemu to vlastně bude dobré :-D
On by to byl spíš takový rychloběžný podvozek pro OT váhové kategorie cca do 20t. pojezdové kola by nebyly hnané, hnaný by byl pás. Maximálně nějaký pomocný pohon 2 - 3 kol pomocí řetězu, elektromotoru apod pro nouzový dojezd a za běžných okolností mechanicky oddělěný.
Otázku nasazení bych nechal az podle toho, kčemu to vlastně bude dobré :-D


Hnaná kola = mechanická složitost. pokud chceš použít vlečená ramena (u pású ani nic jiného velice nejde) tak je to problém. Buď bys musel někde venkem vést poloosu, nebo vnitřkem ramena řetěz nebo ozubené kola. Všechno by ale muselo být propojené, takže další pasivní odpor. Nakonec asi vyjde nejlíp ten elektromotor, ale tam je zase ta váha... Nebo v každém kole malý (a lehký) hydromotor spojený přes hydraulickou spojku, takže za normálních okolností mimo záběr. A v případě nouze spojka sepne, výkon rozložený do 5 - 7 kol bude dostatečný a pomalým chodem hurá někam pryč.


- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Hmm, že bych oživil " vláček " ?

Základ by tvořila Tatrovácká nosná trubka, řekněme 5 m dlouhá s šesti kotevními body ( ryclospojky ) na polonápravy ( snad se tomu tak říká ) s průchodkou na napájecí kabel a konektorem na elektroniku. Jedna taková roura by tak mohla být použita na několik kombinací vozidel od jednonápravového přívěsu po vozidlo s náhonem 6x6. Samozřejmě za předpokladu, že by bylo potřeba malé vozidlo. Větší ( delší stroj ) by šel vyřešit propojením dvou kusů rour se vším potřebným, buď pevně nebo pohyblivě.
Řízení:
promýšlel sem všechny varianty, smykem řízená vozidla se hodí spíše do terénu a v tomhle případě bych je jako plus bral u bezosádkových a jednodílných.
Ostatní bych řešil s klasickým s natáčením kol.
Návrhy řešení řízení:
Schéma podvozku-----------rozpis náprav
4x4----jeden díl---------------Ř_P----------( Ř-řízená a poháněná...P-poháněná )
6x6----jeden díl-----------Ř_P_P nebo Ř_Ř_P
8x8----dva díly--pevný spoj---Ř_P_P_Ř
8x8----dva díly--pohyblivý spoj---Ř_P+Ř_P
12x12-dva díly--pevný spoj---Ř_Ř_P_P_Ř_Ř
12x12-dva díly--pohyblivý spoj--Ř_P_P+Ř_P_P nebo Ř_Ř_P+ Ř_Ř_P
A tak případně pořád dál, ale pez pevných, tři za sebou už by musely být jen pohyblivě spojené. V rozpisu chybí 2x2 přívěs s pohonem a samostatná náprava pro manipulaci s taženými děly, oboje s ostruhovým kolečkem pro krátké přesuny.
Pokud bude zájem, tak můžu pokračovat. Jen ještě doplním,že řízení náprav by probíhalo pomocí servomotoru, takže kterýkoli díl i bez posádky by mohl být dálkově řízen...



"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Vláček klidně, už jsem promyslel i Tvoji variantu, která bere za základ Tatrováckou rouru. Takže věz, že by šla udělat i ta jednoduše připojitelná náprava. Z roury by prostě trčel "pahýl" se zaslepenou přírubou, na kterou by se našroubovala místo záslepky polonáprava, připojila vzduchotechnika, elektrika, pérování, vsunula poloosa a hurá do světa. Montáž v poli za použití přípravků a zvedáků cca 1člověk 1 náprava za hodinu. A výhodou by byla i jednoduchá opravitelnost v polních podmínkách po najetí na minu (za předpokladu, že to utrhne jen kolo)


- kopapaka
- 6. Podplukovník
- Příspěvky: 3837
- Registrován: 26/1/2008, 20:47
- Bydliště: kósek od Prostějova
Možná i rychleji, pokud by tam bylo vzduchové pérování, tak bys nepotřeboval ani přípravky a zvedáky, prostě bys ten jeden díl pérováním zvedl a potom zase spustil dle potřeby, dokonce bys to pérování mohl využít jako jeřábek pro složení z náhradní nápravy z auta či palety a stačila by jen tyč s pevným hákem...
Vše za předpokladu že nejsou poškozeny spoje...ale počkat, to je vlastně vláček, takže nahradím jeden vagónek a ať si s tím pohraje někdo s lepším vybavením
Vše za předpokladu že nejsou poškozeny spoje...ale počkat, to je vlastně vláček, takže nahradím jeden vagónek a ať si s tím pohraje někdo s lepším vybavením




"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Pérování spíš hydropneumatické, je prostorově míň náročné a pružící jednostu dáš kamkoliv mimo ohrožené místo. Zvedáky proto, že ta polonáprava váží nejaký metrák a pět chlapů, kteří by ji zvedli a drželi, něž ji někdo nachytí na tři šroubky se k tomu prostě nevleze. Jinat to pérování se k nakládání používá poměrně běžně. Kontejner (nástavba) stojí na nohách, auto se sníženým podvozkem zajede pod něj, zvedne se, zajistí kontejner, sklopí a zasune hohy a tradá pryč. Podívej se do depa některých přepravních služeb, řidič nečeká, až ho vyloží/naloží. Honí ho tak, že nemá ani čas si skočit na malou

