Na cestě do města Agadez, autorem snímku André Benamour
Agadez nebo také Agadès je město ve střední části Nigeru, které má okolo 120 000 obyvatel. Nachází se na jižním okraji Sahary v pohoří Aïr, 900 km severovýchodně od hlavního města Niamey, a je správním střediskem stejnojmenného regionu. Teploty v létě dosahují až 45°C. Město bylo historicky významnou křižovatkou saharských karavan, jeho název vznikl z výrazu egadaz, který znamená v jazyce tamašek "tržiště". Původními obyvateli byli Sanhadžové, v roce 1449 zde vznikl Agadezský sultanát, který v šestnáctém století ovládla Songhajská říše, po jejím rozpadu obnovil sultanát nezávislost. Roku 1900 dobyli Agadez Francouzi, v roce 1916 potlačili Kaocenovo povstání domorodých Tuaregů proti koloniální nadvládě. Od roku 1960 je Agadez součástí nigerského státu, ale dlouho zde probíhaly boje mezi nigerskou armádou a Tuaregy bojujícími za nezávislost. Centrum města bylo v roce 2013 zapsáno na seznam Světového dědictví UNESCO, významnou architektonickou památkou je mešita postavená roku 1515 z vepřovic, jejíž minaret je vysoký 27 metrů.

Devětadvacetiletá Němka Ilka Brühl trpí vzácnou genetickou poruchou zvanou ektodermální dysplazie
narodila s rozštěpem obličeje, dýchací cesty nebyly správně vytvořeny, nosní kost se pořádně nezformovala a navíc jí na pravém oku chyběl slzný kanál, čímž trvalé zvlhčování oka vedlo k tomu, že jí z něj neustále kanuly slzy. Nemluvě o tom, že jí hrozilo oslepnutí. V dětství se podrobila deseti náročným operacím, ale kromě lékařských zákroků musela ovšem vydržet posměch a šikanu okolí. Nízké sebevědomí způsobilo, že se po celý život potýkala s pochybnostmi o sobě samé a také s hanbou. Během dospívání měla nízké sebevědomí, které ovlivnilo její schopnost navazovat přátelství. Velkou oporou jí v nejtěžších časech byli rodiče a sestra. V roce 2014 se rozhodla skoncovat s minulostí, když ji oslovil profesionální fotograf. Když snímky zveřejnila, byla překvapena obrovským množstvím kladných reakcí. Což ji povzbudilo a dodalo chuť do další práce a života. Nyní sdílí svůj příběh a zkušenosti, povzbuzuje lidi a snaží se šířit osvětu, že každý člověk je svým způsobem krásný. Podle jejích slov existuje jen jeden způsob, jak být ošklivý: mít ošklivý charakter. O svých zkušenostech sepsala a vydala také knihu a ve všem ji nyní podporuje také její manžel. Ektodermální dysplazie je způsobena změněnými geny. Může být dědičná, ale vyskytuje se i v rodinách bez anamnézy onemocnění. Při ektodermální dysplazii se kůže, potní žlázy, vlasy, nehty, zuby či sliznice vyvíjejí abnormálně. Každý člověk s tímto onemocněním může mít jinou kombinaci defektů. Například u jedné osoby mohou být postiženy vlasy a nehty, zatímco u jiné potní žlázy a zuby. Každá kombinace je považována za odlišný typ ektodermální dysplazie. Onemocnění je přítomno již od narození, ale může být detekováno až později v dětství. Ektodermální dysplazie nelze vyléčit, ale symptomy lze alespoň léčit nebo zmírnit. Příznaky onemocnění mohou zahrnovat abnormální nehty na rukou a nohou, abnormální nebo chybějící zuby, neschopnost se potit kvůli chybějícím potním žlázám či řídké a tenké chlupy na temeni a těle.

Nejstarší olivovník se nachází na Krétě, je více než 3000 let stár a stále plodí
Olivovník ve Vouves (řecky Ελιά Βουβών) dostal své jméno podle vesnice v níž roste. Konkrétně je to Ano Vouves v obci Kolymvari v prefektuře Chania na Krétě. Je to nejstarší, největší a nejzachovalejší olivovník na světě, který stále přináší mnoho oliv. Jeho věk není možné přesně určit, jelikož jádrové dřevo vyhnilo, což je pro staré olivovníky charakteristické. Odhaduje se na 2000 až 4000 let. Kmen má obvod 12,5 m a průměr 4,6 m. Jedná se o divoký olivovník, který byl ve výšce 3 m naroubován a patří k odrůdě tsounati. Větve vyrůstají z kmene ve spirálách (tzv. striftolia), což dává koruně jedinečný a krásný tvar. Strom je přírodní památkou. Ratolest z něj byla jako znamení míru zaslána olympijskému výboru.

Detail obrazu od francouzského malíře a rytce Claude Mellana (1598-1688), tvář Krista na Veroničině roušce z roku 1649. Zvláštností kresby je, že podoba Ježíše Krista je vytvořena z jediné spirálové linie proměnné tloušťky. Ve spodní části Mellan napsal latinsky "FORMATUR UNICUS UNA" a níže "NON ALTER". Pro jeho současníky i pozdější generace je však záhadou, jak to dokázal. Otec Claude Mellana byl mědikovcem v Abbeville a dbal o dobré vzdělání svého syna. Když malý Claude projevil kreslířský talent, poslal jej studovat do Paříže. Odtud v 16 letech odešel do Říma a studoval u mnohých mistrů své doby. Roku 1636 se vrátil do Francie, usadil se v Aix-en-Provence a později Paříži, kde se i oženil. Byl jmenován dvorním malířem a rytcem francouzského krále a ubytován v Louvru. Stal se žádaným portrétistou. Své kresby podle živého modelu později převáděl do rytin. O jeho služby také stál anglický král Karel II. Claude Mellan v Římě zprvu pracoval klasickou metodou rytí. Stínování vytvářel paralelním a síťovým šrafováním. Později si ale osvojil metodu, kde stejného efektu dosahoval různou šířkou jediné ryté čáry. Dosáhl tím měkčího a čistšího účinku, ale pouze u grafických listů s jedinou figurou nebo menším objektem. Metoda nebyla vhodná pro vícefigurové kompozice, kde se efekt zeslabil a grafické listy působily plošně a nehotově. Roberto Longhi uvádí, že grafické listy Claude Mellana zachycují figury v ostrém světle a jsou tak protějškem k obrazům barokních následovníků Carravaggia. Claude Mellan vytvořil celkem asi 400 rytin a kolem sta portrétů kreslených pastelem a křídou. Řada jeho obrazů je nezvěstná a zachovaly se pouze jejich předlohy nebo grafické reprodukce, které sám zhotovil. Zemřel bez potomků 9. září 1688 v Paříži, ve věku 90 let.
