Aero L-39NG Skyfox
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Čo je žvást na tom, že je to česko-maďarský projekt?
Za financovanie a objednávku bude maďarský letecký priemysel určite chcieť aj svoj podiel práce na všetkých vyrábaných kusoch.
Inak sa o osud L39NG neobávam. Lietadlo sa rozbehlo dobre.
Že to budú mať oveľa ťažšie po vstupe KAI na trh v Európe je fakt. Väčšie lietadlo, oveľa lepšie schopnosti a malý rozdiel v cene, ktorú sa vďaka veľkým objednávkam podarí udržať. Časť štátov si proste rado priplatí.
Ono aj pre ČR by bol vhodnejší T-50 ako L39NG pri prechode na F35. Ako chcete trénovať nadzvuk pred samostatným letom pilota na F-35?
Za financovanie a objednávku bude maďarský letecký priemysel určite chcieť aj svoj podiel práce na všetkých vyrábaných kusoch.
Inak sa o osud L39NG neobávam. Lietadlo sa rozbehlo dobre.
Že to budú mať oveľa ťažšie po vstupe KAI na trh v Európe je fakt. Väčšie lietadlo, oveľa lepšie schopnosti a malý rozdiel v cene, ktorú sa vďaka veľkým objednávkam podarí udržať. Časť štátov si proste rado priplatí.
Ono aj pre ČR by bol vhodnejší T-50 ako L39NG pri prechode na F35. Ako chcete trénovať nadzvuk pred samostatným letom pilota na F-35?
Re: Aero L-39NG
Boha jeho.. proč furt někdo cpe L-39NG k letounům jako M346 a TA-50? Vždyť to je jiná kategorie.



Re: Aero L-39NG
Asi tak, žvást. Hlavně, že je tam zmíněn M 345. Ale to by zas tak atraktivně nevyznělo.
Juraj, rozdíl v ceně je velký. Korejec je jiný level. Pokračovací výcvik létá AČR na 159T a dlouho bude. NG je určen pro základní výcvik. To jsou tak dokola omílaná fakta, že člověk jen žasne že se tyhle kraviny furt objevují.
Juraj, rozdíl v ceně je velký. Korejec je jiný level. Pokračovací výcvik létá AČR na 159T a dlouho bude. NG je určen pro základní výcvik. To jsou tak dokola omílaná fakta, že člověk jen žasne že se tyhle kraviny furt objevují.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
Prave pre existenciu 159T by som povedal, že od 2029 budete potrebovať T-50 a nie L39.
Lebo základný urobíš aj na 159T, ale nadzvuk nie.
Byť domácemu nákupu L39 chápem. Veď je to len absolútne minimum 4ks.
Lebo základný urobíš aj na 159T, ale nadzvuk nie.
Byť domácemu nákupu L39 chápem. Veď je to len absolútne minimum 4ks.
Re: Aero L-39NG
ne, musíme nahradit letouny pro základní výcvik = T-6/PC-7/M-345/L-39NG. Letouny pro pokročilý výcvik máme pokrytý = L-159T2.
AČR žádné L-39NG nenakupuje, ty nakupuje LOM.
AČR žádné L-39NG nenakupuje, ty nakupuje LOM.



- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6187
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Aero L-39NG
V kombinaci se simulátorem? Ale jo, je to otázka.
LOM není AČR, to že je státní je irelevantní. Je to podnikatelský subjekt generující zisk či ztrátu.
LOM není AČR, to že je státní je irelevantní. Je to podnikatelský subjekt generující zisk či ztrátu.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
L-159T je určen pro snadný přechod pilotů na letouny 4,5G, podobně jako Hawk, M346, TA-50. TA-50 a T-7 nabídne navíc akorát k tomu "bumprásk" při překonávání zvukové bariéry. Jestli je to "bumprásk" výhoda? Ano je, ale většina letectev se obejde bez toho.
Takže je otázkou jestli se pro AČR vyplatí nákup dvou nebo čtyř letounů TA-50 nebo T-7, nebo si toto zaplatí jinde (například Polsko).
Za mě spíše ne..
Takže je otázkou jestli se pro AČR vyplatí nákup dvou nebo čtyř letounů TA-50 nebo T-7, nebo si toto zaplatí jinde (například Polsko).
Za mě spíše ne..



- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aero L-39NG
Polsko kupuje 50 ks FA-50. Výkony jsou v porovnání s L-39NG úplně někde jinde. Pokud bude i cena příznivá, tak mám obavu, že L-39NG to bude mít v Evropě a Asii velice složité a nebude mít moc šanci se prosadit proti strojům, jako je FA-50.
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3518 ... sic-vojaku
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3518 ... sic-vojaku



Re: Aero L-39NG
Cena je zhruba dvojnásobná. Je to jiná kategorie. Opakování matka moudrosti .


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aero L-39NG
Já jsem pořád toho názoru, že letouny typu L-159 či L-39NG mají své opodstatnění nejen jako cvičné, ale i jako lehké bitevní. Je zbytečné na druhořadé úkoly posílat drahé stroje jako F-35 či J-39, kde Gripen stál v roce 2006 kolem 45-50 mil USD, zatímco aktuální cena za L-39NG se pohybuje kolem 10 mil USD za kus.
Možná hloupá poznámka, ale nedala by se platforma L-39NG využít třeba i jako bezpilotní prostředek? Rozměry a výkony by tomu mohli odpovídat. Nosnost více jak 1,6t by také mohla být zajímavá.



Re: Aero L-39NG
Rozhodně není T-50 letoun vhodný pro začínajícího adepta pilotního řemesla. Tady má L-39 NG svoje místo. Prostě jiná kategorie.
Po celou dobu provozu typu MiG-19 a v počatečním období zavádění strojů MiG-21 i Su-7 jsme k těmto strojům dvoumístnou verzi postrádali. Také neexistovaly dokonalé letecké trenažery. Přesto se na typech létalo. Mělo to svá úskalí, to je pravda.
Ke konci by se z L-159 daly postavit dálkově ovládané vzdušné cíle pro trénink stíhačů.
Po celou dobu provozu typu MiG-19 a v počatečním období zavádění strojů MiG-21 i Su-7 jsme k těmto strojům dvoumístnou verzi postrádali. Také neexistovaly dokonalé letecké trenažery. Přesto se na typech létalo. Mělo to svá úskalí, to je pravda.
Ke konci by se z L-159 daly postavit dálkově ovládané vzdušné cíle pro trénink stíhačů.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 17/8/2022, 07:16, celkem upraveno 1 x.
Re: Aero L-39NG
IMHO FA-50 míří hlavně na různé dnešní uživatele F-5 - potřebujete levnou takystíhačku a F-16 je moc drahá?kacermiroslav píše: ↑30/7/2022, 13:42Já jsem pořád toho názoru, že letouny typu L-159 či L-39NG mají své opodstatnění nejen jako cvičné, ale i jako lehké bitevní. Je zbytečné na druhořadé úkoly posílat drahé stroje jako F-35 či J-39, kde Gripen stál v roce 2006 kolem 45-50 mil USD, zatímco aktuální cena za L-39NG se pohybuje kolem 10 mil USD za kus.
Možná hloupá poznámka, ale nedala by se platforma L-39NG využít třeba i jako bezpilotní prostředek? Rozměry a výkony by tomu mohli odpovídat. Nosnost více jak 1,6t by také mohla být zajímavá.
Ohledně lehkých bitevníků je otázka co je druhořadý úkol a v jaké válce. Pro AČR to je teď střet s Ruskem a tedy opravdové bojiště s nepřátelským letectvem, nasycené PVO. Tedy minimálně potřebujeme něco jako modernizovanou L-159 - RWR, detekce odpalu MANPADS, klamné cíle, chytrá stand-off munice, značkovací kontejner. To cenu posune nahoru od těch 10 milionů. Zase by se takové letadlo dalo pořád využít v misích (do nějakého dalšího Afghánistánu AČR F-35 nepošle) a letectvo by mělo jak získat opravdové zkušenosti.
Na dron odvozený od L-39 myslím někdy dojde a určitě by se mělo tím směrem minimálně experimentovat. Ale všechny projekty podobných UCAV se za posledních 15 let dostaly jen ke třetímu rebrandingu s reorganizací dodavatelů a sem tam vypadl nějaký (hóóódně osekaný) technologický demonstrátor. Otázka je proč? Nezájem? Konzervativní zákazníci? Technické problémy?
Re: Aero L-39NG
Aero L 39NG má plnou certifikaci.
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tisk ... ra-ma-pln/
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tisk ... ra-ma-pln/
Re: Aero L-39NG
Výroba běží "na plný plyn". Dost zvláštní. Jet "na plný plyn" jako v dobách sériovky L-39C/ZO/ZA, neměli by za dva měsíce co vyrábět při takových objednávkách.
Třeba jde jen o nesmělý rozlet a snad se vyrobí několik stovek kusů.
Třeba jde jen o nesmělý rozlet a snad se vyrobí několik stovek kusů.
Re: Aero L-39NG



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Aero L-39NG
V Senegalu naše firmy předělávají asi pět letišť. Třeba by tam něco takto jednoduchého potřebovali a mělo by se rychle navázat na tento úspěch aktivním PR úsilím?
Ještě dotaz: Je připravena nějaká ochuzená verze? Právě neexistence provedení L-159 bez dílů z USA a s výbavou méně náročnými palubními systémy neumožnila prodej mnoha africkým a asijským státům, které měly s našimi stroji z Aera dobré zkušenosti.
Ještě dotaz: Je připravena nějaká ochuzená verze? Právě neexistence provedení L-159 bez dílů z USA a s výbavou méně náročnými palubními systémy neumožnila prodej mnoha africkým a asijským státům, které měly s našimi stroji z Aera dobré zkušenosti.
- kacermiroslav
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 5286
- Registrován: 25/3/2008, 14:07
- Kontaktovat uživatele:
Re: Aero L-39NG
Letoun L-39NG míří na americký trh: společnost Aero Vodochody podepsala Memorandum o spolupráci s Patriots Global Training.
Je zde možnost, že se L-39NG budou vyrábět v USA. Ve Spojených Státech je v provozu kolem 300 ks L-39, pro které je možnost realizace modernizace, nebo stavba nového stroje NG.
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tisk ... vodochody/
Je zde možnost, že se L-39NG budou vyrábět v USA. Ve Spojených Státech je v provozu kolem 300 ks L-39, pro které je možnost realizace modernizace, nebo stavba nového stroje NG.
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tisk ... vodochody/



Re: Aero L-39NG
podle velitele maďarských ozbrojených sil plánuje Maďarsko pořídit ozbrojené podzvukové letouny.
Právě to probírají maďaři na své "Palbě" a nejsou z toho moc nadšení.
https://forum.htka.hu/threads/hun-aero- ... 20/page-94
Právě to probírají maďaři na své "Palbě" a nejsou z toho moc nadšení.
https://forum.htka.hu/threads/hun-aero- ... 20/page-94
Re: Aero L-39NG
Aero ve spolupráci s VRGroup (dcera LOM) dodá Maďarsku kromě letadel i kompletní pozemní výcvikový a simulační systém.
A pro zajímavost, v 9/2022 L+K je zajímavý rozhovor s CEO Aera, do konce roku čekají, že budou mít závazné objednávky na 35-40 kusů (náklady na vývoj se zaplatí cca po 25), ve střednědobém horizontu spolu s Williams (dodavatel motorů) uvažují nad pokročilým dvoumotorovým cvičně-bojovém letadlem, které bude mít maximální rychlost okolo 1 Machu.
L 159 (s výjimkou podpory a případné modernizace stávajících) je definitivně mrtvý.
https://www.armadninoviny.cz/ceske-firm ... l39ng.html
A pro zajímavost, v 9/2022 L+K je zajímavý rozhovor s CEO Aera, do konce roku čekají, že budou mít závazné objednávky na 35-40 kusů (náklady na vývoj se zaplatí cca po 25), ve střednědobém horizontu spolu s Williams (dodavatel motorů) uvažují nad pokročilým dvoumotorovým cvičně-bojovém letadlem, které bude mít maximální rychlost okolo 1 Machu.
L 159 (s výjimkou podpory a případné modernizace stávajících) je definitivně mrtvý.
https://www.armadninoviny.cz/ceske-firm ... l39ng.html