Drobet jsem popřesouval příspěvky a dal je do vlákna o Fw 190 A, kam patří přecijen více.
Kruane: plán zpracovat Fw 190 F a G jsem měl už hooodně dávno. Stejně jako plán kompletně předělat tento článek o Fw 190 (rozšířit a modernizovat o věci, které jsem o stroji nastudoval za poslední čtyři roky). Jenže reálně jsem článek pro Palbu nevytvořil rovné dva roky a pochybuji, že se na tom v brzké době něco změní. Nějak nemám autorskou slinu
KAHA: jak naznačoval vikingský válečník Jersey, někde na Palbě už porovnání sovětských stíhaček a Fw 190 bude. Ale od doby, co už tady na Palbě neadministruji ostatní části (krom Luftwaffe) de facto nemoderuji ani nesystematizuji; takže ani nepřesouvám jinde probraná témata o Luftwaffe tam, kam patří. Ostatně ani na to nemám oprávnění.
Obecně vzato je porovnání se sovětskou konstrukční školou poměrně jednoduché, protože sovětské stíhačky v zásadě podávaly podobné výkony a vykazovaly podobné základní charakteristiky.
V tradičně vedeném boji sestávajícím se ze sérií ostrých delších zatáček neměl Fw 190 příliš šancí. Na druhou stranu jejich piloti si toho byli vědomi a podobnému způsobu boje se snažili spíše vyhýbat. Jeden případ, kdy se to ale nepodařilo, nádherně popisuje Walter Nowotny (prostřednictvím svého bratra Rudolfa) v knize Tygr z Volchostroje (vydalo nakl. Mustang v 90. letech, nedávno vznikl dotisk). Zásadní potíž Fw 190 při tomto způsobu boje tkvěl v relativně malém křídle, které muselo nést relativně vysokou hmotnost. Aby stroj vygeneroval dostatek vztlaku pro udržení se v zatáčce, tak musel jít na vyšší úhly náběhu, čímž samozřejmě výrazněji rostl aerodynamický odpor a klesala rychlost. A jak klesala rychlost, tak opět klesal i vztlak a klesala tak i samotná schopnost točit. V důsledku měl Fw 190 jedno z nejpomalejších ustálených zatáček ze všech stíhaček druhé světové války. ALE:
Výsledkem byly následující vlastnosti - na vysoké rychlosti šel stroj do zatáčky ochotně a zvládal kopírovat manévry v podstatě jakékoliv nepřátelské stíhačky, resp. manévroval lépe a lehčeji, než většina z nich. To ale byl především důsledek brilantního vyvážení sil v řízení a nastavení zpřevodování řídících táhel a lan řízení. Co se výškového kormidla týče, tak měl Fw 190 v podstatě unikátní systém řízení (resp. ne unikátní, ale do extrému vyvedený standardní). Ale naopak - pokud rychlost zatáčení klesala, pak se stále více začalo projevovat křídlo generující relativně méně vztlakové síly v porovnání se soupeři. Tyto charakteristiky jsou velmi rozdílné oproti vlastnostem sovětských stíhaček. Ty měly zpravidla relativně větší křídlo, které neslo menší zátěž. Ač sovětské stíhačky obecně měly jisté potíže s ovladatelností třeba již na středních a s pevností na vysokých rychlostech, při rychlostech nízkých zvládly zpravidla německou konstrukci lehce vymanévrovat.
Fw 190 dále vykazoval extrémně vysokou klonivou rychlost (křidélka). Průběh klonění v závislosti na rychlosti byl u Fw 190 myslím vůbec nejlepší ze všech letounů nevybavených posilovači a zcela jistě nejsilnější ze všech běžných stíhaček, které se zúčastnily druhé světové. Lehká křidélka umožňovala nejen provádět některé manévry lépe, nežli nepřítel, ale výrazně snižovala fyzickou zátěž pilota (z osobní zkušenosti vím, že pohyb kniplem do strany je fyzicky značně náročnější, nežli potlačení či přitažení).
Ale zpátky na východní frontu: Sovětské stíhačky nesly bez výjimky slabší výzbroj, nebyly zdaleka tak odolné a až na výjimku v podobě Jaku-9D, resp. DD měly v čisté konfiguraci také o něco (v případě La-5/7 výrazněji) slabší dolet. Další specifikum východní fronty spočívalo ve špatných výškových, ale naopak velmi slušných hloubkových výkonech sovětských strojů. Pokud se za Uralem skutečně podařilo splnit nejen pětiletku, ale i kvalitu, tak byly La-5 FN a samozřejmě i La-7 do 3000 m výkonově Focke-Wulfům nejen konkurovat, ale dokonce je i mírně (La-5FN) či více (La-7) překonat. Zásadní potíž ale tkvěla v tom, že i v roce 1944 bylo skutečně kvalitně postavených sovětských stíhaček relativně méně. Navíc jejich dřevěná (chcete-li překližková) kontrukce značně rychle podléhala povětrnostním vlivům a opotřebení. Stroje tedy z hlediska výkonů degradovaly výrazně dříve, nežli celokovové německé. S Jaky to bylo podobné, jen měly poněkud jiné výkonvé křivky, nežli Lavočkiny.
Doufám, že je tahle odpověď dostatečná

Pokud není, tak se samozřejmě ptej dál. O Fw 190 povídám téměř tak rád, jako o dvojici rozkošných Palbaček
