Ano, potíže logistického charakteru byly opravdu zásadní.
Jinak těch 300 tisíc tun měsíčně byla celková spotřeba paliva, čili bylo v tom zahrnuto úplně vše co všechny lodě námořnictva spotřebovaly. Přesný podíl na této spotřebě paliva který si vyžádala guadalcanalská kampaň sice neznám, nicméně ledacos mohou napovědět údaje o zásobě paliva a dojezdu pro jednotlivé japonské lodě:
Bitevní lodě třídy Jamato: 6300 tun, 7200 mil při 16 uzlech
Bitevní lodě třídy Kongo: 6330 tun, 10000 mil při 18 uzlech
Letadlové lodě třídy Šókaku: 4100 tun, 9700 mil při 18 uzlech
Letadlové lodě třídy Džunjó: 2800 tun, 10000 mil při 18 uzlech
Těžké křižníky třídy Takao: 2550 tun, 8000 mil při 14 uzlech
Lehké křižníky tříd Kuma: 1260 tun, 4000 mil při 14 uzlech
Torpédoborce třídy Fubuki: 500 tun, 4700 mil při 15 uzlech
Torpédoborce třídy Kageró: 500 tun, 5000 mil při 18 uzlech
Uvedené údaje platí pro ekonomickou rychlost, při plavbě vyšší rychlostí spotřeba paliva pochopitelně rostla a dojezd naopak znatelně klesal.
Z Truku je to na Guadalcanal nějakých 1000 námořních mil, takže pokud by samotná Jamato tuto trasu absolvovala tam a zpět ekonomickou rychlostí 16 uzlů, spálila by 1750 tun paliva. Když bychom jí jako doprovod přidělili lehký křižník třídy Kuma a 4 torpédoborce třídy Fubuki, hned je to cca 1500 tun paliva navíc - a opět to platí pro případ celé plavby absolvované ekonomickou rychlosti, v případě reálného výpadu z Truku na Guadalcanal by to bylo jistě znatelně více (např. dojezd Jamata při plavbě maximální rychlostí 27 uzlů klesl na pouhých 1400 mil). Oproti těm 300 tisícům tun se to sice i tak může zdát být pouhým zlomkem, avšak těch 300 tisíc tun připadalo na veškeré akce námořnictva včetně cvičných plaveb a zásobování základen na okupovaných ostrovech, čili zdaleka nejen bojových plaveb.
Ještě lze uvést známé plavby torpédoborců tzv. Tokijského expresu. Pokud si vzpomínám, tak každý z torpédoborců při takové jedné plavbě spotřeboval cca 180 tun paliva. Pokud každý expres většinou zahrnoval 8 torpédoborců, vychází to na 1440 tun paliva na jednu plavbu. Pokud se každý měsíc uskutečnilo 6 až 7 plaveb expresu (jeho plavby byly skutečně časté a pravidelné), spotřeba paliva by byla 8640 až 10800 tun. Bylo by zajímavé zjistit hmotnost nákladu jakou se podařilo tímto způsobem na Guadalcanal dostat a porovnat to s hmotností spotřebovaného paliva
