Stránka 66 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 25/12/2021, 17:17
od Juraj Tichý
Ok, to je niečo iné...

Uplne jedno pri 70/72 nebude, lebo ma výkonnejší motor.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 25/12/2021, 22:00
od Wasp
Podíval jsem se, tedy, manuál říká že při maximální váze kterou mám v manuálu k dispozici ( 28 000 liber) , je rozdíl zhruba 0,5 vteřiny v ITR a STR, mezi letadlem bez CFT a letadlem s CFT.

Musel jsem pátrat dál.
Váha 28000 liber je váha letadla a plného vnitřního paliva, bez výzbroje a bez natankovaných nádrží CFT.

Tedy tyto hodnoty v manálu jsou pro letadlo s CFT, ovšem bez paliva vevnitř CFT.

Váha 28000 liber je také maximální váha F-16 pro 9G. S vyšší hmotností klesá.
Je tam uvedena hmotnost pro natankovanou CFT - 2000 liber.
Tedy váha F-16C/BLK50/52 s CFT, tedy plné vnitřní palivo + palivo v CFT je 30 000 liber, letadlo už není 9g. Alespoň v tomhle mauál ukázal že váha omezí dostupné G.

S ostatním, manuál nepomůže, manuály pro veřejnost neobsahují vše, a zrovna v tomto případě nám tam chybý vliv váhy CFT na ITR a STR. Tedy že při stejné výzbroji letadla s CFT jsou jednoduššé těžší než bez nich a že ta váha vliv má.

Nesouvisí to s F-16 ale,
vyhledávání mě ukazovalo problémy CFT u nového Super Hornetu Block III, nejspíše opustí možnost nosit CFT. Vymazlit CFT trvá.
U F-15 se objevily problémy vy vyšších AoA, pár lidí zahynulo.
U F-16 trval jejich vývoj od konce sedumdesátých let až snad do roku 2001 (?)

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 3/3/2022, 15:24
od Wasp
Taková zajimavost. V rozhovoru s display pilotem Gripenu je mimo jiné řečeno že Gripen pustí svého pilota hodně za 9G, hard stop je nastaven na 12G.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 3/3/2022, 17:56
od Scotty87
Ovšem údajně letadlo které překročí 9G systém uzemní do provedení důkladné technické prohlídky draku. Což je dost možné protože na překročená géčka údajně jeden z "našich" Gripenů delší čas stál.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 3/3/2022, 18:15
od Wasp
To je běžné,
zajimavé je že Gripen se nad těch 9 G vůbec dostane. Viper to neudělá. Jeho FCS ho pustí lehce nad 9G.
F-15 se podobně jako Gripen dostane velmi vysoko ad 9G.
Pak následuje kontrola draku související s namáháním při přetížení.
Letadlo které se dokáže dostat přes 9G, umožní pilotovi v situaci život nebo smrt zatáhnout více a možná přežít.
Třeba pokud se blíží kolize se zemí, nebo pokud je to nutné v boji.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 3/3/2022, 20:32
od Wasp
V případě války může ČR používat Gripeny bez nutnosti souhlasu švédska.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 4/3/2022, 10:27
od jersey.se
Wasp píše: 3/3/2022, 20:32 V případě války může ČR používat Gripeny bez nutnosti souhlasu švédska.
Však jinak by si je nikdo nepronajal, je to základní podmínka smlouvy. Sám Saab sice vyslovil údiv nad tím, proč má AČR letadla stále pronajatá, což už není výhodné ani pro jednu ze stran, ale budiž. Ale tvrzení že by se AČR musela ptát Švédů jestli mohou Gripeny použít v boji je na úrovni poplašné zprávy a snad by jí šikovný právník dokázal připsat i trestní sazbu. Šířilo se to pochopitelně na protičeských webech řízených Kremlem.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 10:10
od Zemakt

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 12:27
od Wolfhound
Zemakt píše: 14/3/2022, 10:10 MS20 Block 2 pro Gripeny AČR
http://czechairforce.com/news/ceske-gri ... 0-block-2/
Prima, tak ještě povýšit z AIM-120C-5 na C-7, k tomu IRIS-T a přilbové zaměřovače a pro následující, možná dost divoké roky to budou zase fešáci.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 12:34
od Juraj Tichý
Oplatí sa to? Dnes už nepochybujem, ze prejdete na F-35.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 13:43
od Wolfhound
Juraj Tichý píše: 14/3/2022, 12:34 Oplatí sa to? Dnes už nepochybujem, ze prejdete na F-35.
Polsko podepsalo F-35 začátkem 2020, dodávky začnou 2024 - což je plán, ne realita (F-16 pro Slovensko a Bulharsko už nabírají skluz). Pokud ČR objedná F-35 letos, tak dodávky budou zahájeny kdy? A to je pouze zahájení dodávek, ne bojeschopnost.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 13:47
od Scotty87
Je čas do roku 2029. To se pořád dá bez problému stihnout.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 15:07
od HONZIK11
Co se konceptu F35 týká tzn. koncept jednotné víceúčelové stíhačky .
Zaplní li se tímto letounem Evropský region ,bude to jen dobře. Může se i odbourat do budoucna roztříštěnost typů.
Logisticky to bude výhodné .
Podaří li se Angličanům či Francouzům vyvinout ,,více stíhací ,,koncepci než je F35, budou se vzájemně doplňovat.
V dalším konfliktu , kde je nepřítel již jasně určen , bude mít letoun 5. generace jasnou výhodu.
Otázné je , zda se po roku 2029 Gripenů zbavovat a je nahrazovat. Dokonalá kombinace by byla Gripen v roli lehkého stíhače a F35 v roli víceúčelového spíše průnikového bombardéru.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 15:30
od Amiz
HONZIK11 píše: 14/3/2022, 15:07 Dokonalá kombinace by byla Gripen v roli lehkého stíhače a F35 v roli víceúčelového spíše průnikového bombardéru.
Myslíš jako oprášit heslo "Vzduch je naše moře"?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 16:04
od HONZIK11
Obávám se , že moře mít nikdy nebudem ,ale přijdeme li o vzduch bude země přístupná o to snáze. Klidně bych vyměnil trojvrstvou raketovou obranu s třiceti letouny pod ní schovanymi a doplńkem v podobě 50 útočných dronu, za tankové vojsko a 300 BVP.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 16:53
od Wolfhound
Scotty87 píše: 14/3/2022, 13:47 Je čas do roku 2029. To se pořád dá bez problému stihnout.
Nebyla myšlena akvizice F-35 sama o sobě. Než se nový typ zavede, bude PVO stát stále na Gripenech, což může být ještě 6-8 let.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 16:55
od skelet
je rok 2022, tedy pokud se objedná příští rok, tak se to pohodlně stíhá do roku 2029
(tedy závisí na dodacích dobách).
Navíc naši piloti, mechanici a plánovači jsou už zvyklí na západní techniku, takže nemusí mít výcvik od nuly.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 17:07
od Scotty87
Wolfhound píše: 14/3/2022, 16:53
Scotty87 píše: 14/3/2022, 13:47 Je čas do roku 2029. To se pořád dá bez problému stihnout.
Nebyla myšlena akvizice F-35 sama o sobě. Než se nový typ zavede, bude PVO stát stále na Gripenech, což může být ještě 6-8 let.
To rozhodně nebude. Výcvik pilotů by probíhal už během výroby letounů a se stroji už by přišli piloti schopní operačních letů. To stejné by platilo o technicích a zázemí.Je to jen o tom jestli bude stát ochoten investovat 80-150 miliard (podle počtu strojů).

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 17:40
od Wolfhound
skelet píše: 14/3/2022, 16:55 je rok 2022, tedy pokud se objedná příští rok, tak se to pohodlně stíhá do roku 2029
(tedy závisí na dodacích dobách).
Navíc naši piloti, mechanici a plánovači jsou už zvyklí na západní techniku, takže nemusí mít výcvik od nuly.
OK. Nejde mi o nový typ, ale co do té doby. Jestli i v následujících 4-8 letech plánujete střežit české nebe s tím, co je teď, tedy s pár tucty AIM-120C-5 a AIM-9M, což je OK na základní Air policing, ale při bojovém nasazení bude 211. bez munice dost rychle. Přitom s AIM-120 umí i F-35, takže mi dává smysl nakoupit větší zásobu již nyní.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 14/3/2022, 17:54
od Scotty87
Právě že ne. Není AIM-120 jako AIM-120. Na F-35 má smysl kupovat jen AIM-120D, ale ten zase není integrován na Gripenu a patrně nikdy nebude. dalo by se to řešit nákupem Meteoru, ale ten zase mají na F-35 integrován jen Britové a Italové. Jim by se muselo patrně zaplatit za "zpřístupnění" i pro naše F-35.
Není to zkrátka jednoduché. Na dokumentu který by měl v nejbližší době doputovat na MO bude záležet hodně věcí do budoucna.