Volba motoru u S(CS)-99/199 je jen jednou z menších nejasností, které u tohoto zbrojního programu existují. A kupodivu se vůbec nemluví o těch hlavních nejasnostech:
1.
Množství S-199
Proč bylo objednáno od československých fabrik bojové letadlo (S/CS-99+S/CS-199), jejichž objednávky celkově dosáhly počtu cca 500 až 600 kusů kusů a to k dalším objednávkách čítajícím cca necelou tisícovku cvičných vyráběných od základu (tj. nikoliv montovaných/repasovaných jako S-99/S-199). Přičemž importovaných bojových letadel z Velké Británie a ze SSSR bylo v 1946 cca 150-200... celkově se bavíme, že v období 1946-1949 a později mělo Česko-Slovenské letectvo cca:
650 až 800 bojových letadel a necelou tisícovku soudobých cvičných (část z nich odprodána do zahraničí)... jsem si vědom nepřesnosti součtu bojových letadel vlivem odprodeje Spitfirů, zhnití lavoček (zejm. La-5FN) a šturmovniků Il-2 a zdržení dodávek S-199 takže poslední byly dodány až v r. 1951
Proč tolik bojových letadel v poválečném ČSR, když víme, že letectvo ČSR v období mnichovské krize 1938, tj. letectvo dlouhodobě budované na obranu před Třetí říší, mělo
něco kolem tisícovky soudobých letadel, z toho většinu bojových?
https://rok1938.webnode.cz/republika-ce ... /letectvo/
https://www.fronta.cz/situace-letectva- ... odzim-1938
http://armada.vojenstvi.cz/predvalecna/cisla/2.htm
2.
Kořistní díly/draky/motory pro S(CS)-99/199 nebyly zdarma
Proč bylo zvoleno využití kořistních Bf-109G či K na území ČSR, když šlo o kořist Sovětského svazu, který se jí logicky nemohl vzdát zdarma? Neboť obrovská část regionů sovětského impéria (např. východní Bělorusko) byla velmi silně počině nacistickými či jinými ozbrojenými silami?
Platba pro Sovětský svaz za část sovětské kořisti po Třetí říši, která se nacházela na území ČSR nebo v zahraničních regionech obsazených Rudou armádou, byla realizována zejm. nepeněžně např. formou těžby uranu v ČSR, kterou SSSR urgentně potřeboval a proto obsadil Jáchymovské doly (=území kde se neměla nacházet Rudá armáda, nýbrž území ČSR osvobozené US Army), takže dohoda o těžbě v 1945 byla spíše formální
http://podzemi.solvayovylomy.cz/histhor ... ACHYM2.htm
A ta samá otázka - proč vůbec použít Bf-109G/K, když víme, že kořist na území ČSR získaná od SSSR nestačila a bylo nutné získavat další díly pro S/CS-199 z jiných států? A za ně platit. Např. z Bulharska výměnou např. za vzduchovky či příbory.
3.
Fabriky montující/repasující S-99/S-199 nikdy Bf-109 či Jumo-211 nevyráběly
Proč byla objednána od znárodněných fabrik dříve známých jako Avia (Praha, Kunovice) resp. Aero (Praha) resp. Motorlet (Praha-Jinonice, Malešice) montáž/repase Bf-109 G/K, když ani jedna z fabrik tyto letadla resp. motory nevyráběla? (draky Bf-109 se dělaly v Diana GmbH u Tišnova, který koncem války ukončila činnost a to i díky poškození/kořistění na konci WW2). Motory Jumo-211 se v ČSR nevyráběly (a jejich výroba v Třetí říši skončila v létě 1944).
Můj osobní názor na výše uvedené nejasnosti je ten že šlo vysvětlení spočívá v mixu:
- národohospodářských,
- zahraničně-politických (nejen vůči SSSR, ale i s ohledem na postupný rozpad některých koloniálních impérií/dominií),
- vnitropolitických,
- firemních/byznysových otázek.
IMHO přání ozbrojených sil Česko-Slovenska (na množství a typy výzbroje letectva) spíše nebylo rozhodující.
Závěr: považuji za hořko-sladké rozhodnutí spolehnout se, že v těsněpoWW2 Česko-Slovensku se budou masově vyrábět či montovat letadla německé konstrukce s německými (vesmě) kořistními motory (zhruba necelých 1500 letadel) či letadla německé konstrukce s nově vyrobenými motory č.-s. konstrukce (několik set letadel - z podstatné části exportovaných).
Protože je zřejmé, že v těsněpoWW2 Česko-Slovensku spíše byla poptávka po úplně jiném zboží než letadla (viz např. výroba ve fabrice v Trenčíně ze které se postupně stal dnešní LOT Trenčín). A zároveň víme, že s nově zkonstruovanými letadly prorazily česko-slovenské fabriky do světa:
http://www.vhu.cz/exhibit/letadlo-aero-ae-45/
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298&t=1557&p=21467
https://www.valka.cz/topic/view/8936/M-1C-Sokol
Pochopení situace kolik a čeho měla mít ve výzbroji ČSR armáda, nám silně komplikuje, že se rozhodnutí česko-slovenské vlády v období 1943/47 prolínají se protichůdnými rozhodnutími části politiků (zejm. KSČ/KSS) v letech 1945/1948/1951. A rovněž v tomto období začínají klíčit důvody které vyústily v radikální změnu ozbrojených sil ČSR (z defenzivní na agresivní) spočívající mj. v radikální militarizaci Česko-Slovenska začínající od cca 1949 (plus dodávkami výzbroje pro další státy sovětského Dominia) a končící defacto krachem vojenského rozpočtu Česko-Slovenska zhruba v období 1956-1958, neboť obrovské tempo zbrojení/zbrojních program/expanze fabrik nešlo ufinancovat ani přes čtyři vlny okradení občanů/firem v poválečném Česko-Slovensku.
P.S. Až někdy později přispěji do diskuze o motorech pro S-199, zakončené tradovaných vysvětlením o požáru v Ústí nad Labem v létě
1945.
Prozatím jen citace: v hlášení z 22.3.
1946 jsou vykazovány tyto počty kořistních motorů v majetku česko-slovenského státu (MNO):
"4270 Jumo-211
(...)
377 DB-603
1275 DB-605"
(zdroj: str. 16 v "Mezek" Avia S/CS-199 1. díl od Miroslav Irra, vydal Jakab Publishing v 2010)