Kacermiroslav:
Chtěl bych zkusit krátce shrnout dosavadní diskusi. Některé body jsou samozřejmě všeobecně známé, ale přesto je zmiňuji.
Sorry, nedá mi to a trochu Ti budu kopat do kostek
Hmotnost boční salvy má vliv především díky těžkým projektilům s obecně větší průrazností a větší explozivní složkou a střepinovým účinkem. Ničivý účinek není nějak extra závislý na vzdálenosti.
- Průraznost projektilů je ovlivněná úsťovou rychlostí, hmotností a tvarem projektilu, i použitým materiálem a především vzdáleností/úhlu dopadu.
Počet děl se od Dreadnought moc nemění, očividně vycházel ideál 8-10 hlavní, s přesahem do 6-12 (daný omezením užívaných ráží). Tedy nárůst hmotnosti boční palby se děje nárůstem kalibru a váhy granátů. Ničivý účinek roste samozřejmě s vahou granátu pro všechny vzdálenosti, ale může se to poněkud lišit podle modelu a preference konstruktérů. Někdy se preferuje lehčí granát, vyšší úsťová rychlost někdy spíše větší váha a větší škoda. Ale ve sledovaném období se mi nezdá, že by tyto preference měly zásadní vliv. Stejně diskujeme velmi zjednodšený model.
Kadence má vliv na kratší vzdálenosti s tím, že hraniční vzdáleností bude hodnota někde mezi 12-15 km.
S tou hraniční vzdáleností bych byl opatrný. To co nám v diskusi vyšlo, je tvrzení:
Pokud děla lodi mohou pálit alespoň 2 rány za minutu pak je kadence děl nad 12-15km určitě dostatečná.
Ale počítali jsme nejmenší možné hodnoty, takže je možné (pravděpodobné), že ta hranice je níže nebo stačí i děla s nižší kadencí. Dokážeme odhadnout dobu letu granátu, ale co nevíme je jak dlouho běželo vyhodnocení, zaměření, atd.
Rychlopalba, neboli „rapid fire“ se v praxi vyskytovala.
Asi ano, ale k tomuto tvrzení chybí definice, co to vlastně je. Je to palba bez toho, že čekám na dopad předchozí salvy? Nebo prostě pálím okamžitě, jak dokáži vyhodnotit předchozí salvu? Nebo ještě něco jiného? Asi by bylo dobré to prvně definovat.
Pokud probíhala rychlopalba, tak s velkou pravděpodobností jen po omezenou dobu několika minut. Vlastní bitva sice mohla probíhat celé hodiny, ale díky okolnostem (manévrování, zapojení menších jednotek atd.) byla palba v dlouhém časovém úseku náhodně (dle okolností), rozložená do několika kratších intervalů. Takový interval pak mohl být/ale i nemusel, složen z nástřelových salv za účelem zjišťování nastavení a teprve po zarámování mohl/ale nemusel, být nastaven „rapid fire“.
Ano, z jistotou se dá říci, že nemohla probíhat delší dobu (doba bitvy vs. munice). Víme, že Rapid fire se provozoval, ale opět mi chybí informace, co to přesně bylo.
Kadence uváděná například na navweaps je uváděná za ideálních zkušebních podmínek. Za praxe tato kadence vlivem počasí, stresu, bojové situace atd., klesá. Nicméně klesá u všech. Pokud klesá u lodí s kadencí děl 3 rány za minutu, tak klesá i u lodí s děly s kadencí 1,5 ran za minutu. Konstantní hodnota je tedy jen ta, která je uváděná jako teoretická.
Tady zase narážíme, že nemáme exaktní definici, ale ten předpoklad o poklesu v reálném boji se mi zdá chybný.
Řekl bych že jde o:
A1. Kadence děla (jak rychle ho dokáži nabít a připravit k další ráně, odpálit, ať to letí kam chce) ta je víceméně atributem děla a je konstantní od 2. rány.
Pak může být omezení dané podavači munice,
Další omezení bude tepelná odolnost (což se projeví až po delší době)
A2. Další závislost je na vzdálenosti kam střílím, s nárůstem vzdálenosti roste náměr a také doba potřebná ke zdvižení a poté spuštění děla, tedy cyklus se prodlužuje (už nevím kde, ale mám pocit, že jsem právě někde viděl, že různé země počítali kadenci se zohledněním různého náměru).
A3. A pak samozřejmě ještě jak moc v realitě posádka stíhá teoretické hodnoty, případně je naopak překračuje.
Celkově to však bude vždy dost hrubé číslo, ale je dost pravděpodobné, že zkušená osádka děla připraví své dělo včas, není nutno toto číslo redukovat.
B. A zase zcela jiná hodnota je schopnost mířené palby (to je ten cyklus, let granátu, vyhodnocení, výpočty, atd.) – to je ta otázka, co tady už dlouho řešíme. Byl bod A1-3 až tak moc podstatný? A pokud ano, kdy? Vypadá to, že většinou ne, neboť i po vyhodnocení výsledků 1. světové se kadence lodí nijak výrazně nezvyšuje, místo toho spíše roste ráže.
Podíval jsem se na navweaps a co jim tam vychází. A řekl bych, že jde o nějaká data dlečásti A, ale že je to ukázkový případ, toho, co způsobí použití dat jiným způsobem než autor zamýšlel.
Zkusím vysvětlit. Dle všeho byla prvně tabulka se délkou nabíjecího cyklu a její autor si byl dost pravděpodobně vědom omezení, která zmiňuji v bodě A1-3 a proto výsledky zaokrouhlil na desítky sekund (to bylo v pořádku). Pokud by to takto zůstalo, všichni by chápali, že jde o hrubá čísla (20, 30, 40, 50, 60s).
Ale pak se toho někdo chopil o převedl na počet ran za minutu (proto se tam objeví najednou 1,3, což je 50s převedených na 1,25 a zaokrouhlených), proto nevidíme čísla jako 1,6, 2,2, …. .
a už ta nepřesnost není vidět a my nad tím teď složitě diskutujeme
