Stránka 636 z 671

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 28/11/2024, 22:08
od Matesaax
Pressburger píše: 28/11/2024, 17:26 Kaliňák bez súťaže rozhodol, že chce lietadlá z Brazílie. Vyradenie Glváčových Spartanov budí rozpaky
zdroj: https://e.dennikn.sk/4330321/kalinak-be ... i-rozpaky/
Kroky Kalináka jsou poměrně radikální,ale zase se mi líbí,že dospěli k tomu o čem já sem přesvědčený celé roky a to,že letouny C-27 či CASA,které nakoupili skoro všechny postkomunistické země jsou vesměs k ničemu.Stačí se podívat na ostatní Evropské státy NATO,které používají jako standart Hercules či Transall a ted je nahrazuje A-400 či KC-390.Tyhle menší letouny jsou vhodné jako doplněk těch větších,ale jako jediný transportní typ v armádě to není žádná výhra.Nic většího to neuveze,má to malý dolet a ani rychlost nic moc.A hlavně v počtu dvou kusů to opravdu nemá moc cenu.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 28/11/2024, 22:27
od Wolfhound
Tohle je dané tím, že postkomunistické země provozovaly An-24/An-26 a jen naprosté minimum větších transportérů, např. An-12. Tudíž se nahrazovaly dvoumotorové Antonovy odpovídající západní technikou.

Jen Polsko a Rumunsko mají flotilu C-130 z druhé ruky a kromě nich pořídili nové C-27J a C-295. Když si teď ČR dokoupí k C-295 ty C-390, tak to bude super. V SR je vyřazení Spartanů skutečně rozpačité.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 28/11/2024, 23:06
od Zemakt
AČR ale vždy požadovala stroj vyšší kategorie. To nemá s minulostí nic společného, právě naopak. Vždyť právě ty An 12 provozovala. I ty Herkulesy málem dopadly. To jen Covid a rusák donutil politiky pustit grešli. Ačkoliv zde byl dlouhodobý požadavek.

Mne by spíš zajímalo, jestli tutéž zkušenost se Spartany má i jiné letectvo. Neb je to letoun opravdu výkonný.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 00:05
od Wolfhound
Zemakt píše: 28/11/2024, 23:06 AČR ale vždy požadovala stroj vyšší kategorie. To nemá s minulostí nic společného, právě naopak. Vždyť právě ty An 12 provozovala. I ty Herkulesy málem dopadly. To jen Covid a rusák donutil politiky pustit grešli. Ačkoliv zde byl dlouhodobý požadavek.
Ah ano, AČR, ale řeč byla o postkomunistických zemích jako celku. A tam to s výjimkou Rumunska, které si v polovině 90. let pořídilo staré C-130B z USAF, jelo jak přes kopírák. Konkrétně AČR provozovala jen jeden An-12 po ČSLA, druhý skončil na Slovensku. Oba šly v obou zemích z provozu dost rychle a nebyla vůle je nahradit. A je celkem jedno, že AČR vždy žádala vyšší kategorii, téměř třicet let se - politicky - nedělo skoro nic. Podobně v Polsku, tam šla zbylá An-12 z provozu také záhy a až o dost později šli Poláci do ex-USAF Herculesů C-130E.
Mne by spíš zajímalo, jestli tutéž zkušenost se Spartany má i jiné letectvo. Neb je to letoun opravdu výkonný.
Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.

V USA sice C-27J vyřadilo USAF po pouhých pěti letech provozu, ale to bylo kvůli škrtům v rozpočtu a po letounech hrábly SOCOM a USCG.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 00:24
od Lynx
Air China odpredava celu flotilu B787-8. Priemerny vek flotily je 11r. Nie je to nic nezvycajne.
Mne na zmene typu lietadla C27J -> C390 nic nevadi. V dobe nakupu SK C27 (tusim niekto spominal podpis zmluvy v r2008) neboli C390 k dispozicii.
Je jasne komunikovane, ze so zmenou bezpecnostno-politickej situacie dosli do popredia ine zamyslane nasadenie. Napr by som spomenul prepravu rakiet do Baraku z Izraelu, s takym cargom by si C27J poradila tazsie ako C390. To ze Kalinak chce hrat aj s bartrom hufnic je len dalsi argument za. Hned by mali spravit nejaku skusobnu nakladku Eva 2 do C390.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 07:45
od Zemakt
Wolfhoud, fajn, jen jsem to myslel tak že žádný postkomunistický mindrák nebyl, jen nedostatečná politická vůle, respektive nechuť pustit do dopravního letectva kačku. Což platí ale pro celou armádu obecně, jak jsem bohužel v dnešní době svědky.
Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.
Právě na toto narážím. Prostě je úplně na palici vyřazovat po pár letech provozu takto výkonné letouny. Úplně mi z toho číší klasický šlendrián. A je jedno jestli už chybným zadáním objednavatele, blbě napsaných či dokonce absencí servisních smluv apod. By mne zajímalo jestli někdo spočítá tu finanční ztrátu která tím státu vznikne.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 08:20
od mikojan29
Zemakt píše: 29/11/2024, 07:45 Wolfhoud, fajn, jen jsem to myslel tak že žádný postkomunistický mindrák nebyl, jen nedostatečná politická vůle, respektive nechuť pustit do dopravního letectva kačku. Což platí ale pro celou armádu obecně, jak jsem bohužel v dnešní době svědky.
Tak třeba v Rumunsku jich provozují sedm a větší komplikace jsem v posledních letech nezaznamenal. Loni v červenci měl jeden poruchu motoru za letu. Naopak, když loni v listopadu při evakuaci Rumunů z Gazy měl Hercules RoAF poruchu, vyslalo letectvo obratem C-27J s opraváři a díly na opravu C-130. Stejně tak C-27J provádějí v Rumunsku třeba i letecké hašení.
Právě na toto narážím. Prostě je úplně na palici vyřazovat po pár letech provozu takto výkonné letouny. Úplně mi z toho číší klasický šlendrián. A je jedno jestli už chybným zadáním objednavatele, blbě napsaných či dokonce absencí servisních smluv apod. By mne zajímalo jestli někdo spočítá tu finanční ztrátu která tím státu vznikne.
Presne toto isté ma napadlo.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 08:40
od Juraj Tichý
Logistické zmluvy boli.
Posledná z 2023 na 4 roky je za 42mil€.
Cena jedného nového lietadla.

So Spartanmi neboli problémy, až po nehodu 1931.
Podľa mňa tam vznikol celý problém. Buď sa to Leonardo snažilo využiť a zákazníka pumpnúť alebo len nedokázali dlho lietadlo opraviť. Nakoniec sa to síce podarilo, ale dôvera je v nenávratne.
A ak má stáť 30 rokov servisu to, čo 6 nových lietadiel, tak nech si trhnú nohou.

O kvalite Glváčových zmlúv tiež nemusíme pochybovať. V prvom rade výhodne pre správne firmy, nie pre štát.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 08:49
od Lynx
Ako som pisal vyssie, C27J sa ukazuje vo svetle novych poziadaviek ako nedostatocny.
Vymenit 10r lietadla je bezna vec , ako som tiez pisal vyssie.
Lietadla nepojdu do srotu, ale na odpredaj.
Aby ste to pochopili, vy nechapavi, niektori ludia menia auta po roku-dvoch.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 09:00
od Zemakt
Ve své kategorii je výborný, koupit si dvoumotorový taktický letoun této třídy a chtít s ním létat po celém světě, je poněkud chucpe.
Ne, desetiletá letadla není běžné měnit, máš sotva pár let zalétané piloty a zacvičený manšaft. Nejsou to fusekle. A něco to stálo.
Jo za půl darma.
Abys pochopil, letadlo není auto. A auta mění po dvou letech jenom vataři. Je Slovensko ve vatě?

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 09:18
od Lynx
Vyssie som pisal, napr Air China odpredava CELU FLOTILU B787-8 s priemernym vekom 10r. Napriklad.

No ked C27J s cargom nedoleti z Izraela, tak je problem.
Ked sa kupovali C27J tak o Barak nebolo ani zdania. A uz bude. Skratka sa zmenila situacia.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 09:48
od Zemakt
Civilní dopravce není vojenské letectvo. Neporovnatelné.

A proč by jako nedoletěl do Izraele? Když CASA dolétne do Mongolska, tak to dá i Spartan.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 09:55
od Lynx
Zemakt píše: 29/11/2024, 09:48 Civilní dopravce není vojenské letectvo. Neporovnatelné.

A proč by jako nedoletěl do Izraele? Když CASA dolétne do Mongolska, tak to dá i Spartan.
V com je to neporovnatelne? Ze civilny dopravca ma absolutny tlak na efektivitu? Ci nasaditelnost? Keby mali cargo lietadla OSSR taku vytazenost , nasaditelnost a efektivitu ako civilne cargo spolocnosti, mohli by sme si gratulovat.

Spartan obleti aj zemeGULU, ale s akym nakladom a s kolkymi medzipristaniami?

Raketa Barak ER s dosahom 70km ma startovaciu hmotnost 400kg . Plus balenie, nech to je 500kg brutto. Kolko rakiet by odviezol C27J z Izraelu do Kuchyne bez medzipristatia?

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 10:05
od rastob
Lynx píše: 29/11/2024, 00:24 Air China odpredava celu flotilu B787-8. Priemerny vek flotily je 11r. Nie je to nic nezvycajne.
Ok, tak som sa pozrel na tu Air China, ktorou tak vehementne argumentujes.

Priemerny vek lietadiel u Air China je 9,4 roku, takze tie B787-8 patria k tomu starsiemu, co maju.

Tych B787-8 planuju predat 10 kusov, lebo tolko ich maju. To je ta cela flotila.
Cela Air China vlastni nejakych 657 kusov lietadiel. Takze idu predat tak 1,5% lietadiel zo svojej flotily.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 10:07
od pjaro77
Wolfhound píše: 28/11/2024, 22:27 Tohle je dané tím, že postkomunistické země provozovaly An-24/An-26 a jen naprosté minimum větších transportérů, např. An-12. Tudíž se nahrazovaly dvoumotorové Antonovy odpovídající západní technikou.

Jen Polsko a Rumunsko mají flotilu C-130 z druhé ruky a kromě nich pořídili nové C-27J a C-295. Když si teď ČR dokoupí k C-295 ty C-390, tak to bude super. V SR je vyřazení Spartanů skutečně rozpačité.
O to práve ide, mentalita riaditeľov a úradníkov na MO sa za tie roky nezmenila, hoci je situácia dávno iná. Myslenie - nahradíme vyslúžilú techniku podobnou, nebudeme sa púšťať do žiadnych väčších akcií.

Na druhú stranu Glváč nemohol s tým rozpočtom čo mal robiť žiadne veľké nákupy.
https://dennikn.sk/31634/glvac-nakupuje ... ce-platit/

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 10:50
od RezortineR
Zemakt píše: 29/11/2024, 09:48 Civilní dopravce není vojenské letectvo. Neporovnatelné.

A proč by jako nedoletěl do Izraele? Když CASA dolétne do Mongolska, tak to dá i Spartan.
Plne naložený musel robiť medzipristátia

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 10:52
od Zemakt
Však hej. Není to ale každý pátek přece.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 11:04
od Scotty87
Lynx píše: 29/11/2024, 08:49 Ako som pisal vyssie, C27J sa ukazuje vo svetle novych poziadaviek ako nedostatocny.
Vymenit 10r lietadla je bezna vec , ako som tiez pisal vyssie.
Ještě nedávno tu mnozí tvrdili že C-27 je super letadlo plnící všechny potřeby Slovenska. Ze dne na den je nedostatečné a zralé na vyřazení. C-390 je zcela jistě letadlo kategorii výš. Ovšem stále bude třeba platit jeho (dražší) provoz. C-27 se vytýká že jsou málo provozuschopné a nevybavené. Což je ovšem zase hlavně o penězích, které je potřeba na jejich provoz dát. Pokud se tohle nezmění, tak nějaká další vláda za pár let začne řešit náhradu C-390 protože stále sedí na zemi...
A měnit vojenské letadlo po 10 letech normální není.

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 11:18
od Lynx
Ale ono nie je vyradene - odsunute do skladu, alebo na srotovisko. Je urcene na odpredaj.
Potreby vzdusnej prepravy OSSR v novej situacii narastli, ako som spominal vyssie.

Takze podla vas radsej hodit vidle do rozvijajucej sa spoluprace s Braziliou, zarezat potencialny predaj hufnic..

Re: OSSR, kampak kráčíte?

Napsal: 29/11/2024, 11:29
od Scotty87
Je úplně jedno co s nimi uděláte. Prostě z armády budou vyřazené.
Prodej houfnic je minimálně zatím jen vlhký sen. Ovšem chápu že vztahy s tak zásadní zemí jako je Brazílie je nutno střežit a opečovávat...