Obrněné vozidlo budoucnosti, část 2, střední podvozek
Nebol by ideálny starý dobrý halftrack zo štyroma manévrovacímy kolesamy vpredu?
Poskytovalo by to lepšie jazdné vlstnosti v teréne ako čisto kolesový a malo by to lepšiu odolnosť voči mínam ako pásové vozidlo. Pri strednej hmotnosti je opotrebovanie pásov nízke a taktiež aj vozovky. Systémy z možnosťou zhadzovať pásy sú komplikované a pre vojenské úžely vela projektov ukázalo, že je to slepá ulička vo vývoji.
Poskytovalo by to lepšie jazdné vlstnosti v teréne ako čisto kolesový a malo by to lepšiu odolnosť voči mínam ako pásové vozidlo. Pri strednej hmotnosti je opotrebovanie pásov nízke a taktiež aj vozovky. Systémy z možnosťou zhadzovať pásy sú komplikované a pre vojenské úžely vela projektov ukázalo, že je to slepá ulička vo vývoji.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Tuto možnost, tedy halftrack jsme zde myslím diskutovali. Nedopadlo to pro tento systém nejlépe. Ale kolego - nic není nemožné a tak je na Tobě abys našel co nejvíce argumentů pro. Jelikož se ve věci dobře orientuješ, těším se na co vše přijdeš.Ionor píše:Nebol by ideálny starý dobrý halftrack zo štyroma manévrovacímy kolesamy vpredu?
Poskytovalo by to lepšie jazdné vlstnosti v teréne ako čisto kolesový a malo by to lepšiu odolnosť voči mínam ako pásové vozidlo. Pri strednej hmotnosti je opotrebovanie pásov nízke a taktiež aj vozovky. Systémy z možnosťou zhadzovať pásy sú komplikované a pre vojenské úžely vela projektov ukázalo, že je to slepá ulička vo vývoji.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Toto si oprav (prvá strana), všetky moderné tanky majú perovanie na všetkých pojazdových kolesách (samozrejme okrem napínacích a hnacích), to o čom hovoríš sú tlmiče ktoré zmiernia náraz pri dosiahnutí maximálneho rozsahu perovania ktoré bývajú hlavne vpredu, v strede a vzadu, na kolesa medzi týmito pozíciamy je to vcelku zbytočné.Pátrač píše:Podle informace od mého konzulanta mají všechna kola odpružená i tanky T-90. Je to asi fakt, jeho pohyb tomu odpovídá. Většina tanků na světě odpérovává 2 nebo výjimečně 3- jako třeba T-80 pojezdová kola zde ale možná mám chybu.
Inač halftracky (čistokrvné nie núdzové resp. dočasné) v rámci tejto diskusie neboli rozoberané ani odsudzované.
Opravovat nic nemusím - už jsi to udělal Ty.
S tím kolopásem máš možná pravdu nebo síše zcela jstě - když jsi přišel tak jsi se musel vším co jsme sem nasypaly prokousat.
Kolopás je kolopás a já si myslím, že tato vozidla mají svoji zlatou dobu za sebou. Pokud řešíme podvozek těžký, tak považuji kolopás za krajně nevhodný a podvozek střední zrovna tak.
Kola či pásy mají svoje výhody a nevýhody. Kolopás pak má nevýhody obou a výhody se zde až tak moc neprojeví. Ale jak jsem napsal - neboj se ničeho a pokud si myslíš, že by to bylo dobré, dej se do toho.
S tím kolopásem máš možná pravdu nebo síše zcela jstě - když jsi přišel tak jsi se musel vším co jsme sem nasypaly prokousat.
Kolopás je kolopás a já si myslím, že tato vozidla mají svoji zlatou dobu za sebou. Pokud řešíme podvozek těžký, tak považuji kolopás za krajně nevhodný a podvozek střední zrovna tak.
Kola či pásy mají svoje výhody a nevýhody. Kolopás pak má nevýhody obou a výhody se zde až tak moc neprojeví. Ale jak jsem napsal - neboj se ničeho a pokud si myslíš, že by to bylo dobré, dej se do toho.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
To je síce pravda, len Ťa chcem upozorniť, že nie každý sa musí prekúsať od začiatku do konca aby to zistil, hlavne keď robíš prehľad technológii. Ale je to samozrejme na tebe.
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
Co je na mě? Kolopás jsi navrhl Ty. Tak předpokádám, že máš v hlavě ideu jak by to mohlo vypadat, v čem by to bylo výhodné a v čem ne. A my ti potom budeme nadávat nebo naopak Tě budeme chválit.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Není potřeba ho opravovat. Já když jsem to zaváděl jsem nemohl tušit jak se bude diksuse vyvíjet. Je pravda, že kolopásy i s malými výkony pohonných jednotek jsou rychlé a pohyblivé. Protože bych ale tento nápad pro tuto kategorii nerad vyhnal chtěl bych pokud se Ti to zdá dobré aby ses tomu věnoval.
Jen mi nejde do hlavy kde jsem zde na palbě něco o novějších kolopásech viděl. Dal bych smažák na to, že zde něco takového je. Třeba si někdo jiný vzpomene.
Jen mi nejde do hlavy kde jsem zde na palbě něco o novějších kolopásech viděl. Dal bych smažák na to, že zde něco takového je. Třeba si někdo jiný vzpomene.


Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
nevýhodou kolopásu je jeho nízká manévrovatelnost za malých rychlostí, což se musí řešit přibržďováním pásu. A také jsou velmi drahé jak na výrobu, tak i na provoz.
De facto posledním vojenským polopásem v Evropě byl Laird Centaur, který byl sice chválen pro svou průchodivost, ale nikdy nikým nebyl zaveden.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4146
De facto posledním vojenským polopásem v Evropě byl Laird Centaur, který byl sice chválen pro svou průchodivost, ale nikdy nikým nebyl zaveden.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4146



Jasneže ekonomický faktor bude zápor (vstupné náklady, logistika pre pásy a kolesá). Nemám žiadny zdoj na náklady halftrackov vs pásových vozidiel takže neviem či je vôbec s ekonomického hľadiska perspektívny, preto som aj podal námet.
Fakt, že na mierové misie sa viac hodia kolesové s lepšou strategickou mobilitou a pokojný stav v Európe neguje potreby pásov. Pokiaľ sa v budúcich dekádach bude napätie v Európe stupňovať, budú aj náklady na polopásy resp. pásy adekvátnejšie. Pretože kolové vozidla by v prípadnej vojne v Európe mohly byť vymanevrované bez boja pri systematickom ničení infraštruktúry a jazde prevažne terénom. Taktiež ako ťahače pre kanóny a artilérie sú polopásy schopnejšie ako kolové, taktiež menej zraniteľné ako vrtulníky.
Fakt, že na mierové misie sa viac hodia kolesové s lepšou strategickou mobilitou a pokojný stav v Európe neguje potreby pásov. Pokiaľ sa v budúcich dekádach bude napätie v Európe stupňovať, budú aj náklady na polopásy resp. pásy adekvátnejšie. Pretože kolové vozidla by v prípadnej vojne v Európe mohly byť vymanevrované bez boja pri systematickom ničení infraštruktúry a jazde prevažne terénom. Taktiež ako ťahače pre kanóny a artilérie sú polopásy schopnejšie ako kolové, taktiež menej zraniteľné ako vrtulníky.
Byť ty kolopásy jsem zde vrhnul kdysi já, a kolegáček Knezdub mě rozmetal svou palbou, tak je otázkou jestli mohou kolopásy nabídnout něco co by výrazněji převyšovalo moderní podvozky s náhonem na všechna kola, centrálním dohušťováním kol, uzávěrkami všeho druhu apod. Respektive polopás je bude určitě překonávat v průchodnosti v náročném terénu, ale jestli to bude natolik, aby to ospravedlňovalo jejich cenu?



V dnešnej politickej situacii sú stejne užitočné pre Nemecko ako pre Vatikán. V prípade Európy zmenenej na horúci kotol niekedy v polovici tohoto storočia, ako to veľa analitikov predvída (východná časť bez nukleárneho arzenálu) je situacia polopásov resp. pásov otázkov prežitia štátu resp. úspechu invázie.
Kolopásy byly ve své době jedním z řešení tehdejších technologických možností, které jsou dnes dávno překonané. V dnešní době je jednodušší pásový podvozek s možností nazutí širších pásů při předpokládaném pohybu v těžším terénu (Asi budu tušit, jestli posílám techniku do hor Afghanistánu, nebo poštní bouře)
Skelete, ten smažák od Pátrače Ti na srazu dosvědčím
Skelete, ten smažák od Pátrače Ti na srazu dosvědčím



Čiže tvrdíš, že plne pásové vozidlo v stejnej váhe výjde ekonomicky lacnejšie ako napr. môj navrhovaný halftrack zo štyroma prednými kolesamy resp., že finančný rozdiel je zanedbateľný voči výhodám pásov? Keď je tomu tak, ktorá technológia od druhej svetovej vojny zmenila výhodnosť halftrackov v ich neprospech proti pásom?
Na fórum už neprispievam, smerujte svoje nezmysli na ostatných členov fóra...
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
(Tech channel) youtube.com/user/IonorRea
(Satire channel) youtube.com/channel/UCjS5hvJT-No5zoxPKdX1qCA
A hlavně automatické převodovky. První kolopásy byly v podstatě podvozky z náklaďáků, kde byly místo kol zadní nápravy namontované hnací kola pásového podvozku a namontovány dělené brzdy pravého a levého hnacího kola pro snadnější zatáčení na menším poloměru. V dnešní době, kdy už není takový problém vybavit každý pás vlastní převodovkou, strácí kolopás svoji výhodu jednoduché konstrukce. Naopak, při použití dvou řízených náprav v předu budeš postavený před dilema buď je mít hnané (pak jsou tu komplikace s pohonem pásů), nebo nehnané, ale zase přijdeš o možnost využít část hmotnosti (kterou na ně budeš muset přenést aby to bylo řiditelné) pro zvýšení záběru. Takže podle mě kolopás není tím správným směrem. Ještě dotaz: Co považuješ za jeho výhodu? Rychlost bude omezena pásy a průchodnost zase koly. A ještě jedna drobnost: cena není pro armádní vozidlo prvořadé hledisko, i když se k němu přihlíží.


Ako je to zo spotrebou a životnosťou kratších pásov vyrábaných modenými technologiamy pre strednú váhovú kategóriu?
Ohľadom výhod: snaď fakt, že je to medzi, taká zlatá stredná cesta (stejne ako si vyhodnotil negatíva voči kolesám a pásom sa dajú naisť aj stejnou metódou pozitíva), pridanie predného náhonu by mal zmysel len u hybrida (kde by zase mal konečne zmysel aj skeletom vytúžené vysúvacie kolesá vzadu kde by stačil jeden pár ako náhrada pásov na ceste kde by spaľovací motor plnil funkciu generátora, čiže by pásovce lepšou rýchlosťou a spotrebou prekonal), v základnej verzii hybridu (bez vysúvacích kolies) by odpadla vysoká komplikovanosť, s bublinkovými pneumatikamy aj potreba dohusťovania. Niečo mi ale hovorí, že v tom bude háčik (asi podobne ako v neuspešnom skeletovom návrhu)
Ohľadom výhod: snaď fakt, že je to medzi, taká zlatá stredná cesta (stejne ako si vyhodnotil negatíva voči kolesám a pásom sa dajú naisť aj stejnou metódou pozitíva), pridanie predného náhonu by mal zmysel len u hybrida (kde by zase mal konečne zmysel aj skeletom vytúžené vysúvacie kolesá vzadu kde by stačil jeden pár ako náhrada pásov na ceste kde by spaľovací motor plnil funkciu generátora, čiže by pásovce lepšou rýchlosťou a spotrebou prekonal), v základnej verzii hybridu (bez vysúvacích kolies) by odpadla vysoká komplikovanosť, s bublinkovými pneumatikamy aj potreba dohusťovania. Niečo mi ale hovorí, že v tom bude háčik (asi podobne ako v neuspešnom skeletovom návrhu)

Přesné údaje Ti nedám, jen odhady. Spotřeba pásového vozidla bude vždycky vyšší než kolového, protože pásový podvozek musí překonávat daleko vyšší vnitřní odpory při pohybu a taky odpory při zatáčení jsou několikanásobně vyšší než u kolového a narůstají s délkou podvozku. Životnost pásových podvozků se odvíjí podle použitého typu pásu. Buď jsou pásy "dvoudílné" kdy jsou na hnacím řetězu našroubované plotny potřebné šířky a"vzorku", nebo jsou pomocí čepů spojované přímo plotny pásů. První varianta má životnost na velice slušné úrovni, protože čepy řetězů jsou zapouzdřené a v olejové lázni, navíc se zhruba v polovině jejich životnosti přelisují pouzdra za které zabírají hnací kola a otočí se na nepoškozenou stranu, takže se výrazně zvýší životnost. Nezanedbatelná není ani možnost montáže desek různé šířky podle terénu. Nevýhodou je vyšší hmotnost a síla celého pásu, vyvážené velmi dobrým bočním vedením a v podstatě neroztržitelností pásu.
Druhá varianta je výrazně levnější, dobře opravitelná v polních podmínkách, ale hlučnější a s nižší životností z důvodů nemožnosti mazat čepy pásů.
Samozřejmě zavedením moderních technologií vzrostla životnost i odolnost pásů, použitím pryžových (plastových) bloků na plochy pásů došlo ke snížení hlučnosti a poškozování vozovek.
Druhá varianta je výrazně levnější, dobře opravitelná v polních podmínkách, ale hlučnější a s nižší životností z důvodů nemožnosti mazat čepy pásů.
Samozřejmě zavedením moderních technologií vzrostla životnost i odolnost pásů, použitím pryžových (plastových) bloků na plochy pásů došlo ke snížení hlučnosti a poškozování vozovek.
Myslím si, že by sa to mohlo hodiť do tejto témy - projekt "rodiny" vozidiel na "strednom" podvozku v Poľskom prevedení -

stredný tank -

120mm kanón, motor vpredu, bezosádková veža, možnosť prepravy 4 členného výsadku, modulárna ochrana - okrem viacúrovňovej pasívnej aj aktívna - ukrajinský systém Zaslon.
a hotový výrobok


tu vidno časti "Zaslonu" :


senzory:

priestor výsadku:

práce na skúšobných kusoch:

"rodičia" :


stredný tank -

120mm kanón, motor vpredu, bezosádková veža, možnosť prepravy 4 členného výsadku, modulárna ochrana - okrem viacúrovňovej pasívnej aj aktívna - ukrajinský systém Zaslon.
a hotový výrobok


tu vidno časti "Zaslonu" :

senzory:
priestor výsadku:

práce na skúšobných kusoch:

"rodičia" :
