Messerschmitt Bf 109
Moderátor: Hans S.
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Pěkné, dojemné, byť irelevantní.
Ale v tom případě mi jistě vysvětlíš čím byla S-199 tak skvělá kromě toho že ČS armádě umožnila v letech 1948-50 udržet letuschopné letectvo. Letové vlastnosti nebyly příliš vhodné pro nezkušené piloty, to snad nikdy netvrdil ani žádný instruktor který si to letadlo třeba i oblíbil, a výkony byly zcela za zenitem i původní 109, takže jaksi sorry, nechci zpochybňovat 60 let staré vzpomínky starého pána, ale dobrá stíhačka to prostě zcela jistě a nade vší pochybnost nebyla.
Ale v tom případě mi jistě vysvětlíš čím byla S-199 tak skvělá kromě toho že ČS armádě umožnila v letech 1948-50 udržet letuschopné letectvo. Letové vlastnosti nebyly příliš vhodné pro nezkušené piloty, to snad nikdy netvrdil ani žádný instruktor který si to letadlo třeba i oblíbil, a výkony byly zcela za zenitem i původní 109, takže jaksi sorry, nechci zpochybňovat 60 let staré vzpomínky starého pána, ale dobrá stíhačka to prostě zcela jistě a nade vší pochybnost nebyla.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
cit . Jersey : Takaru: mám tomu snad rozumět tak že WM dělal i ty motory?
re : upřesnění od pamětníka : Běhěm WW2
ČKD Praha JUMO 211 i jako polní montážní kit (t.j. výměnný komplet včetně plechů).
Avia Praha nejdříve Argus, ty převedeny a pak už jen DB.
Waltrovka Argus. Ale pamětátník dělal jen v Avii.
ČauP
re : upřesnění od pamětníka : Běhěm WW2
ČKD Praha JUMO 211 i jako polní montážní kit (t.j. výměnný komplet včetně plechů).
Avia Praha nejdříve Argus, ty převedeny a pak už jen DB.
Waltrovka Argus. Ale pamětátník dělal jen v Avii.
ČauP
- jersey.se
- Kapitán
- Příspěvky: 2468
- Registrován: 20/1/2010, 21:16
- Bydliště: I'm living on an endless road
- Kontaktovat uživatele:
Ehm, v kontextu k pozdravu který jsi uvedl při svém vstupu do diskuse byl celkem jasně míněn pod iniciálami WM Willy Messerschmitt. A nesežeru ti že ne. Tvému dysgrafickému příspěvku sice moc nerozumím, ale přesto něco poznamenám - Waltrovka disponovala iniciálami WA pod názvem Walter Aircraft Engines a jako takové sice vyrábělo za války v licenci motory pro německý Argus, ale jaksi nechápu přímé souvislosti s Bf-109 a pozdravem pro fandy jeho stvořitele ani iniciálami WM jako takovými.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Malá poznámka k první fotografii, kterou skelet dal na třetí stranu tohoto tématu: Jde o dvojici strojů Bf-109 E-0, které byly zařazeny do dezinformační kampaně. Stroje jsou bez výzbroje a radiovybavení (chybí zakabinový anténní stožárek), jsou opatřeny dlouhým přívodem vzduchu ke kompresoru na levé straně kapotáže motoru. Pro odborníka je důležité W.Nr.1784 letounu v popředí.
Rád bych se dozvěděl něco o vrtulích používaných na verzích "F". Podle všeho používaly "Friedrichy" dva druhy - VDM 9-12010A s úzkými listy a VDM 9-12087A se širokými listy. Údajně VDM 9-12087A patřila do výbavy strojů Bf-109F/Z s GM 1, ale také se postupně stala standardem pro Bf-109F-4?
Od konce r. 1941 byla v E-St. Rechlin zkoušena nová vrtule Me P6. Ta měla i polohu "reverz" a výběh po přistání se zkrátil na 150 - 110 metrů, podle hmotnosti letounu a okamžiku, kdy byl reverzní tah nastaven. Malá série Me P6 byla namontována na Bf-109G-2/G-4/G-6. Přes kladný posudek z Rechlinu se tato vrtule nerozšířila.
Rád bych se dozvěděl něco o vrtulích používaných na verzích "F". Podle všeho používaly "Friedrichy" dva druhy - VDM 9-12010A s úzkými listy a VDM 9-12087A se širokými listy. Údajně VDM 9-12087A patřila do výbavy strojů Bf-109F/Z s GM 1, ale také se postupně stala standardem pro Bf-109F-4?
Od konce r. 1941 byla v E-St. Rechlin zkoušena nová vrtule Me P6. Ta měla i polohu "reverz" a výběh po přistání se zkrátil na 150 - 110 metrů, podle hmotnosti letounu a okamžiku, kdy byl reverzní tah nastaven. Malá série Me P6 byla namontována na Bf-109G-2/G-4/G-6. Přes kladný posudek z Rechlinu se tato vrtule nerozšířila.
Letouny Bf-109F byly mnohými piloty zatracovány pro nedostatečně účinnou výzbroj - hlavně verze "F-2". Dokonce se stalo, že jeden z "expertů", snad Oesau - jméno si nepamatuji, raději létal na Bf-109E-7 dokud na něj měla Gruppe náhradní díly. Ale ani provedení "F-1" nebylo s jedním MG FF/M zrovna ideální. Názor se změnil příchodem Bf-109F-4 (ne úplně), který ukrýval mezi bloky válců motoru DB 601 E novou verzi kanonu MG 151/20, snad nejlepší kanon r. 20 mm používaný v období WW II. Výzbroj odpovídala plně standardu prvních vetzí "G".
U jednotek docházelo k posilování výzbroje "Friedrichů", někdy též ve spolupráci s E-St. Rechlin. Známé jsou fotografie, kdy "Dolfo" Galland předvádí Říšskému maršálovi Bf-109F-2 (někde uváděn jako "F-6") s kanony MG FF/M v křídlech á la "Emil" a "F-2" s kulomety MG 131 namísto MG 17 nad motorem.
Na přelomu května a června 1942 se u I/JG 52 objevila série strojů Bf-109F-4 s kanony MG 151 r. 15 mm ve výstupcích pod křídly. Jednalo se o malý výrobní blok, protože tehdy již počínala výroba "Gustavů" a v tříkanonové úpravě se pod křídly používaly již MG 151/20.
Zajímá mne, zda se tyto "F-4" s podkřídlovými "patnáckami" nacházely i u jiných JG? Zatím jsem viděl jen fotografie letadel I/JG 52.
U jednotek docházelo k posilování výzbroje "Friedrichů", někdy též ve spolupráci s E-St. Rechlin. Známé jsou fotografie, kdy "Dolfo" Galland předvádí Říšskému maršálovi Bf-109F-2 (někde uváděn jako "F-6") s kanony MG FF/M v křídlech á la "Emil" a "F-2" s kulomety MG 131 namísto MG 17 nad motorem.
Na přelomu května a června 1942 se u I/JG 52 objevila série strojů Bf-109F-4 s kanony MG 151 r. 15 mm ve výstupcích pod křídly. Jednalo se o malý výrobní blok, protože tehdy již počínala výroba "Gustavů" a v tříkanonové úpravě se pod křídly používaly již MG 151/20.
Zajímá mne, zda se tyto "F-4" s podkřídlovými "patnáckami" nacházely i u jiných JG? Zatím jsem viděl jen fotografie letadel I/JG 52.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 25/1/2012, 09:43, celkem upraveno 1 x.
I přesto, že si někteří stíhači Luftwaffe stěžovali na slabou výzbroj "Friedricha", všichni uznávali jeho skvělé letové vlastnosti a u "F-4" i vysokou max. rychlost, stoupavost a nový MG 151/20. Letoun byl pilotážně méně náročný než "Emil" a pilot mohl věnovat více pozornosti dění okolo stroje.
Následné provedení Messerschmittu Bf-109 G-1/G-2 se nesetkalo u bojových jednotek s výrazným nadšením, vše již napsal Hans. Jedno však na "Gustavech" oceňovali všichni. Zvýšila se bezpečnost pilotů v případě převrácení letounu.
Čelní pancéřové sklo a rám čelního štítku byly silovým prvkem trupu a při převrácení na záda a smýkání letounu po zemi nedošlo ke zborcení kabiny. Tomuto konstrukčnímu opatření vděčilo mnoho pilotů za záchranu.
Následné provedení Messerschmittu Bf-109 G-1/G-2 se nesetkalo u bojových jednotek s výrazným nadšením, vše již napsal Hans. Jedno však na "Gustavech" oceňovali všichni. Zvýšila se bezpečnost pilotů v případě převrácení letounu.
Čelní pancéřové sklo a rám čelního štítku byly silovým prvkem trupu a při převrácení na záda a smýkání letounu po zemi nedošlo ke zborcení kabiny. Tomuto konstrukčnímu opatření vděčilo mnoho pilotů za záchranu.
Na některých snímcích letadel Bf-109 E-4/E-7/F-1/F-2 je vidět namontovaný teleskopický zaměřovač namísto reflexního REVI. Šlo o přání několika pilotů nebo byl ve výrobě přechodný nedostatek reflexních zaměřovačů?
Problém dodávek dílů byl i na verzi "F", kdy třeba na některých výrobních blocích "Friedricha" jsou použity kryty kabiny z "Emila".
V úvodním článku jsem se dočetl, že od verze Bf-109 E-4 existovala možnost podvěsit přídavnou palivovou nádrž. Zatím jsem se setkal s touto variantou vybavení jen na strojích "E-7" a vyšších a také na starších strojích přestavěných v rámci generálních oprav na Bf-109 E-7.
Na prodloužení doletu stodevítky se pracovalo dlouho, snad od přelomu let 1938/39, ale zatím jsem se nesetkal s popisem upravené palivové instalace na provedení nižším než "E-7"?
Problém dodávek dílů byl i na verzi "F", kdy třeba na některých výrobních blocích "Friedricha" jsou použity kryty kabiny z "Emila".
V úvodním článku jsem se dočetl, že od verze Bf-109 E-4 existovala možnost podvěsit přídavnou palivovou nádrž. Zatím jsem se setkal s touto variantou vybavení jen na strojích "E-7" a vyšších a také na starších strojích přestavěných v rámci generálních oprav na Bf-109 E-7.
Na prodloužení doletu stodevítky se pracovalo dlouho, snad od přelomu let 1938/39, ale zatím jsem se nesetkal s popisem upravené palivové instalace na provedení nižším než "E-7"?
Zatím nejsem nakloněn názoru, že zástavba pumového závěsníku byla spojena se změnou palivové instalace. Potom se mohla taková úprava objevit i na Bf-109 E-1/B. Ty se na "Lehký Kesselring" přestavovaly hodně?
Když jsem narazil na "E-1", zaobírám se zajímavým zjištěním. V období BOB jsou jako v boji ztracené i Bf-109 E-1. Piloti těchto letadel měli obyčejně velmi nízké hodnosti - nejvyšší snad byl "Uffz", ale vetšinou šlo o hodnost "Gefr" či "OGefr". Mám tomu rozumět tak, že piloti na čísle 2 dostávali slaběji vyzbrojený stroj, protože stačilo, když letoun napadající vedoucího dvojice vyplašili a nešlo o to, aby jej nutně sestřelili?
Když jsem narazil na "E-1", zaobírám se zajímavým zjištěním. V období BOB jsou jako v boji ztracené i Bf-109 E-1. Piloti těchto letadel měli obyčejně velmi nízké hodnosti - nejvyšší snad byl "Uffz", ale vetšinou šlo o hodnost "Gefr" či "OGefr". Mám tomu rozumět tak, že piloti na čísle 2 dostávali slaběji vyzbrojený stroj, protože stačilo, když letoun napadající vedoucího dvojice vyplašili a nešlo o to, aby jej nutně sestřelili?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Zástavba závěsníku spíše nebyla nutně spojena se změnou palivové instalace (na Bf 109 nebyl závěsník nikdy standardním vybavením). Letouny se původně začaly přestavovat výhradně kvůli nasazení v roli JABO (Jagd Bomber - stíhací bombardér), kde nádrže neměly tak jako tak využití. U běžných stíhacích Staffeln E-4/B nasazovány nebyly. Zajímavé je, že nasazení s přídavnými nádržemi se ve větším množství nedočkaly ani ty Bf 109 E-7 - z bojových jednotek je používala už jen JG 27 v Africe a krátce JG 77 na východní frontě (+ odkladiště zbytků Luftwaffe v podobě JG 5). Na západě si užily jen jednu zimu, ale nevybavím si žádnou fotografii s nádržemi z oblasti kanálu (ostatně nádrže při obraně Francie měly už jen pramalý význam). Na západě se začaly nádrže opět využívat až v roce 1943 a především 1944 při dlouhých hlídkách a přesunech ohledně náletů.
Btw: Nějaké E-1 posloužily jako prototyp nikdy nevyráběné verze E-8 s přídavnou nádrží, ale jsou to okrajové záležitosti.
Zjištění ohledně hodností pilotů sestřelených na Bf 109 E-1 v době Bitvy o Británii je sice zajímavé, ale zcela chybné
. U Luftwaffe nebyla až na naprosté výjimky (Adolf Galland a jeho speciály) moderní letadla přidělována zkušeným pilotům na úkor těch méně zkušených (ostatně to by dost nepěkně zasáhlo Kameradenschaft). Když jsem se díval na ztráty vykázané v druhé polovině roku 1940 od JG 26, bylo rozložení hodností v rámci všech ztracených subvariant Bf 109 E celkem vyvážené (lze-li to tak říci). Nejvyšší hodnost sestřelená v Bf 109 E-1 v druhé polovině roku 1940, kterou jsem v rychlosti dohledal, byl Hauptmann (nejsem si jistý, jestli to náhodou nebyl E-1/B). Každopádně za řídidly E-1 byla v bitvě o Británii poučena celá řada důstojníků (Leutnant a vyšší) Luftwaffe.
Btw: Nějaké E-1 posloužily jako prototyp nikdy nevyráběné verze E-8 s přídavnou nádrží, ale jsou to okrajové záležitosti.
Zjištění ohledně hodností pilotů sestřelených na Bf 109 E-1 v době Bitvy o Británii je sice zajímavé, ale zcela chybné

- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Údajně nejsou velké snahy ji znovu dostat do vzduchu. Jednoduše provozně i "rizikově" to bylo nepřijatelně drahé a měla by tedy být nadále pouze na statické expozici. Nicméně dnes je letuschopný nějaký jiný Gustav, nebo dokonce dva, Schwarze 6 tedy už není zdaleka tak moc potřeba (svého času to byl jediný letuschopný bojový letoun Luftwaffe). Dnes létají Bf 109 G, E a dokonce už i jeden Fw 190 A.
Zemakt stačí trochu hledat. Co třeba tohle? ... the original WWII BMW 801 - byl letecký vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválcový motor …Zemakt píše:FW 190A s "bavorákem""? nějaký link či, obrázek nebo něco by nebylo? Kuju.
Video www.youtube.com/watch?v=bzoEs2VtVYI
Nebo FHC's original Fw 190 A-5 engine test
www.youtube.com/watch?v=I1DYiPJAunA
Tento letoun Fw 190 byl postaven v roce 1943, bojoval na východní frontě u Leningradu. Dne 9. července 1943 při útoku na sovětskou zásobovací kolonu letadlo havarovalo. Pilot se stal vězněm v Rusku, ale jeho letadlo zůstalo nedotčené a skryté neprůchodných mokřadech a rostoucím lese mladých stromků. Úžasně neporušený letoun byl objeven lovcem warbirdů v roce 1980. Letoun byl pečlivě rozebrán a přepraven vrtulníkem do Anglie a později USA, kde prošel rozsáhlou renovací. Dnes toto originální letadlo disponuje skutečným motorem BMW 801.
Web, vyber si mašinu www.flyingheritage.com





Re: Messerschmitt Bf 109
Prosím o odkaz, či vyjasnění rozdílů mezi jednotlivými verzemi DB-605. Já měl za to, že DB-605AS/ASM vznikl přidáním kompresoru z motoru DB-603 k DB-605A/AM a DB-605D vznikl dalšími (kterými?) úpravami DB-605A(M).
Dále mám jakousi publikaci na Bf 109K a v ní není dána odpověď na otázku letových výkonů, jako důvod je uvedeno něco jako že to vlastně už nikoho nezajímalo??? Údajně měli být více/méně stejné jako u Bf 109G-10???
Jde mi o odstavec BF vs. P-51, zvláště K-4
"Proti Bf 109 K-4 se situace radikálně změnila. Krom drobné převahy okolo 3500 m byl Mustang až do výšek okolo 10 000 m pomalejší"
Na základě čeho toto?
Díky.
Dále mám jakousi publikaci na Bf 109K a v ní není dána odpověď na otázku letových výkonů, jako důvod je uvedeno něco jako že to vlastně už nikoho nezajímalo??? Údajně měli být více/méně stejné jako u Bf 109G-10???
Jde mi o odstavec BF vs. P-51, zvláště K-4
"Proti Bf 109 K-4 se situace radikálně změnila. Krom drobné převahy okolo 3500 m byl Mustang až do výšek okolo 10 000 m pomalejší"
Na základě čeho toto?
Díky.

Re: Messerschmitt Bf 109
No jen tak namátkou "Kamil" měl jemnější aerodynamiku. Zatahovací ostruhu a kryty hlavního podvozku. Ovšem nebylo to pravidlem.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"