Stránka 9 z 10

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 13:09
od Wasp
Tady je ten jednoduchý CAS "kabel" od ovládání F-15 po hydraulický aktuátor
https://www.f15sim.com/images/F-15_Pitch_Control-1.jpg

Ale, myslím si že Mig-29 to měl obdobně, že půjde o podobné systémy. F-18A-D to měl už asi úplně oddělené, tedy klasické ovládání a mimo to navíc onen "kabel". Je to vývoj.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 13:55
od Skeptik
Hele, může být. Až takhle dopodrobna jsem se tím nikdy nezabýval.
Mimochodem nejsem ani schopen na tom diagramy najít ten "kabel", co o něm píšeš. Ale je možné, že to má MiG-29 podobně.

Našel jsem jen stručný popis základních funkcí SAU-451 :
- eliminace periodických kmitů v podélném, příčném i vertikálním směru;
- automatické přizpůsobení výchylky řídicích ploch dle rychlosti letu;
- stabilizaci kurzu letu v náklonu (+/- 7°) a sklonu (+/-40°);
- vyvedení letounu do horizontálního letu z libovolné polohy letadla;
- stabilizaci letu na dané barometrické výšce;
- automatické přiblížení na přistání až do výšky 50 metrů;
- automatické trimování při ručním řízení;
- indikace polohy letounu na navigačním přístroji;
- zabránění srážce se zemí;
- omezení úhlu náběhu;

- provedení předletové přípravy s následnou signalizací funkčnosti.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 14:01
od Wasp
Píši "kabel" v uvozovkách. Vedení je skrz hydromechanické ovládání. Je na něm napojené. Zajimalo by mě jak to měl Hornet, protože je od McAir a dělali na něm lidi od F-15.

Našel jsem i systém zabraňující srážce se zemí u SAU-451, ale nevím k jaké verzi Migu-29.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 14:21
od Skeptik
Jo, to tam bylo též - viz příspěvek Flogger G o jeho vypínání při airshow. Stejně jako omezovač úhlu náběhu, aby nedošlo k přetažení ... doplněno.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 14:38
od Wasp
Podle toho co letový systém Migu-29 umí, to bude +- nějaká ruská obdoba toho, co umí ovládání F-15, opravdu by mě zajimalo jestli je schopen letět tak, že elektrické linky vychylují hydr. bůstry.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 17:23
od Wasp
Našel jsem manuál pro F-18A-C. Má klasické ovládání, které řídí dva počítačové systémy, nad němi je CAS s vysokou autoritou, který je zálohován DEL ( přímou digitální elektronickou linkou).
Co to vlastně celé znamená, tomuhle se říká Digitální Fly by Wire (poprvé použit u F-18).
Z jedné chytré knižky, v okamžiku kdy CAS systém vyspěl a dostal vysokou autoritu, tedy dokázal ovládat letadlo sám, začalo se uvažovat o tom, odstranit klasické ovládání. A tím odebráním se narodil FbW.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 19:30
od Skeptik
Wasp píše:Z jedné chytré knižky, v okamžiku kdy CAS systém vyspěl a dostal vysokou autoritu, tedy dokázal ovládat letadlo sám, začalo se uvažovat o tom, odstranit klasické ovládání. A tím odebráním se narodil FbW.
Ne tak úplně ... už se to tu někde probíralo.

FbW vznikl mnohem dříve než CAS. Myslím, že už jsme to probírali dříve a jinde.
Prvním létajícím letadlem, kde byl použit byl na svou dobu obří dopravní letoun ANT-20 "Maxim Gorkij". Vzhledem k jeho rozměrům vycházel klasický řídicí systém příliš složitý a těžký, a tak jej Tupolev nahradil elektrickými kabely a elektromotory ... bylo to neohrabané, ale fungovalo to.
Obrázek
Nicméně plnohodnotné využití výhod FbW přinesly až počítače - nejprve analogové a následně digitální.
CAS vznikl nezávisle na FbW, ale faktem je, že "skutečné" FbW "udělal" resp. umožnil využití jeho potenciálu.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 19:55
od Wasp
To je ale krasavec, ty kryty podvozku, ta štíhlost křídla, připomíná mě to francouzskou školu.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 20:41
od seabee
Wasp píše:To je ale krasavec, ty kryty podvozku, ta štíhlost křídla, připomíná mě to francouzskou školu.
Ale na některých - neretušovaných - fotkách je vidět použití potahu z vlnitého plechu, tedy Junkersův patent. Antonov to použil i na jiných typech a Junkers se chtěl soudit, ale v rámci přátelských vztahů (Rappalská smlouva) to bylo zastaveno.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 21:18
od Skeptik
ANT v názvu neznamená ANTonov, ale A.N.Tupolev ... ANT byly značeny všechny jeho letadla.

ANT-20 vycházel z ANT-16 což byl bombardér TB-4 (nevyráběl se).

Ten spor s Junkersem nebyl o potahu z "vlnitého plechu" ale o použití duralu ... dural byl Junkersův patent a spor vznikl již při konstrukci TB-1 (ANT-4).
Nicméně Sověti, aby nemuseli platit patent, nepoužili dural, ale vlastní hliníkovou slitinu ... kolčugaluminium (podle města Kolčugino, kde byl v roce 1922 vyvinut).

Kolčugaluminium se od junkersova duralu lišilo jak složením (jiný obsah mědi a manganu a přidáním niklu), tak vlastnostmi. Tupolev byl součástí vývojového týmu, jako expert na konstrukci letadel, a tak vlastnosti kolčugaluminia vlastně definoval.
Ostatně podrobnou cestou šla i NACA a v roce 1927 vyvinula Alclad.
Na kolčugaluminium se patent duralaluminia (duralu) nevztahoval.
Navíc Rapallská smlouva byla podepsána v roce 1922 a první sovětský celokovový letoun s potahem z vlnitého plechu (kolčugaluminia) ANT-2 vznikl až v roce 1925
Obrázek

Ale to už jsme od MiG-35 fakt daleko :)

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 21:42
od niko
Inak to lietadlo sa podarilo. Dnes uz taka klasika jak z romanov. :up:

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 2/12/2020, 22:40
od Flogger G
JJ. skeptiku, vypnul také omezovač úhlu náběhu, jinak by se některé figury létat nedaly.

K autopilotu jen drobnost. Od zavedení AP-155 do typu MiG-21 fungovalo vyvedení z libovolné polohy do horizontálního letu i BOV - nebezpečné výšky , tedy zabránění srážce se zemí. Tlumení a stabilizaci uměl jednokanálový autopilot KAP-2, který fungoval již na MiG-21PF. Postupně se na systém automatického řízení nabalovaly další funkce, dostávalo to jiné názvy, ale účel byl stále jen jeden, usnadnit pilotovi bezpečné řízení letadla.

První MiGy-29 neměly nijaké řízení po drátě, to začalo až se snahou dostat typ na palubu letadlové lodě. Vycházelo se z předpokladu, že MiG bude dodáván i státům s nižší technickou úrovní a také byla sledována co možná nejvyšší možná míra jednoduchosti údržby a oprav systému řízení lehkého frontového stíhacího letadla v podmínkách globální války. Přesto byl autopilot MiGu-29 již dost vychytaný.

Jen škoda, že se již nemůže vyjádřit kamarád lamada, ten byl na tohle kabrňák.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 13:24
od niko
Polske letectvo kupuje tri repasovane RD-33 pre svoje lietadla MIG-29.

https://bulgarianmilitary.com/2020/12/0 ... hter-jets/

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 13:43
od kenavf
Nieje tam špecifikované odkial ich tá polská dodávateľská firma zoženie.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 14:13
od niko
Veru nie je. Tipujem Ukrajinu.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 14:15
od Julesak
No ale to nové nebudú, len repasované.
Ale ak im to stačí, prečo nie.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 14:55
od kenavf
V titulku síce píšú "new" nové ale ďalej už spomínajú o tom koľko môžu mať nabehané a ako mali byť skladované. Takže sa jedná o použité respektíve maximálne o repasované.
Skôr je zaujímavé načo ich poliaci potrebujú keď je Mig-29 také nepoužiteľné lietadlo a "bolo by najlepšie ich okamžite vyradiť a zošrotovať".

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 15:23
od Hektor
Pred časom Maďarsko ponúkalo svoje MiG-29 na predaj, aj to je možný zdroj.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 18:49
od niko
Jasne, ze to nie su nove RD-33, ved je to uvedene priamo v tom clanku, staci len citat s porozumenim.

Fuu Hektor, neviem. Tie madarske Mig-29 su vraj vstave, ze su dobre uz len do muzea. Ale mozno mas pravdu a niektore nahradne diely nechali zakonzervovane.

Re: Mikojan Gurjevič MiG-35

Napsal: 3/12/2020, 18:56
od Wasp
On ten RD-33 je celkem výborný motor, vzato s tím jakou má pověst.