Mirek58 píše:Jenom poznámka k porovnání Ju 87 a Il2.
Když se vrátíme k vlastní koncepci obou typů letadel, tak je jasně daný jeden fakt.
Střemhlavé bombardování jako základní taktický způsob vedení boje byl slepou uličkou vývoje.
Protože i tak specializovaná konstrukce jako byl letoun JU 87 se při plnění úkolu pomalu ale jistě přesunoval ke koncepci Il2.
(I přes tvrzení, že Ju 87 uměl strefit při střemhlavém náletu poklop od tanku)
A následující vývoj jen potvrdil, že střemhlavé bombardování je ukončená kapitola letectví.
K tomuto je třeba říci pár slov.
Mýlíš se, ale je to pochopitelné, ono to tak vypadá

Jak to tedy je: Máme v letadlech počítače a zobrazovací jednotky, které za WWII neměli. A které umožňují v reálném čase uskutečnit bombardování v jakémkoli režimu a s nesrovnatelnou přesností.
Principiálně jsou dvě metody, plus jejich kombinace, jak to udělat:
1) Zobrazíme, kam by bomba dopadla, kdybychom ji zrovna teď dropli.
2) Zobrazíme, kam by se mělo pohnout letadlo, aby bomba dopadla na cíl.
3) Nějaká kombinace, viz další.
Jako nejlepší se ukázala kombinace, např. jeden ze způsobů zobrazení, používaný jak v NATO tak v Rusku, je režim, kdy se na HUDu zobrazuje čára, po které bude padat bomba, a na té čáře je příčná čárka, zobrazující kam by bomba dopadla, kdyby byla zrovna teď dropnuta. Čili, ta svislá čára je dle toho bodu 2) - ukazuje pilotovi, kam by měl pohnout letadlem na vodorovné ose, doprava či doleva, a ta krátká čárka je dle bodu 1) - ta mu ukáže, kdy zmáčknout čudlík. Přičemž to, pod jakým úhlem poletí, je naprosto na jeho uvážení.
Tyto systémy výpočtu a zobrazení umožňují bombardování ve všech režimech letu, od vodorovného (vč. výpočtu kobercového), přes klesavý let, např. tzv. "500/500/50", tedy takové, při kterém se z výšky 500m, při rychlosti 500km/h, při klesání pod úhlem 50° (to už je tzv. strmé bombardování), dropne bomba, až po úhly >60°, což je střemhlavé.
Přitom, i z úhlů okolo 45° se dnes dá bombit přesněji, než to dokázala Stuka, a současně netřeba systému na samočinné vybírání letu, neboť v tomto klesání bude letadlo stále kontrolované, vč. rychlosti. A současně, letadla určená primárně na podporu poz. vojsk, ať už na str. USA A-10, nebo na str. Ruska třeba SU-25 a následné typy, mají aerodynamické brzdy, a jsou schopny kdykoli provést střemhlavý let vč. bombardování, dle potřeby.
Tedy, tato metoda není slepou uličkou, ale byla rozvinuta a vylepšena za pomocí moderní aerodynamiky a moderní výpočetní a zobrazovací techniky.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus