Stránka 76 z 78
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 20/12/2022, 22:58
od Wasp
Nějakou dobu švédsko opakovaně říkalo že Gripen C bude ve službě po boku Gripenu E. S tím souvisí že modernizace jsou pochopitelné a taky avizované, viz články ohledně modernizací na czechairforce staré nějakou dobu, zhruba tak staré jako hádky na palbě jestli je pro slovensko lepší Block 70 nebo Gripen.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 06:08
od Zemakt
Jo a taky říkalo, že Céčka ve snižujícím se počtu po jeho boku doslouží, než ho de facto zařízli.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 12:57
od alibaba
Wasp píše: ↑20/12/2022, 21:37
Dostane se někam k úrovni Block 70 u Zmije, dříve si to palba skoro nemyslela že něco takového bude možné.
V nekterych parametrech predcil Block 70 i ve stare C/D verzi.
Gripen NG byl upraven z verze D. Celkem dost prvku pouzitych u E verze bylo zkouseno poprve u verzi C/D s moznosti updatu pri pozdavku od zakaznika.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 14:17
od Juraj Tichý
alibaba píše: ↑21/12/2022, 12:57
V nekterych parametrech predcil Block 70 i ve stare C/D verzi.
Napríklad?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 14:40
od alibaba
- Propojeni datalinku s podsystemy letadla napriklad radarem.
- System electronicke udrzby letadla ktery je dost podobny F35.
- Dynamika letu
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 14:57
od Juraj Tichý
1) Ty vieš ako je datalink prepojený s novým radarom na block 70?
2) nesúhlasím, v príslušnom vlákne sa to rozoberalo a údržba Block 70 bude využívať prvky AI.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 17:33
od Zemakt
Má menší RCS, menší nároky na člověkohodiny údržby a míň žere

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 19:11
od Wasp
Zemakt píše: ↑21/12/2022, 06:08
Jo a taky říkalo, že Céčka ve snižujícím se počtu po jeho boku doslouží, než ho de facto zařízli.
Něco máš tady
http://czechairforce.com/news/saab-defi ... roku-2035/
Doporučuji, pokud Tě to zajimá si tyto stránky projít.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 19:20
od Zemakt
Však já to sleduji, neboj. V podstatě jsem narážel na prvotní, dnes již prehistorické, švédské proklamace. Ohledně budoucna verze E. Pak to šlo zu grunt.
Doplním: zejména pak toto
Starší Gripeny C/D pokračují ve službě
Asi nejzásadnější informace, kterou během semináře představil plk. Torgny Fälthammar, je plán provozovat platformu Gripen C/D švédským letectvem až do rozmezí let 2035-40!! Toto rozhodnutí tak bude možná hrát velmi důležitou roli při rozhodování, jakým způsobem bude pokračovat Česká republika po ukončení druhého pronájmu Gripenů v letech 2027-29. Z představeného plánu provozovat starší platformu Gripen C/D švédským Flygvapnetem ještě dalších 15-20 let je možné usoudit, že představitelé švédského letectva chápou nový Gripen E pouze jako přechodový typ a nebudou jím chtít přezbrojit všechny operační křídla, jak se původně spekulovalo.
Vzhledem k tomu, že cílem velení Flygvapnetu je v budoucnu provozovat až 120-135 bojových strojů u čtyřech leteckých křídel, je velice pravděpodobné, že 60 nových Gripenů E bude doplňovat zhruba stejný počet starších strojů Gripen C/D a švédská vláda tak nebude realizovat druhou objednávku na dalších 60ks nových Gripenů E, o které se ještě před několika lety spekulovalo a spíše se dívá dopředu na budoucí britský projekt letounu 6. generace Tempest, ke kterému se Švédsko připojilo a jež by mohl do operační služby vstoupit právě po roce 2040.
http://czechairforce.com/news/novinky-v ... -gripen-e/
V podstatě tímto rozhodnutím a veřejnou proklamací Švédi Éčko vyautovali. Na druho stranu Céčku vdechli nový impuls do života. Což se nyní i ukazuje. Osobně s tím nemám problém.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 19:37
od Juraj Tichý
Zemakt píše: ↑21/12/2022, 17:33
Má menší RCS, menší nároky na člověkohodiny údržby a míň žere
RCS je diskutabilné, keďže to nie je verejný údaj a u block 70 vobec nie. Len internet hádže rôzne hausnumera, ktorých sa držia rôzne skupiny. Menej žere, menej odvezie. Aj fábia kombi menej žerie oproti dodávke.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 19:38
od Wasp
Gripen C nabízí své výhody i oproti modernizovanému stroji ze sedumdesátých let se jménem Block 70, nebo F-16V.
Z hlavy, jedna z věcí co mě napadne jako první je asi jeho provozní jednoduchost a to že je v provozu už dlouho.
To druhé znamená že dětské nemoci si již odbyl, F-16V je má před sebou,
Když vezmeme čistě ty konstrukční - širší podvozek který je lepší pro vzlet a přistání na horších dráhách.
F-16 samozřejmě umí také vzlétat, operovat z horších drah, ale není tak dobrý a dlouhodobě je pro tuto úlohu horší .
Gripen nepotřebuje hydrazin jako EPU, což je výhoda. Ono se to nezdá, ale takto nebezpečnou věc opečovávat v poli při minimální výbavě nebude nic pěkného.
Z hlediska kokpitu, až F-16V se trochu dostane na úroveň Gripenu C v kvalitě zobrazení senzorů, ty dva typické malé displeje u F-16 jsou fakt pro piloty nepříjemné.
F-16V má mít jeden displej zhruba o velikosti jednoho displeje Gripenu C, ale ten má rovnou tři takové.
Sklon sedadla F-16 je problémový, je to indiviuální záležitost, ale obecně je ergonomie sezení horší z důvodu zatížení krční páteře protože sedadlo má sklon 30 st.
To je pár bodů.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 21/12/2022, 19:54
od Zemakt
RCS je diskutabilní, nicméně je známo, že na BVR Gripen polské Céčka dává. A nějaké ty údaje, byť neoficiální internetové, se dají i zde nalézt. Samozřejmě neoficiální, ale neoficiální to máš i Ty Juraji o Viperu. Tak suď. Můžem se o tom bavit do nekonečna. Myslím že podstatné jsou ty pilotní zkazky.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 22/12/2022, 00:46
od alibaba
Juraj Tichý píše: ↑21/12/2022, 14:57
1) Ty vieš ako je datalink prepojený s novým radarom na block 70?
2) nesúhlasím, v príslušnom vlákne sa to rozoberalo a údržba Block 70 bude využívať prvky AI.
1) Nijako, system analyzuje udaje o "tracku" a odosiela ich cez link 16. Je ale treba poblahozelat amikom ze konencne dokazali to co Swedi v polovici rokoch devedesiatych.
2) No a? Gripen uz vo verzii A/B pouzival prvky AI pri udrzbe. System uz v devedesiatych rokoch dokazal planovat vymenu/servis modulov vo vztahu k letovej obalke a nalietanych hodin. Len sposob prenosu dat bol iny.
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 22/12/2022, 08:10
od Juraj Tichý
2) tak určite

Prvky AI na windovs 95, že?

Keď Gripen lieta, všakže čistí vzduch?
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 22/12/2022, 19:18
od alibaba
Juraj Tichý píše: ↑22/12/2022, 08:10
2) tak určite

Prvky AI na windovs 95, že?

Keď Gripen lieta, všakže čistí vzduch?
Swedsko nie je slovensko. Swedsko a Juzna Korea su na prvom mieste na svete co sa tyka vzdelavania a vyvoja v oblast elektroniky. Preto swedske firmy spolupracovali aj na vyvojoch niektorych systemov pouzitych v F35 a Swedska specializacia v projekte Tempest su elektronicke systemy. Mimochodom, pokial sa nic nezmenilo od 90-tych rokov ani kontrola slovenskeho vzdusneho priestoru nebezi na Windowsoch. Tie sa pouzivali len v kancloch.
Samozrejme, ze ani jedna z tychto krajin nema na Slovenko. To je pupok sveta.

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 23/12/2022, 11:42
od Juraj Tichý
Predstava, že Svedsko zbucha na kolene za par drobných to (ci v tvojej predstave oveľa viac) ako USA, ktoré do vyvoja zbrojných systemov dava nasobne viac ako cely zvyšok sveta dohromady, je usmevna.
V každom prípade s vierou sa bojovať neda, ak chyba čistá logika čísiel.
Najednoduchsie vysvetlenie bude, ze to co sa šíri po internetoch, jednoducho nie je pravda.
Ako sa ti do porovnania F-16 a Gripen (Lockheed / Saab) dostalo Slovensko, vieš len ty

Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 23/12/2022, 12:54
od alibaba
Juraj Tichý píše: ↑23/12/2022, 11:42
Predstava, že Svedsko zbucha na kolene za par drobných to (ci v tvojej predstave oveľa viac) ako USA, ktoré do vyvoja zbrojných systemov dava nasobne viac ako cely zvyšok sveta dohromady, je usmevna.
V každom prípade s vierou sa bojovať neda, ak chyba čistá logika čísiel.
Najednoduchsie vysvetlenie bude, ze to co sa šíri po internetoch, jednoducho nie je pravda.
Ako sa ti do porovnania F-16 a Gripen (Lockheed / Saab) dostalo Slovensko, vieš len ty
Svedsko pouziva datalink uz od polovice 60-tych rokoch standartne u svojich lietadiel takze ziadne zbuchanie na kolenach. Vyzera ze vzdelavaci system nie je tvoja silna stranka ale ako uz bolo zpomenute, napriklad vzdelavanie v oblast elektrotechniky je v Svedsku (svetovo uznavane) na vacsej urovni ako v US. Specialne vojensky vyzkum v oblasti elektroniky party k svetovej spicke. Vela Americkych, Britskych, alebo inych dodavatelov vojenskych systemov spolupracuje so Svedskom. Dobrym prikladom je NLAW. Nizku cenu systemu znacne ovlivnuje elektronika vyvinuta vo Svedsku pri maximalnej spolahlivosti.
Mimochodom aj riaditel Ratheonu potrvdil ze moduly pouzite prvkrat na radare ES-05 a na novom radare Captor-E pre Eurofighter maju niekolko nasobne vacsi vyzarovaci vykon ( 5x pokial is dobre pamatam ) ako moduly pouzite na poslednych AESA radaroch pre F35, F18, F16, etc.
Slovensko predsa nakupuje super duper najlepsie lietadla
Ked mas tak rad prirovnania s autami tak ta situacia s tymi f16 mi pripomina Slovakov pracujucich v UK, kupia si 10-15 rocne BMW M5 z polovice funkcne a potom sa cuduju ze servis stojí 1/4 ceny auta.
Edit: Oprava z PS-05 na ES-05
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 24/12/2022, 07:30
od Wasp
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 24/12/2022, 10:42
od segal7
alibaba píše: ↑23/12/2022, 12:54
Mimochodom aj riaditel Ratheonu potrvdil ze moduly pouzite prvkrat na radare PS-05 a na novom radare Captor-E pre Eurofighter maju niekolko nasobne vacsi vyzarovaci vykon ( 5x pokial is dobre pamatam ) ako moduly pouzite na poslednych AESA radaroch pre F35, F18, F16, etc.
Můžu zdroj? Děkuju
Re: Saab JAS-39 Gripen
Napsal: 24/12/2022, 19:27
od alibaba
segal7 píše: ↑24/12/2022, 10:42
alibaba píše: ↑23/12/2022, 12:54
Mimochodom aj riaditel Ratheonu potrvdil ze moduly pouzite prvkrat na radare PS-05 a na novom radare Captor-E pre Eurofighter maju niekolko nasobne vacsi vyzarovaci vykon ( 5x pokial is dobre pamatam ) ako moduly pouzite na poslednych AESA radaroch pre F35, F18, F16, etc.
Můžu zdroj? Děkuju
FlightGlobal
Nitrid galia umožňuje radarům AESA „vyzařovat pětkrát vyšší výkon na rádiové frekvenci než předchozí technologie“, říká Raytheon. "Pro radary to znamená lepší vyhledávací schopnost a nižší spotřebu energie, to vše při menší velikosti."
Gallium nitride enables AESA radars to “emit five times the radio frequency power of previous technologies”, says Raytheon. “For radars, that means better search capability and less power consumption, all at a smaller size.”
link...
https://www.flightglobal.com/fixed-wing ... 11.article