Už pár měsíců mi to leží na disku a původně jsme to sem nechtěl dávat bez korektury, ale co, snad to někomu pomůže pochopit jak se vzdušný boj změnil s F-22 a dál transformoval s F-35.
Vzhledem k tomu, že spousta lidí pořád nechápe/nechce pochopit jak moc 5gen změnila bojiště a jakým způsobem,
Článek a video z konference kde Lt. Col. “Chip” Berke popisuje, co přináší 5th generace. A i když zcela jasně slouží jako propagator 5.gen, není to o nic méně relevantní.
Video z prezentace evolution of airpower z Dubna 2015 v Dánsku.
https://www.youtube.com/watch?v=zxK6O5--9Z0
slajdy z prezentace
http://www.slideshare.net/robbinlaird/t ... formation/
článek:
http://www.sldinfo.com/the-fifth-genera ... nsformation/
Níže bude částečný a kombinovány překlad jak z videa, tak hlavně z článku. Nejsme dobrý překladatel, kdokoliv pomůže text vylepšit, je vítán… Kdo umí anglicky, měl by číst/zkouknout originál…
Kdo je Lt. Col. “Chip” Berke? USMC pilot s více jak 2800 hodinami na F/A-18 Hornet a Superhornet, F-16, F-22 a F-35
Kariera: F/A-18 – 2 x Carrier, 1 x UDP – TOPGUN IP • Super Hornet • F-16 – USAF TX Course • FAC in Ramadi 2006 - USMC Air, Army BCT • F-22 TX Course • Commanded Operational Test at Nellis AFB • 4th Gen Integration – All USAF/USMC/USN TacAir platforms • AEGIS Integration – USN ESG • LO Stability • F-35 ConOps Development • F-35 Squadron Commander
Jak vidíte je to pilot s unikátními zkušenostmi…
Lidí, kteří vědí nejvíc o F-35 jsou jeho největší obhájci. A mějte na paměti, že tyhle lidi mají zkušenosti s jinými stroji a systémy. Nevyrostl jsem na F-35, měl jsem tři předchozí operační zkušenostmi s výbornými stíhači před JSF. Moje mínění o F-35 je podstatně větší než o čemkoliv jiném a to prostě proto, že ji rozumím.
The people that know the most about the jet are the people who are the biggest advocates for it. And keep in mind these are people with experience in other airplanes and other warfighting assets. I didn’t grow up on the F-35. I had three previous operational experiences with amazing airplanes prior to the Joint Strike Fighter. My opinion of the F-35 is vastly higher than that of anything else, and that’s just because I understand it.
Přesun na F-22: Bylo to pro něj velmi obtížné, první měsíc byl výborný (F-22 je super letadlo), pak šest měsíců bylo velmi obtížných, většina předchozích zkušeností ze starších strojů se nedala použít v F-22) dalších 6 měsíců po tom co se naučil, co a jak bylo výborných…
So much of what you knew as a pilot didn’t apply.
It was very frustrating to make fourth generation decisions – my Hornet brain – inside an F-22.
A lot of those times, if not most of the times, those decisions proved to be wrong.
Berke s víc jak 2000h na Hornetech říká, jak mladí piloti (o polovinu mladší než já) s 5-10h na F-22 mu vysvětlovali na debriefingu co jsem udělal špatně… Byla to velmi pokořující zkušenost…
Většina 4th gen zkušeností se nedá aplikovat v 5th gen, mladí piloti bez předchozích zkušeností a nezatíženi návyky ze starších strojů se nejrychleji učí a dokáží lépe využívat schopnosti 5 generace.
Skepse je normální a neustále se mě někdo ptá, jak bych porovnal tohle letadlo s tímto. Za mých časů jsme hodnotili obratnost, rychlost, kdo udělá rychleji zatáčku, to už dnes neplatí a hodnotit 5gen podle těchto parametrů nelze.
Základní pravidlo co každý pilot zná:
Vždy platilo rychlost, je život a čím víc tím líp. Tohle už dnes neplatí… Informace jsou život, a čím víc, tím líp….
F-22 je velmi rychle a obratný stroj, ale to není to, kde exceluje. Je to právě informační dominance, která mu umožnuje kompletně ovládat bojiště a F-35 tohle bere na další úroveň.
Rychlost a obratnost jsou stále důležité a F-35 a F-22 jsou rychlé a obratné stroje, F-22 je pak ve vlastní lize… Ale po 4 letech v Raptoru, to jak rychlí je a že je to
nejrychlejší a nejobratnější stroj vůbec je na něm ta nejméně impresivní vlastnost. A tohle vám naznačí jak moc je Raptor mnohem impresivnější zevnitř, než z venku…
Mít či nemít 5gen stroje?
Inovace jsou drahé, trvají dlouho a vyžadují značné zdroje, ale pokud je nezačnete dělat dnes, kde budete za 10-20 dvacet let?
Kde budou F-16 a F-18 za deset let? Rozdíly ve výkonech s F-35, které jsou už teď velké ještě porostou. Pokud nechcete za deset let zděšeně koukat, jak jste tu dobu promarnili otázkou měli bychom přejít na 5gen, místo abyste si říkali jak to udělat.
Pokud si říkáte, měli bychom mít 5gen stroje, jste staří, pozadu a prohrajete…
We don’t want to find ourselves freaking out in 10 years that we wasted the last 10 years wondering, “Should we?” We should have spent all that time asking ourselves, “How do we?”
The “should we” question is yesterday’s news.
If you’re asking if we should fly Fifth Generation airplanes – if you’re asking if a Fifth Gen fleet is necessary, you are old.
You are behind.
5. gen je celý o synergiích mezi stroji a ekosystémem, který tohle umožní vytvořit.
Berke má rád analogii s iPhone:
Když S. Jobs představil iPhone řekl, že je revoluční pro kombinaci počítače, přistup jk internetu, přehrávače hudby a telefonu.
Pochybuji, že dnes by iPhone někdo popsal těmito slovy.
Ale ekosystém, který vyrostl okolo tohoto telefonu a jak telefon dospíval je ta revoluce, ne jen telefon (ie. Hardware) sám o sobě.
To stejné platí pro F-35, je to revoluční stroj, ale ekosystém který okolo něj vyroste a bude se měnit s objevujícími se hrozbami, což ovlivní další vývoj stroje je ještě víc.
Dnes nikdo neví, jaké hrozby se objeví po 2025, takže potřebujeme platformu, která se bude měnit a přizpůsobovat hrozbám. To je přesně to o čem F-35 je, je navrhnuta aby se rozvíjela… tohle je v jejím DNA.
Chápu, že F-35 je to pořád postavená jako taktické letadlo, ale fakt je že je navrhnutá aby byla flexibilní i pro jiné úkoly a operovala v jiných režimech, a tohle se nikdy předtím po žádné jiné taktické platformě nechtělo a to ji dává vrozenou flexibilitu a plasticitu.
4gen tohle prostě nedokážou.
Změna role taktických stíhačů:
Zátěž, kterou F-35 na pilota má je mnohem vyšší, ano zpracování informací je lepší, automatizace, interface je o mnoho lepší, ale pilotuj záběr je mnohem širší a je mnohem víc operační, strategický, než u jakéhokoliv jiného stroje předtím, protože F-35 toho muže dělat mnohem víc.
Mužů poskytnout informace generálovi ve velitelství, přesně ve stejnou dobu ty informace předám i letadlu 15/100/ cokoliv… km ode mě. Ty informace jsou relevantní pro oba ale pro každého z nich naprosto jiným způsobem. Tohle se po žádném jiném stoji předtím nechtělo a už vůbec aby to bylo přirozeně v jeho DNA.
Pro zvýraznění rozdílů mezi 4gen a 5gen se stačí jednoduše podívat, co se po těch strojích při nasazení požaduje.
Co činí senzor – kooperující – střeleckou - platformu relevantní?
To není otázka, kterou jsme si říkali před 25 lety, když jsme kupovali F-16 nebo 10 lety s Typhony.
Zpracování informací, sdílení, a schopnost bezpečně se integrovat, to jsou věci, podle kterých lze hodnotit F-35.
Podle toho hodnotíte 5gen flotilu. Jak dobře tohle dělají. Podle toho jsme postavili F-35, aby byla schopná zpracovat informace, a odpovědět na otázky které po ni pilot požaduje, dokázala střílet, dokázala sdílet a spolupracovat.
Ty máš tuhle informaci, já mám tuhle, ten má zase jinou.
Sdílejme je a vyhodnoťme je spolu a získáme daleko lepší obrázek o situaci pro to, abychom mohli činit lepší rozhodnutí a přitom ve stejnou dobu sdíleli informace důležité pro jiné uživatele.
Vzdušný boj je o dominanci ve spektrech.
Není to jen o tom, můj radar je lepší než tvůj, můj senzor je lepší jak tvůj nebo moje schopnosti v tohle spektru jsou lepší než tvoje.
Musím umět přecházet mezi spektry.
Musím vymyslet, v jakém spektru bude boj probíhat, a nabalovat na tom další vrstvou (spektra) za vrstvou.
Tohle je mimochodem senzor fusion.
Není to jen o tom, že jeden stroj dostane tyhle informace, je to o datalincích a multifunkční schopnostech, které umožnují těmto strojům spojit tyto data dohromady (v zákulisí) a předat vám výstup, takže můžete učinit rozhodnutí vycházející z dat které vám jiné letadlo které je 10, 100, cokoliv km od vás předalo a vy si to ani neuvědomíte, protože jste ho o tuto informaci ani nepožádali, prostě se tam automaticky objevila.
Air warfare is about spectrum dominance.
It’s not just enough to say, “My radar is better than your radar,” or “My sensor is better than your sensor,” or “My capability in this spectrum is better than yours.”
I have to be able to move back and forth between spectrums.
I need to figure out where within the spectrum the fight’s going to take place, and then layer on top of it as much depth.
That’s what Sensor Fusion is by the way….
It isn’t just enough for that one airplane to get that information, it’s the data link and the multi-functioning capability that all these different airplanes are fusing information together behind the scenes, and handing it to you, so you can now make decisions based on information that another airplane 10 miles or 100 miles away have given you, that you didn’t even realize because you don’t even have to ask him for information because it’s just there.
Stealth umožnuje přístup. Nečiní vás neviditelnými, nelítáte, jak a kam se vám zachce.
Jen vám umožní operovat v prostředí, do kterého byste jinak neměli přístup.
Vezměte tohle, spojte je se všemi ostatními schopnostmi stroje a dostanete platformu, která dokáže přežít v prostředí, kde to žádná jiná nedokáže.
Stealth facilitates access.
It doesn’t make you invisible; you don’t fly around with impunity.
It just allows you to operate in an environment that you could be restricted from or excluded from without it.
You take that with all the other capabilities of the platform, aggregate them together, and you now have a survivable platform that can operate in certain environments that no other platform can.
Kooperace na bojišti:
F-35 činí ostatní stroje více nebezpečnými a umožní jim lépe přežít a naopak staré stroje poskytují munici a přítomnost na bojišti, která doplňuje F-35.
Není to jen o tom, že 5gen přítomnost na bojišti je dobrá pro starší stroje, je dobrá pro všechny. 5 gen z toho dokáží hodně získat.
Bez F-35 si musíte klást i tyto otázky, Můžu s vámi komunikovat? Jak provést, aby tohle fingovalo? Jak provést, aby tohle bylo relevantní? Nechte mě kouknout, jakým způsobem vám můžu pomoc.
Pro USMC F-35 zásadně zlepšuje schopnosti Marine Air-Ground Task Force přežití a jejich bojovou sílu. A ve stejnou dobu umožnuje USMC se efektivněji spojit s ostatními silami. Umožnuje operovat kdykoliv, kdekoliv, z jakéhokoliv důvodu s jakýmkoliv jiným uživatelem F-35.
Tohle samo o osobě vytváří silu, která je relevantní za rámec mise, která ji byla přisouzen na a papíře.
Tohle F-35 poskytne komukoliv a je dobré položit si otázku jaké je to být členem takového ekosystému.
F-35 vs A-10: jako ex JTAC, klíčový požadavek je, aby letadlo dokázalo přiletět v čas nebo vůbec.
Piloti A-10 jsou úžasní, ale stroj se nebude moc operovat v prostředích, v jakých budeme operovat my a F-35 může. Tohle je ten rozdíl pro mariňáky na zemi.