Práve tie požiadavky a z nich plynúci prístup k ich riešeniu je to čo sa nedozvieme. Nie je motor ako motor, nie je kompozit ako kompozit, nie je radar ako radar a ani RAM ako RAM. U mnohých prevláda mylná predstava, že
AESA je automaticky lepší než PESA.
Ak už toto všetko je vyvinuté, vyrobené a zavedené, tak zase platí, že nie je prevádzka ako prevádzka. Stroje sa opotrebúvavajú a poškodzujú aj bez boja, vrátane takých podstatných častí ako je turbína. To ovšem treba zaplatiť a zabezpečiť ND aj v ťažších časoch, kedy tie stroje bude treba.
Bojové letectvo sa rozvinulo to vysokotechnologickej a tým pádom aj citlivej sféry, ktorú treba mať naležite pod kontrolou.
Európa štát nie je. Štáty schopné byť v tomto samostatné sú USA, Rusko a veľmi sa snaží Čína. To nové čo budujú vyplýva z desaťročí predošlého intenzívneho vývoja a zbierania poznatkov. Na Číne je vidieť ako veľmi jej to chýba.
Aby si udržali svoje postavenie, potrebujú byť dominantné aj v tejto oblasti a kým politické vedenie neurčí iný smer, budú vždy tvoriť to najlepšie čo môžu pre svoje podmienky.
Ale do Európy prišli nejaké inžinierske posily, tak uvidíme
