Stránka 7 z 10

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 21/8/2016, 21:03
od Alchymista
Vjuga na Su-22 to riešila tak, že po výbere cieľa podľa parametrov vyžarovanie viedla lietadlo niekoľko sekúnd po matematickej krivke (okolo 10-15 sekúnd pre Ch-25, 20-30 sekúnd pre Ch-58) a merala uhly - to stačilo na určenie polohy s presnosťou ~500 metrov a na naprogravanie a odpálenie strely. Strela si potom cieľ ďalej zameriavala a upresňovala počas letu, po 15 sekundách samostatného letu mala Ch-25 pozíciu cieľa vzdialeného cca 30-40km s presnosťou "dostatočnou na jeho zničenie" bojovou časťou rakety, podobne Ch-58 mala takto cieľ na diaľke 180-220km

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 21/8/2016, 21:35
od kenavf
Alchymista píše:Vjuga na Su-22 to riešila tak, že po výbere cieľa podľa parametrov vyžarovanie viedla lietadlo niekoľko sekúnd po matematickej krivke (okolo 10-15 sekúnd pre Ch-25, 20-30 sekúnd pre Ch-58) a merala uhly - to stačilo na určenie polohy s presnosťou ~500 metrov a na naprogravanie a odpálenie strely. Strela si potom cieľ ďalej zameriavala a upresňovala počas letu, po 15 sekundách samostatného letu mala Ch-25 pozíciu cieľa vzdialeného cca 30-40km s presnosťou "dostatočnou na jeho zničenie" bojovou časťou rakety, podobne Ch-58 mala takto cieľ na diaľke 180-220km
O aké druhy vyžarujúcich cielov sa mohlo jednať?

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 21/8/2016, 21:43
od Alchymista
Podľa typu hlavice - prednostne rádiolokátory systémov PVO, ale i rôzne rádiotechnické prostriedky, napríklad stanice družicového spojenia.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 21/8/2016, 21:47
od kenavf
Alchymista píše:Podľa typu hlavice - prednostne rádiolokátory systémov PVO, ale i rôzne rádiotechnické prostriedky, napríklad stanice družicového spojenia.
Asi len zariadenia s relatívne silným vyžarovaním,na vysielačku,mobil alebo satelitný telefón by to malo slabú citlivosť.Princip navedenia by ale mohol fungovať všeobecne.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 22/11/2016, 17:54
od Smutná krabice
Kuvajtu bylo americkým ministerstvem zahraničí schváleno nakoupit 40 Super Hornetů - 32 jednomístných a 8 dvojmístných - a k nim 4 páry konformních PPN vyvinutých Boeingem v programu "Advanced Super Hornet". Kuvajt se tak stává se tak prvním zákazníkem, který si něco z balíku ASH objednal.

Objednávku podal již před několika lety, ale Kongres ji doposud blokoval z obav z nejasných vazeb mezi Kuvajtem a islámskými radikály a taktéž kvůli nátlaku Izraele. Byly obavy, že by Kuvajt mohl z nákupu vycouvat a místo USA nakoupit v Evropě coby záložní řešení second-handové Typhoony od Itálie, čímž by USA "přišly o zákazníka na nějakých 30-40 let".

Kuvajt zaplatí 10,1 miliard dolarů za:
- 40 Super Hornetů
- motory F414-GE-400 včetně náhradních,
- radary APG-79 vč. 1 náhradního,
- ASR typu ALR-67(V)3 vč. 5 náhradních,
- 12 průzkumných kontejnerů SNIPER,
- systémy LINK-16 vč. 8 náhradních,
- 240 odpalovacích lišt/adaptérů pro ŘS
- servis od Boeingu
- logistické služby od Boeingu

Austrálie přitom za 24 Super Hornetů a údržbu od Boeingu na 10 let zaplatila jen asi 4,6 mld. USD. Za předpokladu lineárního růstu nákladů by to pro 40 strojů mělo být 7,6 mld. USD, s inflací pak asi 8,5 mld. USD. To znamená, že si oproti Austrálii Kuvajt zřejmě připlatil 1,6 mld. USD. To může být dáno tím, že arabské státy tradičně požadují více údržby od výrobce/dodavatele, protože samy provádějí údržby méně; nebo to může být dáno tím, že byla výrobní linka SH zpomalena a materiály pro výrobu nejsou nasmlouvány včas dopředu; nebo se může jednat o "přirážku horké oblasti", kterou mohl požadovat např. Izrael.

(EDIT: počty :oops: )

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 22/11/2016, 21:11
od Dzin
To poslední bych docela bral. Izrael dostane zase nyní velkou vojenskou pomoc z USA a toto zdražení by mohla být v určitém smyslu forma financování.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 23/11/2016, 09:22
od Skeptik
A nebo to jen prostě takto nelze srovnávat, když:
- neznáme úroveň vybavení jednotlivých letounů
- neznáme rozsah úprav pro konkrétní letectvo (vždy nějaké jsou)
- neznáne rozsah úprav případně dodávek zařízení pro pozemní obsluhu a opravy
- neznáme rozsah a "úrověn" náhradních dílů a celků (od dodávek pro Australany mohlo dojít k upgradům)
- neznáme rozsah servisní podpory
- neznáme záruční podmínky
atd. atd. atd. Takových neznámých s dopadem na cenu lze najít desítky.

A v neposlední řadě neznáme rozsah úplatků, včetně nákladů na různé cesty a semináře, které byly spojeny se získáním zakázky. A to nejen na Kuvajtské straně. Nedělám si iluze, že protlačení takovéhoto kontraktu Kongresem USA bylo taky zadarmo (ostatně proč by to tak dlouho blokovali? Z bezpečnostních důvodů?) ;)
Určitě bylo mnohem dražší než protlačení dodávky pro "spřátelenou" Austrálii.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 24/11/2017, 10:21
od Rase
Problémy s provozem F/A-18

Viceadmirála Mike Shoemaker informoval Kongres že americké námořnictvo má vážný problém s nedostatkem bojeschopných letounů F/A-18 Hornet a F/A-18 Super Hornet, což by mohlo ohrozit bojeschopnost USA. Podle Shoemakera je běžnou praxí, že jsou rozebírány letouny z neaktivních eskader, kvůli náhradním dílům pro aktivní bojové jednotky. Co se týče stíhacích bombardérů Super Hornet, na začátku října pouze polovina z 542 strojů byla připravená jít do mise. Jen třetina (170) strojů Super Hornet pak bylo schopných absolvovat misi bez přípravy. Podle viceadmirála neznamená, že i když je pouze polovina Super Hornetů schopná jít do mise, může se také zapojit plnohodnotně do bojů. Na druhé straně však tyto stroje mohou vykonávat určité nebojové úkoly, jako jsou například průzkumné či sledovací mise. Shoemaker zmínil, že pouze 170 Super Hornetů může absolvovat všechny druhy misí včetně boje.

http://www.securitymagazin.cz/defence/u ... 57996.html

Obrázek

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 13/3/2019, 18:21
od Wasp
Proč dostal přednost McDonnell Douglas před Northropem v modifikaci YF-17 pro námořnictvo ?

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 13/3/2019, 22:33
od Skeptik
Protože McDonnell Douglas byl standardním dodavatelem námořních letadel zatímco Northrop nikoli.
Oficiálním důvodem byla nezkušenost Northropu, neoficiálním personální provázanost velení námořnictva a vedení McDonnell Douglasu (korupce, chceš-li).

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 16/3/2019, 18:17
od Wasp
A jo, taková klasika.

Už je flotila F/A-18 od té doby (2017 - problémy s provozem) v pořádku ?

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 17/3/2019, 06:21
od Skeptik
Letos i příští rok kupuje US Navy další, tak asi jo.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 17/3/2019, 13:54
od Wasp
Je sranda číst jak je Super Hornet spolehlivější a lépe udělaný než Legecy a o pár let později je to jinak, i navzdory snahy. Jak to vlastně vyřešily ? Nové materiály, nějaká prkotina ?

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 26/7/2019, 10:34
od kenavf
Zámer zrušiť pozíciu zbraňového operátora v F-18.
Týmy pilot-zbraňový specialista plnily nejsložitější taktické úkoly. V Hornetech však podle Harrisona bude v budoucnu stačit jen jeden člověk. „Samotný pilot zvládne všechny mise pro F/A-18D bez WSO na zadním sedadle,“
https://www.armadninoviny.cz/marinaci-c ... etech.html

V diskusii o Armate sme riešili či by dvaja tankisti si stíhali robiť prehľad o bojisku a reagovať na nastále hrozby a argumentovali sme napríklad aj pozíciou zbraňového operátora v lietadlách. Preto je takýto zámer dosť prekvapivý, možno zabudujú nejakú "umelú inteligenciu" aby pilotovi pomohla?

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 26/7/2019, 11:27
od Rase
určitě se počítá do blízké budoucnosti s osazením umělé inteligence do většiny vojenské techniky a vlastně i vyhodnocování dat z bojiště. není to ale jen případ Američanů, rovněž Izraelci mají mít v tancích Merkava IV v nejnovější verzi "Barak", na výpomoc systém UI. BAE jej zmiňuje pro vozidla CV90 Mk.IV atd. Dnes je zkrátka velmi silný trend snížit počet členů vojenské techniky tak, aby operátor dostával informace naservírované v již roztříděné podobě a byl tak mnohem efektivnější. Osobně to vidím tak, že pilot F/A-18D se již zkrátka nebude muset tak věnovat samotnému letu, ale bude moct plnit i ostatní úlohy a to mnohem snáz i než kdyby byla osádka dvojčlenná.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 26/7/2019, 12:04
od skelet
aby za patnáct let nebyl silný trend obnovování druhého člena posádky, aby se tento mohl věnovat řízením dronům a vyhodnocováním údajů z nich :D

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 26/7/2019, 12:26
od Rase
to je hodně možné, přeci jen dneska je má ovládat samotný pilot, což mi přijde poněkud nápor, ale nevím no. Třeba jim bude pilot jen zadávat cíle a směr letu.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 26/7/2019, 13:14
od kenavf
Rase píše:to je hodně možné, přeci jen dneska je má ovládat samotný pilot, což mi přijde poněkud nápor, ale nevím no. Třeba jim bude pilot jen zadávat cíle a směr letu.
Tiež i myslím že pilot označí/potvrdí len ciele a druh operácie, všetko ostatné bude robiť UI.

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 11/10/2019, 07:37
od Rase
V německých médiích se spekuluje o nákupu letounů F/A-18, jako provizorní řešení aktuální potřeby udržení schopností nést JZ. Tyto stroje by v budoucnu nahradil nový francouzsko-německý letoun nové generace. Alternativou je pořízení dalších letounů Eurofighter. Nákup F-35 byl již dříve zavrhnut.

https://www.sueddeutsche.de/politik/bun ... -1.4625463

Re: Boeing F/A-18E/F Super Hornet

Napsal: 11/10/2019, 16:38
od Zemakt
Nechápu co je tak těžkého certifikovat Ojrofajtry na nesení JZ tak, aby to trvalo deset let.