Stránka 9 z 34
Napsal: 9/11/2011, 18:44
od jersey.se
Protože udávali maximální rychlost při maximálním (nominálním) výkonu motoru. Protože, a to se opakuji, nový motor měl zakázáno forsáž použít. Protože to tak prostě dělali? Já nevím jak bych to ještě rozved. Třeba to upřesní Skeptik.
Napsal: 9/11/2011, 18:53
od Tempik
A jak výš, že maximální byl pro ně nominální a ne s forsáží?
Ono totiž co hodil Bleu vypadá konečně jako vykopání zakopanýho psa.
Můžeme se pak teda bavit o tom, že nikdo neměřil maximální rychlost s nouzovým režimem a jen s "nomonálním".
Napsal: 9/11/2011, 18:56
od Bleu
Manual k La 7, rusky neumim, třeba z toho někdo něco vyčte.
http://www.edisk.cz/stahni/29867/La-7_m ... .16MB.html
Napsal: 9/11/2011, 18:58
od jersey.se
Jestli je to ten co mám já, tak tam výkony nebudou. A i kdyby byly, tak tam budou hodnoty indikované, jak už to v manuálech bývá.
Napsal: 9/11/2011, 19:00
od Bleu
jersey.se píše:Jestli je to ten co mám já, tak tam výkony nebudou. A i kdyby byly, tak tam budou hodnoty indikované, jak už to v manuálech bývá.
no bavíme se o rychlostech u země, resp o výkonu motoru ne?
edit:
Jináč zkoušet u maximální výkon bez forsáže u prototypu je přinejmenším podivné - k čemu by to bylo? A pak chceš tvrdit, že pokud vzali náhodně stroj z produkce tak ho nevytlačili ho na maximum? Proč proboha? K čemu by to teda bylo?
Napsal: 9/11/2011, 19:02
od jersey.se
A myslíš že u země nebude mít pitotka chybu? A zvlášť ruská...
Napsal: 9/11/2011, 19:16
od Bleu
Znova opakuju, jakej by mělo význam zkoušet prototypy nebo i jednu konkretní seriovou mašinu bez forsáže? A tedy ne na maximální výkon?
Napsal: 9/11/2011, 19:20
od Bleu
A ještě jedna věc - La-5 "206" - modifikace CAGI. Ta procházela testy od 14 prosince 1943 do 10. února 1944 v LII (letecký výzkumný ústav) v Žukovském. Testy potvrdily předpoklady zjištěné v tunelu CAGI maximální rychlost u země 630 a ve výšce 6150 pak 684 km/h. Tyto výsledky zkoušek potvrdil A. V. Česalov 11. 2. 1944. V podstatě ihned se rozhodlo o stavbě dalšího prototypu.
Úplně mi není jasné jak je to tu myšleno, že si v tunelu naměřili cosi k čemuž se pak přiblížili v reálu, skoro to na základě této formulace tak vypadá:/
Napsal: 9/11/2011, 19:28
od jersey.se
Bleu píše:Znova opakuju, jakej by mělo význam zkoušet prototypy nebo i jednu konkretní seriovou mašinu bez forsáže? A tedy ne na maximální výkon?
Jak ne na maximální výkon?
Forsáž není podle tamnějších tehdejších zvyklostí
maximální výkon, ale jde nad něj. V publikaci MBI uvádějí maximálku při maximálním režimu motoru, rychlost kterou výrobce garantoval. Pokud já jsem našel (a odkaz jsem napsal), tak výrobce pouze udával že forsáží se dá rychlost zvýšit o 20-35 km/h. S forsáží byly pak měřeny konkrétní stroje, aspoň já to tak chápu.
Napsal: 9/11/2011, 19:37
od Bleu
Takže jestli tomu mám rozumět tak podle Tebe je rozdíl mezi rychlostí prototypu a seriovky způsobem tím, že prototyp byl měřen s forsáží a serie nebyla?
edit: a nebo že jak prototyp tak serie oněch rychlostí dosahovala bez forsáže?
Napsal: 9/11/2011, 19:58
od Kruan
Osobně jsem si na výkony sovětských mašin aplikoval ruské přísloví - Rusko rozumem nepochopíš a naše Papír snese všechno. A pokud na aktéry neustále mířila popravčí, tak se nedivím nějakým milosrdným lžím...
Jestli se nepletu, tak za situaci v leteckém průmyslu pár trestů smrti po válce padlo...
Napsal: 9/11/2011, 22:12
od Farky
Výkonostní grafy, sestavené podle protokolů z CAGI a vojenského výzkumáku -

Napsal: 9/11/2011, 22:16
od Skeptik
Pávové (případně dámy) vy jste se pěkně rozjeli. To nechodíte do práce?
Ale teď k věci.
Nedalo mi to a trochu jsem zapátral a ... "Internetůůůů Akbbar"
Na webu, kam běžně chodím, v zastrčeném koutku jsem našel ... světe div se, scany
originálního protokolu o testech toho seriového La-7 výrobní číslo 45210139, z roku 1944, konkrétně z 27.10. 1944
Je tam neuvěřitelné množství podrobností. Například:
Letoun byl vybaven motorem AŠ-82FN, vyrobený v závodě č.19 dne 6.června 1944 pod výrobním číslem 8213374. Při zahájení zkoušek měl naběháno 5 hodin a po dobu zkoušek pracoval 14 hodin.
Motoru naměřili nominální výkon na první rychlosti kompresoru (u země) 1.545 ks při 2.400 otáčkách a plnění 1.002 mm.
Nominální výkon na druhé rychlosti kompresoru 1.210 ks při 2.400 otáčkách a plnicím tlaku 1.000 mm
A konečně na forsážním režimu 1.855 ks při 2.560 otáčkách a plnicím tlaku 1.200 mm
No a právě při tomto výkonu letěl na úrovni země těch 597 km/h.
Důvod, proč tak "málo" je uveden dále, na 5-ti stranách zjištěných nedostatků
Tady jsou naměřené rychlosti

A tady porovnání s výsledky Etalonu 1944
Celý protokol pak naleznete zde.
http://www.airwar.ru/other/bibl/la7isp.html
Úžasný objev, jdu otevřít lahev argentinského Merlotu
Jo, a ještě odpověď na to, proč při zkouškách Etalonu 1944 nezjišťovali maximální rychlost na forsážním režimu a úrovni země.
Nevím, nebyl jsem u toho

Napsal: 9/11/2011, 22:59
od Tempik
Super objev Skeptiku. Takže tu máme sériovou mašinu, která na "nominální" výkon létala u země 556 km/h a na forsáži 596. Pak v druhém sloupci nějakou "nepovedenou", nebo jinou (rusky nevládnu), která má 541 na nominále a 580 na forsáži.
Udaj 646 s forsáží, který byl někde pravděpodobně mylně interpretován a poté převzat na různé internetové debaty (nejen tu) jako rychlost u země nám poskočila na 2000 metrů a to už jsme někd jinde.
Merlot si nedám, ale osobně si myslím, že je tohle tajemství minimálně pro mne odkryto.
La-7 bez forsáže létala v rozmezí cca 540 - 560 a s forsáží cca 590 - 610, dle kvality výroby. Nepředpokládám, že se mnou budou všichni souhlasit, ale mě osobně se tohle jeví jako nejvíce pravděpodobné.
Napsal: 9/11/2011, 23:32
od Hans S.
Tempíku, spíše první sloupec vypadá na TAS a druhý na IAS stejného stroje.
Mě by spíše zajímaly ty zjištěné nedostatky. Nad azbukou bohužel (jsa mladá generace) nezvítězím. Domnívám se, že právě hodnoty dosahované sériovou mašinou jsou určující.
Napsal: 10/11/2011, 00:20
od jersey.se
Asi tím zaměstnám své ruské kolegy

Napsal: 10/11/2011, 00:49
od Farky
Přesně tak, vlevo je TAS, vpravo IAS.
Tady je část těch údajů v angličtině + další údaje ze dvou dalších testů La-7 -
http://www.desertstar.co.uk/warbirds/ht ... La5La7.pdf
Napsal: 10/11/2011, 00:49
od Skeptik
Hansi, díky. Já pil to víno
Je to přesně tak. Jedná se o údaje jednoho stroje - TAS, IAS a plnicí tlak.
Pánové, Váš handicap v ruštině mne mrzí, a tak mi budete muset věřit - já jí bouchal až na vejšku
Tempíku, dle těch testů seriové mašiny byla dosažená rychlost na nominálním výkonu 556 km/h, což bylo o 41 km/h méně než u Etalonu 1944. Maximální rychlost seriové mašiny byla 597 km/h, ale u Etalonu měřena nebyla.
Protože Etalon dosáhl rychlosti 597 km/h na nominále, lze usuzovat, že jeho maximálka na forsáži byla někde okolo 630 km/h.
Jak jsem již psal, a jak je uvedeno i v tom protokolu, zkoušený seriový typ, vyrobený v červnu 1944 v závodě č. 21 v Gorkém trpěl spoustou nedostatků a nedodělků. Mezi nejvážnější patřilo:
1. Neprovedená hermetizace zadní části trupu za 11 přepážkou
2. Nedostatečná hermetizace trupu za kabinou pilota (u 5 přepážky)
3. Velká mezera mezi pevnými a posuvnou částí krytu kabiny
4. Nedostatečná hermetizace protipožární přepážky za motorem
5. Špatná hermetizace podvozkových šachet, krytů podvozku a sacích kanálů vzduchu k motoru
6. Špatná hermetizace krytu motoru a výstřelných kanálů výzbroje
7. Není dodržen profil křídla, potah se za prvním nosníkem láme, povrh křídla je drsný (15-20 mikronů)
8. Sloty špatně zapadají do výřezů a špatná je i kvalita výroby samotných slotů
9. Velké mezery mezi drakem letadla a pohyblivými částmi kormidel – až 10 mm
10. Nedostatečně tuhý potah kormidel (plátno poz. Překladatele)
Atd, atd. atd.
Kvalita výroby v závodě č. 21 se měla po této zdrcující kritice významně zlepšit (aby taky ne - komu by se chtělo do Gulagu)
Současně s tím také platí, že výrova lavočkinů v moskevském závodě 381 byla mnohem kvalitnější - v některých memoárech se dokonce uvádí, že byly jen pro nejlepší piloty pluku.
Vývoj La-7 však neustrnul a u Etalonu 1945 se uvádějí výkony ještě o něco lepčí než u Etalonu 1944 - mimochodem i těch 646 km/h v nulové výšce.
Napsal: 10/11/2011, 01:04
od Skeptik
Farky, díky. Některé z těch údajů jsou pro mne novinkou.
Nicméně vyplývá z toho, že výsledky různých testů jsou poměrně konzistentní - i s přiuznáním toho, že sériové stroje nedosahovaly kvalit těch tzv. Etalonů - tedy vzorových kusů pro seriovou výrobu.
Nicméně, to není nic nepochopitelného. Letadlo je složitý stroj a drobné odchylky mají celkem výrazné dopady a to i při dnešní moderní výrobě - vy co létáte či jste létali to určitě dosvědčíte

Napsal: 10/11/2011, 05:12
od Tempik
Skeptik píše:
Protože Etalon dosáhl rychlosti 597 km/h na nominále, lze usuzovat, že jeho maximálka na forsáži byla někde okolo 630 km/h.
Já zase usuzuji, že 150-200 ks navíc nepomůže ke skoku o 30+ km/h. Viz onen odpor a vzorec poměru nárůstu odporu s rychlostí. (usuzuji na základě toho, že na takový skok nad 600 km/h ostatní letouny doby potřebovali koníků cca 2x a víc tolik)
Farkyho další testy to potvrzují.