Stránka 603 z 671

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 07:34
od skelet
Podobnost mezi FA-50 a F-16 je jako mezi VW Polo a VW Passat.Thajsko i Argentina FA-50 odmítly, Poláci brblou.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 08:06
od RezortineR
pjaro77 píše: 12/9/2024, 01:36 K čomu Nám budú lietadla ako M-345, M-346 alebo L-39 ?
K tréningu. Ono tých lietadiel netreba 12 kusov a staviať z nich letku, stačí 4-6ks. Pokročilý tréning piloti budú dostávať aj tak niekde v Poľsku a USA.
Živo si predstavujem, ako bude F-50 nasadzovaný na AA boj proti ruským suchojom.
Zopakujem znova čo som napísal - Akýkoľvek cvično-bojový hybrid bude drahý, pritom výkonom ani nosnosťou nedosiahne na čisto bojové stroje ani zďaleka. F-16 má integrovanú takú paletu zbraní a kontainerov , o ktorej sa FA-50 len sníva.

Ad Nie je technicky možné 486ky v roku 2024 modernizovať na rozdiel od T-72M1.
OK, verím, že doma jazdíš na svojstojne vytunenej starej škodovke či wartburgu s motorom z opelu, prerobený na 4x4, s ABS a EDS, led svetlami a posilovačom riadenia. Čím si stúpol v očiach kamarátov ale ušetril si kulové. Presne taký šetriaci efekt majú tvoje nápady na modernizácie starých tankov, BVP atď. Šetrenie len pre výkaz na ekonomické oddelenie. V boji zistiš, že si neušetril nič a musíš vozidlá používať zo zázemia, bo explodujú zvnútra. A musíš aj tak zohnať solídnu techniku.
S podzvukovými trenérmi sa u nás ráta aj ako s ľahkými bitevníkmi (keďže prakticky všetky podzvukové ponúkané stroje majú aj možnosť pozemnej podpory) - čo robí samostatnú letku ako doteraz čo robí 12 kusov. Do toho samozrejme nahráva aj denná dostupnosť lietadiel - videli sme, ako sa pri L-39 znižovala tak razantne, že teraz je letuschopných len naozajstný zlomok. Alebo prípad Spartan kde sú mesiace kedy nemôže lietať ani jeden.
Bol som na pár sedeniach k tejto téme a vyzerá to na L-39NG (neprekvapujúce), keďže sa ráta s možnosťou aj čiastočnej výroby na SR (myslím že to bola chvostová časť?).

A základná téza k čomu nám budú - finančne vychádza nákup lietadiel a prevádzka lacnejšie, než základný výcvik v USA. Takto pilot po vycvičení na vrtuliach ide na L-39NG a následne na F-16D. Zabudol som cenový rozdiel, ešte v roku 2022 sme k tomu robili výpočty a jednoznačne sme sa rozhodli pre možnosť mať cvičné lietadlá.

A kedy budú? Tipujem rok 2026/2027 (objednávka). V roku 2022 sa uvažovalo o ich obstarávaní práve v tento rok 2024, nástup x rôznych projektov však cvičné lietadlá posunul na druhú koľaj. A to nehovorím ešte o tom, že OSSR uvažovalo aj o turbovrtuľových strojoch (Zlin/Pilatus/Tucano), resp. cvičných helikoptér.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 08:36
od Lynx
Stroje na zakladny vycvik po vrtulovych lietadlach - ok.

Ale akakolvek bitevna funkcia na dnesnom bojisku , to su iluzorne predstavy, ktore dnes uz nefunguju. Riskovat 1-2 pilotov na to aby vedeli zhodit prinajlepsom 2x 500lb bomby to mi pride ako risk.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 08:46
od RezortineR
Lynx píše: 12/9/2024, 08:36 Stroje na zakladny vycvik po vrtulovych lietadlach - ok.

Ale akakolvek bitevna funkcia na dnesnom bojisku , to su iluzorne predstavy, ktore dnes uz nefunguju. Riskovat 1-2 pilotov na to aby vedeli zhodit prinajlepsom 2x 500lb bomby to mi pride ako risk.
Osobne taktiež pochybujem, že by sa v praxi tak aj použili. Avšak na zbraňový výcvik postačujúce (zhruba, veľmi zhruba)

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 08:52
od Lynx
RezortineR píše: 12/9/2024, 08:46
Lynx píše: 12/9/2024, 08:36 Stroje na zakladny vycvik po vrtulovych lietadlach - ok.

Ale akakolvek bitevna funkcia na dnesnom bojisku , to su iluzorne predstavy, ktore dnes uz nefunguju. Riskovat 1-2 pilotov na to aby vedeli zhodit prinajlepsom 2x 500lb bomby to mi pride ako risk.
Osobne taktiež pochybujem, že by sa v praxi tak aj použili. Avšak na zbraňový výcvik postačujúce (zhruba, veľmi zhruba)
Suhlasim, ale v ramci vycviku ich netreba 12ks. 6ks by bol vhodny kompromis a sustredit sa radsej na podstatnejsie priority.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 09:43
od pjaro77
RezortineR píše: 12/9/2024, 08:46
Lynx píše: 12/9/2024, 08:36 Stroje na zakladny vycvik po vrtulovych lietadlach - ok.

Ale akakolvek bitevna funkcia na dnesnom bojisku , to su iluzorne predstavy, ktore dnes uz nefunguju. Riskovat 1-2 pilotov na to aby vedeli zhodit prinajlepsom 2x 500lb bomby to mi pride ako risk.
Osobne taktiež pochybujem, že by sa v praxi tak aj použili. Avšak na zbraňový výcvik postačujúce (zhruba, veľmi zhruba)
Súhlasím s Lynxom, ich bojové použitie proti pomerne vyspelým ruským mašinám je fantázia šetrílkov za každú cenu. Na zbraňový výcvik netreba FA-50, stačí M346 v 6tich kusoch..
Základný výcvik na vrtuľníkoch a vrtuľákoch ako Zlin/Pilatus/Tucano môže kľudne robiť STA.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 10:14
od pjaro77
RezortineR, iste uznáš, že spartanov sa nakúpili až dva kusy, čo často vedie až do neletuschopného stavu. Jeden je v servise, druhý sa práve vtedy niekde pokazí a je vymaľované. 4 ks lietadiel danej kategorie by mali byť minimom.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:32
od Juraj Tichý
Lynx píše: 12/9/2024, 08:52
Suhlasim, ale v ramci vycviku ich netreba 12ks. 6ks by bol vhodny kompromis a sustredit sa radsej na podstatnejsie priority.
Ak CLV stačia 4 kusy a to plánujú mať väčšie letectvo ako my.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:34
od Zemakt
Myslím že mají opci na další čtyři.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:35
od mikojan29
A to je jeden z tých dvoch po incidente v Gruzinsku neletuschopný/uzemnený.
Súhlasím s tým, že ak chce MO robiť lacnejší výcvik ako s prvými pilotmi F-16ok, tak by mal byť dostačujúci počet 6-8 ks L-39NG (viacmenej je tento typ skoro istý). Čisto na výcvik, pozemnú podporu beriem len ako z núdze cnosť, až keď by tieklo do topánok.
Ale sú iné a dôležitejšie veci, ktoré treba vymeniť/novo obstarať. Až toľko sa na armáde šetrilo, že teraz nás to bude stáť oveľa viac, ako keby sa prešlo zo starej techniky na novú.
A do toho ešte nezmysly o civilnej nemocnici v správe MO.🤦

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:36
od mikojan29
Juraj Tichý píše: 12/9/2024, 11:32
Lynx píše: 12/9/2024, 08:52
Suhlasim, ale v ramci vycviku ich netreba 12ks. 6ks by bol vhodny kompromis a sustredit sa radsej na podstatnejsie priority.
Ak CLV stačia 4 kusy a to plánujú mať väčšie letectvo ako my.
4 sa vyrábajú a ďalšie 4 chcú dokúpiť (opcia), neviem, či cieľ nebude 12 ks.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:38
od Zemakt
Nahrazují sedm Albatrosů, takže těch osm bude asi cílový stav.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:46
od Lynx
CLV ma ambiciu robit vycvik aj pre externych zaujemcov,takze tie pocty by som nezrovnaval.
Ale ked sme si doteraz v SR vystacili s max 6ks L39C tak neviem dovod preco by ich malo byt 12...

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 11:48
od Scotty87
Už dnes je zároveň poměrně jasné, že úvodní čtveřice strojů nebude vzhledem k budoucím požadavkům na výcvik dalších mladých pilotů AČR pro bojové letouny F-35A stačit a státní podnik patrně uplatní opci na další 4 stroje. Vše bude samozřejmě záležet na dostupnosti finančních prostředků, každopádně o uplatnění opce by se mělo rozhodnout v průběhu roku 2025 a výrobce je schopen dodat čtveřici nových strojů už o rok později.

Zástupci Aera Vodochody zároveň vidí v budoucnu potenciál na dodávku ještě dalších 4 strojů a rozšíření flotily lomáckých engéček na konečných 12 strojů. Pardubické CLV je totiž oficiálně akreditovaným kampusem v rámci NATO Flying Training in Europe (NFTE) a v rámci tohoto programu plánuje CLV využít své kapacity a schopnosti pro výcvik pilotů jiných zemí v rámci aliance. Každopádně jde zatím pouze o úvahy do daleké budoucnosti a je otázkou, zda se podobné ambice podaří naplnit.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 12:18
od RezortineR
pjaro77 píše: 12/9/2024, 10:14 RezortineR, iste uznáš, že spartanov sa nakúpili až dva kusy, čo často vedie až do neletuschopného stavu. Jeden je v servise, druhý sa práve vtedy niekde pokazí a je vymaľované. 4 ks lietadiel danej kategorie by mali byť minimom.
Áno, minule som to aj písal že ten počet mal byť vyšší ale urobilo sa tak ako sa urobilo, s tým už neurobíme nič

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 12:35
od Suger
RezortineR s veľkou časťou tvojho príspevku súhlasím, len dúfam, že to nebudú L-39NG. "Nie sme tak bohatý aby sme kupovali lacné veci" , ako cvičné lietadlo dobre, mohlo by byť, ako ľahký bitevník na súčasnom bojisku proti vyspelejšiemu protivníkovi s MANPADS určite nie. Ak chceme budovať Druhú taktickú letku, kde by boli cvičné lietadlá, pokročilé bitevníky (náhrada za vyradené Su-25 a Su-22), tak tu prichádzajú do úvahy len dve lietadlá a to M-346 a FA-50 Blok 20 (TA-50). Obe lietadlá ponúkajú pokročilý pilotný výcvik a zároveň ich architektúra je už postavená pre súčasné bojisko, sú už dostatočne certifikované pre viacero zbraní , komunikácií, datalink, spoločných s F-16 Block70. U L-39NG to je len v pláne, rovnako s certifikáciou pokročilejších zbraní, radar,... A kupovať si drahé prúdové cvičné lietadlo, ktoré neponúka také možnosti multirole combat aircraft , ako konkurencia, sú vyhodené peniaze... to už radšej ten turbovrtulák.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 12:40
od RezortineR
Suger píše: 12/9/2024, 12:35 RezortineR s veľkou časťou tvojho príspevku súhlasím, len dúfam, že to nebudú L-39NG. "Nie sme tak bohatý aby sme kupovali lacné veci" , ako cvičné lietadlo dobre, mohlo by byť, ako ľahký bitevník na súčasnom bojisku proti vyspelejšiemu protivníkovi s MANPADS určite nie. Ak chceme budovať Druhú taktickú letku, kde by boli cvičné lietadlá, pokročilé bitevníky (náhrada za vyradené Su-25 a Su-22), tak tu prichádzajú do úvahy len dve lietadlá a to M-346 a FA-50 Blok 20 (TA-50). Obe lietadlá ponúkajú pokročilý pilotný výcvik a zároveň ich architektúra je už postavená pre súčasné bojisko, sú už dostatočne certifikované pre viacero zbraní , komunikácií, datalink, spoločných s F-16 Block70. U L-39NG to je len v pláne, rovnako s certifikáciou pokročilejších zbraní, radar,... A kupovať si drahé prúdové cvičné lietadlo, ktoré neponúka také možnosti multirole combat aircraft , ako konkurencia, sú vyhodené peniaze... to už radšej ten turbovrtulák.
U L-39NG sú dva veľké plusy, ktoré viac-menej rozhodujú v jeho prospech:
1, podobnosť s predošlými verziami L-39 a tým pádom "ľahší návyk" technického personálu na nové lietadlo
2, možnosť čiastočnej výroby v SR.

Inak samozrejme súhlasím s tým, že M346 je lepší. FA-50 popravde neviem, Poliaci (čo som počul, čítal) nie sú najspokojnejší s jeho výberom. M346 za mňa asi naj, aj keď tam je obrovský mínus v spoločnosti Leonardo, ktorá sa pri riešení problémov Spartan neukázala ako najlepší partner. Aj keď, samozrejme, chyba bola aj na našej strany a zmluvy sa urobili také aké sa urobili

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 12:49
od Lynx
K L39NG by som dodal este bod 3 - velmi nizke prevadzkove naklady.
Ad M346 - nie je to stroj na zakladny vycvik na prud lietadlach. Je zbytocne sa cvicit na 2 motorovom lietadle na 1 motorovy stroj

RezortineR: vies byt k teme C27J konkretnejsi? Ten poskodeny stroj je na odpis? Viaznu dodavky ND?

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 12:53
od Zemakt
Jen technická. Provozními a pořizovací cenou je NG s turbovrtuláky více méně kvit.
Nie sme tak bohatý aby sme kupovali lacné veci" , ako cvičné lietadlo dobre, mohlo by byť, ako ľahký bitevník na súčasnom bojisku proti vyspelejšiemu protivníkovi s MANPADS určite nie.
Což bylo hezky vidět včera v noci nad Černým mořem že.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 12/9/2024, 13:26
od mikojan29
Lynx píše: 12/9/2024, 12:49 RezortineR: vies byt k teme C27J konkretnejsi? Ten poskodeny stroj je na odpis? Viaznu dodavky ND?
Už som to tu písal aj ja aj viacerí, ale RezortineR bude mať určite presnejšie informácie:
- C27J, 1931 si už nezalieta - zlomený hlavný nosník...
- nespokojnosť so servisom Leonardo a dlhé dodacie lehoty...