Dobrý den,
Protože jsem na fóru nováček, tak pro jistotu se dopředu všem omlouvám, pokud by se cítili dotčení týkáním. Protože už několikrát mi někteří místní přispěvatelé dali najevo, že s tykáním počítají, tak začnu tykat všem. Jestli je někdo proti, ať napíše a hned se vrátím k vykání.
Ahoj Artene,
i) Myslels těch 66,6/ks (bez Hellfire) jako nevýhodný poměr cena/výkon?
arten píše:skelet píše:však ať nesouhlasí, jejich právo. Pochopitelně, že pro takto vyzbrojené vrtulníky se musí vypracovat taktika nasazení apod. Nelze je nasazovat jako AH-1/AH-64 a jiné bitevní vrtulníky. Jejich nasazení se bude spíše blížit těm kolumbijským Harpyjím. Tedy palebná podpora výsadku. Což není žádné novum, ale přes 40let používaná taktika.
A cenu už máme odsouhlašenou, teď to záleží na politicích, jak se k tomu postaví. Já preferuju 8xUH-1Y + 4x AH-1Z (ale opět je to o tom jakou přepravní kapacitu mají vrtulníky plnit)
No.
Vaša (ponuková) cena je 66,6 mil. USD za kus. A to tam nemáte Helfire. Trochu pridrahá palebná podpora, nemyslíš?
A 4x AH-1 ani nebudem komentovať.
Celý ten tender je strašná fraška...
1.) Jestli jsem tě pochopil správně, tak si dovolím upozornit, že na vyhodnocení nemáš (a ani já) dost informací. Když už odhlédneme od přímých provozních nákladů (mzdy, PHM, munice), nebo průběžné upgrady, tak se opomíjí možná několik desítek procent z ceny vrtulníků, které spolknou např.
-vyvolané investice (např. úpravy budov, komunikační/navigační/radarové odpovídače atd. umístěné na základně atd.)
-zázemí letové přípravy přímo na AFB
-vybudování vč. udržovacích certifikací (od výrobce) servisního zázemí u firmy která bude provádět údržbu (MRO)
V neposlední řadě bude mít na cenu MRO jaké jsou alternativy servisu - když má firma v regionu monopol tak dost často sáhne ke zneužívání vendor locku (možná je tímto případem nedávná GO Sokolů v AČR). Na příkladu Mi-8/17 dřívějších verzí je vidět že ceny servisních prací můžou být pro uživatele příznivé, ale na druhé straně ceny ND pro MiLy prý bohužel v poslední době nabraly negativní směr.
Vcelku je jedno jestli to co popisuju nazveme TCO, LCC nebo si AČR vytvoří vlastní metodiku. Když si pročteš např. moje posty v tomto threadu, tak já kritizuji, že to vypadá, že bohužel MOČR kašle na řízení nákladů (viz hrubá chyba při servisních nákladech u A-319,odkaz je výše). V kombinaci s "ekonomicky negramotným" premiérem, kterého zajímají akorát fotky a povrchní kecy takže tlačí na zbrklé objednání před dalšími volbami. Takže nelze vyloučit, že obranný rozpočet MOČR bude "vyplácaný" na akvizici a nebude na provoz/MRO/upgrady. Zvláště, když se bavíme o nákupů na desítky let dopředu
To co popisuji je v nějaké zjednodušené podobě popsané na příkladu B2C osobních aut, které jsou obvykle na roky narozdíl od B2B vrtulníků.
https://www.idnes.cz/auto/autoservis/tc ... tomoto_fdv
2.) A protože to vypadá, že máš znalost i slovenských reáliích. A proto si dovolím otázku "what if". Co bránilo (nebo by bránilo v budoucnu), aby MOSR a MOČR u akvizic a MRO drahých technologií postupovali společně.
Mám na mysli např. scénář, že by byla v obou armádech stejné platformy a to do r. 2025-2030 (a poté nakoupit vše nové = tj. nekombinovat starší a nové mašiny)
a) transportní/aeromobilní - využít existující Mi-17/Mi-171 - perspektiva provozu v obou OS není krátká - za ČR je popis odhadu roků provozu na
http://czechairforce.com/vzdusne-sily/ - pozor to je neofiko stránka=údaje bez záruky
b) útočné/aeromobilní - s ohledem na zčásti vyčerpanou životnost Mi-17 nekupovat nové, ale koupit secondhandové, tak aby se sjednotila DOBA společného provozu obou platforem. Např. AH-1W, které jsou/budou vyřazované kvůli nástupu AH-1Z a jestli chápu správně, tak USA chtějí prodat. Mají za sebou 25-30 let = čili hrubým odhadem by měli asi podobnou délku provozu jako by asi byla zbývající doba provozu Mi-17/171 v OSSR/OSČR.
Klíčovým faktorem by byla CELKOVÁ částka za akvizici těchto second-handových, kterou jsem se nikde nedočetl = ale s ohledem na velmi nízké částky za velmi olétané Kiowy Warrior by snad nemusela být částka za AH-1W prudce vyšší.
c) pro nově zaváděnou platformu sjednotit servis. A to tak, že současně se second-handovými vrtulníky koupit i (co nejvíc secondhandové) servisní zázemí, které by pro OSSR/OSČR provozovala jedna firma = kvůli "úsporám z rozsahu"/vytížení kapacit. A vysoutěžit ať vyhraje ten kdo nabídne lepší podmínky - ATE, LOTN nebo české opravárenské firmy. Notabene u AH-1W mají podobné stroje i Turci kteří je chtějí nahradit jejich T-129, čili servisní zázemí pro olétané AH-1W by asi mohlo být k mání nejen z USA (USMC), ale i Turecka. Neumím posoudit jestli by mělo nějaký příznivý efekt na náklady na servis, že nejmladší AH-1W ve velkém (přes 50 kusů) provozuje Taiwan.
d) až dožijí obě platformy, tak pořídit vše nové/anebo mírně ojeté. Např. H-1 (z podstatné části prý životnost 10.000 let. hodin, čili i případném intenzivním provozu by nemělo dojít k vyčerpání životnosti dříve než za pár let). Neumím odhadnout perspektivu rozšíření Venomů mimo USMC. Ale u Viperů je přece už jeden zahraniční zákazník z Perského záliv (neumím posoudit dopadne-li Pákistán) a ve hře jsou možná i Rumuni, těžko říct jestli by opět byla licenční výroba v Japonsku.
https://theaviationgeekclub.com/surplus ... ters-sale/
https://www.thedrive.com/the-war-zone/1 ... pter-fleet
e) pro hrubý odhad zbývající životnosti slovenských Mi-17 vycházím z případného prodloužení životnosti, které tipuji, že OSSR zvažovalo:
"Konec životnosti se ale pomalu blíží také u pěti transportních vrtulníků Mi-17 ev. č. 0825, 0828, 0832, 0836 a 0837. Stroje sice odlétaly jen asi polovinu z celkového resursu 8000 hodin, byly ale vyrobeny v létech 1987-1988 a již vyčerpaly svoji základní dobovou životnost stanovenou na 26 let.
Výrobce nicméně umožňuje prodloužit životnost rodiny strojů Mi-17 podle posledních bulletinů až na 35 let, s tím že následně je možné tuto hranici ještě posunout max. o 1-2 roky a tak s ním podnik LOM Praha již o tomto kroku jedná." zdroj:
http://czechairforce.com/vzdusne-sily/.
Tj. jestliže text o českých Mi-17 adaptuji na slovenské podmínky tak 35+2 = 37 letPodle wiki 5 Mi-17 OSSR jsou z r. 1989,tj. čistě teoreticky rok ukončení životnosti 2026 (životnost podle let. hodin nekomentuji, neboť nemám zdroj o nalétaných hodin u slovenských mašin)
https://sk.wikipedia.org/wiki/Zoznam_li ... #Mil_Mi-17
Proč to píšu? Protože si asi nikdo z nás neumí představit se radikálně změní servisní náklady (=nemyslím ani tak částku jako způsob predikce/dobu čerpání) Jsem v oboru laik, ale jestli chápu správně, tak se v AČR se nákupem nových vojenských vrtulníků (odhaduji že podobný dopad bude ať přiletí Sikorsky nebo Belly) radikálně změní koncept údržby.
citace z referátu o článku pana Fojtíka (dlouhá léta v LOMu)
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298 ... Dk#p252501
"Změní se koncept údržby. Dosavadní praxe byla zaběhlá domácí údržba s možností generálních oprav v místních opravárenských závodech. Ty by musely hledat jiný způsob zapojení. U Mi-17 byla zajištěna kompletní možnost opravy všech součástí, zatímco u UH-1Y by se mohl opravovat jen drak, zatímco pro většinu agregátů servis zajišťuje přímo výrobce. Mohlo by tak dojít k útlumu některých schopností domácího průmysl a tak i přes zavedené nejmodernějšího vrtulníku by poklesla úroveň technologické vyspělosti domácích opravárenských závodů. Část prvků podléhá regulaci exportní kategorii ITAR což by mohlo být omezující pro transfer technologií. Samozřejmě jako možnou nevýhodu uvádí i pořizovací cenu."