Stránka 8 z 9

Re: Z průmyslu

Napsal: 28/4/2024, 18:41
od Juraj Tichý
Mnohé trate u nás sú v nevyhovujúcom stave. Potrebné investície sa len na krátkych úsekoch pritom často šplhajú do stoviek miliónov eur.
Na 180tke by usetrenie 3minut jazdnej doby rychliku vyslo v jednom useku na 460mil €. A to je len jeden jediný úsek, takych tam bude..
Treba si dat nohy na zem a zmieriť sa s tým, kde žijeme. V krajine pre infraštruktúru asi najkomplikovanejsia v EU. Jednoducho naša morfologia je aka je, ešte aj tie kopce su vnútorne nestabilné a robit v nich tunely je na palicu. Nejedna západná firma zdupkala.

Sú regióny, ktoré musime opustit a nechať ich chatarom. Inak to nepôjde. Mat kvalitné cesty I.triedy, základnú diaľničnú sieť a každý km tvrdo posudzovať cez návratnosť. A nie cez prestíž. Prestíž ľudí nenakrmi.

Re: Z průmyslu

Napsal: 1/5/2024, 20:03
od Koba
Juraj Tichý píše: 25/4/2024, 17:53 Krajina mala za 20 rokov 22 vlád. To je jedna dlhá politická kríza. Ťažko sa v takom chaose niečo robí.
První republika byla jednou z nejbohatších zemí na světě. O svou pozici přišla kvůli komunismu

https://vedazive.cz/historie-kultura/pr ... hp.context

Re: Z průmyslu

Napsal: 1/5/2024, 20:18
od Juraj Tichý
11. - 15. miesto v Európe z koľkých? 25? :D
Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Aj dnes Česko a Slovensko patria k najbohatším krajinám sveta
To ako si tu žijeme o tom sa v iných krajoch ľuďom len sníva.

Krista, to su kecy.
První skluz přišel s velkou hospodářskou krizí v roce 1929, která však negativně ovlivnila téměř celý svět.
Ak hospodárska kríza zasiahla celý svet, prečo sa ČSR v rebríčkoch klzala dolu? Krízou trpeli vsetci...
Dalej to ani nečítam :roll:

Re: Z průmyslu

Napsal: 1/5/2024, 20:58
od Koba
Češi jsou historicky úspěšní, říká nestor českého dějepisectví Robert Kvaček

https://echo24.cz/a/S7wF7/cesi-jsou-his ... .sznhp.box

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 06:22
od Zemakt
Ak hospodárska kríza zasiahla celý svet, prečo sa ČSR v rebríčkoch klzala dolu? Krízou trpeli vsetci...
Dalej to ani nečítam :roll:
To jo, dopad byl drtivý a hlavně opožděný. Článek hodný základní škole, a to ještě za tři.

Jinak ano, ČSR těžila z té přemíry automobilek, leteckých fabrik, zbrojovek, apod. co nám tady po R-U zbylo. Inovovala, vyvíjela a modernizovala jako třeba bratislavská munička, že :eek:

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 08:20
od pjaro77
Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 09:36
od palo satko
Pjaro, nezabudaj na židov. V našom meste vinohrady patrili Slovakom a Nemcom, ale s velkobchodnici s vinom boli židia.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 11:05
od Juraj Tichý
pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Vzhľadom na počty obyvateľov sa dá predpokladať že veľmi podstatná časť priemyslu, bola v rukách Nemcov. To že Nemci boli v našom priestore tá kapitálová vrstva sa predsa nedá poprieť. Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft tiež nezneje práve česky :wink:
Taký Karel Škoda po vzniku ČSR svoje podiely v Škodových závodoch roku 1919 predal a odsťahoval sa do Rakúska. Asi tým celkom dal najavo, kým sa cítil byť.
Samozrejme v Čechách bolo množstvo podnikov v Českých rukách, na Slovensku to tak nebolo. Ono to ani nebolo možné, ak si nebol oficiálne Maďar, nemohol si pracovať ani len na pošte či železnici. Nie to ešte prísť k nejakému kapitálu.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 11:19
od Zemakt
Kapitál byl logicky většinově rakouský a německý, Škoda chodil do školy v Chebu a cítil se jako Rakušan. Ostatně byla to po staletí vládnoucí třída. Jak překvapivé, že. Největším benefitem R-U vedle "rozvinutého" strojírenství v Čechách však byla inteligentní a vzdělaná střední třída a dělnictvo. Zejména pak tento lidský materiál pomohl ČSR akcelerovat a v podstatě i zamávat ex vůdčím pohrobkům monarchie. Viz výše ironie na automobilky apod.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 11:21
od jean
Jakoze Nemci podnikajuci v strojarstve okolo Banskej Stiavnice sa prehlasili za Madarov, aby mohli podnikat? Juraj, rozhodol si sa prevziat agendu za Lynxa? Co slovenska slachta, ti to ako robili?

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 11:34
od Juraj Tichý
jean: Hovorím o Slovákoch. Nemci samozrejme mali iné postavenie.
Slovenská šľachta si pomaďarčovala mená a učila sa po maďarsky. Layos Kossut, písal napríklad domov rodine na Turiec po slovensky. Listy sú v archívoch v Budapešti. Nebránilo mu to byť hýbateľom maďarstva a veľkomaďarskej snahy.
Akú agendu? Že odmietnem hentak napísaný článok na stránke vedazive? Ohýbanie reality? 15ty z 25, zanechali sme za sebou krajiny ako Juhoslávia, Albánsko,... dovtedy pod nadvládou Osmanov, alebo pobaltské krajiny, dovtedy súčasť cárskeho Ruska. Wueeej, sme najlepší...

Dlhodobo prosperita sa v Európe zjednodušene meria podľa toho, ako ďaleko žiješ od nemecky hovoriacej krajiny alebo anglicka.

zemakt: súhlasím. Vzdelanosť v Čechách bola úplne niekde inde ako na Slovensku.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 11:40
od skelet
Česká část logicky navázala na to co, zde bylo vybudováno během monarchie, a dokázala to následně rozvíjet. Jestli to patřilo českým Němcům, českým Židům nebo Čechům (Moravákům apod.) je poměrně jedno, protože v české části se to často prolínalo. Viz. již zmíněná Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, kterou založil Moravák Ignác Šustala.

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 12:14
od Juraj Tichý
Ak si dobre pamätám, spolu s Adolfom Rashkom, príslušníkom moravského zemianstva a tiež Johannom Czjzek von Smidaich.
Ignaza Schustala som mal pre zápis mena zafixovaného ako Nemca. V Čechách vás predsa nenútili ponemčovať mená. Či to bola móda?

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 12:20
od Zemakt
Móda, pragmatismus, vlezdoprdelství, manželství, poněmčení úředním aparátem a asi by se toho našlo víc. Třeba jako u pánů Emmanuela Tirsche a Heinricha Antona Fügnera, že :D

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 13:07
od palo satko
V zasade je zbytočne sa škriepit o narodnosti majitelov fabrik. Dôležite boli vladne rozhodnutia v hospodarstve a vo vlastnictve pôdy. Prva ČSR robila celkom rozumnu hospodarsku a menovu politiku. V Česku to bolo prijimane ako samozrejmost, ale u nas pre nedostatok ekonomicky a technicky vzdelanej populacie to bol problem a ten vlastne pretrval až skoro do konca socika.
Nezabudnem ako ešte v v roku 1994 som prišiel do podniku kde vyrabali ponorne čerpadla, lebo chceli bioodburatelny chladiaci olej. Tak som hlavnemu konštrukterovi povedal, že to čerpadlo je nemoderne, že treba zmenit jeho konštrukciu a žiaden olej nebude treba. Chladit to bude voda a biomazivo do ložisk mu dodam. No a ten "kader" utabačil: To nemôžem, to nam ešte v Čechach nakreslili!

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 22:01
od parmezano
Juraj Tichý píše: 2/5/2024, 11:05
pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Vzhľadom na počty obyvateľov sa dá predpokladať že veľmi podstatná časť priemyslu, bola v rukách Nemcov. To že Nemci boli v našom priestore tá kapitálová vrstva sa predsa nedá poprieť. Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft tiež nezneje práve česky :wink:
Taký Karel Škoda po vzniku ČSR svoje podiely v Škodových závodoch roku 1919 predal a odsťahoval sa do Rakúska. Asi tým celkom dal najavo, kým sa cítil byť.
Samozrejme v Čechách bolo množstvo podnikov v Českých rukách, na Slovensku to tak nebolo. Ono to ani nebolo možné, ak si nebol oficiálne Maďar, nemohol si pracovať ani len na pošte či železnici. Nie to ešte prísť k nejakému kapitálu.

Emil Škoda

Re: Z průmyslu

Napsal: 2/5/2024, 22:03
od Juraj Tichý
Emil bol v čase vzniku Československa skoro 20 rokov po smrti.

Re: Z průmyslu

Napsal: 7/5/2024, 19:26
od Lynx
Poliaci hraju v energetike geopoliticky.
Plyn od nich do SR neprisiel.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... prekvapeni

O to podstatnejsie je vybavovanie plynu z Azerbajdzanu cez UA ku nam.

Re: Z průmyslu

Napsal: 7/5/2024, 19:56
od seabee
Juraj Tichý píše: 2/5/2024, 11:05
pjaro77 píše: 2/5/2024, 08:20 Ad Hlavne, nic z toho si ČSR v 20tych rokoch nevybudovalo, ale zdedilo po R-U vďaka dlhodobej hospodárskej politike Viedne.
Iste a kto ten priemysel v českých krajoch za RU staval ? Sami rakúšania a češi robili len poslušných robotníkov ?
Nemám vedomosť v koho rukách bol priemysel na území Čiech a Moravy.
Jo a to je ten problém. Hlavně to má dvě fáze - za Rakouska a poté. Za Rakouska je známo, že 60% korporátních daní ze zisku se v monarchii vybralo ve Vídni a 60% spotřebních daní se vybralo v Českých zemích - tj. kde se inkasovaly zisky a kde se pracovalo (a vytvářel kapitál).
A po převratu byl zahájený rozsáhlý program nostrifikace - tj. výkup akcií a podílů z německých a rakouských rukou do českých. Ten se dařil, ironicky třeba i za německou půjčku (sic!) a stvořil dobové giganty jako Živnobanku a pod. Na rozdíl od Slovenska, kde to Maďaři odmítali (historik Kárník doslova uvádí "maďarští židé z Budapešti"). Tragicky se to projevilo v době hospodářské krize, kdy na Slovensku se v záchranné sociální síti ocitl zlomek lidí co v Čechách - díky odlišnému sociálnímu zákonodárství v Zalitavsku nebyly na závodech zaměstnanecké, revírní a jiné takové pokladny a ani povinné příspěvky zaměstnavatelů. A kdyby byly, tak by je asi stejně neposlali, nebo aspoňpotvrzení o nezaměstnanosti.

Zdroj: Zdeněk Kárník: ČESKÉ ZEMĚ V ÉŘE PRVNÍ REPUBLIKY (třetí vydání). Vydavatelství Libri 2017

Re: Z průmyslu

Napsal: 9/5/2024, 14:55
od seabee
Americký pobočka koncernu Airbus, Airbus US Space and Defense dokončuje akvizici firmy Aerovel Corporation, výrobce kolmostartujících dronů Flexrotor, které prošly zkouškami u amerického námořnictva. Flexrotor o hmotnosti cca 27 kg potřebuje ke startu plochu o rozměru 2 x 2 m, přistává zcela kolmo a má vytrvalost až 30 hodin. Vybavení a senzory jsou instalované dle požadavku zákazníka.
230531-N-NH257-1167B-scaled-e1715184448863-1536x865.jpg
Flexrotor na palubě USS Paul Hamilton (DDG 60) - Autor: Mass Communication Specialist 2nd Class Elliot Schaudt pro US Navy
https://aerovel.com/