OSSR, kampak kráčíte?

Komentáře aktuálního dění ...

Moderátor: jarl

Pravidla fóra
Pokud příspěvek v Aktualitách neodpovídá charakteru a úrovni "veřejné" Palby, moderátoři mají právo jej okamžitě, bez upozornění přesunout do skryté Hospody, která byla za tímto účelem zřízena.

Pokud nemáte přístup do Hospody a chtěli byste jej, musíte být na Palbě registrováni nejméně půl roku a poté můžete napsat SZ adminům "skelet" nebo "jarl".

Ve vlákně o Ukrajině v sekci "Aktuality" platí pravidla, která budete dodržovat. Postih za nedodržování bude následující:
- smazání příspěvku
- BAN uživatele (minimálně 24hodin, maximálně na vždy)
- uzamčení vlákna
Všechny tyto postihy budou uplatňovány bez jakéhokoliv varování a vysvětlování, na základě úsudku přítomného moderátora.

Pravidla jsou následující:
- příspěvek bude věcný v českém nebo slovenském jazyce (případně s českým nebo slovenským překladem), žádné "emotivní" výlevy nebudou trpěny
- diskuze ve vlákně "Válka na Ukrajině" není povolena, k tomu je určeno patřičné vlákno v Hospodě (o vstup můžete zažádat u administrátora)
Odpovědět
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Lynx »

Aj poliaci volaju FA50 GF (gap filler) - lebo ma vyplnit medzeru po vuradenych Mig29 a Su22. Ako v PL tak aj v Korei maju na bojovanie podstatne vykonnejsie stroje.
Aj Cooper pise o "vynikajucich RU Mig31 a su35" takze tuto prizdisrat s FA50 by bol krok riadne vedla.
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od pjaro77 »

niko, Robíš si robíš vtipy s tými vzdušnými súbojmi ? Poraď US army , AČR alebo Fínskej armáde, aby kupovala FA-50, keď sú tak dobré.
Na slovensku s mikro letectvom nie je žiadna hodnota rozdrobovať servis, pilotov na dve druhy stíhačiek / bombardérov.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Lynx s AMMRAM maju FA-50 a Su-35 podobny dostrel. Link-16 moze kompenzovat slabsi dosah radaru. Ak sa FA-50 dobre integruje do struktury PVO, moze to byt slusny bojovnik pre povedzme druhu liniu - air policing, zatial co F-16 moze volne lovit. Predsa len nie vsetky ruske lietadla su najvykonnejsie Su-35 a Mig-31. Skor vidim ako problem to, ci by Slovaci FA-50 takto draho vystrojili.
Pjaro nerozumiem tvojmu argumentu. Tak to otocme. Preco myslis, ze su tak zle na cinnosti, ktore som popisal?
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Zemakt »

Pjaro, jinými slovy, plnohodnotná letka ve standartu US/NATO má svoji relevanci. Pokud budete mít ambici druhé bojové letky, perspektivně UAV. Cvičné stroje nechte zcela stranou, nechť cvičí. Kočkopes se již přežil. Doba se vyvíjí a je dynamická.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Zemakt cvicne stroje pri letectve s 30 boj. lietadlami je celkovo luxus. Za mna kupit 2 letky po 16 lietadiel F-16 a jednu letku MALE dronov, ked chceme realne stavat letectvo. Ale tak tu sa stale na niecom setri.
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od pjaro77 »

To je už lepšia reč. Dnes by som peniaze dal na doplnenie amraam, objednali sme smiešny počet.

A nie MALE dronov ale stealth dronov ,ale tie budú k dispozícii až o niekoľko rokov.
Nemám potuchy aké datalinky sa používajú na riadenie takých dronov, čo na ne stačí link16. Druh vec je, či sa budú dať riadiť z dvojmiestnej F-16.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Pjaro to mas uplne jedno. OS chcu cvicne-bojovy stroj, takze si kupia cvicne-bojovy stroj. V tejto kategorii su len dvaja top kandidati: M-346, ktory je drahy a o nom sa vlastne ani nikdy nerokovalo, alebo FA-50. Ked nie to, tak dostaneme sranda lietadielka ako M-345, alebo L-39 NG. Takze osobne budem za dobre vybavene FA-50 velmi vdacny.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Lynx »

V ACR L39NG nebudu. Tie budu v CLV. Aj ACR si drzi svoje L159T2 a podobne, prave uz len pre cvicne ulohy. Na nich si aj velitelia mozu obnovovat papiere bez nutnosti lietat na drahych tryskacoch a preto cvicne lietadla maju zmysel. Len v nasich podmienkach by nemali pridavat starosti navyse (ako pri IT produkcii), nemali by odcerpavat financie viac ako minimalne a mali by sluzit. Na to je L39NG asi vhodnejsie. (Aj ked je hanba, a v Aere o tom vedia, ze to nema ani len integrovany gulomet 12.7mm ako ma Tucano, to dokonca 2x)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14111
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Zemakt »

Výše zaznělo že vlastní výcvik je levnější. Lynx, integrované zbraně s ohledem na primární úlohu, výcvik, je drahý luxus. Navíc postrádající flexibilitu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Lynx ked mame kupit jednoduche lietadla len na obnovovanie papierov velitelov a basic training, ktore len nech vela nestoja a nech minimalne odcerpavaju peniaze, tak radsej nekupujme nic. Bud robme veci poriadne, alebo vobec.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3872
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Lynx »

Nie. Tie lietadla maju byt aj na prvotny vycvik na prudovych strojoch predtym ako studenti pojdu do USA a tam uz budu lietat na T38, T7 a pod. Ved to aj bolo spominane v rozhovoroch. Btw tu sa bavime o ciastke cca 100mil eur.

Podla teba je zavedenie FA50 resp M346 poriadne riesenie?
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od pjaro77 »

niko píše: 12/9/2024, 23:17 Lynx ked mame kupit jednoduche lietadla len na obnovovanie papierov velitelov a basic training, ktore len nech vela nestoja a nech minimalne odcerpavaju peniaze, tak radsej nekupujme nic. Bud robme veci poriadne, alebo vobec.
Súhlasím robme veci poriadne. Cvične bojový stroj je chujovina pre malé letectvo, ktoré s odretými ušami dosiahlo jednu letku a za servis platí veľkú pálku za prípravky a prístroje. Neviem, prečo by sme mali nasledovať Poľsko, ktoré kupuje X druhov toho istého ako prdlé.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Pjaro: Ako som pisal, vojaci chcu cvicne-bojove stroje. Nema zmysel spekulovat, co by bolo keby. No a z cvicne-bojovych je najvykonnejsie lietadlo FA-50. To ke holy fakt. Na rozdiel od basic trainerov sa da aj realne nasadit v boji.

Lynx: Ano. M-346, alebo FA-50 by bolo poriadne riesenie, ak teda musi byt cvicne-bojova letka. Vsetci ostatni kandidati su len take lietadielka.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

Ja tak nejak dúfam, že nákup cvičných strojov bude neustále odsúvaný a odsúvaný, lebo vždy bude niečo dôležitejšie.
A nakoniec sa zistí, že ich vôbec nie je treba.
niko
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4675
Registrován: 25/11/2016, 10:42

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od niko »

Juraj to by bolo asi najhorsie riesenie. Nakoniec by neboli ani cvicne lietadla, ani dalsie F-16 a druha letka by zanikla. A jedna letecka zakladna by sa zrusila. Upadok vzdusnych sil by pokracoval.
Wolfhound
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 885
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Wolfhound »

Pokud chce Slovensko cvičný stroj, tak by měl být schopen alespoň minimálního bojového výkonu - schopnost sestřelit UAV a napadnout pozemní cíle. Příklad Ukrajiny ukazuje, že proti masivním útokům UAV musí jít do vzduchu vše, co létá. Stejně tak v případě operací typu Hostomel, které mají potenciál rozhodnout konflikt.

FA-50 v pokročilé verzi se teprve vyvíjí, tudíž schopnosti jsou zatím jen na papíře. Zde je dobré sledovat vývoj u polských sousedů. Také Leonardo nedávno oznámilo rozvoj bojových schopností M-346. Tam by bylo dobré upozornit výrobce, pokud chce mít naději na úspěch, tak prioritně dořešit opravu poškozeného C-27J. Arthur zmiňoval i Red Hawk. Zde si ale musíte dobře rozmyslet a spočítat, zda chcete pokročilý cvičně-bojový stroj anebo bude lepší postavit perspektivně druhý útvar F-16 Block 70, jak navrhuje Niko. Tedy plnohodnotný bojový stroj schopný bojovat o vzdušnou nadvládu s potenciálními protivníky.
Uživatelský avatar
RezortineR
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/5/2024, 10:44

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od RezortineR »

mikojan29 píše: 12/9/2024, 13:26
Lynx píše: 12/9/2024, 12:49 RezortineR: vies byt k teme C27J konkretnejsi? Ten poskodeny stroj je na odpis? Viaznu dodavky ND?
Už som to tu písal aj ja aj viacerí, ale RezortineR bude mať určite presnejšie informácie:
- C27J, 1931 si už nezalieta - zlomený hlavný nosník...
- nespokojnosť so servisom Leonardo a dlhé dodacie lehoty...
Popravde 1931 neviem ako je na tom, chalani z VzS, s ktorými som bol ohľadom toho v kontakte tam už rok a niečo nie sú ale áno, posledná info je že bol zlomený nosník. Ale o tom, že by sa finančne aj plánovala oprava neviem nič. Len to, že dodávka ND pre Spartany sa najprv nepodarila (lebo nikto nedal ponuku, čomu doteraz nechápem). A áno, o C390 (odpovedám na ďalšie komentáre v diskusii) sa uvažovalo / uvažuje ale zase - teraz určite nič nebude.

Ohľadom cvičných - cvičné OSSR chcú a prakticky cvičné lietadlá má každé letectvo v Európe (nepoznám, nenapadne ma krajina, ktorá nemá cvičné stroje). Je to lacnejšie než platiť pilotom kurzy, ubytovanie, nájom lietadiel atď v zahraničí. Takže cvičné lietadlá budú (či aj cvičné vrtuľové to je ťažké povedať, zase - v koncepcii VzS s nimi rátajú ale tam rátajú s x ďalšími vecami ktoré sú mimo našu peňaženku)
pjaro77
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1991
Registrován: 13/11/2019, 17:19

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od pjaro77 »

Ad vojaci chcu cvicne-bojove stroje.
Na FA-50 sa predsa nerobí základný výcvik na prúdovom stroji.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 6187
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od Juraj Tichý »

niko píše: 13/9/2024, 07:13 Juraj to by bolo asi najhorsie riesenie. Nakoniec by neboli ani cvicne lietadla, ani dalsie F-16 a druha letka by zanikla. A jedna letecka zakladna by sa zrusila. Upadok vzdusnych sil by pokracoval.
Niko, ak to má byť 39, tak radšej nič.
Druha letka má dva prevádzkyschopné stroje. Čiže prakticky neexistuje, výcvik pre F-16 snáď ani nevykonávajú a ak by sa aj podpísala zmluva dnes, tak kým lietadlá prídu, súčasným strojom skončí resurz, čiže ten istý príbeh ako Migy.
Aspoň to dá možnosť odosobniť sa od nostalgie k albatrosom a neskôr prísť s lepším riešením.

Výcvik pilotov v USA je určite drahý, lebo sa tam sťahujú na tri roky aj s rodinami,... A už to niekto prerátal čo by to stálo v Poľsku alebo neustále VzS porovnávajú najdrahšie riešenia, aby im vyšlo to čo chcú?

Ukrajina mala 47 albatrosov, jeden dostala od Litvy a nezaznamenal som jediný prípad, keby táto častokrát zúfalo brániaca sa krajina, použila Albatros v boji. Majú rozum.
Na 14 F-16 máme v pláne 22 pilotov. Ročne potrebujeme teda vycvičiť asi dvoch nových a začať o desať rokov.
Pred prechodom na F-16 má mať pilot odlietaných 500 hodín základného výcviku. Skutočne potrebujeme 8, 10 alebo 12 prdítok na nalietanie 1000 hodín za rok?
Uživatelský avatar
RezortineR
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 139
Registrován: 5/5/2024, 10:44

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Příspěvek od RezortineR »

Juraj Tichý píše: 13/9/2024, 08:35
niko píše: 13/9/2024, 07:13 Juraj to by bolo asi najhorsie riesenie. Nakoniec by neboli ani cvicne lietadla, ani dalsie F-16 a druha letka by zanikla. A jedna letecka zakladna by sa zrusila. Upadok vzdusnych sil by pokracoval.
Niko, ak to má byť 39, tak radšej nič.
Druha letka má dva prevádzkyschopné stroje. Čiže prakticky neexistuje, výcvik pre F-16 snáď ani nevykonávajú a ak by sa aj podpísala zmluva dnes, tak kým lietadlá prídu, súčasným strojom skončí resurz, čiže ten istý príbeh ako Migy.
Aspoň to dá možnosť odosobniť sa od nostalgie k albatrosom a neskôr prísť s lepším riešením.

Výcvik pilotov v USA je určite drahý, lebo sa tam sťahujú na tri roky aj s rodinami,... A už to niekto prerátal čo by to stálo v Poľsku alebo neustále VzS porovnávajú najdrahšie riešenia, aby im vyšlo to čo chcú?

Ukrajina mala 47 albatrosov, jeden dostala od Litvy a nezaznamenal som jediný prípad, keby táto častokrát zúfalo brániaca sa krajina, použila Albatros v boji. Majú rozum.
Na 14 F-16 máme v pláne 22 pilotov. Ročne potrebujeme teda vycvičiť asi dvoch nových a začať o desať rokov.
Pred prechodom na F-16 má mať pilot odlietaných 500 hodín základného výcviku. Skutočne potrebujeme 8, 10 alebo 12 prdítok na nalietanie 1000 hodín za rok?
Výcvik v USA je nehorázne drahý. Dovedna nás vyšiel na 200 mil.+ a ešte tomu nie je koniec. Preto kúpa cvičných lietadiel vychádza lacnejšie
Odpovědět

Zpět na „Aktuality“