Obrněné vozidlo budoucnosti, část 2, střední podvozek

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Vzhledem k tomu že Pandury i Oceloty budou v konečné podobě stejně jen hromada tuze drahého šrotu, připadá mi zbytečné tam přidávat cokoliv navíc, co není bezpodmínečně nutné. Ať to tam jde přidělat ve formě různých přídavných zařízení nebo kontejnerů, ale ať se to tam dává jen tehdy, pokud to bude potřeba. Prvořadá by měla být ochrana lidí uvnitř (kolik to má hvězdiček NCAP? Jaká je ochrana chodců při střetu? :-D ) a možnost přežít i v poškozeném stroji. Ale já su nevoják a pacifista, já tomu nerozumím (a neberu úplatky)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
pomala.jesterka
desátník
desátník
Příspěvky: 52
Registrován: 11/2/2010, 18:36

Příspěvek od pomala.jesterka »

S tou jednoduchostí konstrukce souhlasím. Taky mi připadá divné proč by měly mít ty vozidla tak složitou konstrukci, kterou v polních podmínkách někdo těžko opraví. V jednoduchosti je zkrátka krása a síla a taky menší pravděpodobnost, že se to vysype. Jednu z mála výhod těch složitých monster bych viděl v tom, že když se to vysype, tak to ani nepřítel neopraví.

V tomhle čísle je ještě další článek o nových prototypech.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Jeden návrh k debatě? Co použít podvozek jako na sněžných rolbách? Sice pásový, ale pojezdové kola mají pneumatiky, které pohltí část vibrací a drobné nerovnosti a na pérování zbývají jen ty velké. Navíc je toto vozidlo i po ztrátě pásu schopno omezeně manévrovat a dostat se do bezpečí. A nadšenci elektromotorů v kolech se můžou dosyta vyřádit :rotuj:
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

To už jsem tu myslím navrhl. Byl jsem rozmetán :rotuj:
edit: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=70173#70173
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

To byl jen náklaďák s nasazenými pásy. Já mám na mysli smykem řízený podvozek jako na rolbě nebo některých zemědělských traktorech.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jasný, ale princip je stejný. Jen to budeš řídit smykem :)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Princip je jiný. Kolopás řídíš přední nápravou (můžeš si pomoct přibrzděním jednoho pásu), kdežto smykáč řídíš jen ovládáním pásu. S kolopásem se na místě neotočíš.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

tož to fím jak se ovládá kolopás a jak pás. Ale princip toho, že onen holandský výrobek má na gumách nasazeny pásy, aby se tomu zvýšila průchodnost je stejná s tím tvým. Akorát je řízena jinak :eek:
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Zkusme probrat pásový podvozek, který má nafukovasí pojezdové kola
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
asija
poručík
poručík
Příspěvky: 782
Registrován: 16/9/2009, 12:00

Příspěvek od asija »

Rozved jake ma vyhody rozdelit tlumeni vysokofrekvensich a nizkofrekvencich nerovnosti mezi kolo a perovani? (kdyz vynechame elektromotory v kolech :) )

nebo jaka je motivace?
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Výhodu bych viděl v "hladším" chodu celého podvozku, spojení výhod pásů (rozložení hmotnosti) a pneumatik (tichý chod, rychlost). Při použití měkkých pásů by to mohlo i fungovat. Pérování by bylo lehčí a méně objemné, pro dasažení stejného účinku by bylo možno použít menší a lehčí kola. Nevýhodou horší manévrovací schopnosti při vysokých rychlostech, vyšší odpory při zatáčení
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Tak pro transport na delší vzdálenosti bys ty pásy mohl shodit dolů..
Ale otázkou je kde bys to chtěl nasadit. To je spíš na konflikty s nízkou intenzitou
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Skelet: Tebe ten kolopás nepustil?
On by to byl spíš takový rychloběžný podvozek pro OT váhové kategorie cca do 20t. pojezdové kola by nebyly hnané, hnaný by byl pás. Maximálně nějaký pomocný pohon 2 - 3 kol pomocí řetězu, elektromotoru apod pro nouzový dojezd a za běžných okolností mechanicky oddělěný.
Otázku nasazení bych nechal az podle toho, kčemu to vlastně bude dobré :-D
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17911
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Mě kolopás pustil i nepustil. Je u ledu :lol:
No můžeš hnát i některá kola, tím vlastně budeš mít moderní Christie.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Hnaná kola = mechanická složitost. pokud chceš použít vlečená ramena (u pású ani nic jiného velice nejde) tak je to problém. Buď bys musel někde venkem vést poloosu, nebo vnitřkem ramena řetěz nebo ozubené kola. Všechno by ale muselo být propojené, takže další pasivní odpor. Nakonec asi vyjde nejlíp ten elektromotor, ale tam je zase ta váha... Nebo v každém kole malý (a lehký) hydromotor spojený přes hydraulickou spojku, takže za normálních okolností mimo záběr. A v případě nouze spojka sepne, výkon rozložený do 5 - 7 kol bude dostatečný a pomalým chodem hurá někam pryč.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Hmm, že bych oživil " vláček " ? :D
Základ by tvořila Tatrovácká nosná trubka, řekněme 5 m dlouhá s šesti kotevními body ( ryclospojky ) na polonápravy ( snad se tomu tak říká ) s průchodkou na napájecí kabel a konektorem na elektroniku. Jedna taková roura by tak mohla být použita na několik kombinací vozidel od jednonápravového přívěsu po vozidlo s náhonem 6x6. Samozřejmě za předpokladu, že by bylo potřeba malé vozidlo. Větší ( delší stroj ) by šel vyřešit propojením dvou kusů rour se vším potřebným, buď pevně nebo pohyblivě.
Řízení:
promýšlel sem všechny varianty, smykem řízená vozidla se hodí spíše do terénu a v tomhle případě bych je jako plus bral u bezosádkových a jednodílných.
Ostatní bych řešil s klasickým s natáčením kol.
Návrhy řešení řízení:
Schéma podvozku-----------rozpis náprav

4x4----jeden díl---------------Ř_P----------( Ř-řízená a poháněná...P-poháněná )

6x6----jeden díl-----------Ř_P_P nebo Ř_Ř_P

8x8----dva díly--pevný spoj---Ř_P_P_Ř

8x8----dva díly--pohyblivý spoj---Ř_P+Ř_P

12x12-dva díly--pevný spoj---Ř_Ř_P_P_Ř_Ř

12x12-dva díly--pohyblivý spoj--Ř_P_P+Ř_P_P nebo Ř_Ř_P+ Ř_Ř_P

A tak případně pořád dál, ale pez pevných, tři za sebou už by musely být jen pohyblivě spojené. V rozpisu chybí 2x2 přívěs s pohonem a samostatná náprava pro manipulaci s taženými děly, oboje s ostruhovým kolečkem pro krátké přesuny.

Pokud bude zájem, tak můžu pokračovat. Jen ještě doplním,že řízení náprav by probíhalo pomocí servomotoru, takže kterýkoli díl i bez posádky by mohl být dálkově řízen...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Vláček klidně, už jsem promyslel i Tvoji variantu, která bere za základ Tatrováckou rouru. Takže věz, že by šla udělat i ta jednoduše připojitelná náprava. Z roury by prostě trčel "pahýl" se zaslepenou přírubou, na kterou by se našroubovala místo záslepky polonáprava, připojila vzduchotechnika, elektrika, pérování, vsunula poloosa a hurá do světa. Montáž v poli za použití přípravků a zvedáků cca 1člověk 1 náprava za hodinu. A výhodou by byla i jednoduchá opravitelnost v polních podmínkách po najetí na minu (za předpokladu, že to utrhne jen kolo)
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Možná i rychleji, pokud by tam bylo vzduchové pérování, tak bys nepotřeboval ani přípravky a zvedáky, prostě bys ten jeden díl pérováním zvedl a potom zase spustil dle potřeby, dokonce bys to pérování mohl využít jako jeřábek pro složení z náhradní nápravy z auta či palety a stačila by jen tyč s pevným hákem...
Vše za předpokladu že nejsou poškozeny spoje...ale počkat, to je vlastně vláček, takže nahradím jeden vagónek a ať si s tím pohraje někdo s lepším vybavením :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Pérování spíš hydropneumatické, je prostorově míň náročné a pružící jednostu dáš kamkoliv mimo ohrožené místo. Zvedáky proto, že ta polonáprava váží nejaký metrák a pět chlapů, kteří by ji zvedli a drželi, něž ji někdo nachytí na tři šroubky se k tomu prostě nevleze. Jinat to pérování se k nakládání používá poměrně běžně. Kontejner (nástavba) stojí na nohách, auto se sníženým podvozkem zajede pod něj, zvedne se, zajistí kontejner, sklopí a zasune hohy a tradá pryč. Podívej se do depa některých přepravních služeb, řidič nečeká, až ho vyloží/naloží. Honí ho tak, že nemá ani čas si skočit na malou
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“