Za prvé. Dlužím omluvu johanovi - má pravdu české země byly skutečně ze říšského práva vyjmuty.
Teď k tomu co jsem chtěl napsat tj. pokusit se začlenit místní rekatolizaci do nějakého širších souvislostí.
Rekatolizace, resp protireformace jako taková u nás nezačala Bílou horou ale po Tridentském koncilu a příchodem jezuitů do Čech roku 1556. Koncil v Tridentu, kromě jiných věcí přijal i opatření která měla katolickým duchovním pomoci uchránit laiky před působením nekatolických kazatelů.
"Kdyby však, což se stává, kazatel rozšiřoval mezi lid bludy nebo vyvolával pohoršení, nechť mu biskup kázání zakáže, a to i kdyby kázal v klášteře svého nebo jiného řádu. Pokud by kázal něco kacířského, nechť vůči němu postupuje podle práva nebo podle místní zvyklosti a to i tehdy, kdyby kazatel předstíral, že je obecným, či zvláštním privilegiem vyňatý z biskupovy pravomoci."
V Čechách se závěry koncilu a aktivita Tovaryšstva přinesly své výsledky. Roku 1561 byl opět obsazen arcibiskupský stolec (po 130 letech! ) Arcibiskupem se stal Antonín Brus, který se navíc i zůčastnil závěrečných jednání v Tridentu jako vyslanec císaře.
Nechci tu teď rozebírat konfese působící v českých a zemích a složité peripetie které politickonáboženské třenice provázely, postačí zmínit že měly dvě naprosto propojené části a sice první, která byla panovník X stavy, a obecnější rovinu katolíci X nekatolíci.
Roku 1575 vznikla tzv. Česká konfese, na níž se shodli nekatoličtí stavové - bez staroutrakavistů, kteří zůstali loajální vůči katolíkům. Ten samý rok si stavové také vymohli, její schváleni - ústní schválení, na císaři Maximiliánovi II. a roku 1609 pak na nemocném Rodolfu II. pak schválení tzv. Rudolfova majestátu. Ten přinesl zrovnoprávnění nekatolických konfesí.
Dalším nikoli nedůležitým krokem z hlediska protireformace bylo přenesení císařského dvora do Prahy r. 1583. Kdy sem s císařem přesídlili i papežští nunciové, kteří se na politických akcích vůči protestantům podíleli. Koncem 16. století zároveň začínají působit mladí katoličtí šlechtici, kteří jsou silně protireformačně "naladěni" ( Zdeněk Vojtěch Poopel z Lobkovic, Vilém Slavata z Chlumu a Košumberka, Karel z Lichtenštejna)
Nástup císařova bratra Matyáše pak posílil jejich pozice. Že následný boj považovaly obě strany jako zápas ve jménu pravé víry, která má boží podporu a požehnání není třeba připomínat.
Rekatolizace nejdříve udeřila na kněží. Roku 1621 byli z Prahy a dalších královských měst vypovězeni všichni nekatoličtí kněží s výjimkou luteránů - zde do událostí vstoupila zahraniční politika - císař nepřál rozhněvat saského kurfiřta, coby dočasného spojence) Buď jak buď luteránům to stejně nepomohlo a byly vypovězeni roku 1622.
V té samé době se tažení rozjelo i proti laikům. Byli sesazováni konšelé v královských městech vyrazněji už od roku 1622. Roku 1623 byl vydán zákaz shromažďování se za účely náboženskými i jinými a roku 1624 bly vyhlášen zákaz jiných náboženství. Zároveň se vydávaly patenty za účelem přinucení jinověrců ke konverzi.
např. nařízení knížete Lichtenštejna královským hejtmanům z června roku 1624.
1. Nekatolíkům se zakazuje vlastnit veškeré nemovitosti
2. Zakazují se nekatolická kázání, křest a svatba v soukromých domech pod pokutou 100 zlatých, kdo by nemohl pokutu zaplatit, bude potrestán šesti měsíčním žalářem. Kdo by pod svou střechou hostil a podporoval predikanta, bude těžce potrestán.
3. Nechť katolický kněz nepohřbí kacíře, ale má právo na štolový poplatek.
Další nařízení se týkala svěcení katolických svátků. Ta tu neuvádím.
6. Kdo by pohaněl katolického kněze, nebo dovolil ve svém domě konat nekatolické obřady, nechť je potrestán vyhnastvím a konfiskací majetku.
(...)
9. Katoličtí rodiče nechť posílají své dšti do katolických škol, kacíř, který by soukromě vyučoval děti, bude zbaven veškerého majetku.
10. Nekatolíci v Čechách se zbavují práva na odkaz.
11. Nechť se nikde nepříjmají děti ani sirotkové do učení žádnému umění a řemeslu, pokud se napřed nestanou katolíky.
12. Kdo by rouhavě hovořil o Bohu, o Panně Marii, o světcích božích, o obřadech cíkrve katolické, o císaři a jeho rodině, ztratí jmění, ba i hlavu."
Na druhou stranu je třeba uvést že předpisy a patenty nebyly uplatňovány nijak rychle. I z toho důvodu, že protestanství bylo v českých zemích silně zakořeněno, a k různým nekatolickým konfesím se hlásila většina obyvatelstva. Reálně byl dopad ustanovení v káždém kraji a městě jiný a termíny pro naplnění patentlů se neustále prodlužovaly.
Z rekatolizačního patentu císaře Ferdinanda z roku 1627 je naprosto zřejmé, že panovník chápal evangelická vyznání jako jednozačný proti státní prvek a kde dal nekatolíkům-šlechticům jasně na srozuměnou, že do šesti měsíců se musí obrátit na pravou víru.
"Kdyby se někdo v ustanoveném termínu šesti měsíců s námi v naší svaté katolické víře nesrovnal, jsme zcela rozhodnuti a chceme, aby bylo konečně vysvětleno mocí tohoto císařského a královského patentu, že po uplynutí stanoveného šestiměsíčního termínu nedovolujeme a nepřipouštíme, aby jediný takový člověk déle bydlel v často zmíněném našem dědičném království českém a své statky tu osobně vlastnil, nýbrž aby titíž pak odešli z často řečeného našeho království českého, své statky však byli povini prodati příbuzným nebo jiným katolickým obyvatelům; k tomuto účelu a prodej itěchto statků chceme ustanoviti druhý termín, také šest měsíců jako prvý dlouhý. (...)"
Takřka identické je to i u obnovení zřízení zemského pro Moravu z roku 1628.
Stejně složitě jako u šlechticů - néli ještě s větším znechucením - byla rekatoliazce (ale i příkoří páchána armádami, či sociální útlak) vnímána na nekatolickém venkově jak ukazuje dopis povstalců z východních čech.
"Slovutný pane purgmistře, páni v městě Kostelci nad Vorlicí i všecka vobec, na vědomí vám dáváme tímto naším listem, že nás došla správa, že jste připověděli všickni katoličtí býti. Pokudž to učiníte, tuplovaný šelmy budete, byliste někdy naši dobří tovaryši, ale pokudž to učiníte, tehdy všechno to tovaryšství vám vypovídáme a vás, jakožto tupl zrádce církve svaté a křesťanské vybijeme a vypajtujeme a město vaše v prach položíme. Pakliby vám ti holenci bludařští (tj. katolíci) pokoje nedali, po nejmenším, jak zvíme, vás zastaneme... Protož o tom vědouc hleďte se toho zlého varovati a s námi v té lásce Kristově do skonání životů našich setrvati a s námi se srovnajíc Pána boha prositi, aby nám začaté věci šťastně dokonati, pomocníkem býti ráčil, amen".
Že na tomto měl vliv i značný tradicionalismus venkovských lidí netřeba připomínat (už se děsně těším jak mi tu někteří začnou psát, že za Třicetileté války bylo náboženství pouhou záminkou).
Tímto svrchu zmíněným se snažím jen vrhnout trochu jiné světlo na rekatolizaci jako proces, než jak to tu podal Johan a Pátrač.
Ale přeci jen se vrátím k letům 1609-1620.
Vzhledem k tomu, že v českých neplatila Augsburská ujednání, protože české země nespadali pod říšské právo. Čechy byly nadále zemí dvojího lidu jehož koexistenci zajišťovala Česká konfese a Rudolfův majestát jehož dodržování měl zajišťovat tzv. sbor defenzorů. Ve chvíli kdy došlo rozboření luteránského kostela v Hrobu (arcibiskupských pozemcích) a stejně měl skončit i chrám v Broumově (klášterní pozemky). Vzedmula se vlna odporu protože to jasně – dle protestantů – porušovalo Rudolfův majestát jakkoli možná byl z jejich strany přeceňován. Byl zapsán do zemských desek tudíž platil a porušení (RM byly protestanti dokázat několik desítek). V majestátu nebylo výslovně uvedeno, že poddání církevní vrchnosti mají nárok si stavět kostely podle své konfese. Nekatolíci měly právní výklad takový že církevní panství jsou na úrovní panstvích komorních tedy královských (o kterých se v majestátu mluví). Katolíci to samozřejmě vykládali v tom smyslu, že to uvedeno není a tedy neplatí.
Rozhodně tu netvrdím, že by se kvůli dvěma kostelům někdo hnal do války, ale zároveň to nebyla ani obyčejná záminka.
Intermezzo - Onateho smlouva
Johan nám tu udělal z nekatolických stavů rozkolníky, zemské škůdce kteří se scházely na nelegálních sněmech a chtěly ničit monarchii a já nevím co.. Já to takto nevidím.
Ale ješte se vyjádřím k Onateho smlouvě, jejíž podstatnější část nám Johan nesdělil.
Jednalo se o vnitrohabsburské dohody uzavřené roku 1617. Ty upravovaly nástupnictví takovým způsobem, že za Matyášova nástupce byl určen Ferdinand Štýrský. Skutečně se jedná o rozsáhlou a poměrně složitou dohodu. Ta má podobu tří samostatných listin, které vydali španělský hrál Filip III. (v Onateho zastoupení), arcikníže Ferdinand Štýrský a císař Matyáš. Dohoda měla řešit poněkud zvláštní biologickou situaci v habsburském rodě. Měla zabránit eventuálním zmatkům, které by mohly vzniknout v otázce nástupnictví. Smlouvu inicioval císař Matyáš. Jakožto rodová smlouva je, ale poněkud neobvyklá.
Matyáš deklaroval a svého nástupce arciknížete Ferdinanda Štýrského a svého mladšího bratrance adopotoval coby nevlastního syna. Matyášovi mladší sourozenci – bratři – Maximiliáan Tyrolský a Albrecht podstoupil svá dědická i nástupnická práva také Ferdinandovi. Timto se vyřešila otázka nástupnictví mezi potomky Ferdinanda I. Jediný dědic byl tedy Ferdinand Štýrský – Ferdinandův nejstarší vnuk.
Co je na smlouvě zcela mimořádného je skutečnost, že Filip III. se zde vyslovuje ke svým dědickým nárokům na vládu v zemích Koruny české a Koruny uherské. O žádných takových nárocích v Čechách ani Uhrách nikdy nikdo neslyšel, protože Filip III. nebyl, přímým mužským potomkem Ferdinanda I. Účel této konstrukce byl jiný. Španelský král dal jasně najevo, že vojensky zasáhne budou-li v Čechách nebo Uhráh zpochybňovány nároky Ferdinanda Štýrského na nástupnictví. V onateho smlouvě bylo obsaženo jednostranné tvrzení habsburské strany, že mají v Čechách i Uhrách dědická práva také po ženské linii rodu. Matka Filipa III., španělská královna Anna, byla dcerou Maximilána II. Na základě toho měla na mužské potomky jejího manžela Filipa II. údajně přejít nástupnická práva ve zmíněných zemích, pokud by tedy linie Ferdinanda Štýrského vymřela po meči. Jestliže by se tedy čeští nebo uherští stavové v budoucnu až císař Matyáš, pokusili odmítnout nástupnictví Ferdinanda Š týrského a usilovali o volbu jiného panovníka, ohrožovali tímto dědická práva španělské větve Habsburků. To dle mého soudu není jen dynastitcká smlouva ale poměrně jasně mířená výhrůžka. Soubor listin tvořících Onateho smlouvu byl jistě připravován delší čas. Přesto nesou všechny stejné datum. 6. června 1617. Toho dne totiž začínal český zemský sněm kam, pro habsburskou stranu byla neočekávaně zařazena i otázka nástupnictví. Proč tedy stavové zvolili bigotního katolíka? Neměli se v podstatě čeho obávat. Arcikníže souhlasil s tím, že jeho přijetí za čekého krále bude ptovrzeno přijetím všech starších výsad a svobod, včetně tolikrát vzpomínaného -Rudolfova majestátu. Ještě před samotnou korunovací z 30. června vydal Ferdinand revers příslušného obsahu.
Něco málo k onomu nelegálnímu sněmu z 21. května 1618.
Tímto se opět vracím ke kostelu v Hrobech. V březnu 1618 se konal sjezd protestanské šlechty. Ten, na návrh defensorů schválil oficiální stížnost na porušování Rudolfova majestátu a žádal Císaře o nápravu a svolání dalšího sněmu protestanských stavů na květen 1618, na nemž měla být přijata účinná opatření, aby k podobným narušením náboženské svobody nemohlo docházet. Stížný list v sobě měl i nepokrytou výhrůžku radikalizace v případě, že nebude žádosti vyhověno. autoři lsitu očekávali, že panovník ustoupí a sám pro jednáni květnového sjezdu navrhne nějaké kompromisní řešení. Ovšem nestalo se tak.
Císařova velmi rychlá odpověd datovaná 21. březnem 1618. striktně zakazovala konání květnového sjezdu a vyhrožovala přísnými tresty všm, kdo příkazu neuposlechne.
Protestantské stavy si tedy odpověd vyložili (v celku správně) tak, že císař je starý a ve vleku jiných a Rozhodla se tedy sjezd uspořádat i přes císařův zákaz. Před zahájením sjezdu se tedy rozhořel diplomatická zápas o to kdo přijede a sjezd podpoří. Panovnická strana využila svého vlivu na správu královských měst a zabránila jim své zástupce vyslat. Sněm se tak stal záležitostí šlechtické reprezentace.
Teď k další části příspěvku.
Je nepochybné, že z hlediska událostí budoucích měla rekatolizace jednoznačně pozitivní vliv na integritu zemí Habsburské monarchie. Na druhou stranu je třeba připomenout, že velikost vítězství na Bílé hoře znamenala šok pro protestanty v Evropě a strčilo kontinent přes okraj válečné propasti. Dalším problémem, který konflikt eskaloval byla právě samotná rekatolizace, kdy si někteří protestanti říkali „ a kde se zastaví.“
Zásadní událostí bylo uvržení Fridricha Falckého do klatby a následné zabavení obou Falcí a propadnutí je Wittelsbachovi Maximiliánovi I. Bavorskému včetně kurfiřtského hlasu za Falc. Z pohledu protestantů takto mohla dopadnout každá země. Otázka zní co na to říšské právo. Troufám si tvrdit, že je to stejný způsob jako se stalo v Donauworthu, který byl chápán jako jednoznačné porušení říšského práva.
Tak a mám toho plné brejle, jsou 4 ráno a jdu spát (pokud náhodou nesednu do auta a nepojedu Pátrače umlátit, že zneužil mého vrozeného respektu k závazkům, byť virtuálním

) K ideím na kterých stálo povstání se ještě nějako vyjádřím, snad...
Omlouvám se jestli text působí zmateně je psán bez přípravy, tak jak mě napadly jednotlivé věci.
použitá literatura:
Mikulec Jiří, Pobělohorská rekatolizace v českých zemích, Praha 1992
Vorel, Petr, Velké dějiny zemí koruny české VII. 1526-1618, Praha 2005
Čornejová, Kaše, Mikulec, vlnas, Velké dějiny zemí koruny české VIII 1618 - 1683, Praha 2008