Stránka 8 z 14

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 21/7/2021, 23:41
od mikhail
Scotty87 píše:
kenavf píše:Su-75 má voči F-35 naviac supercruise a supermanévrovateľnosť. A nadzvukovou rýchlosťou by malo byť schopné letieť viac ako 50 sekund čo je limit u F-35B/C.
Zatím nemá nic. Jen sliby a tvrzení výrobce.
A pritom to aj skončí. Ako pri drvivej väčine Rusáckych projektov za posledných 30 rokov :)

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 08:40
od niko
Asi tak. Lietadielko je to sice pekne, ale pockajme si, ci z toho vobec nieco bude.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 08:47
od Zemakt
Vysosnoto z diskuze na AN:
Balm
"Jenom" drak ... drak je jenom základem celého letounu a základní stavební prvek. Totiž ten stroj tak jak ho představili, se propagovaným parametrům ani nepřiblíží.

Není ani potřeba převádět a sestavovat z uveřejněných fotografií 3D model, se kterém můžete začít simulace ... už jen objem toho draku vyvrací již zmíněné propagované schopnosti.

Ale možná mají v plánu vyhlásit "všechno zmenšit, ztenčit, zlehčit a vyrábět motor, který bude sotva dosáhne desetiny spotřeby současných motorů". Jen schopnosti realizace ... mluví zcela opačně.
Zaujalo mne to, komentovat to ale nebudu, bo tomu prd rozumím.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 09:01
od Ejdou Rotacak
kdysi mě jeho příspěvky taky zaujaly, ale po čase jsem nabyl předtuchy, že pán s výrobou Typhonu (jak mnohokrát poznamenal) neměl nejspíš nikdy nic společného....a pokud ano, tak z pozice přímo
nesouvisející s vývojem a výrobou. Když budeš jeho příspěvky číst pár let, uvědomíš si, že nepíše nic, co by nebylo ve volně dostupné literatuře napříč fóry - dost pochybuji, že by byl
dlouhodobě natolik příčetný, aby neporušil případné smluvní podmínky o mlčenlivosti, bez výjimky. Vlastně tam píše 5 let "dva, tři odstavce" pořád dokola jen s jiným slovosledem.

Snad není nesmělé, pokud veřejně vyjádří názor člen, který diskuze většinou neobohatí ani těmi 3-mi odstavci.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 10:11
od Skeptik
kenavf píše:Максимальная бесфорсажная скорость: 1,8 M
Pravděpodobně chyba autora na Wikipedii.
Dle prezentace by 1,8 M měla být maximální rychlost, nikoli supercruise.
Co se ukázaného letadla týče, dle sdělení ředitele OAK se nejedná o maketu, ale o tzv. "Iron bird" (tedy prototyp pro zástavbu systémů - aby se zjistilo nejen to, že se tam vše vejde, ale i to, zda se k tomu mechanici při údržbě dostanou) a současně "Copper bird" (tedy prototyp pro testování činnosti systémů - aby se zjistilo, že se systémy mezi sebou nějak neovlivňují).

Po ukončení všech těchto testů má být přestavěn na první letový prototyp.
Pozn. Je vidět, že když se něco vyvíjí "za vlastní", tak jde vše efektivněji.

Co se možnosti vyvinout moderní letoun G5 za necelých 6 let týče, zůstávám významně skeptický.
Byť je pravdou, že dostat se k zástavbovému prototypu za rok a něco je sám o sobě snad světový rekord. Podporuje to názory, že na "Su-75" bude nové pouze aerodynamické řešení draků a všechny jeho systémy budou downgradem systémů vyvíjených pro Su-57.
Zajímavou otázkou je motor. Nevěřím, že by RF dovolila vývoz "Izdělije 30", zvláště pokud se potvrdí, že se jedná o motor s proměnným obtokem. Do některých států možná, do všech určitě ne.
Nicméně z vývoje Su-57 je zřejmé, že zástavbové požadavky "Izdělije 30" se moc neliší od požadavků AL-41F1. Předpokládám tedy, že pro některé státy bude "Su-75" pouze s tímto motorem.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 11:07
od KOLT

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 13:19
od mikhail
Podobnosť čisto náhodná! Špinavý západ len nevie prehltnúť úspechy ruského inžinierstva :)

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 14:03
od HONZIK11
Vždyť přece si stačí stáhnout tuto letitou příručku o tajných ,,projektech,,Northropu a můžete třeba hned v Trenčíně začít stavět letadla.
Je veřejně přístupná , divím se , že jste to ještě neudělali.
https://books.google.cz/books?id=BPw6DA ... 4E&f=false

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 14:11
od Ejdou Rotacak
To sis ještě nevšiml, že to to Mikhail bere s nadhledem a prudí ze srandy? vždyť má i Lamu v avataru :lej:

EDIT:
program MFI (Mnogofunkcionalnyj Frontovoj Istrebiteľ) se rozjel ještě v hloubi 70. let 20. století

http://www.hitechweb.genezis.eu/fightersSF02.htm
http://www.hitechweb.genezis.eu/fightersSF03.htm
http://www.hitechweb.genezis.eu/berkut.htm

+ další hypertextové prokliky v odkazech zejména na https://www.secretprojects.co.uk/

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 14:31
od HONZIK11
No lamu tam má , to je pravda. Ale že by nejraději přejmenoval Ruské vejce na Pruské , toho si člověk všimne hned. https://www.scalemates.com/cs/kits/bird ... l--1093175

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 15:06
od Julesak
mikhail píše:Ako pri drvivej väčine Rusáckych projektov za posledných 30 rokov :)
Že ťa baví opakovať tú istú blbosť stále dokola :roll:
Tak už nie X-32? S trochou snahy dôjdu snáď až k Flyer-u.
Skeptik píše: Co se možnosti vyvinout moderní letoun G5 za necelých 6 let týče, zůstávám významně skeptický.
Byť je pravdou, že dostat se k zástavbovému prototypu za rok a něco je sám o sobě snad světový rekord. Podporuje to názory, že na "Su-75" bude nové pouze aerodynamické řešení draků a všechny jeho systémy budou downgradem systémů vyvíjených pro Su-57.
To je pravda - celý ten plán je veľmi optimistický. Borisov tvrdí, že už majú zákazníka - to môže o úspechu projektu rozhodnúť.
Na druhú stranu podľa dostupných info naozaj má byť veľká časť systémov prevzatá z Su-57, čo samozrejme veľa času ušetrí.
Čo sa týka draku - my ale nevieme, koľko a akých testov už absolvoval.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 17:21
od Ejdou Rotacak
2 Honzík
No však jsem mu poslal nějaký materiál, aj ve slovenštině :-) Příště už nebude tvrdit, že je to kopie Northopu MRF-54.
Ale jak píšu, Mikhail si tu z nás dělá srandu a bere to myslím s nadhledem, protože na rozdíl od novinářů je s MFI/LFS
dobře seznámen a ty 40, 30, 20 let staré vývojové koncepty dozajista dobře zná.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 22:18
od redy
Další model (spíš modýlek) lehkého stíhače, tentokrát od MiGu. Kromě něho byl ukázán ještě MiG 1.44 po faceliftu, údajně palubní stroj střední hmotnosti. https://www.defenseworld.net/news/30083 ... eplacement
https://twitter.com/MuxelAero/status/14 ... 4269033486
https://twitter.com/MuxelAero/status/14 ... 2557964297

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 22:26
od Lord
B-2 je zase zvětšenina Hortenu Ho 229. Hele už BMW Schnelljägerprojekt II měl V-tail :)

Na odkazu od Ejdou jsou taky modely, i když pravda ne vyloženě s motýlkovými křídly, tedy až programy MFI a LFI jo plus kachní křídla. U "Checkmate" to bude kompenzovat motor s vektorováním tahu? Jak mnozí víte projekty v SSSR běžely na konci 80.-tých let. Pak přišel rozpad sojuzu, divoké devadesátky, kdy se vlastně nic nevyvíjelo, a došlo ke zbídačení leteckého průmyslu, až Putin ho začal dávat trošku dohromady. Ale jinak doufám, že jste si už užili dost ironie a sarkasmu. Nic proti konstruktivní kritice. Motory páté generace jsou výkonnější než předchozí motory, proto může stačit i jeden.

Jako asi to nebude supercruise při 1,8 Mach, ale dejme tomu do 1,5 Mach jo, pak nutnost přídavného spalování. Některé zdroje uváděly, že s motorem Izdělije 30 by mohla být rychlost až 2 Mach, ale ten mají doklobat až v roce 2025. Pak maximální rychlost omezují materiály a životnost draku.

Na jiném odkazu je ještě úvaha, že je to vlastně Mikoyan LMFS, a že došlo k rebrandingu na Suchoje.

Obrázek

I Mig měl využívat technologie súčka, nyní marketingově říkají, Su-57 a doplněk Su-75.

Obrázek

Nevím, taky jsem četl, že Súčka mají z obchodního a exportního hlediska větší úspěchy než Migy. Nebylo tomu vždy, naopak za studené války dodával spřáteleným zemím Mig. Mělo by to i logiku, jako náhrada za Mig-29/35. Nevidím až tak do vazeb, ale stejně došlo už ke spojení obou konstrukčních kanceláří. Přitom představitelé Suchoje mají prý blíže k vládnoucí garnituře.

Zajímavější z ruského pohledu spíš bude, v jaké fabrice se bude případně "Checkmate" vyrábět? Protože pokud MiG-35 nepotřebují indiáni ani rusové, tak podnik může časem zajít, i když zatím dělá modernizace stíhaček. Rusko nakonec asi nějaké kusy odebere, aby udrželo Mig při životě.

Skeptik píše:Co se ukázaného letadla týče, dle sdělení ředitele OAK se nejedná o maketu, ale o tzv. "Iron bird" (tedy prototyp pro zástavbu systémů - aby se zjistilo nejen to, že se tam vše vejde, ale i to, zda se k tomu mechanici při údržbě dostanou) a současně "Copper bird" (tedy prototyp pro testování činnosti systémů - aby se zjistilo, že se systémy mezi sebou nějak neovlivňují).
Po ukončení všech těchto testů má být přestavěn na první letový prototyp. Pozn. Je vidět, že když se něco vyvíjí "za vlastní", tak jde vše efektivněji.
Jak se někde vysmívají, tak bakelitová maketa to není! Na západě by to možná nenazvali jako prototyp, ale jako technologický či letový demonstrátor, ale ty občas nebývají v měřítku 1:1. Není to až taková blamáž, jak někteří doufali. Zkušební lety by měly ověřit správnost aerodynamické koncepce. Každopádně informace Skeptika je zajímavá, že bude stačit zabudovat motor a "Checkmate" poletí, nechce se mi tomu moc věřit, ale něco říct museli. Jak moc ho budou muset "přebudovat" je otázka :)

Julesak píše:Čo sa týka draku - my ale nevieme, koľko a akých testov už absolvoval.
Dneska asi dost věcí dokáží nasimulovat na počítači. Tedy není nutné stavět až tolik modelů, demonstrátorů, či prototypů, tím se ušetří čas a inženýrská práce. Ale nakonec se stejně bude muset nějaký prototyp "rozlámat", pořádně na ostro otestovat, atd. Možná mají předběžného zákazníka, aby to nebylo jako s Aerem, dokud nezaplatí, tak není nic jisté. Šejkům to je možná jedno, mají peněz dost, možná už trošku dali, ale taky bude muset něco nasypat státní kasa. SAE když má větší investiční projekt, tak se musí založit společná firma ve které mají šejkové většinu, ale to už v poslední době taky neplatí. Nic nemá smysl zatím spekulovat. Konkrétních informací je jako šafránu, mnohé v rámci propagační masírky, čas ukáže.
Julesak píše:Borisov tvrdí, že už majú zákazníka - to môže o úspechu projektu rozhodnúť.
Že by Írán? Jako zákazníci se najdou, ale zatím není nic hotovo :)


Stealth stíhačka "Checkmate"

Pěkné video, je vidět předek, zadek, celý letoun.


Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 22:40
od Lord
Pro zpestření série fotek z prezentace ...

Čumák a nasávací otvory Su-75

ObrázekObrázek

Zadělané asi červenou překližkou :lol:

ObrázekObrázek

Zadní plošky vedle motoru budou asi naklápěcí, aerodynamické brzdy.
Naklápěcí tryska prý odpovídá Izdělija 30.

ObrázekObrázek

Pohled ze shora. Je tlustej nebo ne?

ObrázekObrázek

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 22:56
od heder2
U "Checkmate" to bude kompenzovat motor s vektorováním tahu?
Vidím to tiež tak. Sklon smeroviek do horizontálnej roviny je malý aby dostatočne nahrádzali výškovky ako je tomu u návrhov Northropu.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 23:02
od Lord
Je to spíš takový kurvítko, které se může časem podělat, ale má to i své výhody :)

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 23:19
od heder2
S vektorovaním ťahu majú najbohatšie skúsenosti. Nepostrehol som správy žeby ten systém bol poruchový či nedostatočne spoľahlivý. Keď to fachčí Indom...
Uvidíme o 2 roky či si pri vertikalnom manévrovaní bude pomáhať aj inými plochami (klapky na krídlach, "brzdy" pri tryske)

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 22/7/2021, 23:28
od Lord
ŽIVOTNOST motoru je snad o trošku menší, ale hádat se nebudu. U Su-75 se zdá spíš jen natáčení hlavně ve vertikální rovině, ne už tak v horizontální, protože není moc místa.

Re: Nové ľahké stíhacie lietadlo

Napsal: 23/7/2021, 00:30
od kenavf
Je ale otázne koľko stupňov výchylky je potrebných v tej horizontálnej rovine a či ten smer vychylovania je až tak dôležitý pretože ním vlastne len skrížíš lietadlo do sklzu ale to nie je bežný spôsob manévru=Yaw(môže pomôct pri mierení kanonom keď je ciel trocha vlavo alebo vpravo?) A ako piloti znášajú takéto bočné G-ečka?
Obrázek