Stránka 85 z 145

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/12/2022, 21:12
od skelet
Podstatné je srovnání F-35 vs JAS-39E.
Porovnání letove hodiny u F-35 bez nákupky vs letové hodiny JAS-39C na lízačku jen ukazuje, že je letectvo schopno je uživit.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/12/2022, 21:16
od seabee
Myslím, že armáda umí počítat jenom jedním způsobem, a to podle zákona. Jestli je to pochopitelné selským rozumem daňového poplatníka nebo není ( a obávám se, že není) je jiná věc, která ale nejde za armádou. Jako bývalý pracovník státní správy docela rozumím, proč se do nákladů (např. na letovou hodinu) počítá pronájem, ale ne pořizovací hodnota (pro přesnost: podíl amortizace, odpisy). Ale kdyby se mně někdo třeba na TK zeptal, kolik to tedy opravdu stojí, tak bych musel říct, že nevím, protože takové číslo ze systému nevypadává.

Že by bylo dobré to politicky vědět, je jiná. Doufám, že někdo dostane tu odvahu. Ale od vojáků bych to fakt nechtěl.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/12/2022, 21:30
od Zemakt
Jako s tím problém nemám, mám problém s tím, když se někdo ze mne snaží dělat vola. Což je tento případ. V tom případě je lepší mlčet, a ne vědomě mlžit, bo takové triviálnisti se dovtípí i ten polozapomenutý občanský zaměstnanec výstrojního skladu v Čierné pod Bruchom.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 5/12/2022, 22:48
od skelet
Mimochodem na jak dlouhou dobu chcete rozpočítání kupní cenu? Pokud bychom to brali na životnost letadla, tak je to nějakých 10 tisíc USD na letovou hodinu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 06:08
od Zemakt
A jak jinak, to je fér, či? Potom ti ale vyjde hoďka za plus minus 900 kolíků, a ne pod Gripenem. A to není zas tak mnoho, vůči nárůstu schopností.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 06:52
od skelet
pokud budeš brát údaj od USAF, tak ti vyjde stejná jako u Gripenů.
Navíc céčka tě nezajímají. Zajímá tě Gripen E, a zde je nákupní cena stejná, cena za letovou hodinu bez nákupky neznámá a životnost jsem nikde nedohledal.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 07:01
od Zemakt
Zajímají mne céčka, protože o nich píše Vojáček a krom jiného výši jejich hodiny máš jasně vyčíslenou letectvem. Pro možné porovnání s Ečky nejsou relevantní data, což by se nějak dalo. Ale hlavně, pro mne jsou to momentálně stroje bez perspektivy tudíž out. Narozdíl od Céček což je tak nějak paradox. Ohledně USAF, oni do výpočtu uvádějí i pořizovací cenu, tedy tu kusovku za osmdesát mega?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 07:25
od skelet
Pochybuju, předpokládám, že to bude účetně oddělené. Což je logicky správné, protože tě zajímá jaký potřebuješ rozpočet na provoz jedné letové hodiny. A tam je nákupní cena sice zajímavá, ale pro rozpočtáře k ničemu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 08:30
od Zemakt
V tom případě by tě neměla zajímat ani cena za pronájem. A měla by být oddělena.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 08:39
od skelet
záleží jak se to účtuje.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 09:12
od Zemakt
Chceme-li seriózně porovnávat, tak by se mělo účtovat stejně. Viz debata výše. A tímto bych to za sebe ukončil.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 09:24
od Arthur
Zemakt píše: 6/12/2022, 06:08 A jak jinak, to je fér, či? Potom ti ale vyjde hoďka za plus minus 900 kolíků, a ne pod Gripenem. A to není zas tak mnoho, vůči nárůstu schopností.
Len taká malá poznámka ve smyslu "vůči nárůstu schopností F-35".

Čo sa týka prechodu na F-35A tak je to poradoxné pre letectvo, ktorého armáda nevyužíva (alebo nevie využiť alebo len nechce) pri JAS-39 Gripen C/D Block 1 ani plnú "softwarovú" podporu štandardu MS20 Block 2.2 pričom sa stále plánujú aj nové modifikácie Block 3 a Block 4.


Skelet: Vy sa tvarite, že to nechápete, alebo to jednoducho len nechcete pochopiť ?

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 11:44
od skelet
1) naše letectvo bylo k tomu nevyužívání plných schopností Gripenů dotlačeno rozpočtovými škrty různými škrty. Nikoliv kvůli tomu, že by bylo samo neschopné těchto schopností dosáhnout. Je legrační, když tím operuje člověk, kterému stačí nákup FA-50 a má odškrtnuto.
2) Proto jsem o několik příspěvků psal, že tohle srovnání je dobré pouze v tom, že je na něm vidět jestli dokážeme uživit provoz 14 kusů F-35.
A když vezmeme do ruky kalkulačku, tak .. cena současného pronájmu je 1,4Mld. Kč ročně, což při průměrném náletu 2000 hodin činí 700 tis Kč. Při prvních deseti letech to ovšem vychází na 982,5 tis Kč. Takže pokud budeme brát údaj od USAF (+nákupku), tak cena letové hodiny je 648 564 Kč, pokud budeme brát vážně výrobce (+nákupku) tak je to 810 740 Kč. Z toho mi vyplývá, že minimálně 14 kusů F-35 musíme zvládnout uživit s prstem v nose.
3) Gripen C nám byl v roce 2002 nabízen za cenu 2,5 mld Kč kus. Za těch dvacet dva let zaplatí ČR Saabu cca 36,5mld.Kč, což vychází na 2,6mld Kč za Kus.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 12:51
od Arthur
Neodbiehajte od témy nakoľko téma je jasne daná a to, že raz je v letovej hodine zarátaný aj leasing a inokedy tendenčne aby sa to hodilo sa kúpna cena ako náklad nezarátavala.
A nehrajte to na účetne oddelene už Vám to tu diskutujúcii a dokonca aj Vaši spoluobčania, ktorých takáto "metodika" štve vyvrátili.

________________
Čo sa týka FA-50SK tak a za tým si stojím bola by to najlepšia 2in1 platforma pre VzS 81. krídlo tak pre 1. taktickú letku ako aj TA-50SK pre 2. taktickú letku.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 13:04
od skelet
Arthure čteš ty vůbec?
Dal jsem ti tady i srovnání letové hodiny F-35 po započtení kupní ceny s lízačkou Gripen C. Že se ti nelíbí jak to vychází není můj problém.

btw.: víš jestli je v rámci lízačky ve smlouvě rozepsáno kolik jde do kapsy výrobci a kolik je z té sumy vyčleněno na servis? Pokud ne, tak ministerstvo obrany nemůže jinak, než cenu letové hodiny brát z oné lízačky.
A rozpočtáře fakt nezajímá jestli za něco dal nákupčí 80mega.. toho zajímá kolik bude platit v daném rozpočtu. Což u zakoupené věci znamená, že ho zajímá cena servisu, náhradních dílů, paliva a platu, a u lízačky ho zajímá kolik ho bude stát splátka lízačky, palivo a platy.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 14:25
od Arthur
Skelet ja som to mal prepočítané ešte keď Zemskt dal prvý príspevok na Dzina. O rozpočtované zdravo sebavedomo poviem , že má láskavo nepoucujte. Tak ako poviem a od počiatku hovorím teda píšem viď. diskusia vyššie. Viac k tomu nemám čo povedať. Pre mňa za mňa si žite v pohádce a účtujte si čo sa Vám hodi... len vedzte, že aj tu kúpnu cenu bude musieť niekto pod nejakou rozpočtovou položkou zaúčtovať.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 6/12/2022, 14:34
od skelet
Ne, nečteš. Já ti tam dal i cenu za letovou hodinu, včetně ceny za nákup F-35. Kapiš?
Já fakt nemůžu za to, že nás Gripen za těch 22 let služby přijde na 828 tisíc Kč/hod

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/12/2022, 00:57
od tomas.kotnour
V rámci programu reprodukce majetku bylo v letech 2005 - 2015 (období prvního pronájmu Gripenů) vynaloženo na program 207 860 - Pořízení a zabezpečení provozu nadzvukových letadel celkem 23,407 mld. Kč. Program reprodukce majetku spočívá v účelovém vkládání finančních prostředků do aktivit s cílem získat nové kapacity, případně provádět jejich rekonstrukci, modernizaci, opravy, údržbu a zajistit vybavenost. Tedy tato suma neobsahuje náklady na provoz. Ale je v ní započítána integrace střel AIM-120C-5 v částce 135,8 mil Kč, takže tuto částku odečteme. Průměrně tedy ČR byla schopna vynaložit ročně 2,327 mld. Kč či 166,22 mil. Kč na stroj, vzhledem k inflačním vlivům budu tuto částku vztahovat k roku 2010. Ještě doplním, že v období prvního pronájmu vynakládala ČR na svoji obranu průměrně 1,23% HDP. Náklady na celý program F-35 zatím Kongres počítá v cenách FY2012, což zase není tak daleko od prostředku našeho pronájmu. V roce 2015 dosahoval roční nálet flotily 80 strojů F-35A amerického letectva skoro 150 hodin, tady podobného čísla, jako je náš pronájem Gripenů, bohužel za tento rok se mi nepodařilo dohledat náklady na LH, ale nechají se dohledat za rok 2014 při 104 hodinách na 54 strojích a za rok 2016 s 169 hodinami na 98 strojích. Roční servisní náklady prováděné jak jednotkou tak výrobcem v takovém případě vychází na 13 950 $ za LH a roční 2 078 550 $, při tehdejším kurzu Kč/$ 43 650 000 Kč. Z tehdejší ceny pronájmu by při podobném náletu zbylo na splátku stroje 122 570 000 Kč či 5 836 700$. USAF plánuje životnost F-35A na 30 let resp. 8 000 LH, vzhledem k pravděpodobně nižšímu náletu hodin na stroj, než je tomu u USAF (byť zkušenost AČR říká, že na nadzvukových strojích máme vyšší nálet než ostatní provozovatelé), bude vhodné rozpočítat pořizovací cenu dle roků provozu. ČR tedy po dobu deseti let dokázala živit 14 strojů, jehož pořizovací cena by mohla být až 175,1 mil. $ Při 170 hodinách by roční servisní náklady stouply o 7,1 mil. Kč (339 tis. $) a při 190 o 12,68 mil. Kč (609 tis. $)

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/12/2022, 12:39
od Shania
Tady v tomto postu je odkaz na moje vypocty, ktere si snadno muzete upravit, viz dalsi post za tim.

viewtopic.php?p=375554#p375554

Kde je videt i zapocitana cena stroje do provoznich nakladu.

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Napsal: 7/12/2022, 13:16
od Arthur
Klobúk dolu Shania :up:

Anyway, dnes prichádzajú zaujímavé správy z Nemecka.

Nemecký rezort obrany varuje pred rizikami nákupu stíhačiek F-35 v USA. Upozorňuje na meškanie a dodatočné náklady

zdroj: https://www.ta3.com/clanok/253118/nemec ... ne-naklady

Priomi nám mi to naše F-16 za 1.6 mld EUR kedy ešte minister v 2020 s dodatočnými nákladmi s vynútenou infraštruktúrou pripustil, že celková cena presiahne 2 mld EUR.