skelet píše:ale já se bavím o stavu v jakém byly zaváděny. Nikoliv o pozdějších modernizacích.
Co jsem viděl obvyklé konfigurace výzbroje základních Su-25, potom s Ch-25/29 působyly nejvíce bez další výzbroje, maximálně s přídavnýma nádržema. V jediné konfiguraci, co vím, má 2x Ch-25 a 6x FAB-500.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 12:58
od Alchymista
Skelet - potom je ale nutné dohľadať, aké možnosti podvesenia výzbroje mali najstaršie výrobné série A-10 (pokiaľ to chceš porovnávať). A-10 totiž nosili 6x AGM-65 Maverick na dvoch krídlových závesníkoch (podľa číslovania "3" a "9" - prvé krídlové "vonkajšie" za gondolou podvozku)
Su-25 by mal byť schopný od (naj)starších verziách niesť
2x CH-29L na vnútorných krídlových závesníkoch (5; 7),
4x Ch-25ML na "stredných" krídlových závesníkoch (3; 4; 8; 9), nie som si istý, či sa dali podvesiť aj na vnútorné závesníky (5, 7) (pokiaľ sa pamätám, potrebné inštalácie boli v závesníkoch a krídle urobené a obmedzenie podvesenia malo "iný dôvod")
Novšie verzie (alebo po GO od cca 1994-5) môžu nosiť:
4x Ch-25 verzií ML, MT, MR na krídových závesníkoch (3; 4; 8; 9) (Su-39 a Su-25T môže nosiť 6xCh-25 na závesníkoch 3; 4; 5; 7; 8; 9)
8x S-25L na krídových závesníkoch (2; 3; 4; 5; 7; 8; 9; 10)
4x CH-29 verzií L, T na krídlových závesníkoch (4; 5; 7; 8)
4x KAB-500 Kr / L na krídlových závesníkoch (4; 5; 7; 8)
K Tvojmu porovnaniu výkonov:
- Su-25 má vyššiu stúpavosť - prakticky dvojnásobnú
- Mal A-10 v základnej verzii laserový diaľkomer a značkovač? (Su-25 má Klen)
K pancierovaniu:
hmotnosť pancierovania A-10 je uvádzaná 540 kg titanu
hmotnosť pancierovania a penovej výplne palivových nádrží Su-25 je uvádzaná 1050kg (prevažne titan)
Niekde som videl porovnanie manévrovacích schopností A-10 a Su-25 (ale týkalo sa to tuším hry Lock-On, čo relevantnosť dosť znižuje), kde boli manévrovacie schopnosti A-10 porovnávané so stíhačkami z druhej svetovej vojny - má najlepšie výkony v oblasti 250-400km/h, kým Su-25 bol porovnávaný s typickými prúdovými stíhačmi s motormi "bez prídavného spalovania" - má značne lepšie výkony v oblasti 350-800km/h a lepšie akceleruje a deceleruje.
Povolené preťaženie Su-25 je 6,5G s normálnym bojovým nákladom a 5,2G s maximálnym nákladom. Pre A-10 som tieto údaje nenašiel.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 13:33
od andy22
Alchymista píše:
O odolnosti lietadiel tiež hodne prezrádza taktika ich použitia "proti porovnateľnému protivníkovi". Napríklad pri údere proti postaveniam PVO alebo obrneným kolónam nastupujú Su-25 spravidla v prvej vlne, A-10 prakticky až v poslednej, až potom, ako im bitevné vrtuľníky a lietadlá triedy Wildweasel vyčistia priestor od protivníkovej PVO...
nevím,jak to vypovídá o odolnosti letadel, řekl bych, že to spíše vypovídá o lepší či horší taktice jejich nasazení.. a která je účinnější a ve výsledku s menšími ztrátami asi netřeba polemizovat.
o větší uživatelské přívětivosti Su 25 vzhledem k avionionickému vybavení ala "starý dobrý SSSR", proč ne jednoduše za užití moderní elektroniky, když to jde složitě mechanicky oproti A-10, která i přes své stáří se pořád svou avionikou nese v západním duchu.. bych také jaksi pochyboval. Už na první pohled je vidět, že zátěž na pilota bude u ruského stroje vyšší. A že nebude sranda ovládat letadlo, snažit se letět v režimu co nejméně ideálním pro nepřátelské PVO a ještě zaměřovat a ničit pozemní cíle.. to bude ve výsledku právě asi ten největší rozdíl mezi těmito dvěma letadly..
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 14:08
od skelet
Alchy: nevím jestli se chápe, ale já se bavím o kombinaci nesení protizemní řízené a neřízené munice během jednoho letu. Takovou kombinaci jsem u A-10A viděl, ale u Su-25/Su-25K nikoliv.
Jinak A-10 má od roku 1978 ve výbavě laserový ozařovač cílu AAS-35 Pave Penny. Ten zhruba rok předtím se spoléhali na Mavericky s TV nebo IČ naváděním
Andy22: na toto moc nesázej, neboť A-10A nebyly až do roku 1980 vybaveny inerciální navigací a už vůbec nebyly vybaveny autopilotem. Takže nářky na přetížení pilota A-10A byly.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 14:19
od kopapaka
andy22: to spíš vypovídá o tom, že na "Východě" byla poněkud vyšší nasycenost prostředky PVO. Cover by to napsal přesněji, ale A-10 má jednodušší výbavu - to byl ostatně přímo jeden z požadavků při vývoji. Su-25 už rozhodně nebyl někde na úrovni Su-7, kde se o primitivnosti výbavy (i v kontextu doby) dá mluvit.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 14:58
od Beda
kopapaka píše:andy22: to spíš vypovídá o tom, že na "Východě" byla poněkud vyšší nasycenost prostředky PVO. Cover by to napsal přesněji, ale A-10 má jednodušší výbavu - to byl ostatně přímo jeden z požadavků při vývoji. Su-25 už rozhodně nebyl někde na úrovni Su-7, kde se o primitivnosti výbavy (i v kontextu doby) dá mluvit.
Byl jsem v Caslavi kdyz tam SU-7 priletela. Uz v te dobe preletali celou republiku ve vysce 200m, tak tam neco muselo byt. Za ten rok a pul zadne letadlo nenarazilo do zeme a to se letalo i 4x za tyden.
Pokud rusove s SU-25 dal pocitaji tak jsou neustale modernizovane, to vyjde lacinejc jak postavit nove letadlo.
Po naletani xxx hodin jde letadlo do dilen a tak se tam jiste nejaky blok elektroniky vymenil za modernejsi. Tak se to prubezne modernizovalo. U nas asi jen kolik bylo penez.V 80tych letech k nam dodavana letadla byla vybavovana tak, kolik jsme do toho chteli dat, z jejich strany uz asi omezeni zadne.
Tak se zberaci kovu na tech sestrelenejch letadlech napakovali. Za titan bude vic jak za med....
To RSBN je radiostanice blizne navigace, to letadlu naslo cestu domu a dovedlo ho na letiste automaticky. RSBN-2 melo uz to SU-7, uz to z letadla davalo udaje na sekundarni radar. Ta elektronika byla holt poplatna dobe. Tenkrat ani kazda rodina nemela TV..... http://cs.wikipedia.org/wiki/RSBN http://oko.clever.cz/~leos/rsbn.pdf pekne popsane jak to funguje, co umi.
p.s ve vojenske knizce mam prvni rok zapsany starsi radiomechanik RSBN-2....ale videl jsem jak to prijelo do autoparku a zase odjelo a do srpna 1966 se to uz neukazalo....
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 15:51
od Alchymista
skelet píše:Jinak A-10 má od roku 1978 ve výbavě laserový ozařovač cílu AAS-35 Pave Penny. Ten zhruba rok předtím se spoléhali na Mavericky s TV nebo IČ navádění
Práve že AN/AAS-35(V) Pave Penny is a laser spot tracker - spot tracker je však len pasívne zariadenie, obsahuje v podstate niečo podobné ako hlavička riadenej strely (presnú funkciu nepoznám, ale predpokladám, že hlavné úlohy sú dve - vytvoriť "fiktívne" značky práve ožiarených cieľov v zameriavači pre potreby pilota a potom pred odhodením/odpálením naviesť hlavičky riadených rakiet/bômb na pilotom vybranú značku), nie je to však aktívny vysielač - to znamená, že cieľ pre laserom navádzanú muníciu musel pre A-10 so zariadením Pave Penny ožarovať "niekto iný" (ďalšie lietadlo, vrtuľník, pozemný návodčí...) - alebo by sa na niektorý zo závesníkov A-10 muselo vešať ešte niektoré aktívne laserové značkovacie (a prípadne diaľkomerné) zariadenie.
Su-25 so zariadením Klen-PS bol v tomto "sebestačný".
skelet píše:Alchy: nevím jestli se chápe, ale já se bavím o kombinaci nesení protizemní řízené a neřízené munice během jednoho letu. Takovou kombinaci jsem u A-10A viděl, ale u Su-25/Su-25K nikoliv.
Tak takto - existuje možnosť kombinovať bomby, neriadené rakety a kanonové kontajnery.
Kombinácia riadenej a neriadenej výzbroje podľa všetkého možná nie je - prinajmenšom nie je nikde bežne uvádzaná (pre staršie verzie Su-25/Su-25K).
Ruský originálny predpis pre vyzbrojovanie Su-25 som nikdy v rukách nemal (v dokumentácii by to mala by "kniha 5"), "československý predpis" mi pripadá skôr len ako "stručný výcuc" z pôvodného ruského predpisu a prevedení je to tiež skôr len "iniciatíva útvaru" než skutočný "predpis MNO" (hrebeňová väzba miesto knižnej väzby u oficiálnych predpisov atď.).
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 15:54
od andy22
Ja nerikam, ze je to primitivni letadlo, jen ze jiz pri letmem porovnani vybaveni kokpitu je zrejme, ze pilot samotnym ovladanim letadla nebude tak zatezovan jako v pripade Su a to mu da vyhodu lepsi kontroly a přehledu situace nad bojistem.. Nedelam si iluze, ze A-10 by za stejných podminek jako treba ted na Ukrajine mela mensi ztraty, ale sam za sebe bych si tipl, ze by byla efektivnejsi.
Nadruhou stranu - UKR zas tolik tech Su-25 neztratila, vzdyt je to par kusu a dokud nevime, jak casto jsou/byli nasazovany a s dosazenim jakych vysledku, nemuzeme delat zadne zavery.
Osobne si myslim, ze za predpokladu nadvlady ve vzduchu A-10 bude efektivnejsi, uz treba i proto, ze ma podle vseho lepsi letove vlastnosti v nizsich rychlostech, je snadnejsi na pilotaz, troufnu si rict, ze v uskutecnenych konfliktech pouzivala ucinejsi a pokrocilejsi munici a je soucasti ucinejsi taktiky, ktera je predpokladem pro nasazeni techto letadel. Asi pro to je Su 25 obycejny bitevnik, ktery vlastne nikdy zadnych zazracnych uspechu nedosahl, A-10 skutecna legenda ktera se dokonale osvedcila.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 15:55
od skelet
koukat na to můžeš jak chceš, ale opak byl pravdou. A-10A byla primitivnějši vybavena, než-li Su-25
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 16:08
od Alchymista
IMHO kombinovať riadenú a neriadenú výzboj (pri ich súčasnom podvesení) sovieti nepotrebovali. V čase vývoja a zavádzania Su-25 bola riadená výzbroj považovaná za značne "drahú" a riadené rakety boli predurčené na ničenie "skutočne hodnotných cieľov", rozhodne nie na ničenie bežných tankov a inej obrnenej techniky, na ktorú podľa dobového názoru stačil kanón, neriadené rakety a neriadené bomby, prípadne skriňové bomby a kontajnery KMGU.
Sovietska taktika úderov na zoskupenia vojsk a kolony techniky tiež predpokladala značne kratší pobyt šurmovikov v priestore cieľov (obvykle len 2-4 nálety na ciele) ako americká taktika (bojová činnosť nad cieľom v trvaní ~30 minút).
Podmienkou úspešného použitia A-10 sú dve "drobnosti" - vzdušná nadvláda a prakticky úplné potlačenie prostriedkov PVO protivníka. Plus (a nielen pre použitie riadenej výzbroje) - dostatok návodčích v priestore cieľov.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 16:19
od Flogger G
Zcela určitě mohl Su-25K, který jsme měli ve výzbroji letectva ČSLA, vozit na jeden let kombinaci klasické a inteligentní munice. Čím byl omezen oproti A-10, to byla nemožnost vozit na jednom páru závěsníků rozdílný náklad. Nikdy jsem však neviděl A-10 vyzbrojené pro střelbu dozadu proti směru letu. Zato Su-25K tuto schopnost měl, umožňovala mu to dvojice kanonových pouzder podobných UPK-23-250 zavěšených pod křídlo. Odpal těchto zbraní probíhal automaticky po vyjítí ze steče pozemního cíle, při splnění určitých podmínek.
Tohle mam ještě od lamady, kterého Su-25 hodně zajímal.
http://www.military.cz/russia/air/sucho ... /su-25.htm
V ocasním kuželu je rozptylovač rušících částic. Je vybaven počítačovým systémem řízení palby a v přídi trupu je laserový zaměřovač.
Su-25 T je na základě bojových zkušeností z Afghánistánu vylepšená základní verze optimalizovaná pro boj s tanky, určená k provozu za všech povětrnnostních podmínek i v noci. Vznikla z dvojmístné verze. Prostor zadního pilotního prostoru je opancéřován a je do něj zastavěn automatický obranný systém. Ten zahrnuje i vypouštěče klamných částic nad ocasním kuželem a u kořene kormidla a na ocase namontované IČ rušiče. Nový je i přijímač radarových signálů pro vyhodnocení hrozícího nebezpečí a pro programování protiradarových střel. Letoun má inerciální navigační systém, dva palubní počítače. Optoelekronický systém za sklem v přídi trupu využívá televizní kameru pro velké zvětšení spolu se systémem LRMTS pro zaměření cíle v okruhu 10 km. Může mít podvěšen noční navigační systém Mercury, jehož senzor FLIR dokáže rozeznat tank v okruhu 3 km. Letoun může nést nové druhy podvěšené výzbroje až do celkové hmotnosti 6 000 kg. Například až 16 laserem naváděných řízených střel Vichr. Po vyhodnocení a určení cíle se navedení, volba zbraně a její odpálení provádí plně automaticky.
Jak vidis pro boj s tankama pridali jeste jednoho pilota-operatora
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 16:34
od skelet
Beda: Su-25T/TM nemají dva členy posádky, ale vznikly z dvoumístné cvičné bojové verze "UB". Ale stále je to jednomístný typ.
Afganistan - vyše 60 000 bojových letov a 23 stratených lietadiel za 9 rokov...
vojna Irán-Irak - 1200 bojových letov a 1 stratený Su-25
Nadruhou stranu - UKR zas tolik tech Su-25 neztratila, vzdyt je to par kusu a dokud nevime, jak casto jsou/byli nasazovany a s dosazenim jakych vysledku, nemuzeme delat zadne zavery.
Len asi 19 z celkovo 36...
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 17:07
od kenavf
andy22 píše:...Nadruhou stranu - UKR zas tolik tech Su-25 neztratila, vzdyt je to par kusu a dokud nevime, jak casto jsou/byli nasazovany a s dosazenim jakych vysledku, nemuzeme delat zadne zavery..
Kontrólna otázka:Čo je základnou úlohou PVO
a. zostreliť čo najviac lietadiel protivníka
b.zabezpečiť aby protivník nebombardoval moje pozície
Pokiaľ viem tak správne je za "b".
Čo mi pomôže že zostrelujem protivníkove lietadlá,keď má ďaľšie lietadlá a tie ma bombardujú aj naďalej.Opolčenci možno nezostrelili všetky UA lietadlá ale v podstate vytvorili bezletovú zónu nad svojím územím.
Cez WWII stíhači mali dosiahnuť toho aby čo najviac bombardérov odhodilo predčasne svoj náklad a hneď ohrozovať ďaľší bombardér.Lepšie bolo keď stíhač donutil dva bombardéry(čiastočným poškodením) odhodiť predčasne bomby ako keby jeden bombardér zostrelil a druhý medzitým pustil bomby na továreň.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 17:32
od andy22
Alchymista, kde jsi prisel k tomuto udaji? 19 je tusim pocet veskerych ztracenych letounu UKR..
Vidim 4 sestrelene, 2 poskozene. Pritom jsem nenabyl dojmu, ze narokovane ztraty/priznane by se nejak lisily. Co separatiste ohlásili jako sestreleny letoun, to bylo nasledne vetsinou bez problemu priznano UK, spor snad mohl byt v zamene typu letounu, koneckoncu nejkriklavejsi priklad je zamena An za Boeing.. ted v nedavne dobe jsem snad zaznamenal priznanou ztratu 2x Su 25.. ktera by tu nemusela byt zapoctena.. ale 19?
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 17:56
od skelet
upozorňuji, že zde budete probírat pouze věci týkající se Su-25! Jestli zde budete dál tahat záměnu Antonovu za Boeing, tak si mě nepřejte. Toto berte jako varování!
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 17:58
od skflanker_
Tabuľka možnej výzbroje lietadla Su-25 a Su-25T/TM [/url]
Zdroj - Publikácia Su-25 od 4+ (1996)
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 18:43
od Julesak
andy22 píše: Asi pro to je Su 25 obycejny bitevnik, ktery vlastne nikdy zadnych zazracnych uspechu nedosahl, A-10 skutecna legenda ktera se dokonale osvedcila.
Hej, Su-25 je "obyčajny" stroj ktorý nedosiahol žiadne úspechy:)))
Rzomýšľam, o čom asi bolo jeho nasedenie v Afgane či na Kaukaze...
Inak, Su-25T je verzia vyrobená v pár kusoch, keď chcete moderný Su-25, to je verzia SM.
Re: Suchoj Su-25 Frogfoot
Napsal: 7/9/2014, 19:31
od Alchymista
skflanker_ - schema je to zaujimavá, ale zrejme neúplná - napríklad úplne chýbajú kombinácie podvesenia s kontajnermi KMGU
sú tam napríklad kombinácie:
6x FAB-500 + 2x Ch-25
2x PTB-800 + 4x Ch-25
2x PTN-800 + 2x S-24 + 1x SPS+ 1x B-8
ale už nie napríklad
2x PTN-800 + 2x Ch-25 + 1x SPS+ 1x B-8 - čož je kombinácia vhodná práve pre nosič riadených rakiet
2x PTN-800 + 2x Ch-25 + 8(16)x OFAB-100 - celkom dobrá kombinácia na "bodový cieľ a jeho okolie"
Stále pritom takéto kombinácie sú v hmotnostných limitoch