tomas.kotnour píše:Kouzelnik píše:Pokud jde o akvizici vrtulníků dle dlouhodobé koncepce, tak reaguji (a souhlasím se závěrem) mj. na post Skeleta, který věcně analyzoval veřejně známou část vrtulníkářské koncepce ČR OS s tímto závěrem "Problém je, že zde chybí koncepce a harmonogram. (...)".
ZÁMĚR NAPLNĚNÍ OPERAČNÍCH POTŘEB DOPRAVNÍHO A VRTULNÍKOVÉHO LETECTVA
Tomáši, děkuji za odkaz. Ale nejsem z toho úplně nejmoudřejší.
Jestli dokumentu někdo rozumíte, tak dejte vědět. Možná tím, že jsem civilista (a moje reálná armádní zkušenost je pouze ZVS), tak si nejsem jistý jednoznačným významem záměrů (=to co je v následujících textu ad a) a ad b)) popsaných v dokumentu od Tomáše.
Abstrahuji od části textu, který komentuje "Dopravní letectvo"/"DL", protože IMHO popisuje pouze dálkové vrtulové letadla . Komentuji pouze co v dokumentu je o "Vrtulníkovém letectvu"/"VrL".
Jestli dokumentu správně rozumím, tak záměr VrL je zpracován ve variantách. A to buď ponechat současný stav nebo použít
navrhované řešení. A dokument řeší 2 schopnosti AČR:
a)Pro
Bojovou podporu je to buď současných až 17xMi-24V/Mi-35 nebo soutěžený "Víceúčelový vrtulník". Víceúčelovým vrtulníkem je myšlena specifikace, kterou nesplnil ani jeden z vrtulníků v minulém kole (=tj. když K. Šlechtová oznamoval, že ani 12xUH-1Y a ani 12xAW-139M)... a v současném kole je na výběr z 12xUH-60M nebo z 12xUH-1Y (případně k 8xUH-1Y ještě další 4xAH-1Z). S ohledem na zbývající termínovou životnost Mi-24V/Mi-35 z let cca 2003/2005 (tj. plus až cca 30 let) nebo na odhadovanou životnost nových vrtulníků tak horizont používání je cca do r. 2030 až 2040.
Chápu to správně?
Pozn: S hrubým odhadem životnosti nových vrtulníků vycházím např. z článku Ondřeje Stratilíka, který popisuje horizont 20 let při celkovém ročním náletu 3000 hodin pro 12 nových vrtulníků. https://www.euro.cz/byznys/vojensky-neb ... ni-1404673
b) Zatímco druhá "noha" Vrtulníkového letectva" - a to
Bojové zabezpečení je o rozhodování buď současný stav nebo modernizovat a to s horizontem používání do r. 2025. Pokud modernzovat, tak až 9x GO Sokolů
a/nebo až 8x upgrade vybavení Mi-171Š (předpokládám, že není komentováno 7xMi-171ŠM).
Chápu to správně?
U vrtulníků pro Bojovou podporu a Bojové zabezpečení mi chybí kvantifikace kolik je toho potřeba. Vycházím z toho co jsem orientačně našel, že USMC jednotky s Belly používaly (?používají?) v poměru cca 2 AH-1W ku 1 UH-1N. Např. dle
http://www.seapower-digital.com/seapowe ... eId1454742 je složení 15xAH-1Z a 12xUH-1Y. Jasně, že vytrhávám z kontextu, neboť USMC používají nejen H-1 od Bellů, ale taky další mašiny... neměl by být mix mašin nějak rozpracovaný v koncepci pro AČR, když je jasné že nejde převzít ve stejném rozsahu koncepci USMC i pro AČR?
A chybí mi dopad do rozpočtu, kdy pro Bojovou podporu se, pouze ohledně kupní ceny za samotné vrtulníky, jedná o desítky miliard Kč. Zatímco pro Bojové zabezpečení - buď GO Sokolů nebo upgrade Mi-171 s krovkami (anebo pro oboje) - se jedná o jednotky miliardy Kč za samotné servisní/modernizační služby (GO Sokolů vycházelo tuším někde mezi 110 až 140 mil. Kč/ks, ale nejsem si jistý).
V dokumentu chybí to co bude po ukončení životnosti Mi-8S užívaných z P-Kbel pro VIP. A chybí to, co bude po doběhu životnost armádních Mi-17, zapůjčených pro CLV do Pardubic (či v budoucnu do Přerova).
Chápu to správně?