skelet píše:kouzelnik: ona nekoncepce je dána působením nejmenovaného ministra obrany v letech 2014-2017, kdy nebyl ochoten cokoliv dotáhnout k podpisu. Jeho motivace mohla být osobní nebo vnitrostranická. V každém případě pod jeho velením se celá koncepce vrtulníkářů zbortila. Připomínám, že dle původní koncepce mělo těch 12 vrtulníků způsobit vyřazení - Sokolů, starých Mi-17 a Mi-24V. Díky liknavosti nejmenovaného ministra se musela provést generálka Sokolů i Mi-35
Neshodujeme se. Resp. já nedokáži potvrdit závěry co píšeš, neb nemám dost informací. Rozuměj, v případě konstruktivní kritiky nějaké situace se mi osvědčilo si představit reálné možnosti, omezení, pro/proti jako kdybych já měl realizovat/manageovat obecné či konkrétní úkoly. A já
přesně nevím jaký byl každodenní "chlebíček" pana Stropnického, paní Šlechtové či pana Metnara. Proto jsem zdrženlivý, abych ukazoval na konkrétní osobu/-y na MOČR, která/-é něco způsobila/-i. Ono totiž je nutné přiznat, že i předchůdci Akce Nespokojených Občanů na MOČR nebyli žádné bezchybné osobnosti. Namátkou paní Parkanová (ex-ODA, jako ministryně za KDU, pak přestup do TOP09), která spoustu energie promarnila ve "spolupráci/souboji" se svým zástupcem p. Bartákem (ODS) a řešení rivalů-stakeholderů českého obranného průmyslu.
https://www.euro.cz/byznys/valka-zbrojaru-789554.
ALe to co kritizuji a stojím si za tím, je že na MOČR ministři za Akci Nespokojených Občanů promarnili šanci, kterou byl služební zákon, který měl přinést pozitivní stabilizaci a zamezit neustálým výměnám. A každá výměna hrozila ztrátou know-how a opětovným placením nováčkovské daně. Osobně si totiž myslím, že úkolem ministra je dvojí: a) vybrat lidi, dát jim šanci se zapracovat (roky) a třebas si vynutit i silnou kontrolní funkci pomocí zástupce toho či kterého náměstka b) zadat úkol (např. akvizici vrtulníků dle specifikace AČR a dle státní kasy.). Rozhodně si nemyslím, že to co předváděla Karla Šlechtová, když kontrolovala specifikaci vrtulníků přímo v Náměšti je úkolem pro ministra, na to je jeho/její čas v čele ministerstva příliš cenný a s ohledem na časté politické střídání (volby jsou každé 4 roky) i plýtváním know-how. Tedy vyčítám časté personální střídání. A už jsem ztratil víru, že Akce Nespokojených Občanů dokáže situaci zlepšit. Holt je třeba vyčkat na další volby.
https://www.euro.cz/politika/skatulata- ... ni-1327848
https://www.euro.cz/politika/se-slechto ... ek-1413916
https://www.euro.cz/politika/obrana-s-v ... cu-1454180
Konkrétně od lidí z jiných partají na MOČR čekám, že:
a) vytvoří stabilní akviziční tým, který si pro jednotlivé akvizice (BVP, PVO, dělostřelci, nadzvuky,...) bude přibírat konkrétní specialisty. A tito konkrétní specialisté budou pracovat na specifikaci už dopředu před začátkem akvizice. Jde mi o zkušenostní křivku, kterou např. provozoval J.A.Baťa, když rozjížděl expanzi mimo ČSR = jednotlivé týmy si jednak předávali informace, jednak zčásti přecházeli z jedné zahraniční pobočky do ruhé.
b) vytvoří stínový akviziční tým, který bude sloužit jako nezávislý zdroj informací pro vedení ministerstva. Něco jako byl vládní zmocněnec pro dostavbu Temelína 2010-2014, který defacto přinášel vládě informace nezávisle na samotném ČEZu, který de iure vybíral dodavatele dostavby. Já jsem byl velice spokojený, když jsem slyšel konkrétní zjištění o atomových výrobcích, že každý má nějaký konkrétní problém,... a že na tento konkrétní problém vláda reagovala (požadavek referencí, vynucení předání know-how, zaplatit až hotové dílo a to z vlastní kapsy=nikoliv na úvěr jako např. Maďaři). Od ČEZu nebyly zveřejňovány žádné praktické aspekty akvizice dostavby JETE a to v situaci, kdy nebylo zcela jasné jestli si ČEZ dodavatele vybírá racionálně (3x vyšší cena než byl předpoklad a to od firmy, která nikdy nic podobného nedělala v plném rozsahu)
http://blog.aktualne.cz/blogy/james-de- ... emid=15833
http://blog.aktualne.cz/blogy/james-de- ... emid=16266
Pokud jde o zmiňovanou koncepci, o které jsem dosud odmítal diskutovat (protože jsem laik a nemám šanci poznat jestli nejsem vedle jak ta jedle) - koncepce z mého amaterského pohledu:
Využít toho, že defacto už 6-tým rokem vládne z 80% ta samá vládní sestava (KDU po zkušenosti s Babišem/nulovou diskzí v ANO sice odmítla vládní pokračování, ale nahradili ji povolnější KSČM a Okamurovci, a údajná opozice taky kooperuje v otázkách obrany viz např.kdy ODS v krajských koalicích čile spolupracuje s ANO). A zreformovat vrtulníky ve všech současných 5-složkách státu, které využívají vrtulníky (zdravotnictví, IZS, Policie, vojáci, státní aerotaxi)
a) LZS - odstřihnout od AČR i od Policie. Postupovat podobně jako např. Poláci s jednotně vybavenou LZS (=nakoupil tuším 25+ EC-135, tj. předpokládám řádově nižší cena než při jednotkovém nákupu). A pokud by to bylo možné, tak na pořízení použít část fondů z EU. Část Kryštofů (např. Plzeň,...) by od AČR/Policie přebrala státní firma, která by převzala i konkrétní lidi. Na zbytek Kryštofů provozovaný civilními společnostmi vypsat soutěž o frančízu = provozovat státem vlastněné EC-135 a to třebas na 10 let. Současně pracovat na obdobě národní gardy z USA = v případě války státem vlastněné vrtulníky budou dle potřeb válečného úsilí a civilní piloti/personál projde zjednodušeným armádním výcvikem pro přepravu raněných
Tj. změna proti současnému stavu:
-Jednotné mašiny s efektem významné slevy při akvizici
-Srovnávat efektivu státního provozovatele části Kryštofů (po AČR/Policii) s efektivitou jednotlivých nestátních provozovatelů.
-W-3A dát do muzea.
b) Letecká služba Policie
-zvážit k čemu vlastně slouží. Chápu přepravu zásahové jednotky. Nechápu fotografování dálnic (=stačí drony nebo najmout civilní vrtulníky s levnějším provozem jako např. R-22). Rovněž zrušit VIP přepravu, na kterou najímat civilní provozovatele.
-pokud by byl vybrán pro LZS/MEDEVAC (předchozí odstavec) jako jednotný typ EC-135 nebo Belly 412 EP, tak všechny Policejní vrtulníky (=8xEC135 a 3xBell 412 EP) nabídnout provozovatelům LZS jako zálohy LZS a dále pro potřeby SAR (viz další odstavec) s výjimkou SAR, kterou nyní pokrývá AČR z Náměště.
- pro potřeby Policejní zásahovky nechat jeden nejnovější Bell 412 EPI a jako zálohu oba nejstarší Bell 412 HP (tuším jsou z poloviny devadesátých let)
Tj. změna proti současnému stavu: Ze 14 mašin přejít na 3 mašiny. Intenzivně spolupracovat s AČR na sdílení kapacit kbelských či náměťských vrtulníků
c) SAR+IZS - zrušit SAR prozovaný MiLy-17 z Prahy s ohledem na provozní náklady.
- Pro SAR najímat civilní vrtulníky, které slouží např. pro VIP. Provozovatelům civilních vrtulníků přispívat na pořízení (tak jak to dělají vojenská námořnictva např. u transportních lodí)
- pro SAR+IZS používat i vyřazené policejní vrtulníky, tak aby letecký i neletecký personál mohl pokračovat v tom co dělá, akorát, aby nespoléhal na bezednou erární kapsu, ale aby věděli, že pokud se chtějí výplaty, tak se musí postarat o dostatek spokojených zákazníků. Prozovatel SAR+služeb pro IZS by mohl být vysoutěžen spolu s prozovatelem LZS.
d) státní aerotaxi - vojenské transportní v Praze - 243. letka
- 4 zbývající MiLy-17 přesunout do Náměště jednak kvůli efektivnějšímu využití a jednak kvůli zlevnění údržby až začne narůstat míra prediktivní údržby na úkor preventivní údržby.
- v Praze by zůstala pouze polo-samostatná pobočka/roj s 3xMiLy 8S (a mašinami co je nahradí)
- Sokoly popsány u a) = vyřadit
- na převoz transplantačních týmů apod. přestat používat vojenské vrtulníky, ale najímat civilní mašiny.
- nemám dost informací jestli má AČR potřebu prozovat aerotaxi i z jiných základen než je Praha.
- I v současnosti se dokážou bez státních zakázek na aerotaxi uživit civilní firmy. A to nejen v Praze (ale i Brno, HK,...). Čili ideální situace pro vysoutěžení sdílených kapacit vrtulníků. Nisa Air, DSA, Blue Sky, LPS, HeliCzech, Heliwork a další
e) pro aeromobilní složky AČR - bitevní/útočná mašina
- nevytvářet kočkopsa, ale vybrat si z existujících typů. Začít od menšího množství = nevím je-li nejmenší funkční sloužkou 4-kusový roj.
- bitevní Mi-24V (tuším 7 ks z r. 2003) aktivně nabízet na trhu, současně si chystat skladovací místa, tak aby mohly být zakonzervovány do rezervy). Aktivně pobízet LOM, aby nabízel na trhu a aby měl šanci využít sklady náhradních dílů (předpokládám mj. i na MiLy) na předprodejní MRO
- bitevní Mi-35 (tuším 10 ks z let 2005-2007) provozovat v menším množství, odstavené kanibalizovat, nenabízet aktivně na trhu, ale v případě nespokojenosti zákazníka s nabízenými mi-24V se nebránit prodeji i novějších Mi-35. Množství prozovaných Mi-35 by vyplývalo z koncepce AČR a z toho jaké množství dalšího typ bitevních/útočných vrtulníků by pro AČR koupilo MOČR.
-aktivně hledat na trhu použité přebytkové bitevní/útočné vrtulníky, např. australské Tiger popř. už zmíněné AH-1W od USMC nebo Turecka. Nevím je-li ve světě nějaký předpoklad na vyřazování olétaných AH-64 včetně servisního zázemí (možná je pravděpodobnější nákup pouze části nejstarších mašin - tipuji např. AH-64A z Izraele/Řecka).
- při nákupu kupovat tak olétané mašiny, aby předpoklad vyřazení zhruba odpovídal životnosti mašin Mi-171 u 221 a u 222. letky
- při nákupu preferovat, aby součástí bylo i poradenství při taktice nasazení (=společná cvičení s AČR, či za účasti lidí z AČR) plus poradenství při zbudování servisního zázemí přímo v Náměšti. Plus pokud by bylo pro LOM rentabilní zavést údržbu těchto olétaných mašin, tak spolupracovat s LOMem, aby byl schopný nakoupit a provozovat základní údržbu (např. fixní části jako podvozek)
f) pro aeromobilní složky AČR - transportní mašiny
- primárním typem by byly Mi-171Š (i vraty i rampou)
- jako zálohu používat dožívající Mi-17
- nebránit se si najmout civilní provozovatele ex-armádních olétaných mašin, např. slovenskou STA s UH-60A k účasti na cvičeních v ČR.
h) CLV
- po dolétání Mi-2 = vyřadit - už se stalo
- při výběru mašin v CLV se inspirovat: fungující zahraniční model - menší (135) a větší (145) typ např.
https://ukdefencejournal.org.uk/first-b ... takes-off/. Nebránit se ruským mašinám.
- nebránit se privatizaci CLV - např. nechápu jak můžou v centrální Evropě přežít vedle sebe tolik vrtulníkářských škol (Polsko, Slovenská civilní i armádní cvičná vrtulníkářská škola), CLV,...
A teď do mě. -:)