Skeptik konstatuje, že celá má hypotéza je silně what-if.
Ano, je to what-if. A to protože jde o reakci na jinou (dřívější) hypotézu what-if... tj. že Aero mělo šanci dodat lepší stíhačku než Avia-534. A jde o reakci na scénář, který načrtnul @segal7 - tj. dozbrojit armádu (konkrétně stíhačky) lepší výzbrojí na Mnichovskou krizi... a tuto datoval nejpozději do konce roku 1938 - viz jeho citace údajného výroku E. Beneše.
Skeptik píše:Kouzelnik píše:Vzhledem k patrně jednodušší technologii výroby a pokud by spolupráce Fokker-Aero fungovala uspokojivě, tak odhaduji, že první draky Fokker D.21 by Aero mohla začít dodávat pro MNO zhruba na přelomu 1936/1937 - neumím odhadnout dostupnost motorů pro sériovou výrobu (ať už příslušné verze Merkuru od Waltra, či pokud by byl použit jiný).
To těžko resp. určitě ne.
Letoun byl zalétán v březnu 1936 (
prototyp, bez výzbroje a bez vybavení). Žádné nové letadlo se nedá hned vyrábět, každé má nějaké "dětské nemoci". Finové spěchali a objednali D.XXI ještě v roce 1936, přesto dostali prvních 7 kusů až v listopadu 1937 ... a licenční výroba dala první kus až v březnu 1939 (
stavět se začal v listopadu 1938).
Ne, výroba na přelomu 1936/37 se prostě nedala stihnout. V polovině 1938 ... možná, ale "hotový" letoun by to nebyl.
Vem si časovou osu zavádění výroby Avií B-534 ... a to to byl "jednodušší" domácí typ.
Nesouhlasím že datum zalétání v případě společného vývoje s Aerem by bylo až na jaře 1936.
Připomenu - bavíme se o následných krocích Aera, kdy Aero A-102 (D) bylo odmítnuto (bo pozdě), ale Aero se nevzdalo a svůj projekt vylepšovalo... Kdyby po odmítnutí ve prospěch Avií B-34 rozjelo jednání po Evropě (=tj. kdyby navázalo na zkušenost lidé ve Fokkeru a volných lidí v ČSR po jejich odchodu z Avie), tak možná, opakuji možná by se Aero domluvilo s jinými výrobcem stíhaček, aby zkusilo Avii "vyfouknout" II. fázi vyzbrojování letectva stíhačkami - tj. velkosériovou výrobu - kterou nakonec vyhrála opět Avie s typem Avie B-534.
Tuhle časovou osu uvádím s ohledem na vývoj Fokkeru D-21, který byl dosti pomalý (z dnešního pohledu vidíme "tápání" vývojářů) - viz změny v zadání vyvíjené letadla... Za vše mluví 7 zvažovaných motorů (viz str. 4) v knížce "Fokker DXXI in Dutch and Danish Service" od Warren A. Eberspacher, vydáno 1994.
Tj. pokud by Aero mohlo prosadit "rychlejší tah na branku", tak vývoj mohl být rychlejší. Bo
- Walter Merkur (dřívějších verzí) byl dostupný v ČR, zatímco Cyclone G-3 nebo nespecifikovaná verze Bristolu Herkules nebyla dostupná v ČR.
- podobně dilema jestli zatahovací či pevný podvozek - pro podmínky výrobních možností ČSR a využitelnosti v ČSR - pevný podvozek
- dilema jestli smíšenou nebo celokovou konstrukci - pro podmínky výrobních možností Aera (a termínu pro vyzbrojení v 1938) neřešit trvanlivější celokovovou, ale konstrukci co nejvíce přizpůsobit tehdejším výrobním možnostem Aera.
Mohlo Aera prosadit rychlejší finalizaci zadání pro vývojáře? Patrně mohlo, bo Fokker neměl jednoho, jediného jistého zákazníka (holandská vláda dala peníze na stavbu jednoho prototypu ale myslím, že ani o gulden navíc).
Skeptik píše:Kouzelnik píše:S ohledem na to, že v průběhu vývoji se dost měnilo zadání D.21 (např. materiál na konstrukci trupu nebo volba mezi zatahovacím/pevným podvozkem či široký sortiment zkoušených motorů), tak spekuluji, že vývoj Fokkeru D.21 byla soukromá iniciativa Fokkeru, nikoliv vývoj na zakázku nějaké armády (tj. vývoj (spolu)financovaný nějakým státem).... mj. i proto předpokládám, že vývoj D.21 bylo možné urychlit ...
To je právě Tvůj problém ... moc spekuluješ. (
V dobrém, zkušenosti člověk sbírá s věkem 
)
Jasně, že celé tohle vlákno je v podstatě jedna velká spekulace.
Ale Ty vidíš nějaký reálný zájem zákazníků o letadlo typu Fokker D.21 a od Fokkera v polovině 30. let?
a) Doznívala negativní publicita kvůli katastrofě v Americe, a např. bývalý věrný zákazník KLM přestal kupovat od Fokker (bo peníze vs. rentabilita provozu jeho letadel).
b) Plus např. postoj holandské vlády, která IMHO nebyla nakloněna novinkám (=když něco funguje proč to dělat po novu?")... viz koncepce hydroplánových letadel pro 8 torpédoborců třídy
Admiralen, které startovaly po spuštění na vodu. Pro tyhle torpédobrce z druhé poloviny 20. let byl vyvinut dvouplošníkový
Fokker C.7. Předpokládám, že za těch 5-10 let služby v tropech (v Holandské Východní Indii) byl čas na náhradu... A jediné další plovákové podobné letadla objednané holandskou vládou byl opět dvouplošníkový
Fokker C.14, jehož prototyp vzlétnul v ... 1937!!! Pozn. - abstrahuji od plovákového
Fokker C.11, protože IMHO tento byl stavěn na podmínky startu z lodního katapultu, tj. nikoliv pro start z vodní hladiny.
Nechápu proč v druhé polovině 30. let holandská vláda nepožadovala jednoplošník s plováky (místo takové zastaralé konstrukce jako Fokker C.14)? Jednoplošník, by totiž mohl mít (zčásti) skládací křídla, aby se ušetřilo místo na těch prťavých lodích - torpédoborcích třídy Admiralen
Skeptik píše:Kouzelnik píše:- výroba Avií Ab-101 by nebyla realizována
Ab-101 bylo Aero, ale to je asi překlep. Pokud by nebyla realizována výroba Ab-101, bylo by čs. letectvo v září 1938 prakticky
bez bombardovacího letectva ... tedy s výjimkou těch 53 B-71 (z licenčních 161 kusu nebyl vyroben ani jediný).
Ne že by to situaci s kapitulací nějak změnilo.
Ano, je to překlep. Myslel jsem Aero. Moc díky za pozornost.
Odkážu se na diskuzi ve vlákně o Š-328 (kde je podrobněji disktutováno šance, že by remotorizovaný Š-328 mohl zčásti nahradit Ab-101 a šance že by se urychlily dodávky Aero MB-200 a Avia B.71)
Skeptik píše:Kouzelnik píše:A nemám žádné vodítko, abych si troufl odhadnout datum hypotetických dodávek podkřídlových kanonů Madsen (např. jak by dopadlo rozhodování jestli vůbec kupovat střeleckou výzbroj z Dánska, např. s ohledem na 15mm kulomet či jak to nazvat ze Zbrojovky).
Kanóny nebyly schopni integrovat do konstrukce D.XXI ani v Dánsku (Madsen) ani ve Finsku (Oerlikon).
O podrobnější situaci ve Finsku moc nevím. Ale jak dánská wiki D.21, tak výše uvedená knížka (na str. 9) uvádí, 2 kanony Madsen v dánských D.21... cituji "cannon in pods under wing". Nákres s kanony viz str. 17 a 18... plus foto s kanonem v křídle D.21 na str. 32 (dle popisky foto by to měl být dánský D.21). Nicméně nevím jestli dánské Fokkery bojově střílely z kanonů.