Messerschmitt Bf 109

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Pěkné, dojemné, byť irelevantní.

Ale v tom případě mi jistě vysvětlíš čím byla S-199 tak skvělá kromě toho že ČS armádě umožnila v letech 1948-50 udržet letuschopné letectvo. Letové vlastnosti nebyly příliš vhodné pro nezkušené piloty, to snad nikdy netvrdil ani žádný instruktor který si to letadlo třeba i oblíbil, a výkony byly zcela za zenitem i původní 109, takže jaksi sorry, nechci zpochybňovat 60 let staré vzpomínky starého pána, ale dobrá stíhačka to prostě zcela jistě a nade vší pochybnost nebyla.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 19010
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Avii S-199 dále rozebírejte ve vlákně v tom určeném!
Naposledy upravil(a) skelet dne 18/12/2011, 22:56, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
takaru
rotný
rotný
Příspěvky: 90
Registrován: 1/2/2009, 00:16

Příspěvek od takaru »

cit . Jersey : Takaru: mám tomu snad rozumět tak že WM dělal i ty motory?

re : upřesnění od pamětníka : Běhěm WW2
ČKD Praha JUMO 211 i jako polní montážní kit (t.j. výměnný komplet včetně plechů).
Avia Praha nejdříve Argus, ty převedeny a pak už jen DB.
Waltrovka Argus. Ale pamětátník dělal jen v Avii.
ČauP
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2468
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Ehm, v kontextu k pozdravu který jsi uvedl při svém vstupu do diskuse byl celkem jasně míněn pod iniciálami WM Willy Messerschmitt. A nesežeru ti že ne. Tvému dysgrafickému příspěvku sice moc nerozumím, ale přesto něco poznamenám - Waltrovka disponovala iniciálami WA pod názvem Walter Aircraft Engines a jako takové sice vyrábělo za války v licenci motory pro německý Argus, ale jaksi nechápu přímé souvislosti s Bf-109 a pozdravem pro fandy jeho stvořitele ani iniciálami WM jako takovými.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Malá poznámka k první fotografii, kterou skelet dal na třetí stranu tohoto tématu: Jde o dvojici strojů Bf-109 E-0, které byly zařazeny do dezinformační kampaně. Stroje jsou bez výzbroje a radiovybavení (chybí zakabinový anténní stožárek), jsou opatřeny dlouhým přívodem vzduchu ke kompresoru na levé straně kapotáže motoru. Pro odborníka je důležité W.Nr.1784 letounu v popředí.

Rád bych se dozvěděl něco o vrtulích používaných na verzích "F". Podle všeho používaly "Friedrichy" dva druhy - VDM 9-12010A s úzkými listy a VDM 9-12087A se širokými listy. Údajně VDM 9-12087A patřila do výbavy strojů Bf-109F/Z s GM 1, ale také se postupně stala standardem pro Bf-109F-4?

Od konce r. 1941 byla v E-St. Rechlin zkoušena nová vrtule Me P6. Ta měla i polohu "reverz" a výběh po přistání se zkrátil na 150 - 110 metrů, podle hmotnosti letounu a okamžiku, kdy byl reverzní tah nastaven. Malá série Me P6 byla namontována na Bf-109G-2/G-4/G-6. Přes kladný posudek z Rechlinu se tato vrtule nerozšířila.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

O nasazení vrtule se širšími listy vím jen u prototypů Bf 109 F-4/Z, myslím ale, že snad i sériové stroje této mašiny měly standardní vrtule. Chtělo by to více fotografií tohoto poměrně raritního letounu.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Letouny Bf-109F byly mnohými piloty zatracovány pro nedostatečně účinnou výzbroj - hlavně verze "F-2". Dokonce se stalo, že jeden z "expertů", snad Oesau - jméno si nepamatuji, raději létal na Bf-109E-7 dokud na něj měla Gruppe náhradní díly. Ale ani provedení "F-1" nebylo s jedním MG FF/M zrovna ideální. Názor se změnil příchodem Bf-109F-4 (ne úplně), který ukrýval mezi bloky válců motoru DB 601 E novou verzi kanonu MG 151/20, snad nejlepší kanon r. 20 mm používaný v období WW II. Výzbroj odpovídala plně standardu prvních vetzí "G".
U jednotek docházelo k posilování výzbroje "Friedrichů", někdy též ve spolupráci s E-St. Rechlin. Známé jsou fotografie, kdy "Dolfo" Galland předvádí Říšskému maršálovi Bf-109F-2 (někde uváděn jako "F-6") s kanony MG FF/M v křídlech á la "Emil" a "F-2" s kulomety MG 131 namísto MG 17 nad motorem.

Na přelomu května a června 1942 se u I/JG 52 objevila série strojů Bf-109F-4 s kanony MG 151 r. 15 mm ve výstupcích pod křídly. Jednalo se o malý výrobní blok, protože tehdy již počínala výroba "Gustavů" a v tříkanonové úpravě se pod křídly používaly již MG 151/20.
Zajímá mne, zda se tyto "F-4" s podkřídlovými "patnáckami" nacházely i u jiných JG? Zatím jsem viděl jen fotografie letadel I/JG 52.
Naposledy upravil(a) Flogger G dne 25/1/2012, 09:43, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vím jen o podvěšených 20 mm kanonech, o 15 mm ne. A i ty byly na Bf 109 F velmi raritní záležitostí. Předpokládám tedy, že to byla skutečně jen malosériovka.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

I přesto, že si někteří stíhači Luftwaffe stěžovali na slabou výzbroj "Friedricha", všichni uznávali jeho skvělé letové vlastnosti a u "F-4" i vysokou max. rychlost, stoupavost a nový MG 151/20. Letoun byl pilotážně méně náročný než "Emil" a pilot mohl věnovat více pozornosti dění okolo stroje.

Následné provedení Messerschmittu Bf-109 G-1/G-2 se nesetkalo u bojových jednotek s výrazným nadšením, vše již napsal Hans. Jedno však na "Gustavech" oceňovali všichni. Zvýšila se bezpečnost pilotů v případě převrácení letounu.
Čelní pancéřové sklo a rám čelního štítku byly silovým prvkem trupu a při převrácení na záda a smýkání letounu po zemi nedošlo ke zborcení kabiny. Tomuto konstrukčnímu opatření vděčilo mnoho pilotů za záchranu.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Na některých snímcích letadel Bf-109 E-4/E-7/F-1/F-2 je vidět namontovaný teleskopický zaměřovač namísto reflexního REVI. Šlo o přání několika pilotů nebo byl ve výrobě přechodný nedostatek reflexních zaměřovačů?
Problém dodávek dílů byl i na verzi "F", kdy třeba na některých výrobních blocích "Friedricha" jsou použity kryty kabiny z "Emila".

V úvodním článku jsem se dočetl, že od verze Bf-109 E-4 existovala možnost podvěsit přídavnou palivovou nádrž. Zatím jsem se setkal s touto variantou vybavení jen na strojích "E-7" a vyšších a také na starších strojích přestavěných v rámci generálních oprav na Bf-109 E-7.
Na prodloužení doletu stodevítky se pracovalo dlouho, snad od přelomu let 1938/39, ale zatím jsem se nesetkal s popisem upravené palivové instalace na provedení nižším než "E-7"?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Flogger: E-4/B.

Co se Friedrichů a kabin z Emilů týče, tak bys musel dodat konkrétní fotografie. Domnívám se, že k změně designu kabiny došlo až u Gustava (a předtím u E-4). Pouze se později přidávalo pancéřované čelní sklo.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Flogger G »

Zatím nejsem nakloněn názoru, že zástavba pumového závěsníku byla spojena se změnou palivové instalace. Potom se mohla taková úprava objevit i na Bf-109 E-1/B. Ty se na "Lehký Kesselring" přestavovaly hodně?

Když jsem narazil na "E-1", zaobírám se zajímavým zjištěním. V období BOB jsou jako v boji ztracené i Bf-109 E-1. Piloti těchto letadel měli obyčejně velmi nízké hodnosti - nejvyšší snad byl "Uffz", ale vetšinou šlo o hodnost "Gefr" či "OGefr". Mám tomu rozumět tak, že piloti na čísle 2 dostávali slaběji vyzbrojený stroj, protože stačilo, když letoun napadající vedoucího dvojice vyplašili a nešlo o to, aby jej nutně sestřelili?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Zástavba závěsníku spíše nebyla nutně spojena se změnou palivové instalace (na Bf 109 nebyl závěsník nikdy standardním vybavením). Letouny se původně začaly přestavovat výhradně kvůli nasazení v roli JABO (Jagd Bomber - stíhací bombardér), kde nádrže neměly tak jako tak využití. U běžných stíhacích Staffeln E-4/B nasazovány nebyly. Zajímavé je, že nasazení s přídavnými nádržemi se ve větším množství nedočkaly ani ty Bf 109 E-7 - z bojových jednotek je používala už jen JG 27 v Africe a krátce JG 77 na východní frontě (+ odkladiště zbytků Luftwaffe v podobě JG 5). Na západě si užily jen jednu zimu, ale nevybavím si žádnou fotografii s nádržemi z oblasti kanálu (ostatně nádrže při obraně Francie měly už jen pramalý význam). Na západě se začaly nádrže opět využívat až v roce 1943 a především 1944 při dlouhých hlídkách a přesunech ohledně náletů.
Btw: Nějaké E-1 posloužily jako prototyp nikdy nevyráběné verze E-8 s přídavnou nádrží, ale jsou to okrajové záležitosti.

Zjištění ohledně hodností pilotů sestřelených na Bf 109 E-1 v době Bitvy o Británii je sice zajímavé, ale zcela chybné :). U Luftwaffe nebyla až na naprosté výjimky (Adolf Galland a jeho speciály) moderní letadla přidělována zkušeným pilotům na úkor těch méně zkušených (ostatně to by dost nepěkně zasáhlo Kameradenschaft). Když jsem se díval na ztráty vykázané v druhé polovině roku 1940 od JG 26, bylo rozložení hodností v rámci všech ztracených subvariant Bf 109 E celkem vyvážené (lze-li to tak říci). Nejvyšší hodnost sestřelená v Bf 109 E-1 v druhé polovině roku 1940, kterou jsem v rychlosti dohledal, byl Hauptmann (nejsem si jistý, jestli to náhodou nebyl E-1/B). Každopádně za řídidly E-1 byla v bitvě o Británii poučena celá řada důstojníků (Leutnant a vyšší) Luftwaffe.
rorejs
Příspěvky: 1
Registrován: 2/7/2012, 09:44

Příspěvek od rorejs »

Zdravím vespolek,
chci se zeptat - nevíte někdo jaký je současný stav "BF109 G2 trop...Black 6" , jestli se ji podařilo obnovit do letuschopného stavu po kraksně v r.1997, vím že slouží jako statický exponát, ale zajímalo by mě jestli je znovu letuschopná a nebo je už navždy uzeměná?
Uživatelský avatar
Kruan
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 293
Registrován: 30/11/2009, 17:20

Příspěvek od Kruan »

Rorejs: letos v květnu jsem byl na jednom letišti u Pasova. Měli tam kasičku, kam se házely příspěvky na její zprovoznění.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3773
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Údajně nejsou velké snahy ji znovu dostat do vzduchu. Jednoduše provozně i "rizikově" to bylo nepřijatelně drahé a měla by tedy být nadále pouze na statické expozici. Nicméně dnes je letuschopný nějaký jiný Gustav, nebo dokonce dva, Schwarze 6 tedy už není zdaleka tak moc potřeba (svého času to byl jediný letuschopný bojový letoun Luftwaffe). Dnes létají Bf 109 G, E a dokonce už i jeden Fw 190 A.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14126
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

FW 190A s "bavorákem""? nějaký link či, obrázek nebo něco by nebylo? Kuju.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10911
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Zemakt píše:FW 190A s "bavorákem""? nějaký link či, obrázek nebo něco by nebylo? Kuju.
Zemakt stačí trochu hledat. Co třeba tohle? ... the original WWII BMW 801 - byl letecký vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválcový motor …
Video www.youtube.com/watch?v=bzoEs2VtVYI
Nebo FHC's original Fw 190 A-5 engine test
www.youtube.com/watch?v=I1DYiPJAunA

Tento letoun Fw 190 byl postaven v roce 1943, bojoval na východní frontě u Leningradu. Dne 9. července 1943 při útoku na sovětskou zásobovací kolonu letadlo havarovalo. Pilot se stal vězněm v Rusku, ale jeho letadlo zůstalo nedotčené a skryté neprůchodných mokřadech a rostoucím lese mladých stromků. Úžasně neporušený letoun byl objeven lovcem warbirdů v roce 1980. Letoun byl pečlivě rozebrán a přepraven vrtulníkem do Anglie a později USA, kde prošel rozsáhlou renovací. Dnes toto originální letadlo disponuje skutečným motorem BMW 801.
Web, vyber si mašinu www.flyingheritage.com
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 231
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Messerschmitt Bf 109

Příspěvek od Saburo »

Prosím o odkaz, či vyjasnění rozdílů mezi jednotlivými verzemi DB-605. Já měl za to, že DB-605AS/ASM vznikl přidáním kompresoru z motoru DB-603 k DB-605A/AM a DB-605D vznikl dalšími (kterými?) úpravami DB-605A(M).
Dále mám jakousi publikaci na Bf 109K a v ní není dána odpověď na otázku letových výkonů, jako důvod je uvedeno něco jako že to vlastně už nikoho nezajímalo??? Údajně měli být více/méně stejné jako u Bf 109G-10???
Jde mi o odstavec BF vs. P-51, zvláště K-4
"Proti Bf 109 K-4 se situace radikálně změnila. Krom drobné převahy okolo 3500 m byl Mustang až do výšek okolo 10 000 m pomalejší"
Na základě čeho toto?
Díky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 14126
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Messerschmitt Bf 109

Příspěvek od Zemakt »

No jen tak namátkou "Kamil" měl jemnější aerodynamiku. Zatahovací ostruhu a kryty hlavního podvozku. Ovšem nebylo to pravidlem.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“