skelet píše:Rentabilita celého podniku se odvíjí od počtu zakázek, nikoliv od toho jestli se naučíš utahovat šroubky na něčem co nebudeš nikdy potřebovat. Takže smysluplné by bylo převést zakázky oprav Bellu 412HP a 412EPI z pražského servisu Bellu do LOMu, ale nikoliv kupovat kvůli tomu vrtulník, který je jinak k ničemu.
A další část není na armádě, ale na úřednících, respektive politicích. To zná každý, kdo kdy pracoval ve větší organizaci, kde se zavedly korporátní manýry. Praktici si ťukají na čelo, ale excel.. excel ten sedí.
Takže je sice hezké, že mechanici a logistici zjistí, že při výměně matky M5 si mechanik musí zlomit na 6x ruku, aby se k ní dostal, ale ve výsledku bude rozhodovat úředník a politik, kterému je tento faktor ukraden.
Ale vlastně dík za debatu, Bell u mě zase získal kladné body.
Ahoj, moc díky za reakci. Souhlasím, že by mělo přínos pro akviziční proces, pokud by např. policejní Belly (HP/EP) byly na zkoušku servisovány/prozkoumány v LOM a to kvůli tomu, aby LOM zjistil kolik by asi musel zainvestovat pro získání schopnosti servisovat H-1 (pokud je MOČR koupí). Nevýhoda této varianty je jednak, že patrně existuje dlouhodobá servisní smlouva = vypovězení by asi nebylo snadné. Druhou nevýhodou je, že pro AČR mají být pořízeny vojenské vrtulníky, zatímco policejní Belly jsou civilní verze - nemyslím ani tak rozdíly v motorech atp. Ale problém je, že nemají vojenské vybavení, takže to co nikdo z civilních servisů neumí opravit (=odpalování Hellfirů, neřízených raket, kulomet atd.) má akorát vojenská mašina - a já nevím o tom, že by se snadno dala koupit vojenská mašina (např. OH-58D/F) za pár šupů. Ale tvoje řešení je pořád lepší než to nicnedělání které předvádí MOČR.
A tím bych za mě ukončil diskuzi o vylepšení akvizičního procesu formou pořízení pár kousků ojetých vojenských vrtulníků. Protože já to napsal v kontextu jiné diskuze, kdy jsem chtěl diskutovat slovenskou situaci, která před pár lety byla asi hodně o nedostatku provozních peněz (=vyřadili nedolétané Mi-24, bo neměli na provoz, a až po pár letech koupili náhradu, notaben: kupují patrně neozbrojené UH-60M, přestože původně OSSR chtěla ozbrojené).
A rovněž bych za mě skončil s jinou debatou: jestli jít např. Chorvatskou cestou (=navázat na existující platformu Bellů 206 formou ojetých OH-58D/F, pokračovat v provozu transportních Mi-171 a doplňkově provozovat oba nové UH-60M).Zvláště nyní po modernizaci Sokolů z pohledu ČR plošné/dlouhodobé zavedení OH-58D/F by asi neměla smysl.
Z hlediska nákladů na zařízení opravny/servisního zařízení na nové mašiny v ČR
a)zajímavým příkladem je akvizice Polského námořnictva - ve stavu měli 14 mašin (z části patrně nepříliš schopné nasazení). Které nahrazují 4 mašinami. Nechci diskutovat nepoměr v nakupovaných/nahrazovaných mašinách a ani nechci vstupovat do diskuze o akviziční ceně těchto 4 AW-101 vs. nižší ceně po přepočtu na kus obdobně vybavených H225 v rámci velkého balíku (kdy důvodem pro zrušení akvizice H225 byla údajná předraženost).
b)Pozoruhodné je spíše to co doprovázelo nákup těchto 4 mašin. a to tzv. offsety, které jsou cca ve výši 1/4 akviziční ceny. Protože většinu offetu by mělo tvořit vybduování servisního zázemí/opravny v Polsku.
Předpokládejme, že z hodnoty offsetů 400 mil. PLN by 2/3 byly pro tuto opravnu a zbytek by byl pro soft-skills (VaV na TU Gdaňsk). Opravna bude vybudována v rámci polského státního podniku WZL-1 (polská obdoba českého LOMu bez divize servisu letadel s fixním křídel a bez CLV). Dohledal jsem, že tato firma prováděla servis z valné většiny pro polské OS - za předloňský rok fakturovala celkem za zboží/služby 130 mil. PLN. A na tyto výkony potřebovala majetku (v účetní tj. patrně podhodnocené) úrovni cca 90 mil. PLN. A teď je to překvapení - Jaktože za servisní zázemí pro jeden konkrétní typ (odlišné konstrukční školy než MiLy) bude stát NĚKOLIKANÁSOBEK majetku (=strojů, dokumentace), toho co bylo potřeba CELKEM pro servis tak odlišných mašin jako Mi-2, - 8, - 14, - 17, - 24?
c)Připomínám, že WZL-1 už má budovy, a patrně nebude ani nutné kupovat "hloupé" zařízení - jeřáby, zvedáky,... protože bude stačit dosavadní = Mi-14 který byl servisován je těžší než nakupovaný AW-101.
Rozvahu a výsledovku za 2017 polského WZL-1 můžu nasdílet, bude-li zájem (příloha k těmto výkazům nic moc).
http://www.wzl1.mil.pl/lodz/wojskowe-za ... obowiazuje
http://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/n ... owce-aw101
Závěr: Ať už MOČR vybere jakkýkoliv stroj, tak čím víc bude s exotickou výbavou (tak jako je prý unikátní konfigurace polských ASW/CSAR AW-101), tím je vyšší pravděpodobnost, že investice do servisního zázemí, lidí atd. si vyžádá desítky % z akviziční ceny za samotné mašiny. A obrovskou investici bude muset uživatel zaplatit, postupně v ceně za servis.
P.S. Economia se tématu věnovala (autor M. Ehl). Nekomentuji perly typu: "Stroje Black Hawk si pořídili Poláci, Slováci nebo
Maďaři."
Spíš mě překvapilo, že Bell prý by uvítal referenci, že funguje společný provoz obou vrtulníků H-1 - Venom i Viper. "Vojenské stroje Venom a Viper ale zatím žádný evropský zákazník nemá, i proto by jejich případný prodej v Česku byl pro firmu důležitou referencí. "Češi sami přišli s tím, že chtějí tento mix. Pro nás bude důležité, aby jiné země viděly, co si Češi objednali a zda to dohromady funguje. Je to důležitý vzkaz do budoucna," řekl Scott McGowan
(prý z managementu Bellu) o útočném vrtulníku.... Tak mě jen napadá - a co USMC, to nestačí jako reference? Nebo snad došlo k posunutí významu (pan autor píše o zahraničí všeobecně)?
https://archiv.ihned.cz/c1-66579950-vrt ... -z-ameriky
PPS: Pro zajímavost - neověřený odhad nákladů na letovou hodiny (nekomentuji tehdejší odhad ceny za UH-60M) při zahájení loňského hledání nových vrtulníků.
https://www.euro.cz/byznys/vojensky-neb ... ni-1404673
" UH-1Y (Bell Helicopter)
• Pořizovací cena: 12,5 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 6,3 miliardy Kč
AW139M (Leonardo)
• Pořizovací cena: 5,5 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 2,4 miliardy Kč
H145M (Airbus Helicopters)
• Pořizovací cena: 5,7 miliardy Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 1,5 miliardy Kč
UH-60M (Sikorsky-Lockheed Martin)
• Pořizovací cena: 13 miliard Kč
• Provozní náklady (20 let, 3000 letových hodin ročně): 6,2 miliardy Kč "