F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Odpovědět
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11662
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

Polsko jich kupuje 32 tak mi našich 24 přijde jako přiměřený ekvivalent.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3858
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Pokud se bere pro nás 24 F-35 jako vyhovující počet, potom je polský nákup 32 strojů odpovídající.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4015
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Porad nechapu proc se zbavovat L159 , nepodstoupit jej k modernizaci ,kdyz je to nas produkt a nedoplnit jeho pocty L39NG. Drony budeme honit zihadlama s nekolika hodinovou letovkou za pul toho letounu , vrtulniky vysadkovych vojsk budeme podporovat neviditelnym F35 ,proti vysadkum nepritele pouzivat slechteny stihac ci stihaci bombarder.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

Dzin píše: 26/12/2022, 08:55
Shania píše: 25/12/2022, 22:24 Nez L-159 ktery je ve valce uplne k nicemu
Však také nepíši L-159, ale letoun jeho typu. Lehký výcvikově-bitevní letoun.
A za jakym ucelem? Pro F-35 neni treba se cvicit na podobnem stroji a pak aby to melo vyznam, musel by to byt stroj ktery by simuloval F-35.

Jestli by nebylo vyhodnejsi misto udrzovani letky cvicnych stroju penize vrazit do vice letovych hodin v F-35, a udelat pouze zakladni vycvik v US na T-6A + VR a pak prejit rovnou na F-35.
Piloti musí létat, ne simulovat na zemi.
Dnes je hodně módní myšlenka že pilot nemusí létat, stačí využívat simulátory. Může za to čistě touha šetřit - letová hodina je drahá, a tedy armáda šetří.
Simulátor je dobrá věc, ale výcvik ve vzduchu je to co dělá pilota.
Souhlasim, ale realita je takova, ze uz ted litaji malo.. a zadny pilot nikdy nerekne, ze hodiny v simulatoru nahradi skutecne letove hodiny (proc asi)..
Ale prace 'pilota' F-35 uz je prevazne o necem jinem, nez ridit stroj. Stale bude vycvik nejlepsi ve vzduchu, ale velkou cast z toho uz lze trenovat jinak.

Realita 5gen boje jsou extremne komplexni scenare, na ktere ani dnesni red flag cviceni nestaci. V US teprve stavi vycvikove prostory schopne simulovat pokrocile hrozby.

Pro nedostatek zdroju, jako u vseho.. je treba tyhle veci kombinovat a budoucnost vycviku je v rozsirene realite (Augmented Reality), kdy bude par pilotu ve vzduchu (jako dnes) a s nimi virtualne poleti piloti v plnohodnotnych simulatorech a muzou to doplnit piloti s joystickem a VR helmou a simulovane AI stroje.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

HONZIK11 píše: 26/12/2022, 10:43 Porad nechapu proc se zbavovat L159 , nepodstoupit jej k modernizaci ,kdyz je to nas produkt a nedoplnit jeho pocty L39NG. Drony budeme honit zihadlama s nekolika hodinovou letovkou za pul toho letounu , vrtulniky vysadkovych vojsk budeme podporovat neviditelnym F35 ,proti vysadkum nepritele pouzivat slechteny stihac ci stihaci bombarder.
A ted realne, jakou sanci ma L159 i na low tech bojisti jako je ukrajina pokud poleti vic jak 20-50m nad zemi? Muzou max vrhat chytre bomby/SDB.

Proti pomalym dronum s APKWS by to jeste slo, ale da se predpokladat, ze ty drony budou nasazovany v takovych poctech, ze efektivita lehkych bitevniku bude taky velmi nizka. A az ty drony budou schopny vest protivzdusny boj...

Takze jako vzdy jde o to, co by jsme misto letky L159 skutecne mohli mit...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11758
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

A ted realne, jakou sanci ma L159 i na low tech bojisti jako je ukrajina pokud poleti vic jak 20-50m nad zemi? Muzou max vrhat chytre bomby/SDB.
Pravděpodobně vyšší než dnešní Su-24 a Su-25 tamtéž. Je to jen o schopnosti nasazení za přiměřeného rizika. Víc jak 20-50 m si škrnti, protože takto tam nikdo neléta. Tak to není potřeba ani řešit. Navíc, ta krajina tam má svá specifika. Ale to už je o té přiměřenosti rizika.

Jestliže klapnou F-35, L-159 zůstanou pouze jako cvičné, zachování rozlétanosti, výcvik na pokročilejší techniku. A bude to o malém počtu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4015
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Na Ukrajine se leta nad nekonecnou deskovitou stepi. Prizemni let pod radary opravdu vystavi letoun nebezpeci,ale staci jen vzit v uvahu teren naseho pohranici,ci vrchovin a vcasna reakce strelce s Man-portable air-defense systemem je omezena na totalni minimum i kdyz je prilet detekovan hlidkami ci radary. . Dalsim faktorem je pro me taktez moznost rozptylu do zaloznich prostor a start i pristani do travnatych letistnich ploch.
Krome toho i kondicni letani je dulezite mimo konflikt.
Co se tyka efektivnosti proti dronum ,myslim tim ty velke. Zadne neletaji nadzvukove, tedy L39Ng ci L159 maji optimalni stretavaci rychlost vuci nim. Nehrozi dostat se do padove rychlosti pri jejich stihani.
Taktez mohou byt ve vzduchu mnohem dele a v podstate zadarmo na hlidkach napr. vybaveny podvesy s radary s bocnim vyzarovanim mohou skenovat pri vyskoku nad teren velice velky prostor .
Sestrelovat drony kazdou rizenou strelou je velice neefektivni a kolikrat nemozne . Ony maji velice malou tepelnou stopu a jejich konstrukce je vetsinou komposit. A vuci zemi je to i nebezpecne,viz druhotne skody vlivem samotne hlavice ci motoru strely.
Nejefektivnejsi je strelba projektily nizke raze s priblizovacim zapalovacem a dostatecnym strepinovym ucinkem.
Proste dle me, je uz jen uvaha o zruseni letounu teto kategorie naprosto chybna .Cim vic jich budeme mit tim lepe.
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11662
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Dzin »

Shania píše: 26/12/2022, 10:50 A za jakym ucelem?
Pro doplnění schopností. Jednak potřebuješ letou, na kterém budeš cvičit začínající piloty. Než přejdou na F-35 či jiný stíhač je dobré, aby měli odlétáno něco na podobném lehkém cvičeném stroji. Spoléhat se na kapacity USA není ideální případ, pokud chceme splnit spektrum schopností, které deklarujeme.

Nepřijde mi, že u F-35 není toto nutné, přeci jen z hlediska psychologické zátěže je pro začínajícího pilota lepší, aby si zvykl pilotovat "něco menšího" a potom přesedlal na plnohodnotný stíhač.

Dále ne na všechny mise potřebuješ stroj kategorie F-35. Většina konfliktů v budoucnosti bude stále tzv. nízké intenzity. V nich lehké bitevníky najdou velmi dobré uplatnění. Na nich potom mohou být nasazeni i piloti F-35 a získávat tak bojové zkušenosti za menší náklady, než, když pošleš F-35.

Nahradit je UAV by šlo v rámci bojových misí, ale už ne v tréninkové roli. Tam je podobná kategorie letounů stále žádoucí a když už jsou, potom při naší velikosti je dobré je mít současně i s bojovými schopnostmi.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4015
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Tim ,ze F35 nema dvoumistnou verzi ,musi vycvik probehnout na dokonalych trenazerech.A to velice dlouho. I pak jsou prvni lety vicemene stresovou zalezitosti a na nejake bojove vyuziti pilota nebude dlouho ani pomysleno. Proto tvrdim ,ze zavadeni tohoto letounu bude narocne a nutne u nas bude existovat soubeh Gripenu hlavne v jeho dvoumistne variante. S nutnosti dalsi existence L159 ci ,,L259,,fiktivniho nastupce.
Co se poctu objednanych kusu tyka ,neni mozne zapomenout na to ,ze minimalne tri budou roky pernamente lokovany v USA pro vycvik .Americani takovi Grandi nejsou aby si oletavali svoje.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

V čem by si L-159 vedli lépe než Su 24/25 ?
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4015
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od HONZIK11 »

Odhledneme li od motorove koncepce ,kde Sucko v obou variantach je idealni a prinasi jistotu navratu i po zasahu jsou to nesrovnatelne konstrukce. Zvlaste Su 24 je spise Tornado. A Su 25 je A 10.
Ale i nas prcek ma sve urceni.

K ničení pevných a pohyblivých pozemních cílů neřízenou i přesně naváděnou municí. V sekundární roli je použitelný pro ničení vzdušných cílů na krátké vzdálenosti a pro vzdušný průzkum. Ve výbavě letounu je radar FIAR Grifo-L s maximálním dosahem 100 km, umožňující přesné vyhledávání pozemních i vzdušných cílů za jakýchkoli povětrnostních podmínek.
Tedy vyzbroj je maximalne sofistikovana na danou dobu a aktualni i dnes .viz zminene lety ve velmi malych vyskach.

Hlavní výzbroj letounu tvoří neřízené pumy do hmotnosti 500 kg i ve verzi s brzdicím zařízením pro odhoz z malých výšek, dále řízené protizemní střely AGM-65B Maverick a řízené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9P/S Sidewinder. Dále může letoun nést laserem naváděné pumy GBU-12 a GBU-16, neřízené rakety (CRV-7), kontejnerové pumy CBU-87, kanónové podvěsy Plamen a přídavné palivové nádrže. Perspektivně se počítá se zavedením řízených střel vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM, řízených střel krátkého dosahu AIM-9L/M Sidewinder, protizemních řízených střel AGM-65F/G Maverick a kontejneru pro optické a tepelné vyhledávání a laserové zaměřování cílů TIALD, případně speciálních kontejnerů pro radioelektronický boj.

Letoun je dále vybaven výkonným palubním počítačem, umožňujícím další funkční rozšiřování.
Proto rikam ,nechme si ho co nejdele.
Naposledy upravil(a) HONZIK11 dne 26/12/2022, 16:11, celkem upraveno 1 x.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Nechat si L-159 v letectvu ČR, za mě klidně ano, pokud bude mít smysl. Ale zaujalo mě názor že by se lépe hodil na ukrajinu než Su 24 a 25.
Flader
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1447
Registrován: 25/4/2017, 13:58
Bydliště: Trnava

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Flader »

HONZIK11 píše: 26/12/2022, 14:37 Odhledne li od motorove koncepce ,kde Sucko v obou variantach je idealni a prinasi jistotu navratu i po zasahu jsou to nesrovnatelne konstrukce. Zvlaste Su 24 je spise Tornado. A Su 25 je A 10.
Ale i mas prcek ma sve urceni.

K seničení pevných a pohyblivých pozemních cílů neřízenou i přesně naváděnou municí. V sekundární roli je použitelný pro ničení vzdušných cílů na krátké vzdálenosti a pro vzdušný průzkum. Ve výbavě letounu je radar FIAR Grifo-L s maximálním dosahem 100 km, umožňující přesné vyhledávání pozemních i vzdušných cílů za jakýchkoli povětrnostních podmínek.
Tedy vyzbroj je maximalne sofistikovana na danou dobu a aktualni i dnes viz zminene lety ve velmi malych vyskach.

Hlavní výzbroj letounu tvoří neřízené pumy do hmotnosti 500 kg i ve verzi s brzdicím zařízením pro odhoz z malých výšek, dále řízené protizemní střely AGM-65B Maverick a řízené střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9P/S Sidewinder. Dále může letoun nést laserem naváděné pumy GBU-12 a GBU-16, neřízené rakety (CRV-7), kontejnerové pumy CBU-87, kanónové podvěsy Plamen a přídavné palivové nádrže. Perspektivně se počítá se zavedením řízených střel vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM, řízených střel krátkého dosahu AIM-9L/M Sidewinder, protizemních řízených střel AGM-65F/G Maverick a kontejneru pro optické a tepelné vyhledávání a laserové zaměřování cílů TIALD, případně speciálních kontejnerů pro radioelektronický boj.

Letoun je dále vybaven výkonným palubním počítačem, umožňujícím další funkční rozšiřování.
Proto rikam ,nechme si ho co nejdele.
Môžem sa spýtať, čo z tejto potenciálnej výzbroje AČR na L-159 reálne využíva?
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Pokud si pamatuji tak více méně nic. L-159 dodnes je jenom stín toho co měl být. Česká cesta je - neinvestuje se nic navíc co by se řece mohlo hodit na párty s holkama nebo klukama u Monaka . A to něco stojí.
L-159 by to sice uměl, ale prakticky se začalo s nějakou výzbrojí asi rok zpět.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

HONZIK11 píše: 26/12/2022, 12:18 Tim ,ze F35 nema dvoumistnou verzi ,musi vycvik probehnout na dokonalych trenazerech.A to velice dlouho. I pak jsou prvni lety vicemene stresovou zalezitosti a na nejake bojove vyuziti pilota nebude dlouho ani pomysleno. Proto tvrdim ,ze zavadeni tohoto letounu bude narocne a nutne u nas bude existovat soubeh Gripenu hlavne v jeho dvoumistne variante. S nutnosti dalsi existence L159 ci ,,L259,,fiktivniho nastupce.
Co se poctu objednanych kusu tyka ,neni mozne zapomenout na to ,ze minimalne tri budou roky pernamente lokovany v USA pro vycvik .Americani takovi Grandi nejsou aby si oletavali svoje.
Podivej se na UPT 2.5 /UPT NEXT kde se jde rovnou z T-6 + VR na F-35/F-15E a preskakuje se vycvik na T-36. Takze to rozhodne jde provest timto zpusobem. Taky bych rek, ze vytvaret si navyk na stoji, ktery lita a ovlada uplne jinak nez F-35 buduje jen spatne... A asi nejde o nic co by se melo resit ted se zavadenim F-35, ale v dalsich 10-20 letech.
Shania
podporučík
podporučík
Příspěvky: 634
Registrován: 16/6/2016, 13:53

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Shania »

HONZIK11 píše: 26/12/2022, 11:46 Na Ukrajine se leta nad nekonecnou deskovitou stepi. Prizemni let pod radary opravdu vystavi letoun nebezpeci,ale staci jen vzit v uvahu teren naseho pohranici,ci vrchovin a vcasna reakce strelce s Man-portable air-defense systemem je omezena na totalni minimum i kdyz je prilet detekovan hlidkami ci radary. . Dalsim faktorem je pro me taktez moznost rozptylu do zaloznich prostor a start i pristani do travnatych letistnich ploch.
Krome toho i kondicni letani je dulezite mimo konflikt.
Co se tyka efektivnosti proti dronum ,myslim tim ty velke. Zadne neletaji nadzvukove, tedy L39Ng ci L159 maji optimalni stretavaci rychlost vuci nim. Nehrozi dostat se do padove rychlosti pri jejich stihani.
Taktez mohou byt ve vzduchu mnohem dele a v podstate zadarmo na hlidkach napr. vybaveny podvesy s radary s bocnim vyzarovanim mohou skenovat pri vyskoku nad teren velice velky prostor .
Sestrelovat drony kazdou rizenou strelou je velice neefektivni a kolikrat nemozne . Ony maji velice malou tepelnou stopu a jejich konstrukce je vetsinou komposit. A vuci zemi je to i nebezpecne,viz druhotne skody vlivem samotne hlavice ci motoru strely.
Nejefektivnejsi je strelba projektily nizke raze s priblizovacim zapalovacem a dostatecnym strepinovym ucinkem.
Proste dle me, je uz jen uvaha o zruseni letounu teto kategorie naprosto chybna .Cim vic jich budeme mit tim lepe.
Vzhledem ke zkusenostem na ukrajine, tak SHORAD bude v budoucnu daleko vic smrtici a bude muset umet eliminovat o dost mensi a pocetnejsi cile, na vetsi vzdalenosti, nizko, mimo primou viditelnost.

To co dnes provadi na UE, nizky let a odpal nezizenych raket ( na zapade by se hazeli presneji bomby, pripadne chytre bomby) by uz dnes neuspel proti obrane co ma CEC (Cooperative Engagement Capability). V budoucnu litani v blizkosti cile nebude vubec mozne.

Co se tyka toho sestrelovani dronu, tak aktualne nejlepsi moznost je prave APKWS - levne, presne, rychly OODA loop, da se jich nest hodne, nevystavuje stoj nebezpeci, ze vleti do trosek, jako je tomu u kanonu.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11758
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Zemakt »

Ale zaujalo mě názor že by se lépe hodil na ukrajinu než Su 24 a 25.
Přesně o to, co ti výše napsal Honza. To vše Alca umí, a mněla umět mnohem víc. To že se to dnes nepoužívá, nepoužívalo, respektive nenakoupilo není problém její, jakožto to není problém neřešitelný. Viz Ukrajinci a jejich implementace západních střel na ta sovětská éra.

A bavíme se o současném konfliktu, to znemená dnes a zítra. Za mne by obstála minimálně na stejné úrovni, v případě moderních střel, by byla zcela jinde. I v nízké výšce. Prostě to umí. Zároveň je třeba také říct, že její radar v poslední evoluci je AESA. Toliko k Ukrajině.

Nicméně, v případě pořízení 24 nových či staronových nadzvuků je jasné, že Alcy čeká dílem přestavba na T2 a dílem zachování jednotek Áček. V podobě T2 je to stále výborný pokročilý cvičný letoun s minimálními náklady a faktem že už ho máme. Jenom vůl by se ho zbavoval. Pár let bude ještě šetřit erár. A když tady někdo furt melduje ty drony, tak i v rámci cvičné letky by T2 drony mohly klidně dávat.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17863
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

Shania: rád bych ti připomněl, že Amíci mají v plánu po T-6 používat T-7.
ObrázekObrázekObrázek
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od Wasp »

Připomínám že polsko má ve svém arzenálu mnoho F-16, MiG 29, Su 22,a F/A-50. K tomu všemi si kupují F-35
Tak nějak se dělá armáda.

24 ks čehokoliv je málo.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17863
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Příspěvek od skelet »

A vyřazují 29 a 22
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“