Stránka 8 z 25
Napsal: 25/7/2009, 07:04
od Hans S.
Nad hustě obydleným československem se supersonické lety v nulové výšce testují jistě obtížně. Nevím proč, ale sere to obyvatelstvo
Otázka je, na kolik minut letu mají palivo MiG-21/23/29 při nadzvukovém letu v přízemní výšce. Na 5? Na 10?

Aby jim pak zbylo ještě něco na boj.. nevím jak ty dva starší bráchové, ale 29 na tom byl při přídavném spalování dost bídně určitě.
Napsal: 25/7/2009, 09:20
od cover72
No, co se Phantomů týče, tak ty měly při plné forsáži v nízké výšce palivo na 8 minut (ale nevím, jestli do "nuly" nebo do "bingo fuel"). Ovšem mechanicky se to porovnávat nedá - J79 byly docela chlastající.
Napsal: 25/7/2009, 09:25
od #
Si myslím, že se plná forsáž v nízkým letu měla použít spíše při překotném ústupu, než při snaze dosáhnout sestřelu. Viděl bych to jako defenzivní taktickej prvek, nikolivěk útočnej.
Napsal: 25/7/2009, 09:32
od Hans S.
cover72 píše:No, co se Phantomů týče, tak ty měly při plné forsáži v nízké výšce palivo na 8 minut (ale nevím, jestli do "nuly" nebo do "bingo fuel"). Ovšem mechanicky se to porovnávat nedá - J79 byly docela chlastající.
Když už jsme u toho nadzvuku v nízké výšce - je F-22 schopný supercruise ve výšce 0?
Křížek píše:Si myslím, že se plná forsáž v nízkým letu měla použít spíše při překotném ústupu, než při snaze dosáhnout sestřelu. Viděl bych to jako defenzivní taktickej prvek, nikolivěk útočnej.
Těžko říct, dá se to použít jak v útoku, tak v obraně. Ale útočnou taktiku bych na přiblížení nestavěl, to až tak při "merge" fázi (potkání - průlet letounů)
Napsal: 25/7/2009, 10:21
od Pop
Nad územím naší republiky se nadzvukové lety v přízemní výšce cvičit nesmí. To však neznamená, že neexistují prostory pro nácvik letů v malé výšce. Do r. 1996 byly jen v JČ kraji dva. Tam se létalo do H min.= 150m. Pouze let nad letištní plochou může probíhat v H= 20m. Takto hovoří mezinárodně uznávaná norma. Jinak, vše mezi 0m - 150m je vzlet nebo přistání.
A také je pravda, že lety v malých výškách pohlaváři letectva pronásledovali.
K tomuto tématu mam dva postřehy:
Jistý pilot Migu-23ML mi vyprávěl, jak se vracel ze Žatce do Č. Budějovic s letounem vyzbrojeným střelami 2 x R-60, 2 x R-23T/R. Trasa letu vedla ze Žatce k Plzni a odtud do Č.B., Hmax.= 300m. Od puštění brzdy na VPD letiště Žatec do opuštění VPD na letišti v Č. B. uplynulo 10 minut. Přeletová rychlost na úrovni V=1 100 km/h.
Nyní můj vlastní zážitek, při kterém mne museli málem přebalovat.
Potuloval jsem se lesem ( hledání lesních plodin) v prostoru mezi Třeboní a Suchdolem nad Lužnicí. Dostal jsem se až do průseku lesem, kudy mělo vést vedení vysokého napětí ( dodnes nerealizováno). Jako většina fandů letadel, nejdříve jsem se rozhlédl po obloze. A vida! Zprava se přibližovalo letadlo, odhadovaná výška do 100m. Ihned jsem rozpoznal Mig-23 a dále jsem jím byl zaujat. Náhle jsem zaregistroval v průseku pohyb stínu. Ale, to již těsně nade mnou profičel další stroj za ohromného burácení motoru.
Podle toho, co jsem stihl zaregistrovat, nad vrcholky borovic vyčuhoval jen dielektrický kryt antény, který tvoří vrchol SOP 23-ky. To jen odhaduji, protože letadlo za sebou výřilo prach, písek , trávu - všechno, co tlak vzduchu zvedl.
Myslím, že na takový cíl pěšák těžko zaměří IČ naváděnou střelu ručního PL kompletu.
A ještě. Na průlet prostorem koncentrované PVO stačí 50 vteřin. Větší hloubku toto pásmo nemá. Jinak by musela veškerá technika a pěšáci protivníka patřit k PVO. Ale potom, co by vlastně bránili?
Napsal: 25/7/2009, 10:32
od #
Je to asi 15 let zpátky, byl jsem u Velešína na rybách, takovej celkem malej rybník, klídek, ptáčci zpívali, prostě idylka. Najednou stín, prda a já se skoro zvrhnul na záda. Nad rybníkem se prohnal Albatros tak v 30 metrech, proletět tam něco nadzvukově, asi dneska koktám

Napsal: 25/7/2009, 10:50
od Hans S.
"
Mámo, táto! V komoře je MiG!"
Pepíček Novák, sídliště Vltava - České Budějovice, červen 1998
Od té doby se v Budějcích na křižovatkách rozhlížím nejen vlevo a vpravo, ale i vzhůru

Napsal: 25/7/2009, 11:09
od Pop
Píšeš o r. 1996, kdy se stíhací letectvo přesunulo ze základny Čáslav na letiště v Č. B., kvůli úpravám letiště. To léto se nad JČ krajem proháněla letadla stejně, jako v dobách, kdy zde sídlily dva slp - 1. a 9..
Pokud mám informace, na údolní nádrži Lipno se mnoho surfistů a rybářů ocitlo ve vodě po průletu L-39ZA. Někteří žalovali a jeden dělostřelec dokonce adresně, protože stihl přečíst ev. č. na trupu letadla.
Zapoměl jsem napsat, že mne to srazilo do kolen. Zážitek za všechny drobné.
Napsal: 25/7/2009, 11:32
od kopapaka
Napsal: 25/7/2009, 12:29
od #
Napsal: 25/7/2009, 12:35
od sa58
Add Stinger u pěšáků - sice má každý voják v torně maršálskou hůl, ale těch, co se tahají ze Stingerem bude asi o pěkných pár desítek procent míň
Když jsem byl na vojně v Líních, tak se o jednom místním pilotovi vyprávěli neskutečné bajky - podlet mostu v Bechyni, zapnutá forsáž nad porodnicí poté, co se mu narodilo dítě... otázkou je, nakolik je to pravda.
V Žatci jsem zase vyslechl historku, kdy proběhla sázka o to, kdo první přečte skóre fotbalového zápasu. A hřiště bylo vedle Ohře, takže pohled na dvě 21 musel stát za to

Napsal: 25/7/2009, 23:23
od Pop
Trošku jsem se poptával dál na téma AWACS x letectvo VS.
Podle všeho by, na konci 80. let 20. stol., byly do akce zapojeny stroje Mig-31 Jejich možnosti jsou zatím hodnoceny dosti nejednoznačně.
Mám dojem, že zařazením těchto letadel do takové operace se misky vah vychýlily značně ve prospěch leteckých sil VS.
Napsal: 26/7/2009, 00:09
od Rosomak
Gripenům se líbí okolí Sázavy. Na jedné akci se nám hezky nízko prohnali nad hlavou...
Podzvukově samozřejmě. Při nadzvukové rychlosti by potrhali plíce, nemluvě o ušních bubíncích.
Napsal: 26/7/2009, 00:27
od Alchymista
Nízke lietanie a prielety - v polovici 90. rokov vyrobila skoro malér dvojica Su-25 z Malaciek na Tureckom Vrchu (VVP) - v rámci nejakého cvičenia to prežehlila miesto v obvyklých 300-500 metroch v 30-50 - nejaký vojačikovia skončili obúchaný viac ako je zdravé, keď vyskakovali "zo všetkého".
Osobne som zažil "svoj prvý" nízky prielet Mig-21 v Brne - stál som pri cisternách, takže som ho nevidel prilietať... Zaregistroval som akési tiché syčanie, potom sa spoza CAPLu vynoril tieň a nasledovala doslova "rana" hlukom. Všetko jedno mi teda nebolo, ale na zľaknutie akosi nezostal čas.
Prielom PVO
- ako ďaleko od seba sú rozmiestňované systémy HAWK a Patriot pri vytváraní "línie PVO" a pri obrane objektov?
- aké dosahy majú systémy, ktoré ich dopĺňajú?
- aká je celková palebná kapacita všetkých týchto systémov?
- aké rýchle je rozvinutie PL systémov?
Predpokladaný úder sa totiž sústredí len na 2-3 susediace systémy typu s najväčším dosahom a ostatné v tomto priestore.
Napsal: 26/7/2009, 17:17
od Pop
to Alchymista:
Tvoje čtyři odstavce - problémi překonání PVO, na toto vše bylo myšleno v plánech na průlom PVO. Již zmíněný časový úsek 20 minut se vším počítal, dokonce i s přesunem ze sousedních prostorů a s aktivací náhradních PL systémů.
Napsal: 27/7/2009, 07:39
od Mantra
Jak tak sedím u PC, tak jsem si vzpoměl na přelet neřízeného Migu 23 do Belgie kde se zřítil, bylo to nějak těsně před revolucí a říkalo se že je to odplata za přistání německý Cessny na Rudém náměstí v 87-88?.
V souvislosti s tím mě napadlo jak letoun bez řízení dokázal tak dlouho letět sám? Měl nějakého autopilota? Nebo prostě čistou setrvačností a shodou náhod doletěl od Baltu až k hranicím Francie?
Je zajímavé že ho letouny NATO nesetřelily jakmile vstoupil do prostoru NSR.
Napsal: 27/7/2009, 09:56
od Rosomak
Mantro, myslím že to někde Pop zmiňoval (nemůžu dohledat), jednalo se o to, že po startu vysadil motor, pilot se katapultoval, ale stroj se stabilizoval a pokračoval v letu. Než bylo rozhodnuto o sestřelu, tak už byl nad Německem, kde ho také nesestřelili (NDR NSR samozřejmě o tom imformovala). Bohužel, nedoletěl až do moře, ale spadl v Belgii na jeden dům, ve kterém zahynul myslím šestnáctiletý chlapec.
Napsal: 27/7/2009, 22:03
od Pop
K incidentu s nepilotovaným Migem-23M mám tuto informaci:
Letoun startoval v Polsku poblíže města Kolobřeh. Při vzletu došlo k samovolnému vypnutí forsážního režimu. Pilot se domníval, že letoun nezvládne a úspěšně se katapultoval. Jenže, motor stále běžel. Letoun se srovnal do horizontálního letu samovolně a takto překonal úsek Polsko- Belgie. Nad území NSR pronikl z tehdejší NDR v 09:44 UTC u města Dannenberg. Stroj byl nad územím států NATO doprovázen stíhacími letouny F-15, které se k Migu-23M připojily na úrovni Osnabrucku v 10:05 UTC, ale rozkaz k jeho sestřelení nebyl vydán, protože se pohyboval nad hustě obydlenou oblastí, Opuštěný letoun proletěl nad území Nizozemska a nad Enschede samovolně změnil kurz letu asi o 20° k jihu a pod tímto kurzem pokračoval až k Courtrai v Belgii, kde svůj let ukončil po vypotřebování paliva v 10:37 UTC. Situace dopadla tak, jak Rosomak napsal. Kdyby letoun letěl pod stejným kurzem, kterým letěl již z Polska, s největší pravděpodobností by zmizel v moři.
Technicky šlo o to, že se letoun srovnal do horizontálního letu a stabilizován autopilotem SAU-23, udržoval letovou hladinu. Jde-li o vztlakové klapky, ty se zasunuly při dosažení rychlosti 450 km/h automaticky, křídlo zůstalo v poloze 16° ( výrobcem stanovená max. rychlost při úhlu 16° je asi 850 - 880 km/h).
Napsal: 28/7/2009, 15:42
od c87
mohol by mi niekto vysvetlit ako laikovy co je to ten "drak" lietadla? dakujem ...
Napsal: 28/7/2009, 16:33
od #
c87 píše:mohol by mi niekto vysvetlit ako laikovy co je to ten "drak" lietadla? dakujem ...
vlastně všechno, kromě přístrojovýho vybavení a motorů, případně vnitřku letadla, takže trup, podvozek, křídla, ocasní plochy...