hydrostar píše:(...)Ale ty pořád nejsi schopný pochopit to a ptáš se pořád na to stejné, nebo spíš se všechny snažíš přesvědčit, že v tom období naši předci udělali všechno špatně a současně vytváříš úplně novou linii historie.(...)
Tak si to rozeberme:
a) Např. v tomto vlákně jsem opakovaně napsal, že považuji S(CS)-199 za dobré řešení (=nejméně špatné řešení).
b) Nevím o tom že vytvářím "novou linii historie, když tvrdím, že fabriky v ČSR (v Praze, Kunovicích), které dodávaly "smontované/repasované" S-199 tak nikdy předtím nevyráběly Bf-109, natož použité motory (zato vyráběly jiné motory, např. DB-605 (a DB-603), které však na S-199 nebyly použity)...
c) A proč bych neměl kritizovat:
- že v těsněpoWW2 armádě ČSR masově nesloužily lidé s předchozí zkušeností s Bf-109 (13.letka SVZ) v jednotkách s S(CS)-199?
- když nevidím žádnou snahu o mezinárodní spolupráci Česko-Slovenské armády s jinými uživateli výběhových technologií (=různých verzí Bf-109) po Třetí říši?
- když vidím přemrštěný počet objednaných S-199 v relaci se složením poWW2 letectva Česko-Slovenska nebo v relaci s množstvím letadel v předWW2 letectvu Česko-Slovenska? Odkazy/info jsem dal už dříve.
Nebo v relaci s jinými (sousedními) státy (např. ve srovnání s polo-okupovaným Polskem)
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... lew-Jak-92 (seznam verzí a počet používaných letadel v Polsku viz závěr odkazovaného článku)
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... lakow-Pe-2
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... szyn-Il-22
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... unow-Li-22 (myslím zejm. ty (školní) bombardovací Li-2)
Nota bene, když poslední objednané S-199 česko-slovenské armádě byly dodávány až v r. 1951?
Tj. v době, kdy ve Švédsku běžela sériová výroba prouďáků
Saab 29 Tunnan nebo v Polsku se chystali na licenční proudové Jaky a už delší dobu používali proudové Jak-17:
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... lew-Jak-17
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... enstvi_erp
a jen tak pro zajímavost - při vědomí vyšší technologické úrovně/menším válečným škodám Česko-Slovenských zbrojovek/leteckých fabrik s podobnými fabrikami v Jugoslávii: viz jugoslávské
sériové vrtuláky nebo rodina
experimentálních proudových
... jsem si vědom, že v Česko-Slovenské armádě fungovali S(CS)-92 (zhruba
tucetex-německé Me-262) a např. v Letovu vyvíjeli prouďák (viz to co naťukl @Zemakt), který se však nedostal ani k prototypu mj. protože chyběl proudový motor.
Tvrdím: Přemrštěný počet objednaných S-199 a to že dodávky pokračovaly i v období 1949-51, tak to zakonzervovalo vývoj nových technologií, bo znárodněné fabriky měly zajištěné zakázky. Takže nic je nenutilo snažit se dohánět soudobý (bouřilý) technologický vývoj nebo se snažit mnohem víc se uživit úspěšnými letadly pro civilní užití (viz výše uvedené příklady Aero Ae-45, M-1 Sokol nebo různé typy z Otrokovic/Kunovic).
Podobně bychom mohli posuzovat, že na hlavu postavené bylo:
- množství používaných letadel v ČSR a
- doba jejich výroby v česko-slovenských fabrikách
u typů letadel jako Il-10 nebo Jak-11... ale v těchto dvou případech byly jiné příčiny tohoto chybného rozhodnutí, než jaké byly u přemrštěných objednávek/zpožděných dodávek S(CS)-199.
hydrostar píše:(_@_)kou-zelník (...)
Ale ty ty souvislosti prostě vidět nechceš.
I to je úhel pohledu. Nechám na ostatních jestli budou používat svůj rozum nebo anebo dají přednost např. svým předsudkům.
P.S. Když se Tě zeptám na jiný rozpor mezi formální a faktickou stránkou (za situace, když pořád omíláš jiný údajný rozpor), tak tvrdíš, že nic nevidíš:
hydrostar píše:(_@_)kou-zelník, co je na Hansově větě špatného, co bych měl vyvracet nebo jak ty říkáš hejtoval? V té větě nevidím žádný rozpor.
Ach jo.
a) Košický vládní program formálně neexistoval, protože neexistovala vláda, která by mohla rozhodnout o něčem tak zásadním, jako že výzbroj bude imprována ze SSSR = v situaci velké poválečné bídy v ČSR, kdy lidé potřebovali výplatu aby uživili rodinu. A na státní zakázky nebylo z čeho vzít bo solventních daňových poplatníků bylo málo a část z nich musela odejít, protože prostě společné soužití už dál nešlo.
b) Tudíž ve fabrikách v Česko-Slovensku nebylo z čeho montovat/repasovat S-99/199, protože to byla sovětská kořist (myslím inventář ozbrojených sil Třetí říše na území ČSR obsazeném Rudou armádou) a její odkup od SSSR nebyl legální, neboť v Česko-Slovensku do cca léta 1946 nebyla legální vláda vzešlá z vůle voličů (=nebyla dodržena Ústava - myslím tu Ústavu platnou do r. 1948).
c)
To že bylo chybné dopředu avizovat, že Česko-Slovensko bude nakupovat výzbroj ze SSSR se totiž odrazilo ve výrazné ekonomické nevýhodnosti za jakých ČSR nakupovalo výzbroj ze SSSR:
- SSSR na nákup přebytků poskytlo Česko-Slovensku úvěr. ČSR poptával v 1946 úvěr 42 milionů USD (bo ČSR plánoval masivní import přebytků pro výzbroj armády, zejména letectva). SSSR v 1947 schválil úvěr 5 milionů USD. Reálně však prodal pouze za 3,72 milionu USD - obsahem dodávky ze SSSR bylo zejména vybavení pro letectvo. Konkrétně náhradní díly pro provozované letadla importované ze SSSR. A to:
- 20 motorů pro Pe-2 (tj. pro 10 letadel)
- 12 motorů pro Il-2 (přičemž v 03/1948 bylo z původních 22 Il-2 a dvou cvičných UIl-2 k dispozici pouze 8 letadel, zbytek měl zhnilou zadní část trupu)
- 5 motorů pro La-5FN/La-7
plus munice, patrně v množství na jeden rok mírové spotřeby (ale k tomu mám jen málo zdrojů, abych tvrdil, že si byl jistý, že opravdu pouze na jeden rok mírové spotřeby)
zdroj: viz výše citovaná knížka od M. Irra (1. díl "Mezek"...)
+ Iljušin Il-10/Avia B-33 (1. díl) od Miroslav Irra, vydal Jakab Publishing v 2008
Čistě teoreticky - kdybychom matematicky vydělili ten počet motorů koupených ze SSSR celkovou částkou za dodávku ze SSSR, tak jeden motor ze SSSR by vyšel zhruba na 100 tisíc USD (a je otázkou jestli šlo o nové nebo repasovaný). A to zhruba v době kdy přebytkové P-51 z USA si Švýcaři kupovali za pár tisíc USD.
Mimochodem ceny za které prodávala ČSR olétaniny Spitfirů a S-199 do Izraele viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=298&t=4662&p=97582
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=175&t=4308&p=85908
orientační přepočet tehdejších kurzů Koruny, Liber a Dolarů viz např.
https://www.historicalstatistics.org/Cu ... erter.html (pro roky 1950 a pár následujících se mi povedlo ověřit z jiného zdrojů, pro dřívější období nemám věrohodné zdroje).