Vallun píše:Farky - jaký smysl by měly Warthogy v USA? Hlídat Kanaďany?:) Asi ne že, bylo to letadlo primárně určené pro evropské válčiště, právě pro zastavení obrněných vojsk Varšavského paktu. Sorry, ale Tvá čísla psotrádají vnitřní logiku...
Otázka neměla znít jaký
by měly smysl, ale jaký měly smysl. Tady je umístění jednotek A-10 na konci roku 1988, mezi lety 1985-89 se prakticky nezměnilo -
USAFE - jediné Warthogy v Evropě v okamžiku vypuknutí války.
10th TFW - Alconbury, UK:
509th TFS: 18 A-10
511th TFS: 18 A-10
81st TFW - Bentwaters, UK:
78th TFS – RAF Woodbridge: 18 A-10 (z toho 8 v Německu na předsunuté základně)
91st TFS – RAF Woodbridge: 18 A-10 (z toho 8 v Německu na předsunuté základně)
92nd TFS: 18 A-10 (z toho 8 v Německu na předsunuté základně)
511th TFS: 18 A-10 (z toho 8 v Německu na předsunuté základně)
Jednotky USAF v USA.
US 9th Air Force - tato letecká armáda byla určená jako první okamžitá posila pro USAFE, celkem cca 600 bojových letadel z toho 108 A-10.
23rd TFW - England AFB, LA:
74th TFS: 18 A-10
75th TFS: 18 A-10
76th TFS: 18 A-10
354th TFW - Myrtle Beach AFB, SC:
353rd TFS: 18 A-10
355th TFS: 18 A-10
356th TFS: 18 A-10
Jižní Korea, 7th Air Force
25th TFS – Suwon, ROK: 18 A-10
Aljaška.
18th TFS - Eielson AFB, AK: 18 A-10
AFRES - záložní jednotky určené k doplňování jednotek USAF v případě potřeby.
45th Tactical Fighter Squadron (TFS) - Grissom AFB, IN: 18 A-10
46th TFTS – Barksdale AFB, LA: 18 A-10
47th TFS - Barksdale AFB, LA: 18 A-10
303rd TFS - Richards-Gebaur AFB, MO: 18 A-10
706th TFS, 926th TFW - New Orleans NAS, LA: 18 A-10
ANG - letectvo Národní Gardy, případné posily pro USAFE 2. až 3. sledu.
118th TFS, 103rd TFG - Bradley, CT: 18 A-10
131st TFS, 104th TFG - Barnes, MA: 18 A-10
172nd TFS, 110th TASG – Battle Creek, MI: 18 A-10 (may have still been TASS with OA-37)
103rd TFS, 111th TASG – NAS Willow Grove, PA: 18 A-10
126th TFS, 128th TFW - Truax Field, WI: 18 A-10
138th TFS, 174th TFW – Hancock Field: 18 A-10
104th TFS, 175th TFG - Baltimore, MD: 18 A-10
---------
Umístění 9th AF v relativním bezpečí USA je logické. Byla to okamžitá operační záloha v případě vypuknutí konfliktu kdekoliv na světě. Pokud by zaútočilo KLDR, poslali by tam 9th AF. Pokud vypukla válka v Evropě, opět tam jde 9th AF. To je jednotka začleněná do principu REFORGER který zmínil cover72 a její první jednotky jsou schopné i v tom nejvíc pesimistickém případě začít operovat nad Německem do 48 hodin. Následující posilou pro USAFE je vyslání 12th AF, ta ale A-10 ve výzbroji neměla. Je nicméně vysoce pravděpodobné, že by se k ní v případě přesunu do Evropy přičlenily nějaké jednotky Warthogů ANG.
Argonantus píše:
Dokud stíhači NATO nevytlačí z prostoru stíhače VS a dokud nebude zrušen ochraný deštník tvořený PVO, nikdo tam ve velkých počtech nepošle letadla (nebo vrtulníky) útočit na tanky. Taková byla a dodnes je doktrína USAF.
Tohle je klíčový bod, nad kterým stojí zato se zamyslet.
problém je, že NATO nějaké jasno ve vzdušné převaze na způsob Iráku totiž hned tak mít nebude. Jak jsme řekli, nejspíš řádově týdny. A pak už nebude pomalu na zemi na co útočit. Takže by se vrtulníky a A10 své chvíle nemusely hned tak dočkat.
Navíc se NATo ocitne v prvních hodinách pod obrovským tlakem; politici budou žádat
dělejte něco.
Takže se mi zdá, že má NATO dvě špatné možnosti:
1) Lítat stíhačkami, kočkovat se s Migy a smutně koukat, jak pozemní jednotky dostávají na budku, a to nejen první den, ale zřejmě i řadu dní následujících
2) Kašlat na to, jít do rizika a zkusti zoufalým maxiúderem všeho, co lze použít, šance alespoň trochu srovnat.
První alternativa mi připadá naprosto zoufalá; je to jako s tou zakopanou obranou; sice podle doktríny, ale vede ke katastrofálním problémům. Do toho získávání vzdušné převahy je totiž třeba započítat i ty postupné ztráty letišť, radarů a infrastruktury na zemi.
Děsí mne to, že plán možná počítal i s druhou alternativou. Ve vysloveně mizerných podmínkách lesa a Šumavy by to asi dopadlo tak napůl - hodně zničených tanků, ale možná i hodně zničených letadel. A propagandistický triumf - tentokrát nás skutečně napadli oni (pokud tedy vynecháme drobný fakt, že to bylo už na německé půdě).
Nezdá se mi, že by výhoda NATO byla z této akce nějak oslnivá. Ale třeba mne někdo přesvědčí o opaku.
Ono to nebylo tak bezvýchodné. Není třeba mít kompletní vzdušnou převahu nad celým bojištěm, i na velký úder stačí vytvořit si ji místně i časově omezeně. Zkrátka jde o to vyhnat MiGy z oblasti a potlačit PVO jen na dobu nezbytně nutnou k provedení efektivního útoku na tanky (o ty tu jde především). A toho bylo NATO schopno. Potíž je v tom, že taková akce se musí pečlivě naplánovat a je nutné na ni vyčlenit velké množství prostředků. Početně silné hlídky stíhačů co poletí před hlavním svazem a budou mít za úkol vytlačit MiGy, rušiče, SEAD letadla, stíhači přímého doprovodu pro případ že by se MiGům podařilo proklouznout a pak samotné úderné stroje (v našem případě Tornada a třeba ty Warthogy).
Z výše napsaného plyne že bylo sice v silách NATO takový úder provést, ale museli by tím "prodat" zbytek fronty. Na útoky na další uskupení vojsk VS by neměli prostředky, mimo pár spíše rušivých úderů malým množstvím strojů.
cover72 píše:Čímž se dostáváme k odpovědi, zda by A-10 létaly, dokud stíhači nevybojují vzdušnou nadvládu. Odpověď na tuto otázku zní: ano, v případě lavin sovětských tanků by A-10 létaly. Jejich prioritou by bylo ničení PLK a SAM v oblasti fronty (zejména ZSU-23-4 a Kubů) a do 10 km za ní; proti napadení ze vzduchu by spoléhaly právě na nízký let, který by je měl zcela skrýt před pozemními návodčími, na které WS hojně spoléhala, a před radary sovětských stíhaček s horšími "look-down/shoot-down" schopnostmi. Plus, když si má stíhač WS vybrat, zda se soustředí na sestřel "neškodné" A-10 nebo zatraceně nebezpečné F-15 či F-16 na misi pro vybojováná vzdušné nadvlády, který cíl si vybere? Takže tak.
Souhlasím že by A-10 létaly. Jejich efektivita by ale byla diskutabilní a ztráty značné. Pochybuji že by to stačilo na zastavení či výraznější zpomalení postupu VS na zemi. Bavím se samozřejmě stále o prvním dni na který se ptal Argonautus. Jak by postupem času slábla PVO díky útokům NATO, ochabovala by činnost stíhačů (velmi pravděpodobně), útočník by byl roztažený na větší ploše (tedy hůře bránitelný proti hrozbě ze vzduchu)a současně by dorazily posily Warthogů, dařilo by se jim podstatně líp.