Stránka 9 z 17

Napsal: 23/12/2008, 00:47
od reddog
při letu nad izraelem si moc neztěžovaly byli rádi že vůbec doletěli než utavily motor.

já jsem Mig a SR nezačal porovnávat. Naopak jsem říkal že to jsou dva nesrovnatelné stroje. K provnávání těcht ostrojů došlo ale né mým přičiněním.

a neřekl jsem že neuměly svařovat titan , řekl jsem že technologicky to všeobecně nezvládaly!!! Tím mám na mysli především tváření !!

Napsal: 23/12/2008, 00:49
od Altaj
A co Tu-160 skoro 40% titanu v trupe, obrovske 12 metrove kusi prizvarovane k sebe (1975)? Toto zas hovori za rusov.
že vůbec doletěli než utavily motor.
A co to ma s titanom pouzitym v draku stroja spolocne?

Napsal: 23/12/2008, 00:50
od skelet
Utavil motor? Na to jsi zase přišel kde? :)
Technologicky nezvládali? Takže vlastně ten titan vyráběli na sklad a házeli ho kuřatům místo zrní :)

Napsal: 23/12/2008, 00:56
od reddog
Altaj - co svařily , 12 metrů něco vypovídá? jak to svařily , jak ten díl byl tvářený ?

skelet - hledej a najdeš !! po každém letu na max.speed nad izraelem se měnil motor !!
To že někdo vyrábí titan neznamená že je ve zpracování technologická špička. výroba a zpracování je velký rozdíl.

Napsal: 23/12/2008, 00:58
od RAYTHEON
to Altaj

Celá tato debata vznikla tvrzením, že na začátku padesátých let byla takřka celá světová výroba titanu soustředěna v CCCP a že USA získávaly titan podloudným způsobem ze CCCP. Toto tvrzení je mírně řečeno pochybné, viz tebou citovaný F-100 a mnou SR-71.

Naprosto není na místě zpochybňovat schopnost CCCP aplikovat titan ve strojírenství, zejména pak při výrobě zbraní, to by byl další nesmysl.

Účelem debaty by mělo být vyvracení nesmyslů a ne utkání fanoušků Baník Ostrava versus Sparta Praha.

Napsal: 23/12/2008, 01:03
od skelet
Životnost motorů R15 jsem ti vysvětloval už nejméně 5x. :mrgreen:
Kdybych použil tvůj způsob uvažování, tak SR-71 byla špatně konstruována, neboť na zemi tekla jako cedník. O údržbě motorů SR-71 jsem nikde nic nevyčetl, ty ano?
Pokud budu dávat titanové díly od raket až po celé ponorky tak to asi budu umět opracovat. Budu to umět svařovat, frézovat, soustružit, lisovat, hoblovat, odlévat etc. Nebo jsou ještě nějaké jiné způsoby tváření?

Napsal: 23/12/2008, 01:07
od skelet
RAYTHEON píše:to Altaj

Celá tato debata vznikla tvrzením, že na začátku padesátých let byla takřka celá světová výroba titanu soustředěna v CCCP a že USA získávaly titan podloudným způsobem ze CCCP. Toto tvrzení je mírně řečeno pochybné, viz tebou citovaný F-100 a mnou SR-71.

Naprosto není na místě zpochybňovat schopnost CCCP aplikovat titan ve strojírenství, zejména pak při výrobě zbraní, to by byl další nesmysl.

Účelem debaty by mělo být vyvracení nesmyslů a ne utkání fanoušků Baník Ostrava versus Sparta Praha.
To nakupování titanu přes různé firmy ze SSSR jsem našel na vícero stránkách, když jsem teď hledal věci okolo titanu. Takže to asi bude pravda, ale myslím, že se není zač stydět a popírat to. Druhý blok zase nakupoval jiné věci. Není zde ani demagogie ani zaslepenost.

Napsal: 23/12/2008, 01:08
od El Diablo
Na wiki je uvedeno:
Pro zajímavost lze uvést, že v 50. a 60. letech 20. století byla výroba kovového titanu soustředěna prakticky pouze do Sovětského svazu. Zde byl postup jeho výroby přísně utajován a titan byl v probíhající Studené válce považován za jednu ze základních strategických surovin. Teprve později byl výrobní postup špionážně odhalen a předán do západní Evropy a USA.
BTW Logicky předpokládám že ten kdo Titan vyrábí bude mít i zkušenosti s jeho zpracováním....

Napsal: 23/12/2008, 01:16
od RAYTHEON
to skelet

Nevím kolik bylo vyrobeno F-100 a jaký podíl na jejich konstrukci měl titan ale že by toto dokázali amíci nakupovat od roku 1951 ze CCCP lze s trochou zdravého rozumu považovat za nesmysl.


to El Diabolo

Výrobní postup kovového titanu tak, jak se dnes používá, vymyslel lucemburský metalurg Kroll a první kovový titan byl vyroben v USA. Takže se naskýtá docela zajímavá otázka kdo co vlastně komu ukradl.......

Napsal: 23/12/2008, 01:21
od reddog
ale no tak ohledně tečení SR 71 se nebudeme zmiňovat , oba jistě víme co a jak.
Ohledně životnosti motoru SR 71 , rozhodně vydržel několi hodin a více než mach 3 a nemusel se měnit.
Bohužel se titan nezpracovává tebou jen tebou zmiňovanými technologiemi.
Víš kolik je druhů svařování. Ty budeš asi svařovat titan elektodou ne :D
Pro efektivní obrábění musíš vyvinout nové nástroje.
Odlévání se provádí ve vakuu.
Lisování titanu není také jednoduché.
čím budeš chladit při obrábění?čím budeš omývat?
Jaké nástroje použiješ při montáži?
Znám také jiné způsoby tváření, izotermické kování , superplastické kování , hydroforming a jiné.
Chceš vyjmenovat další

Napsal: 23/12/2008, 01:23
od skelet
Raytheone neříkám, že to bylo v r.51 konkrétně na F-100. Prostě jsem se to dočetl. Vzhledem k vzrůstající potřebě titanu USA, a díky tomu, že SSSR byl jeho největším producentem, tak by to nebylo ani překvapující ani znevažující. Nebo tobě to tak připadá?

Nikdo nikomu nic nemusel ukradnout. Každý na to mohl přijít vlastními silami. To bychom pak mohli tvrdit, že první sovětský nadzvukový letoun byl okopírovaný X-1, první americká sonda byl Sputnik apod. To už se dostáváme na úroveň fotbalových fans

Napsal: 23/12/2008, 01:23
od Alchymista
U SR-71 problém extrémneho tepelného namáhania čelného skla obišli - kabína má dva šikmé bočné sklá a tepelne najexponovanejšia časť je kovová. Takže skutočne natavenie čelného skla nehrozí...

Rozdielna dostupnosť titanu je badateľná aj na technológiách spracovania. Rusi/sovieti išli cestou odliatkov, kovaním vo formách za tepla, trieskového a elektrochemického obrábania, s vyššími nevratnými stratami materiálu, američani, ktorí museli drahým materiálom viac šetriť, išli cestou zvárania a technologií tvarovania tlakom.

Napsal: 23/12/2008, 01:25
od Altaj
To je chyba americkych vedcov, ze ten najvyssi ich krajinu neobohatil o titanove rudy? Dovazali titanovu rudu z ZSSR a robili z nej hotove kvalitne vyrobky, casti trupu do nadzvukovych stihaciek-nikto im nezobere prvenstvo s F-100 Super Sabre. Kto bol v ZSRR po nom, Mig-23?

Reddog-12m integralne zvarovany kus kridla

Napsal: 23/12/2008, 01:27
od skelet
reddog píše:ale no tak ohledně tečení SR 71 se nebudeme zmiňovat , oba jistě víme co a jak.
Ohledně životnosti motoru SR 71 , rozhodně vydržel několi hodin a více než mach 3 a nemusel se měnit.
Bohužel se titan nezpracovává tebou jen tebou zmiňovanými technologiemi.
Víš kolik je druhů svařování. Ty budeš asi svařovat titan elektodou ne :D
Pro efektivní obrábění musíš vyvinout nové nástroje.
Odlévání se provádí ve vakuu.
Lisování titanu není také jednoduché.
čím budeš chladit při obrábění?čím budeš omývat?
Jaké nástroje použiješ při montáži?
Znám také jiné způsoby tváření, izotermické kování , superplastické kování , hydroforming a jiné.
Chceš vyjmenovat další
nepoužil jsem etc? Tedy česky a tak dále? Nepoužívali jej sověti všude možně? Od přileb (lisování), přes letadla, rakety a ponorky až po družice (přesné strojírenství)? To z toho mají ještě vyrobit hvězdnou bránu, aby tě uspokojili?
ad motor - R15 byl původně určen pro jednorázové lety (ve střele s plochou drahou letu), přesto z 15hodin životnosti jej dotáhli až na 1000hodin. Byl projektován pro rychlosti až M=3 nikoliv nad M=3.
Víš jaká byla údržba motoru u SR-71? Nechávali jej v letounu nebo jej poslali na revizi jako R-15? Byl motor R-15 po letu nad M=3 sešrotován nebo prošel revizí?

Napsal: 23/12/2008, 01:37
od RAYTHEON
to Altaj

Významná titanová ruda - ilmenit se nachází i na území ČR, konkrétně na Jizerské louce pod místním názvem iserín. Jsou to takové černé pecičky, reagují na magnet.


to Skelet

Těch F-100 se vyrobilo hrozně moc (zhruba 2 000 ks, znalci to upřesní) za poměrně krátkou dobu. Opravdu to vypadá na vlastní zdroje......

Napsal: 23/12/2008, 01:39
od reddog
Altaj- výlisky za studena , nebo za tepla , protlačované profily, svařované jak ? to je široký pojem.


skalet-vím co je etc!!!!!!!! Nemusí vyrobit hvězdnou bránu ale stále jsem neviděl nic co by bylo moderní technologií z ruska .
to že vylisuješ přilbu nebo postavíš ponorku, raketu a obalíš jí titanovým plechem není špička technologie . Pouze jsi to obalil.
A už je mi špatně z toho jak je SSSR nebo Rusko pořád vyzdvihováno jako něco extra.

Napsal: 23/12/2008, 01:46
od skelet
Víš co je etc? No budiž, nebudu osobní. Nikdo tu ze SSSR nic nedělá, to jen ty se jej tady snažíš tupit kde se dá. Ty víš z jakého materiálu byly vyrobeny ty které díly v družicích, letadlech, ponorkách a raketách? Ty pracuješ pro CIA? Nebo si pleteš své dojmy z pojmy?

Napsal: 23/12/2008, 01:51
od reddog
nikoho se nesnažím potupit, jen zastávám názor že SSSR nebylo v době vzniku SR71 technologicky na stejné úrovni!!
Jak jsem již několikrát zmínil SSSR nebo Rusko vede v jiných aplikacích.
Ale technologie zpracování titanu to není.

Napsal: 23/12/2008, 01:56
od skelet
Jak víš, že by to sovětští konstruktéři nedokázali? Vaříš z vody! Pravda je jen ta, že po nich žádnou konstrukci a lá SR-71 nechtěl. A konstrukci a lá B-70 zvládli (T-4). Jediné co jim výrazně zadrhávalo bylo řízení, ale to se vzhledem k FBW (snad první na světě) a začátku sedmdesátých let dá předpokládat a pochopit.
Tam kde požadavky byly takové, že potřebovali dát titan tak jej použili. Technologické demonstrátory typu: "heč já to umím taky" jsou zbytečným mrháním času a peněz.

Napsal: 23/12/2008, 02:05
od reddog
Jak víš že ponich takovou konstrukci nikdo nechtěl jsi znalec ruských poměrů?Jasně zvládly T-4 ale o pěkných pár let později!!
SR byla projektována už od konce 50.let! a létala v 60 let.
Jaké mrhání peněz a času , během studené války šlo jen o to " heč já to umím taky a lépe" to se dělalo celou dobu. Byla to jen demonstrace síly a toho kdo je lepší.