Stránka 8 z 10

Volba pohonné jednotky tanku

Napsal: 6/6/2015, 14:50
od Mirek58
Omluvám se, ale můj příspěvek sem nepatřil.
Díky za pochopení.

Re: Volba pohonné jednotky tanku

Napsal: 6/6/2015, 15:05
od Aaron Goldstein
Sověti koketovali s naftovými motory tak nějak všeobecně... Dokonce je cpali i do letadel (motory A. D. Čaromského M-30, M-40 a AČ-30 např. v Jer-2 nebo Pe-8)

Re: Volba pohonné jednotky tanku

Napsal: 6/6/2015, 17:17
od Mauler
Tak pro vznětový motor u tanku hovoří i točivý moment a pak se mu snadněji zvedne výkon pomocí turba narozdíl od zážehového :up:

Re: Volba pohonné jednotky tanku

Napsal: 6/6/2015, 20:28
od Skeptik
Aaron Goldstein píše:Sověti koketovali s naftovými motory tak nějak všeobecně... Dokonce je cpali i do letadel (motory A. D. Čaromského M-30, M-40 a AČ-30 např. v Jer-2 nebo Pe-8)
Tam byla ovšem hlavním důvodem ta výrazně nižší měrná spotřeba ... přeci jen u letadla, zvláště pak dálkového bombardéru, hraje hmotnost paliva klíčovou roli. Nicméně vyšší hmotnost vznětového motoru (ostatně V2 vznikl na základě konstrukce leteckých motorů Čaromského - proto ta hliníková konstrukce bloku motoru a hlav válců), "tvrdý chod" velmi zatěžující lehkou konstrukci letadel a v neposlední řadě i nízká spolehlivost tehdejších konstrukcí danná nepoměrem mezi vyšším namáháním dieselových motorů a úrovní tehdejších materiálů a technologií odsoudila tyto pokusy k nezdaru.
Paradoxně největším přínosem Čaromského snah o zkonstruování leteckého nafťáku je tato revoluce v tankových konstrukcích.
Ostatně linii motoru V-2 můžeme vysledovat až k tanku T-72B3 :)
Stejně tak je zřejmé, že pod vlivem úspešnosti této konstrukce přešli k dieselům konstruktéři všech tanků světa - s mírnou odbočkou v podobě turbín u T-80 a následně i M1A. Jak to ale vypadá, tak tato odbočka byla slepou uličkou a tak nafťáky budou tankům vládnout i nadále.

K tomu co píše Mauler ... nejen vyšší kroutící moment, ale taky jeho dosažení při nižších otáčkách, stejně jako nejvyššího výkonu ... tedy skvělý záběr již "odspodu".
Tyto výhody sice nebyly u prvotních konstrukcí tak markantní, ale s postupujícím vývojem technologií to bylo stále markantnější a markantnější.

Jinak Mirku58, skvělý rozbor a zajímavé informace. Dík :up:

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 11/9/2015, 20:24
od hydrostar
Rozhodující u leteckých motorů byla měrná spotřeba motoru, ale potom je taky důležité to porovnat s tím, že nafta má vyšší měrnou hmotnost než benzín, případně petrolej :-)

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 11/9/2015, 23:26
od Skeptik
hydrostar píše:Rozhodující u leteckých motorů byla měrná spotřeba motoru, ale potom je taky důležité to porovnat s tím, že nafta má vyšší měrnou hmotnost než benzín, případně petrolej :-)
Definice z WIKI: "Měrná spotřeba paliva motoru je veličina, která udává kolik hmotnostního množství paliva je potřebného k vyprodukování jednotky mechanické práce."
Měrná hmotnost paliva s tím tedy nemá co dělat ... na jeden kW prostě potřebuji méně gramů nafty než benzínu.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 10:43
od Alfik
Skeptik píše:
hydrostar píše:Rozhodující u leteckých motorů byla měrná spotřeba motoru, ale potom je taky důležité to porovnat s tím, že nafta má vyšší měrnou hmotnost než benzín, případně petrolej :-)
Definice z WIKI: "Měrná spotřeba paliva motoru je veličina, která udává kolik hmotnostního množství paliva je potřebného k vyprodukování jednotky mechanické práce."
Měrná hmotnost paliva s tím tedy nemá co dělat ... na jeden kW prostě potřebuji méně gramů nafty než benzínu.
Pánové, u leteckých motorů nerozhoduje měrná spotřeba (tj. že u nafty na 1kW potřebujeme méně gramů než u benzínu), ale měrný výkon!!! - tj. podíl výkonu lomeno hmotnost motoru. Proto přechod na proudové, které mají jednak nejvyšší jalový výkon (ty staré z WWII až cca 60%!), a druhak palivo s vysokou hmotností na kW výkonu, ale tu veličinu o níž píšu mají nejvyšší (samozřejmě, o výkonu mluvíme pouze u turbohřídelových, u proudových pouze o tahu ale to je už jen detail)!

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 19:57
od Mirek58
Jsem nějak natvrdlý. Ale nerozumím-
jalový výkon
.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 20:54
od Skeptik
Alfíku, řeč jde o naftových motorech Čaromského, které byly určeny pro DÁLKOVÁ letadla ... bombardéry.
Idea byla taková, že ačkoli dieselové motory vycházejí celkově těžší než ty benzínové (tj. měrný výkon u nich je nižší), tak ale díky jejich nižší měrné spotřebě (na jednotku výkonu se spotřebuje palivo o nižší hmotnosti) vychází celková hmotnost soustavy Motor + Palivo při dálkových letech u dieselových motorů lépe než i těch benzínových (které prostě musí nést více paliva - hmotnostně).
Aby Čaromský ještě více zvýhodnil dieselové motory, použil při konstrukci jejich skříně hliník ... a proto mají tankové motory V2 hliníkové skříně.
Toť vše.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 21:14
od Aaron Goldstein
V každém případě bylo použití Čaromského agregátů v letadlech, ne zrovna obvyklým použitím naftových motorů... A proto mají (alespoň v mých očích) punc zajímavosti...

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 23:40
od badaxe
O tom "ne zrovna obvyklým použitím" by se dalo celkem úspěšně polemizovat. Vznětové motory se v letadlech objevovaly (a byly pro letadla konstruovány) od roku 1908 :-) a to u firmy Junkers, vývoj byl celkem úspěšný a dával motory o výkonech dost nadstandardních. Motory samozřejmě při tehdejším stavu techniky byly těžké, takže opravdového lety (za WWI se vývoj přerušil) se i díky poválečné krizi dočkal až motor F-04 v letounu Junkers F-24, následova Junkers G-24 opět s nafťáky JUMO 4. Motor byl dále vylepšen na JUMO 204 a použit v několika Ju-52, sériově pak v Ju-86D, nebo BV-138, Dornier Do-18, Diesely měl i BV-222, Do-26 původně stavěný pro Lufthansu. Zajímavostí je že i výšková verze Ju 86P a R měla naftové motory (JUMO 207). Takže bych ty naftové motory nepovažoval za až tak neobvyklé v dané době. Navíc se tak nějak vkrádá myšlenka, že v SSSR působila firma Junkers už od dvacátých let a stavěla tam své letouny, takže kdoví jak to s těmi Čaromského motory bylo, možná to nebyl tak úplně jeho nápad. Je ale fakt, že němcům se asi motory dařily lépe, alespoň jsem nenarazil na to, že by měli problémy s "tvrdým chodem" který jak píší rusové se přenášel do draku a dělal jim problémy.
Junkersovi motory byly dvoudobé s protiběžnými písty. To jsem jen tak po paměti vytáhl z Greenovi knihy Warplanes of the third reich, takže možná bylo i víc typů (dopraváky mimo těch vyloženě vojenských tam nejsou) než jsem uvedl. Samozřejmě se mohly dělat i v dalších zemích, já si prostě pamatuju několik německých typů a Greena mám doma :-)

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 12/9/2015, 23:48
od Aaron Goldstein
Jaký je poměr použití benzínových motorů vs. naftovývh v letadlech??? Takže pořád to je "ne zrovna obvyklé použití"... To že Němci s naftovými motory do letadel také laborovali z toho ještě nedělá obvyklý způsob použití... Nebo pro tebe možná ano, ale pro mě tedy rozhodně ne...

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:19
od Mirek58
Pánové. je třeba mít na paměti, že volbu druhu paliva ovlivňuje jednak jeho cena a současně s volbou, běží i rozhodovací proces zajištění, výroby, "vítězného" paliva.
Po "česku", rozhoduje se o investicích do palivového segmentu hospodářství.
Rozhodovala palivová bilance státu.
A v tomto ohledu byla situace v surovinové základně palivové bilance Německa a SSSR diametrálně odlišná.
Proto v Německu ve výsledku došlo k zavržení vznětových motorů a na straně SSSR byla úporná snaha vznětové motory zavést.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:29
od badaxe
No rozhodně použití ve stovkách strojů v třicátých letech ukazuje že to prostě byl typ motoru který nebyl v použití v letadlech nijak neobvyklý. Jestli pro tebe ano, tak pro mne rozhodně ne. Tím spíš, že třeba Lufthanza si ho přímo vyžádala Ju 86, takže nešlo o nějakou specialitu jen pro armádu. Ty motory se prostě používali celkem běžně, byť ne majoritně. Použití u řady typů a ve stovkách strojů (tedy tisíce motorů) rozhodně není neobvyklé. A nic na to nemění ani poměr benzínových a naftových motorů. Dnes se asi sotva dá mluvit o tom že třeba elektromotor jako pohon auta je neobvyklý (je v hybridech i elektromobilech) a jejich poměr ke "klasickým motorům bude nejspíš ještě horší. Je mi celkem jedno jak to vnímáš, prostě naftové motory se v třicátých letech používaly minimálně v Německu docela běžně. Proč se s tím skončilo je už úplně jiná historie.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:36
od badaxe
Pokud vím, tak hlavní důvod v německu nebylo palivo, i němci dělali část paliva z ropy a nafta jim tedy při krakování "zbývala", navíc ji stejně používali v motorech třeba lodí a ponorek. Problém spíše bylv tom že po smrti Junkerse se vývoj zpomalil a motory výkonů nad 1000 k v dané chvíli nebyly k dispozici. Palivo bylo zřejmě jen druhotný důvod. A i rusové při popisu výroby jejich dieselů zmiňují že Čaromský byl "ovlivněn" junkersovými motory, díval jsem se teď na motor AD-1 (Avijacionnyj disel) a asi nešlo o kopii, ale opravdu o ovlivnění, motory se celkem dost liší.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:40
od Aaron Goldstein
Stejně jako elektromotory v automobilech, tak i naftové motory v letadlech považuji za ne zrovna obvyklé....
A že si ho Lufthansa vyžádala pro jeden typ z toho také obvyklou věc neudělá... NSU si také vyžádalo Wankel... I Mazda si vyžádala Wankel... A přesto považuji Wankel za ne zrovna obvyklý... (A to bylo automobilů s Wankelem vyrobeno přes milion) Takže za mě bohužel... Obrázek

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:49
od badaxe
co je pro tebe obvyklé je celkem jedno, wankel byl zase v dané době ke konci šedesátých let, docel normální řešení, zabilo ho v podstatě že byl poměrně žravý a pak samozřejmě technické problémy s lištami které nahrazovaly pístní kroužky. Ale opět v té době nebylo auto s wankelem nic zvláštního. A pro Lufthanzu se nedělal jen Ju 86, ale i Do 26 (jak jsem zmínil výše) a několik Ju-52. Prostě to nebyla žádná exotika, to že tobě to tak přijde, je spíš o tom žes to prostě netušil a teď se snažíš hájit cos napsal. Klidně si haj, mně je to kdesi. Nemám důvod se dohadovat o tom, co ty si představuješ býti neobvyklým.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 00:54
od Mirek58
Badaxe, myslím, že není nafta jako nafta.
Pomaloběžné motory mají jiné nároky na standart paliva.
( Někde jsem četl, že u něm ponorek/ snad i u japonských/, které byly vyslány za války do Japonska zkoušeli jako palivo i surovou vytěženou lehkou ropu)
A je pravda, že v květnu 1945 měli Němci více cisteren s naftou jak s benzínem.
A se " zbývající naftou " při krakování je to trošku složitější. Není to tak jednoduché.

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 09:42
od skelet
Aaron Goldstein + Badaxe: pro lidi zajímající se o psychologii je určitě velmi zajímavý střet podobných osobností, ale pro palbáky určitě ne. Tedy pro příště.. pokud si v diskuzi už nemáte co říct, krom potvrzování vzájemné velikosti, tak nás této "velké" diskuze ušetřte. Děkuji

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Napsal: 13/9/2015, 09:45
od Tempik
Nechcete se trochu mírnit?
Pro mě je použití naftových motorů v letadlech také neobvyklé. V podstatě se to snažila prosadit jen jedna letecká společnost v čele s jedním leteckým konstruktérem. A upustilo se od toho.
Samozřejmě záleží na tom, kde má každý měřítko obvyklé/neobvyklé. Pro mne je několik set dieselových motorů v porovníní s několika miliony benzinovývh motorů dost neobvyklé, aby to mohlo být zmíněno a nemuseli se tu lidi kvůli tomu posílat do p....e a jinak se tu urážet.

Příspěvek zcenzuroval Jarl.