Re: Nové vrtulníky pro AČR
Napsal: 22/9/2019, 12:32
1)Kouzelnik píše:P.S. Máte někdo ponětí k jakému období a jakým provedením vrtulníků se vztahují data ze kterých vyšel graf v linknutém videu ( v čase 4:26 )? A jaká byla metodika pro vyhodnocení výsledků prezentovaných v grafu?
Stále používají data, která se dostaly na veřejnost v dubnu 2017. To jsou ty data, kde AW139M porazil UH-1Y proto, že výrobce v marketingovém průzkumu (RFI, tedy nezávazně slíbil), že neintegruje všechny kategorií zbraní, které tehdy AČR požadovala. Dosud nikde není ani náznak informace, jaké přesně zbraně to měly být a kolik asi tak stojí. To, každému, kdo tomu skutečně rozumí, napoví, že to byla klasická marketingová hra.
Naopak data, které byla v závazných nabídkách z 31. října 2017, zůstávají stále tajná. Mimochodem agentura DSCA dostala závazný souhlas s exportem UH-1Y do ČR až v říjnu 2017, což potvrzuje to, že data z předchozího období mohla být jen taková, která obsahovala jen běžně uvolnitelné informace.
Dokonce ani z novějších amerických nabídek nic přesnějšího neuniklo, kromě celkové ceny. Dodnes nikdo věřejně neví, kolik vlastně ve všech těchto amerických a italských nabídkách stály vlastní vrtulníky a kolik všechno okolo a co to všechno obsahovalo.
2)
Abych to udělal trochu technicky zajímavější, tak jsem se podíval na pár čísel opsaných z marketingových a certifikačních materiálů výrobců vrtulníků a motorů.
UH-1Y ve standartní konfiguraci s pancéřováním, neprůstřelnými nádržemi, systémy vlastní ochrany, senzory, rozsáhlým komunikačním vybavením, výzbrojí, systémem ochrany při střetu s dráty atd. má prázdnou hmotnost 5 070 kg a MTOW 8 400 kg. Užitečné zatížení (palivo + osádka, náklad, zbraně, munice) může být až 3 020 kg. TO mu umožnuje s plným vnitřním palivem, 2 piloty + 2 střelci s výzbrojí a 8 převáženými pěšáky s bojovým nákladem, lany pro fast rope, municí a nabitým systémEM vlastní ochrany (užitečné zatížení celkem 2 550 kg z povolených 3 020 kg) startovat na misi při teplotách až 33°C.
Civilní AW139 v konfiguraci pro policejní složky má dle prospektu výrobce prázdnou hmotnost okolo 4 200 kg (verze pro lety na ropné plošiny je s 4 400 kg težší). MTOW ve speciální příplatkové úpravě může být zvýšeno z 6 600 kg na 6 800 kg nebo až na 7 000 kg (kterou MTOW verzi nám Leonardo vlastně nabídlo?). Pak má AW139 v policejní verzi teoreticky užitečné zatížení až 2 600 / 2 800 kg (stejné hodnoty platí i pro AW139M v základní verzi). V této konfiguraci policejní verze s MTOW 7 000 kg s plným vnitřním palivem převeze dva piloty + dva policejní střelce s výzbrojí a 8 členů přepadové jednotky.
Každý si jistě může domýšlet, že pokud se vrtulník vybaví podle podle požadavků AČR pancéřováním (je vždy těžké), neprůstřelnými nádržemi, systémy vlastní ochrany, dalšími senzory, rozsáhlým komunikačním vybavením, výzbrojí a municí, systémem ochrany při střetu s dráty, odmrazovacím systémem, atd. tak se logicky začne zvedat prázdná hmotnost vrtulníku a současně klesat jeho užitečné zatížení.
Osobně by mě zajímalo, jestli takto vojensky vybavený AW139/AW139M podle požadavků AČR vůbec uzvedne požadovaných 8 převážených vojáků po 120 kg každý. Mě to při plných vnitřních nádržích nevychází. U verze s MTOW 6 800 kg zcela určitě. Verze s MTOW 7 000 kg by nesměla přibrat více než dalších 200-250 kg ve vybavení. Zjednodušeně AW139 je krásný civilní vrtulník, který je správně optimalizovaný na svoji činnost pro LZS, SAR, policejní síly, transport VIP a transport na ropné plošiny, atd. Ale v okamžiku, kdy se začne ověšovat těžkou vojenskou výbavou, tak mu pochopitelně užitečná nosnost začne klesat.
Těšil jsem se, jak italský výrobce pustí ven nějaká PR data o tom, jak jsou nejlepší a pro AČR našlapali vrtulník a jak problém limitu hmotnosti vyřešili. A po letech stále nic.
3)
Ono by ani nemělo být divu. AW139/AW139M a UH-1Y jsou dvě různé výkonnostní a hmotnostní kategorie.
UH-1Y pohánějí dva motory GE T700-GE-401C s maximálním startovním výkonem (10 min) na hřídeli po 1 409 kW (neinstalovaný motor, nulová nadmořská výška, MSA).
AW139/AW139M pohánějí dva motory PWC PT6C-67C s maximálním startovním výkonem (5 min) na hřídeli jen po 861 kW (za stejných podmínek). To je o 39% méně než má motor T700-GE-401C. Trvalý výkon je po 1 239 kW vs. 815 kW. (-34%).
Jinými slovy, pokud by oba vrtulníky byly stejně vybavené a převážely by stejný náklad, tak by byl obrovský rozdíl ve výkonech. Ve skutečnosti UH-1Y uveze s plnou výbavou vždy více (cca 3 tuny), neb je na to navržen od počátku.
4)
Jen pro zajímavost. Staré mariňácké UH-1N poháněl zdvojený motor T400-C-400 (= vojenská verze motoru PWC PT6T-3), téměř stejné motory PT6T-3D mají i kanadské Belly CH-146 Griffon, které při nasazení v Afghánistánu a Iráku narazily těžce na výkonnostní limity motorů/nosnost vrtulníků v extrémních klimatických podmínkách. Naše nejnovější policejní Belly 412EPI (MTOW 5 400 – 5 850 kg podle verze) pak mají motory PWC PT6T-9.
Vrtulníky s jedním zdvojeným motorem řady PT6T mají celkový instalovaný maximální vzletový výkon na hřídeli (za stejných podmínek jako výše) cca 1 340 - 1 380 kW a trvalý 1 190 - 1 230 kW (podle modelu). UH-1Y má celkový instalovaný maximální výkon – vzletový 2 818 kW a trvalý 2 478 kW. AW139/AW139M má celkový maximální instalovaný výkon – vzletový 1 722 kW a trvalý 1 630 kW.