NGAD má nahradit F-22 Raptor, ale bude extrémně drahý. Pravděpodobně několikanásobně dražší než F-35.
Rozhodnutí o budoucnosti programu NGAD by mohlo padnout během příštích dvou let. Projekt ohrožují konkurenční zbrojní projekty, které mají podobný efekt – B-21 a Sentinel ICBM.
WASHINGTON - Na dnešní (13.6) otázku, zda letectvo stále plánuje nasadit do výzbroje své budoucí stíhačky šesté generace, odpověděl nejvyšší představitel této služby nejednoznačně - a vyvolal tak otázku, zda hrozí, že bude program odložen nebo zrušen.
"No, budeme muset učinit tyto volby, učinit tato rozhodnutí v celé šíři," řekl náčelník generálního štábu letectva generál David Allvin během dnešní akce Air & Space Forces Association. Allvin byl dotázán, zda konkurenční rozpočtové priority znamenají, že služba může stále nasadit stíhací letoun NGAD (Next Generation Air Dominance), jak bylo dříve plánováno, nebo zda se program "bude muset změnit na něco, co se každých pár let obrátí". "To se pravděpodobně projeví v příštích několika letech - do tohoto cyklu '26 POM [Program Objective Memorandum]" odpověděl. "Takže to jsou věci, na kterých se pracuje."
Mluvčí letectva Ann Stefaneková, požádána o upřesnění Allvinových poznámek, sdělila serveru Breaking Defense: "Ministerstvo letectví v současné době vytváří své memorandum programového cíle pro rok 26. V současné době se pracuje na jeho přípravě. Jako každý rok budou veškerá výsledná rozhodnutí zveřejněna jako součást prezidentova rozpočtu na rok 26 počátkem příštího roku."
Stíhací letoun NGAD je jedním z nejvýznamnějších programů letectva, stíhací letoun nové generace, který ministr letectva Frank Kendall loni označil za "životně důležitý prvek" "rodiny systémů", kterou si služba představuje jako dominantní proti konkurenčním ozbrojeným silám.
Přes výšeuvedené zvažování dalšího vývoje konceptů NGAD a námořního F/A-XX a jejich doplnění/nahražení koncepty CCA a obdobný vývoj u obou evropských konkurentů FCAS a GCAP je pro rok 2025 globálně plánováno vynaložit na vývoj letounu 6. generace a CCA až 70 mld. USD. Uvádí to studie analytické agentury Tamarack Defense. Např v USA se plánuje zvýšení prostředků na tento komplex ze 4 mld. USD ve FY 2024 na 12,6 mld. USD ve fy 2029. Poté už by měla následovat iniciační produkční fáze.
Prognóza společnosti Tamarack Defense:
Jak by dnešní rozhodnutí mohlo vést k tomu, že USA prohrají příští válku. Letouny 6. generace NGAD rozdělují USA
Důvody odkladu či zrušení souvisí s finančním faktorem. Očekává se, že platforma NGAD, která má nahradit F-22, bude extrémně drahá, možná několikanásobně vyšší než cena F-35.
Deborah Lee Jamesová, bývalá tajemnice vzdušných sil USA, v úvodníku sepsaném pro Defense News poukazuje na to, že opustit NGAD by byla obrovská chyba. Říká, že chápe obavy Franka Kendalla, současného ministra letectva, ale Washington musí najít řešení, jak snížit náklady NGDA, aniž by se program zdržoval nebo byl opuštěn.
Deborah Lee Jamesová, je toho názoru, že Washington musí najít finanční řešení, aby neopustil programy, jako je bombardér B-21 Raider 6. generace, mezikontinentální balistická střela Sentinel nebo NGAD.
Problém, kterému Američané čelí, je ten, že náklady na tyto programy jsou v současnosti enormní.
…
“ Jediné, co můžeme s jistotou říci, je, že Čína rychle rozvíjí svůj program letadel 6. generace a nezdá se, že by měla nějaká finanční omezení. (...) Za chvíli přijdou třicátá léta, takže si nemůžeme dovolit zdržovat NGAD. Takové rozhodnutí by znamenalo, že riskujeme porážku v budoucím konfliktu,“ uzavřela bývalá tajemnice amerického letectva.
Aha, takže prd drony, ale love. A to se prsili jak inovativní postupy při konstruování celý program zlevní.
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Napsal: 30/6/2024, 22:27
od seabee
GCAP prý tyhle problémy nemá, jak tvrdí zbrojní analytici. Nákladově a cenově je řízený na zcela jinou úroveň, než je amerických 200 - 300 mil. USD za letoun. Tvrdí to Trevor Taylor, ředitel RUSI - Royal United Services Institute a Douglas Barrie, vedoucí pracovník pro vojenské letectví v britském think tanku International Institute for Strategic Studies (IISS). Připouští ale, že GCAP je vyvíjený pro jinou (omezenější?) skupinu schopností a parametrů, než NGAD. Že by Pentagon chystal další program AH-56 Cheyenne, stylem "dítě v cukrárně"?
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Napsal: 30/6/2024, 22:51
od pjaro77
Nechystá sa USAF vyvinúť rovno antigravitačný lietajúci disk ala ufo z 50tych rokov v americkej kultúre ?
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Napsal: 2/7/2024, 17:48
od seabee
Stíhačka nové generace není mrtvá, ale potřebuje levnější přepracování, říká Kendall
Americké letectvo se nevzdalo svého programu na stavbu pokročilého stíhačky nové generace, ale potřebuje redesign, aby dostalo náklady pod kontrolu a lépe integrovalo své plánované bezpilotní letouny, řekl tajemník služby v exkluzivním rozhovoru pro Defense News. Ministr Frank Kendall také řekl, že vylepšená platforma stíhacího letounu Next Generation Air Dominance by mohla skončit s méně složitým a menším motorem, než bylo původně zamýšleno, aby se pokusila udržet jeho cenu na nízké úrovni.
"Koncept rodiny systémů Next Generation Air Dominance je naživu a daří se mu dobře," řekl Kendall 28. června. "Mohu vám říci, že se díváme na koncepci návrhu platformy NGAD, abychom zjistili, zda je to správný koncept, nebo ne. Díváme se na to, zda můžeme udělat něco, co je levnější, a udělat tam nějaké kompromisy."
USA odhalily neuvěřitelnou cenu budoucího letadla NGAD. Aby program 6. generace „neumřel“, mění se design a motory
Kendall říká, že USA se nechtějí NGAD vzdát, ale náklady budou nutně muset být sníženy. Potvrzuje, že letoun 6. generace NGAD se v současnosti odhaduje na třikrát dražší než F-35. V kontextu, kdy cena F-35 osciluje mezi 80 a 100 miliony dolarů, bude letadlo NGAD stát asi 300 milionů dolarů
Srovnání F-35 vs NGAD, navíc v cenách zaváděného systému vs systému, kterého už se vyrobilo pár set kusů... Cítím lobby za F-35
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Napsal: 17/7/2024, 22:27
od seabee
Gen. Kenneth Wilsbach, velitel Air Combat Command řekl na TK v úterý 16.7., že zadání vývoje a přípravy výroby rodiny letounů NGAD bude Pentagonem provedené ještě do konce roku.
Yankeeove kolem program NGAD zvedli těžkou oponu tajemství...to více si věří v programu CCA
tedy vývoj doprovodných dronu pro bojová letadla...
problem s financemi
Vrchní vedení služby nedávno vystřelilo o pomoc ve své řeči o možné změně strategie nákupu pro nadvládu vzduchu nové generace (NGAD) . NGAD není problémem letectva, ale spíše symptomem: Skutečný problém služby spočívá v rostoucích nákladech na F-35 a jadernou modernizaci . V důsledku toho by letectvo mělo ukončit zbytek plánovaného nákupu F-35. Ještě dramatičtěji by se služba měla odštěpit, podobně jako u Space Force, samostatná služba pro vzdušné a pozemní jaderné síly. Jaderná mise je národním požadavkem a nikdy se jí nemůže dostat stejné pozornosti, jakou potřebuje, když soutěží s tryskami a drony.
náčelník štábu amerického letectva David R. Albin- koncept nové stíhačky-tvar založen F-35
asi levnějši nahrada za stale problematickou F-35..
Re: Stíhací letoun 6. generace NGAD
Napsal: 19/7/2024, 13:39
od Rase
Musel jsem se kouknout co to GCAP vlastně znamená.
Japonský kabinet uvolní přísná pravidla pro vývoz obranného materiálu, aby vyhověl mezinárodnímu prodeji Global Combat Air Programme (GCAP), který má být vyvinut s Itálií a Velkou Británií. Vláda premiéra Fumia Kišidy schválila 25. března 2024 aktualizované obranné směrnice poté, co zmírnila obavy pacifisticky orientované strany Komeito, která je jejím mladším partnerem v koaliční vládě. Program GCAP je klíčem k budoucnosti japonských vzdušných sil sebeobrany a leteckého průmyslu země. Podle aktualizovaných pravidel je vývoz stíhaček do třetích zemí povolen, ale naznačují, že musí být zaveden robustní proces prověřování kupujících. Kupující navíc nemohou být zapojeni do aktivního konfliktu a pro každý prodej je vyžadován souhlas kabinetu. Tokio se kvůli své pacifistické ústavě dlouho vyhýbalo vývozu zbraní, i když v posledních letech poněkud uvolnilo pravidla. V posledním desetiletí země opatrně propagovala obranné produkty, jako je námořní hlídkový letoun Kawasaki P-1 a obojživelný letoun Shinmaywa US-2. Zajištění mezinárodních zákazníků pro GCAP je považováno za rozhodující pro snížení nákladů na program a Londýn a Řím na tento bod v Tokiu naléhaly. Vzhledem k tomu, že Tokio sleduje masivní zbrojení Číny, je GCAP rozhodující pro budoucnost japonských vzdušných sil sebeobrany, protože ve 30. letech 21. století nahradí národní flotilu stárnoucích stíhaček Mitsubishi F-2. Předtím, než se Tokio připojilo k úsilí GCAP, mělo plány na vývoj svého vlastního stíhacího letounu, známého jako "Future Fighter" nebo "F-3". GCAP je pro japonský průmysl stejně důležitý, přičemž velkou roli v tomto úsilí hrají velké korporace jako Mitsubishi a IHI.
Pavel 15:
Tak si říkám, zda ten koncept nové stíhačky založené na F-35 nebude ona vyvíjená stíhačka "F-36" 4,5 generace. Podle mě by tak klidně i mohla vypadat, byť samozřejmě nebude (tak) stealth a podobně, ale vizuálně proč ne.
Aby to bylo už jednou provždy jasné, vyjádřil se ministr pro letecké síly - United States Secretary of the Air Force - Frank Kendall na FARNBOROUGH AIRSHOW 2024 takto: "Jsem si jistý, že to bude stíhačka šesté generace." Jsem si přiměřeně jistý, že to bude mít posádku,“ řekl Kendall v exkluzivním rozhovoru o víkendu Breaking Defense.
Frank Kendall oznámil, že si Pentagon dává pauzu ve vývoji stíhačky, jádra systému NGAD, během které bude provedená revize dosavadního vývoje. Vývoje ostatních prostředků rodiny NGAD se přestávka netýká.
Upouští USA od 6. generace ve prospěch „lehkých stíhaček“ F-16? Situace je složitější, než se zdá
Cristian Soare
Náčelník generálního štábu USAF generál David Allvin navrhl zrušit drahé a dlouhodobé programy stíhacích letounů, jako je například stíhací letoun NGAD (Next Generation Air Dominance), ve prospěch přizpůsobivějších, menších a levnějších modulárních letounů.
V současné době je naprostá většina celkových nákladů na program stíhacích letounů spojena s dlouhodobou údržbou, tedy s náklady na provoz, údržbu, opravy a modernizaci letounů po dobu jejich předpokládané životnosti.
Například o programu F-35 se často hovoří jako o projektu v hodnotě 2 bilionů dolarů, jako by tato obrovská částka představovala vysoké náklady na výzkum, vývoj a pořízení těchto letounů, zatímco ve skutečnosti 1,6 bilionu dolarů z této částky - 80 % celkových nákladů - představují odhadované náklady na údržbu a podporu, které jsou nutné k udržení provozuschopnosti stíhačky stealth po celou dobu její životnosti, která se protáhne až do 80. let 20. století.
Pro zjevné zjednodušení výpočtů to znamená asi 2 biliony dolarů pro flotilu asi 2 500 stíhaček, které mají být provozovány po dobu asi 65 let - neboli asi 800 milionů dolarů investovaných do každého draku po dobu šesti a půl desetiletí provozu, přičemž asi 640 milionů dolarů je věnováno na údržbu a jen asi 160 milionů dolarů na výzkum, vývoj a pořizovací náklady na letoun.
USA přezkoumávají požadavky na nové letadlo 6. generace
Americké letectvo nyní v rámci probíhajícího přezkumu tohoto programu širší iniciativy NGAD (Next Generation Air Dominance) přehodnocuje samotné jádro svých požadavků na nový stíhací letoun šesté generace. Americké letectvo rovněž uvádí, že přehodnocení se zabývá širšími otázkami týkajícími se „úplného mixu schopností“, které chce v budoucnu využít k dosažení vzdušné nadvlády.
S přihlédnutím ke všem těmto otázkám tak nyní vysocí představitelé amerického letectva poukazují na radikální změnu v příštím americkém programu stíhacích letounů stealth, přičemž nákladné letecké platformy s vysokými schopnostmi, jako je vyvíjený stíhací letoun NGAD (Next Generation Air Dominance), by mohly být opuštěny ve prospěch menších, lehčích a levnějších letounů konstruovaných tak, aby se časem přizpůsobily novým výzvám.
Tuto koncepci „lehké stíhačky“ uvedl do popředí diskusí o budoucnosti amerického letectva náčelník generálního štábu letectva generál David Allvin na konferenci „Global Air and Space Chiefs“ pořádané britskou Air and Space Power Association v Londýně koncem července 2024 a veřejnost na ni upozornil novinář Parth Satam z The Aviationist.
Během své prezentace generál Allvin navrhl významnou změnu v přístupu Spojených států k vývoji nových stíhacích letounů, a to opuštění starého konstrukčního přístupu „built to last“, který je založen na zavádění nových, moderních a extrémně drahých stíhacích letounů, které mají sloužit půl století nebo déle.
Místo toho Allvin navrhl, že nové stíhací letouny by měly být „stavěny tak, aby se přizpůsobily“, a neměly by se zaměřovat na dlouhodobou životnost, ale na vysoce modulární konstrukce, které lze rychle a snadno modifikovat, aby vyhovovaly neustále se měnícím výzvám bojiště 21. století.
Ačkoli Allvin ve svých komentářích nezmínil program NGAD, tato prohlášení jsou ozvěnou výroků jiných, že úsilí o novou bojovou převahu ve vzduchu je strategicky pozastaveno, protože USAF zvažuje významné revize svého konstrukčního a operačního modelu.
„Lehký letoun“ po vzoru vývoje F-16
Klasifikace „lehký stíhací letoun“ versus „těžký stíhací letoun“, která byla Allvinově koncepci přisuzována (on sám tuto terminologii nepoužíval), připomíná program lehkých stíhacích letounů, v jehož rámci vznikl letoun F-16 jako levný souputník tehdy extrémně drahého letounu F-15 Eagle. Cílem konstrukce F-16 samozřejmě nebyla modularita nebo technologická přizpůsobivost, ale přesto byl inovativní díky důrazu na teorii energetické manévrovatelnosti při akrobatických výkonech a díky tomu, že poprvé přijal řízení fly-by-wire.
I když však F-16 přinesl důležitý technologický průlom, jeho skutečným nárokem na slávu byla schopnost bojovat vysoko nad váhou své třídy - což z něj dělalo skutečnou výhodnou koupi - za více než polovinu ceny F-15.
To umožnilo americkému letectvu přijmout to, co se běžně označuje jako „kombinace vysokých a nízkých“ stíhaček - přístup, který se v průběhu let vyvinul tak, že F-15 i F-16 jsou stíhačkami nižší třídy, zatímco F-22 a F-35 přebírají roli stíhaček vyšší třídy.
Allvin tvrdil, že současný americký přístup ke konstrukci stíhacích letounů, který předpokládá dlouhý vývoj, po němž následuje nákladný nákup a ještě nákladnější údržba, vychází ze „základního předpokladu“, že stíhací letouny zůstanou technologicky relevantní dostatečně dlouho na to, aby ospravedlnily obrovské finanční částky, které tyto programy spotřebovávají.
Avšak vzhledem k tomu, že dlouhý seznam států má nyní vlastní stíhací letouny typu stealth a že nové technologie, jako je umělá inteligence, slibují, že systémy protivzdušné obrany budou schopnější než kdykoli předtím, Allvin se domnívá, že „základní předpoklad“ již neplatí.