Stránka 74 z 78

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 25/5/2022, 19:55
od Wasp
Z části ano, ale také na nemalém vlastním výzkumu. Fotka dobrá.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 02:36
od alibaba
Wasp píše: 23/5/2022, 12:34 Jaký je rozdíl mezi systémy monitorující letadlo BIT ( americké označení) EKRAN (sovětské/ruské) a HUMS ?
Omlouvám se za zpoždení...

Nemám zkušenosti s EKRANem ale myslím že jsou tady jiní co mají ( nebo aspoň před několika lety byli )
Asi největší rozdíl je propojení s TILDS kde pozemní personál ví který modul je chybný a je potřeba vyměnit před návratem letounu na základnu. Celkové propojení systému je podobné ALISU u F-35
BIT je schopný diagnostikovat chybu jen do určité úrovně a k přesné lokalizaci je potřebna opakovaná diagnostika. "Pilot Fault List Display" u F16 zobrazí jen chybu a u kterého systému se nachází. U Gripenů ( už v Charlie/Delta verzi ) pilot na dedikované obrazovce vidí kromě chyby i doporučenou změnu letové obálky.

Jak už jsi se snažil vysvětlit, methodika výpočtu ceny je stejně podstatná jako samotné dáta. Ku příkladu cena dílu, paliva a údržby se zásadně liší mezi například 15 letadly nebo 75 letadly. To byl jeden z důvodů proč se zvažovala "Vyšegrátska spolupráce". Mohla by snížit náklady až o 40-50%.
Jane's analytika bude přesná jen se budou muset zapožítat dnešní ceny.

Krome provozních nákladů, schopnosti operovat mimo lětišť ( u F16 velmi limitovaná konstrukcí a závislosti na infrastruktuře/údržbě), hlavní výhoda je i Gripenů C/D je TILDS. Díky tomuto datalinku jsou schopné si poradit i s více progresívními stíhači. Díky datalinku můžou efektivně vyhledat i cíle s velmi malou odrazovou plochou. V dnešní době i České Gripeny můžou používat informace i s pozemních radarů. Gripeny procházejí pravidelními modernizacemi. Díky konstrukci, instalace a hlavně certifikace nových systémů je nejednoduchší ze všech stíhačů 4 a 5 generace.

Slováci kromě "zvláštních" TTD a jiných základních informací neoperují s informacemi které jsi ty i já napsal.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 05:39
od Wasp
Děkuji.
TILDS a avionika JAS-39C tedy dává Gripenu možnosti být lépe servisován, díky oboustranému spojení letadlo dává vědět pozemní obsluze před příletem na letiště co se má vyměnit a pilotovi dává vědět co dělat a nedělat ve vzduchu. To zní jako velká výhoda.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 06:58
od Juraj Tichý
alibaba píše: 26/5/2022, 02:36
Slováci kromě "zvláštních" TTD a jiných základních informací neoperují s informacemi které jsi ty i já napsal.
Treba si asi doštudovať vybavu block 70. :roll:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 10:21
od alibaba
Juraj Tichý píše: 26/5/2022, 06:58 Treba si asi doštudovať vybavu block 70. :roll:
Firemná knižnica je plná manálov a štúdií. Bohužial keď sa tieto údaje prekladajú do Slovenčiny na Slovensku, tak hodnoty/údaje sa kúzelne zmenia. :lol:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 10:28
od Alfik
EKRAN dělá, nebo aspoň může dělat, to samé. Zda, a nakolik, to i využívají, je samozřejmě jiná otázka.
Obecně jsou Ruské (ex SSSR) stroje konstruovány velmi "natvrdo", pro možnost že budou muset fachčit bez údržby a oprav i v nevyhovujících podmínkách způsobem "na krev", tedy jinak řečeno "teď to urvem mohutným Urrrá a zítra ať ten stroj třeba vezme čert".
Ke strojům se prostě chovají némlich tak jak k lidem.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 11:44
od Wasp
Cena ve slovenské zprávě má být odhadnutá ( kým?) a počítá se s provozem alespoň do roku 2048.

A neověřeně slovensku mělo být nabídnuto několik variant vlastnění a nebo pronájmu Gripenu C/D i E.

Nemyslím si že F-16V bude mít vyspělejší systém údržby než co má Legacy Gripen. Nic pro to nemám, ale bude nejvíce stejný.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 12:47
od Juraj Tichý
Wasp píše: 26/5/2022, 11:44 Cena ve slovenské zprávě má být odhadnutá ( kým?) a počítá se s provozem alespoň do roku 2048.

A neověřeně slovensku mělo být nabídnuto několik variant vlastnění a nebo pronájmu Gripenu C/D i E.

Nemyslím si že F-16V bude mít vyspělejší systém údržby než co má Legacy Gripen. Nic pro to nemám, ale bude nejvíce stejný.
Neoverene, myslím, nemám dôkaz ale...
To mi je debata. :roll:

Odhadnutá?
To už asi bude problém so slovenčinou, tak teda nech sa páči:
NKÚ SR také požádal švédskou (JAS-39) i americkou (F-16) stranu o informace o provozních nákladech. Švédská strana (SAAB) uvedla v současnosti průměrné operační náklady na letovou hodinu JAS-39 ve výši 175 000 SEK (17 328 EUR), americká strana (velvyslanectví USA v BA) 25
000 USD (20 641 EUR).

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 26/5/2022, 13:06
od Wasp
Jak odhadli cenu do roku 2048 ?
Na základě ceny ze současných švédských Gripenů ( tehdy byly modernizovány nebo ne ?) a pro F-16Vvzali cenu z jakých F-16 a co v ceně je ? Jde o nové stroje ?

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 11:26
od alibaba
Wasp...
Jak už bylo řečeno, jedna z obrovských výhod Gripenu je datalink který je cca 10-15 let do předu vůči NATO. Jedine F22 a F35 mají podobný datalink jaký je na C/D verzích. MADL v určitých oblastech předčil verzi použitou u C/D verze ( K-band directional beam ) ale verze E/F to rychle dotáhly.
Použití datalinku umožňuje si úspešne poradit i s daleko pokrovými stíhačemi ( F15, EF2000, SU30 ) co bylo opakovně prokázano.

Česko a Slovensko ( pokud se něco za posledních 20 let nezměnilo ) mají jednu obrovskou výhodu kde všechny radary a systémy letového zabezpečení ( i pasivní systémy, Dalná, bližná, civilní radary, atd ...) jsou propojené do jedné sítě. To dá přesný obraz o situaci ve vzduchu se schopností monitorovat i cíle s minimální odrazovou plochou ( střely s plochou dráhou letu, UAV, stealth, ..). Při použití pozemnich terminálů jsou i starší Gripeny schopny příjímat tyto data v realném čase. To při použití moderních střel s dvoucestním datalinkem ( Meteor, Amraam verze D ) umožnuje útočít na jakýkoliv cíl .

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 11:38
od Juraj Tichý
Datalink už dnes majú aj helikoptéry. Nerobme z toho nejakú novinku, ktorú má len Gripen...

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 12:28
od Zemakt
Není datalink jako datalinl, chápuli dobře.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 13:07
od Juraj Tichý
Švédský datalink TIDLS je bezesporu špičkovým systémem, má však jednu podstatnou vadu na kráse. Je nekompatibilní s obdobným zařízením protokolu Link 16. Tento problém si samozřejmě švédská strana plně uvědomovala...
Švédský úřad FMV (Försvarets materielverk) následně uzavřel smlouvu na nákup terminálů MIDS-LVT v hodnotě 29,6 milionu USD, kterou získala společnost Data Link Solutions (DLS). Dodávky probíhaly v letech 2011- 2012 a terminály byly instalovány na stíhacích letounech JAS-39C/D Gripen, letounech včasné výstrahy S100D ”Argus” (SAAB 340 AEW) a různých pozemních a námořních platformách.
http://czechairforce.com/news/link-16-n ... e-gripeny/

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 15:28
od alibaba
Zemakt píše: 27/5/2022, 12:28 Není datalink jako datalinl, chápuli dobře.
Přesně, TIDLS funguje v realném čase s větší přenosovou rychlostí než Link16. Je schopný kompletně propojit systémy 4-5 letadel v reálnem čase a to včetně radarů. Díky tomu se můžou sdílet data s jednoho letounu na zbylé ve skupině která může operovat s radarem v pasivním režimu vzdálené až 500km od letadla v aktivím režimu. Nebo jednotlivé letadla skupiny můžou kombinovat rozličení radarů. To je taktika která se i cvičí. Datalink je schopný přijímat a odesílat informace od/do vetšího počtu letadel nebo pozemního termínalu podobně jako Link 16 ale s větší přenosovou rychlostí, lepším kryptováním, a s větším počtem dat.

Link 16 je jen schopný zasílat balíčky dat každých 14 sekund. Co je dost limitující na použití. Další problém v Link 16 je množství dat schopné přenášet.
Při zkouškách sice F18 dokázala odpálit střelu při použití balíčku dat z jiného letadla ale proti TILDS je reakční doba značne pomalejší a použití je velmi limitované ( komunikace se se samotnou střelou ). Stejný problém mají i F35 pokud operují s F16 a F18 kde je přenos dat vytvořených F35 je daleko větší než u amerických letadel 4 generace.

Link 16 je potřebný pro operace NATO aby stroj mohl získavat i informace od jiných zařízeních v rámci NATO infrastruktury ale TIDLS posunuje Gripen do úrovně stroje 5 generace co se týče kolekce a přenosu dat.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 15:33
od alibaba
Keď sa tak zamyslím nad logikou niektorých Slovenských spoluobčanov, tak mi prijde že Slovensku bude aj stačit B52. Ma väčší dolet, nosnosť, dajaký datalink a môže vzlietnuť aj z cesty keď je treba ( ale vlastne netreba lebo je všade veľa letísk ) :lej:

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 15:37
od Wasp
TIDLS je na Gripenu od začátku, mám pravdu ? Spolu se systémem HUMS to byly nejméně dvě věci které předběhly svoji dobu.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 15:40
od Zemakt
V datalinku předběhli Švédové svět téměř o parník. Měl ho už i Viggen pokud se nemýlím.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 16:25
od Juraj Tichý
Bolo bolo. Nikto im prvenstvo nebere. Svet ich vsak najprv dobehol a dnes už aj predbehol.

Link16 tak isto prepája jednotlivé lietadlá.
Tuto techniku, ked Dčko je "navádzač" pre Cčka vyuziva Izrael so svojími F-16.
S AESA radarom to pojde ešte o niečo jednoduchšie.

Dnes Link16 uz neprepaja len lietadla, ale aj lode či pozemné sily. A tak si F35 môže prevziať M31 vystrelenu z M270 a naviesť ju na cieľ.

Alibaba: to ze niekto s tebou nesúhlasí nie je potrebné aby si napádal jeho logiku. Ak nie si schopný stráviť oponentúru, nelez na diskusné fórum. ;-)

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 16:38
od Zemakt
Svet ich vsak najprv dobehol a dnes už aj predbehol.
No to asi ne, když reálný přenos to neumí. Asi oba čteme jiný text. Píše se to i v tebou postovaném zdroji na CAF.CZ.

Re: Saab JAS-39 Gripen

Napsal: 27/5/2022, 17:05
od Wasp
Juraj říká že Gripeńáci jsou nějaká sekta, ale dělá to stejný při obhajobě slovenské volby a F-16. Asi tak.
Navíc, Gripen by měl být schopen používat datalink bez zapnutého radaru, což u F-15, ze zpráv co mám jaksi nejde. Tím spíše to nemá F-16.
F-16V třeba ano ( možná) ale v podstatě to Gripen má už nějakou dobu k dispozici.

Ještě to budu ověřovat.