Stránka 9 z 24

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 17:29
od Rase
Nový Land Rover Defender

Jelikož se tuzemský tendr na nákup vozidel 4x4 dost vleče, je již k mání i nový Land Rover Defender. Zajímavostí je, že vozidlo bylo poprvé představeno v září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a jako výrobce byla určena továrna v Nitře na Slovensku. Továrna má kapacitu až 150 000 vozidel za rok a nyní se zde rozbíhá výroba. Nutno zmínit, že rovněž Slovensko má zájem o pořízení nových vozidel 4x4 a spekuluje se tedy o možnosti společného nákupu. Pokud jde o technické parametry nového vozidla, tak sází na samonosnou konstrukci, jež nabízí až třikrát vyšší torzní tuhost a zároveň znamená nižší hmotnost. Hlavním materiálem zůstává hliníková slitina, jež pochází z leteckého průmyslu a vyznačuje se vysokou odolností vůči korozi. Za samozřejmost platí pohon všech čtyř kol a uzávěrky diferenciálů, ale na přání se dodává také elektronicky řízený aktivní diferenciál, jenž se stará o kontrolu prokluzu. Defender je nabízen ve dvou variantách, které se označují tradičně jako Defender 90 a Defender 110, kde ona čísla znamenají rozvor náprav v palcích. K dispozici je odpružení vinutými pružinami nebo systém elektronicky řízeného vzduchového odpružení, jenž dovoluje měnit světlou výšku. Nabízejí se i čtyři různé typy motorů, a sice dva dieselové čtyřválce (200 a 240 kW), benzinový čtyřválec (300 kW) a benzinový šestiválec (400 kW). Poslední uvedený je tzv. mild-hybrid (technologie MHEV), což znamená, že má pomocný elektrický systém, jenž shromažďuje energii z brzdění a zapojuje se při nižších rychlostech, čímž šetří palivo. Pro obě verze karosérie se nabízí několik konfigurací s různými počty sedadel, protože i nový Defender disponuje možností zamontovat dopředu uprostřed pomocné sedadlo pro třetí osobu. Třídveřový Defender 90 tedy dokáže dopravit až šest osob (tři vpředu a tři vzadu), zatímco do pětidveřové varianty Defender 110 lze umístit ještě dvě další sedadla do zadního prostoru, což poskytuje možnost vézt sedm (při přetížení i osm) osob. Druhou řadu sedadel lze samozřejmě demontovat, a proto může vůz sloužit k transportu nákladů, které mohou mít teoreticky objem až 1,5 m³ pro Defender 90, resp. 2,3 m³ pro Defender 110. Plánují se však už rovněž užitkové, resp. uzavřené nákladní varianty v obou délkách, nazývané Defender Commercial, a dokonce se proslýchá, že by se mohla brzy představit i verze určená pro ozbrojené síly. Standardní užitečná nosnost činí 900 kg (z toho může být 300 kg dopravováno na střeše) a vůz může také táhnout přívěs o hmotnosti až 3500 kg. Do standardního vybavení spadá též elektrický naviják s tažnou silou 44,5 kN, lanem o délce 45 m a dálkovým ovládáním. Výrobce zmiňuje rovněž maximální hloubku brodění, která činí až 900 mm.

https://www.armadninoviny.cz/land-rover ... luzby.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 18:42
od Nesher
No vzhledem k tomu, že je to svou koncepcí spíš lepší SUV než klasický off road, tak to jako vhodnou náhradu UAZů a starých Defenderů nevidím. Pro VP a vyšší důstojníky OK, ale stejnou práci zastane i Kodiaq či podobné auto a asi i levněji. U jednotek bych raději viděl Mercedes G, Toyotu Land Cruiser, Jeep J8 atp.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 18:57
od Scotty87
Navíc je z původní zadávací dokumentace jasně cítit že vojáci preferují co nejednoduší vozidlo "klasické" off-road koncepce. Navíc teď se mají s DPET kupovat další vozidla Toyota Land Cruiser. Možná by bylo jednoduší nakoupit přímo Land Cruisery i pro zbytek armády, ostatně už dnes jsou v AČR zavedené.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 19:58
od Juraj Tichý
Od začiatku LR prezentoval, ze bude aj klasicka "pracovna" verzia pre farmarov, lesnikov, vojakov...
Ak je pravda, že torzna tuhost je trikrát vyssia ako pri pôvodnom Defendery, tak este moze novy Defender prekvapit. Aj ked tiez mi nie je tento novy Defender ako vojenske vozidlo pochuti.
Nahrada UAZov na jazdenie medzi utvarmi a vycvikovymi priestormi to bude dostatocna. Ak madarom staci Suzuki Vitara. ;-)

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 20:23
od Nesher
Juraj Tichý píše:Od začiatku LR prezentoval, ze bude aj klasicka "pracovna" verzia pre farmarov, lesnikov, vojakov...
Ak je pravda, že torzna tuhost je trikrát vyssia ako pri pôvodnom Defendery, tak este moze novy Defender prekvapit. Aj ked tiez mi nie je tento novy Defender ako vojenske vozidlo pochuti.
Nahrada UAZov na jazdenie medzi utvarmi a vycvikovymi priestormi to bude dostatocna. Ak madarom staci Suzuki Vitara. ;-)
Na to by stačil i Kodiaq, pokud chceme vojenský off-road, speciálně v nějakých speciálních verzích, tak je starý dobrý rám lepší řešení.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 20:28
od kenavf
Má Kodiaq redukciu a uzávierku diferenciálu a možnosť namontovať elektrický naviják? IMHO To by autá do ťažkého terénu mali mať.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 20:34
od Nesher
kenavf píše:Má Kodiaq redukciu a uzávierku diferenciálu a možnosť namontovať elektrický naviják? IMHO To by autá do ťažkého terénu mali mať.
A k čemu by mu to na (jak píše Juraj) jezdění mezi útvary bylo? Pokud chceme auto do terénu, které něco vydrží, tak by to měl být rám a ne lepší SUV.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 20:42
od skelet
Panove bavime se o Land Roveru, coz je specialista na teren. Pockal bych si na testy a predevsim na uzitkove varianty. Zatim predstavili jen civilni vonavku a i ta ma dobre parametry. Otazkou je zivotnost v terenu, a to se dovime brzy.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 21:20
od Nesher
skelet píše:Panove bavime se o Land Roveru, coz je specialista na teren. Pockal bych si na testy a predevsim na uzitkove varianty. Zatim predstavili jen civilni vonavku a i ta ma dobre parametry. Otazkou je zivotnost v terenu, a to se dovime brzy.
To je samozřejmě pravda, ale na druhou stranu to, že jsou všechny plnokrevné off-roady na rámu (nemají samonosnou karoserii) má svůj důvod, např. nosnost, odolnost atp.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 18/2/2020, 21:26
od skelet
Coz souhlasim, ale LR se s tim mohl poprat. A jak pisi vyse, jeste nebyly predstaveny uzitkove varianty (pokud mi neco neuniklo).
Hlavne tim nerikam, ze by je mela ACR koupit nebo na ne cekat. Pro nas je dle meho jasnou volbou Toyota.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 23/2/2020, 18:12
od KOLT
Soudě podle propagačních videí bych se schopností v terénu nebál ;-) Životnosti mnohem víc... Srovnání s Kodiakem ap. je ale zcela mimo, protože to jsou auta zcela jiného pohonného systému. Ale u AČR bych taky spíš preferoval LC nebo něco podobného.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 24/2/2020, 08:19
od juhelak
neříkali kdy tu zakázku zas pusti do světa? uz je to docela dlouho co to stopli..už to mohli mít přepsané tech několik kontroverzí..

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 3/3/2020, 17:11
od Scotty87
Dnes byl zveřejněn seznam účastníků zrušeného tendru. Nabídku podaly tyto firmy:
MPI Group, s.r.o. - ? (V minulosti dodávali armádě nějaké Toyoty Land Cruiser)
ARQUUS - Patrně nabízeli toto
CROY s.r.o. - Mercedes Benz, patrně nabízeli řadu G
STV GROUP a.s. - JEEP JL
DAJBYCH, s.r.o. - TOYOTA, Land Rover

Dále projevili zájem tyto firmy, ale nakonec nepodaly nabídku:
LPP s.r.o.
AUTO IN s.r.o.
SVOS, spol. s r.o.
DEFPOL s.r.o.
https://nen.nipez.cz/SeznamPlatnychProf ... -830427045

Také upřesnili proč došlo k zrušení tendru.
V průběhu zadávacího řízení zadavatel změnil zadávací podmínku ohledně povrchové ochrany vozidla tak, že zadavatel touto změnou rozšířil okruh potenciálních dodavatelů, protože připustil i jiné, rovnocenné technické řešení. Ke zjištění absence možného rovnocenného řešení, dospěl zadavatel až v době po uplynutí lhůty pro podání žádostí o účast, tedy v době, kdy byl okruh potenciálních dodavatelů již uzavřen. Jelikož není vyloučeno, že zadavatel mohl na základě provedené změny zadávací podmínky obdržet i jiné žádosti o účast je zřejmé, že zadavatel svým postupem ovlivnil soutěžní prostředí. Pochybení zadavatele hlediska zásad uvedených v ust. § 6 zákona již vzhledem k fázi, v jaké bylo zadávací řízení, nebylo možné zhojit jinak než jeho zrušením v souladu s ustanovením § 127 odst. 2 písm. d) zákona.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 4/3/2020, 12:53
od juhelak
Tak asi všechny co tam byly jsou ok. Akorát nechápu proc tu zakázku ještě neposlali ven. ale to je stejne jako u pvo a del..letos to chteji podepsat ale zakázky nejsou ještě ani venku. 3/4 roku zbývá na utracení 72 mld.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 9/3/2020, 20:44
od Nesher
Vojsko poptává místo osobních „teréňáků” pick-upy s korbou. Oslovilo čtrnáct automobilek

Článek je bohužel jen pro předplatitele.
https://www.e15.cz/domaci/vojsko-poptav ... ek-1367480

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 9/3/2020, 21:10
od Rase
Za tohle rozhodnutí jsem moc rád. Přeci jen se tím eliminují různá malá vozítka a získá se prostor pro bagáž, případně další vybavení. Za mě rozhodně jo.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 10/3/2020, 09:17
od juhelak
také sem to zaregistroval..sem rad ze to tedy bezi..mam dojem ze je to ale jiny pristup nez posledne..když marketingovy pruzkum nebyl..ted cilene oslovuji aby zjistili co je realne v nabídce a podle toho udelaji parametry..ta korba se bude hoodne hodit..ale prijde mi ze by nemusela byt na všech verzích...jako nahrada defenderů ano, nahrada uazu nejspis overkill.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 10/3/2020, 09:32
od Zemakt
nahrada uazu nejspis overkill.
Proč? Řekl bych, že v jakékoliv doublecab bude místa víc než v uazu. Korba může být otevřená nebo s hardtopem. Záleží. Posun to bude ukrutný.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 10/3/2020, 09:46
od Nesher
juhelak píše:také sem to zaregistroval..sem rad ze to tedy bezi..mam dojem ze je to ale jiny pristup nez posledne..když marketingovy pruzkum nebyl..ted cilene oslovuji aby zjistili co je realne v nabídce a podle toho udelaji parametry..ta korba se bude hoodne hodit..ale prijde mi ze by nemusela byt na všech verzích...jako nahrada defenderů ano, nahrada uazu nejspis overkill.
Marketingový průzkum byl i minule, respektive byly tzv. průmyslové dny spojené i s reálným předváděním dotyčných vozidel.

Re: Výběr lehkého vozidla 4x4 pro AČR

Napsal: 10/3/2020, 09:50
od Rase
Předpokládám že se vezme Ford nebo Toyota, on ten trend je vidět i v ostatních zemích.