Stránka 8 z 9

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 21/2/2019, 12:12
od Dzin
91 resp. 94 milionů eur za kus ti přijde jako "šílené"?

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 21/2/2019, 12:46
od kenavf
7,8mld/36=216mil USD...táto cena sa mu asi zdá šialená.

Je prípadná opcia na prikúpenie 18ks(niekde píšú že 36ks) za cenu zahŕňajúcu innfláciu. Ale to budú asi tiež flyaway kusy dodané Francúzmi.
On 23 September 2016, Indian Defence Minister Manohar Parrikar and his French counterpart Jean-Yves Le Drian signed the contract for the purchase of 36 off-the-shelf Rafales in a deal worth €7.8 billion with an option for 18 more at the same inflation-adjusted price
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_MR ... ge_of_Plan

V rámci nákupu bola požiadavka aby Francúzsko urobilo nejaké investície do Indického priemyslu v hodnote 50% ceny zakázky(tam by mohla byť tá "malá domú pre Indov) z toho 20% do leteckého priemyslu.
https://economictimes.indiatimes.com/ne ... 288656.cms

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 21/2/2019, 12:53
od Rase
dobře, tak každý asi ne, v Indii kde každý něco jiného. Těch lobbistických proudů je v Indii spousta.
Cena je úlet, ale vem to tak, když si zákazník vymyslí úpravu konfigurace, výrobu doma a transfer technologí, tak ti firma klidně prodá i jeden kus, ale tohle všechno do ceny započítá. Nejde čekat, chtít tohle všechno a čekat že dostanou cenu jako za standartní stroj vyrobený ve Francii. Fakt nevím co čekali, když se rozhodli natolik snížit počet objednaných strojů.

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Napsal: 22/2/2019, 09:13
od Rase
Ony ty Indické programy jsou dva:

MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0) hledá levnou náhradu za MiGy-21 a MiGy-27
114 víceúčelových stíhaček za 15 mld dolarů pro letectvo (Rafale, Eurofighter Typhoon, Gripen a MiG-35)
a 60 víceúčelových stíhaček za 8 mld dolarů pro námořnictvo (Rafale, Super Hornet, Gripen a MiG-29K)

FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft), tedy stíhačka páté generace
108 stíhaček páté generace za 10 mld dolarů (původně připadala v úvahu pouze verze Su-57)
Ze společného programu s Rusy Indie odstoupila, nyní jim nabízí spolupráci Britové a asi se objeví další zájemci

Obrázek

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Napsal: 22/2/2019, 09:16
od Zemakt
Díky Rase. Na peníze to však nějak nesedí. Levná náhrada za 15 mld. (114 ks) a pátá generace za 10 mld. (108 ks).

Re: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

Napsal: 22/2/2019, 10:43
od Rase
Tak jsem to našel, patrně ale počítali s tím, že pokud by to byl ten společný indicko-ruský projekt stíhačky, vycházející z Su-57 (30% změn), tak by byly náklady nižší o desítky miliard dolarů, které investovali do vývoje. Kolik přesně ale investovali, před utípnutím, není myslím známo. Zmiňme, že nejprve indické letectvo projevovalo zájem o 250 strojů, později byl počet snížen na 145-130 a očividně šel ještě níž. Oba partneři počítali s vývozem, letadla vznikajícího v programu FGFA, do třetích zemí kde se prý dalo prodat 500-600 těchto letounů páté generace. Jo, byli to hodně velcí optimisté / snílci a výsledkem je nic.

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 22/2/2019, 15:00
od Skeptik
Rase
Přiznám, že jsem moc nepochopil, jak jsi to myslel.
Ano, Indiáni mají teď čtyři (resp. pět) základní programy bojových letounů.

První (možno napsat "nultý") zahrnuje hlavní bojový typ ... to je Su-30MKI. Výroba stále běží (do 2020) a teď se přikupuje pár kusů. Následovat bude up-grade nejstarších kusů. Su-30MKI bude nosným typem dalších 15 - 20 let.

Druhý je náhrada MiG-23 a částečně i MiG-21, 27 a Jaguárů. To měl řešit MMRCA ... ale dopadl jak dopadl. 36 ks předražených Rafale, jako "odškodné" za zrušení tendru. Nyní nahrazováno MMRCA 2 ... uchazeči F-18E, F-16V/F-21, Gripen E, Rafale, Typhoon, MiG-35.

Třetí je náhrada zbytků MiG-21, MiG-27 a Jaguar ... kandidát je jasný Tejas

Čtvrtý je pořízení (případně i náhrada) palubních letadel ... F/A-18E, Rafale, Gripen E, MiG-29K

Pátý je vývoj a výroba perspektivní náhrady hlavního typu letectva i námořnictva. Tady se počítalo s FGFA, tedy letadla založeného na Su-57, ale poté, co Rusové odmítli předat Indiánům špičkové systémy (včetně motoru a avioniky) a chtěli předat jen "druhořadé" systémy, projekt zamrzl. Indie sice verbálně od spolupráce odstoupila, ale šéf OAK tvrdí, že vývoj i nadále pokračuje, být s minimálním úsilím.
Tím se skutečně otevřela možnost participace jiných zbrojovek, otázkou ale zůstává, kdo bude ochoten poskytnout Indiánům víc technologie, než byli ochotni Rusové. Myslím si, že nikdo :wink:

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 22/2/2019, 15:19
od Rase
Díky za upřesnění, orientuje se v těch indických plánech dost blbě. Pokud jde o zmíněný typ 2 a 4, tak by bylo asi ideální je spojit do jednoho typu - ale uvidíme s čím přijdou. Pokud jde o letoun 5. generace, tak Britové jim nabídli spolupráci na projektu Tempest, což je myslím hodně zajímavé, byť je zde příliš mnoho otázek.

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 22/2/2019, 15:53
od Skeptik
Rase
Otázkou je, Co bude s Tempestem?
Nic moc zájem o něj není ... a po Brexitu už vůbec ne.
UK deklarovalo investice "umrněných" 2 bilionů GBP do 2025 ... méně než 10% toho co stal UK Eurofighter (a asi jedno procento nákladů na F-35).
Takže BAe horečnatě shání partnera, co by to zacáloval, ale silně pochybuji, že se o výsledky bude chtít dělit.
Osobně tento program považuji za mrtvý.
Kecat se o tom bude, státní prachy do toho jistě nějakou dobu potečou .... a pak to skončí.

Ale to jsme od MMRCA daleko, někdy po roce 2030 :wink:

Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 22/2/2019, 17:47
od Rase
Spanele maji zajem i o nej, uvidime co japonci, a mozna se britove nakonec spoji s tim evropskym programem.

MiG 27 skončil púť v indickom letectve po 40 rokoch

Napsal: 5/1/2020, 18:46
od Pikujuci brizolit
Takže posledných 8 kusov MiGu 27 odlietalo svoje posledné sortie pre Indické letectvo.


Re: Indický program MRCA - diskuze

Napsal: 5/1/2020, 23:19
od seabee
Skeptik píše:
Osobně tento program považuji za mrtvý.
Kecat se o tom bude, státní prachy do toho jistě nějakou dobu potečou .... a pak to skončí.

Ale to jsme od MMRCA daleko, někdy po roce 2030 :wink:
Je to v tomhle vlákně, tak na to odpovídám v tady:
V červenci 2019 byl podepsaný kontrakt s Leonardem na úpravu Boeingu 757 na zkušebnu systémů Tempestu
V září 2019 bylo oznámeno přistoupení a Itálie k programu Tempest. Švédsko vede konzultace o spolupráci, ale nevylučuje ani zájem o FCAS
MBDA předvedlo v září 2019 sérii konceptů pokročilé výzbroje pro Tempest.
Ke 31.12.2019 pracovalo na programu 1 000 pracovníků
V prosinci 2019 předvedl Leonardo Electronic miniaturizované radarové senzory pro Tempest
Už po předvedení deklaroval zájem Boeing - ten má teď ale jiný starosti - ale logiku by to mělo, nemusí být všechno Lockheed

To mi na mrtvý program nevypadá. Ale pravda, kdo pamatuje TSR-2, ví, že není dne, ani hodiny......

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 18:02
od Rase
V souvislosti se zhoršením situace na hranici s Čínou, vyzvalo velení indického letectva k urychlení nákupu 12 nových stíhaček Su-30MKI licenčně vyráběných indickou zbrojovkou HAL.
Rovněž se mluví o rychlém pořízení 21 starších letounů MiG-29 ze zásob ruského letectva, které by se měly okamžitě podrobit modernizaci na verzi MiG-29UPG.

https://www.wionews.com/india-news/russ ... ame-307179
https://www.livemint.com/news/india/ind ... 59415.html
https://www.cnbctv18.com/infrastructure ... 162731.htm

Obrázek

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 18:27
od kenavf
Rase píše:..
Rovněž se mluví o rychlém pořízení 21 starších letounů MiG-29 ze zásob ruského letectva, které by se měly okamžitě podrobit modernizaci na verzi MiG-29UPG.
..
Už je to tu zase, prečo by vyhadzovali peniaze za "neschopné" lietadlo, prečo by si neprikúpili radšej napríklad Rafale.

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 18:52
od skelet
rychlost dodávek..

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 20:06
od Wasp
Cena, zkušenosti s provozem Migu 29 od osumdesátých let atd.
Kolik Migu-29 UPG indové mají ?

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 20:50
od Skeptik
Víc než 60.
Takhle z hlavy ... 67 ???
Tak pardon, měli jich 69 a letos 8. května o jeden přišli ... takže 68

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 21:25
od Rase
Tak hodně záleží na ceně a samotné rychlosti dodání. Další věcí je, že tohle je požadavek letectva, samotné ministerstvo obrany a politické vedení může mít dost odlišný názor. Obecně se v Indii střetává docela dost skupin, kdy každá zastává nákup odlišného letounu. Ani bych se nedivil, kdyby bylo výsledkem přiobjednání dalších Tejasů. U oněch Migů je klíčové ono slovo "okamžitě", což se dá aplikovat na různou vojenskou techniku, ale s letadly to takhle nefunguje. Než de domluví smlouva, podepíše a hlavně modernizace taky nebude hned, byť má být obdobná jako SMT. Taky si moc neumím představit v jakém stavu budou ty ruské letouny skladovány. Zvlášť když si to srovnáme s problémy, které jsou s provozovanými Migy u OSSR a Polsku. Klidně je ale možné, že Rusové ty letouny vezmou přímo od svých jednotek, stejně přezbrojují na Suchoje, pak by asi byly Migy použitelné "hned". Jak ale říkám, zatím je nekoupili a počkejme co na to indická vláda.

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 21:51
od Wasp
Asi nejpokročilejší verze 29, a nechali mu i žábry. https://www.youtube.com/watch?v=HGcJhIZNWms
Indové mu dělají pěknou reklamu, fotky, videa. Piloti mluví nadšeně. Ale vypadá jako nafouklá hrbatá žába.
Pěkné záběry https://www.youtube.com/watch?v=PhhyoRCSA3w
Nějaká propagace https://www.youtube.com/watch?v=MaNSFEBO7uM

Re: Indické letectvo a program MRCA

Napsal: 20/6/2020, 22:59
od kenavf
Wasp píše:Asi nejpokročilejší verze 29, a nechali mu i žábry. ..
Verzia UPG je podľa všetkého upgrade starších Mig-29A, nie je to žiadna novovýroba, a žiabra im nechali aktívne(bolo by teda zaujímavé či ich na slovenských naozaj deaktivovali).
Pekne sú tie žiabra resp blokovanie hlavného vstupu vzduchu, vidieť v činnosti na tomto videu.(i s popisom výzbroje a výstroje)


EDIT:
Tu je slovenská Mig-29 z roku 2014 , hlavné vstupy vzduchu sú pri taxiingu uzatvorené, takže žiabra sú evidentne aktívne. Tak pochybujem že by u nich bola rovnaká pravdepodobnosť nasátia cudzieho predmetu(FOD) ako u F-16. Ako je to riešené u Mig-35 je otázne(či je tam nejaká sieťka alebo nič).