Stránka 10 z 17

Napsal: 23/12/2008, 02:11
od Hans S.
Tak se drobet uklidníme, ať tady nemusím arogantně ukazovat svou moc, vyhrožovat zamykáním, banány a dalšími krásnými věcmi :)

Reddog, ze Skeleta za těch pár měsíců, co se na Palbě vyskytuje, jsem nezískal dojem, že by se jednalo o nějakého "Red turbofan", dokonce i Redboy, který by snad mohl již dle jména být zaslepeným příznivcem východní konstrukční školy, povětšinou reaguje naprosto střízlivě, racionálně, opřený rukou o důkazy a stojící oběma nohama pevně na zemi. Což samozřejmě neznamená, že s ním vždycky souhlasím, mám takový dojem, že s ním dokonce sem tam vyloženě nesouhlasím, ale to je normální.

Mám takový dojem, že se ti tu především Skelet snaží naznačit, že je mylná úvaha, že SR-71 dokazuje vyšší úroveň "whatever" v USA, nežli v SSSR, když tam byl MiG-25 z titanu pouze částečně (nebo dle tvých zmínek z počátku vůbec). Já tedy nevím, jak moc dlouho a jak moc detailně se zajímáš o leteckou konstrukci, o mechaniku letu, aerodynamiku a vůbec věci s tím spojené, ale vše, co tady Skelet uvedl (byť teď už mu tečou nervy), byly zcela jasné a opodstatněné připomínky, se kterými se v letectví počítá a dělá se to tak.
Kalkuluješ s myšlenkou, že je lepší udělat celý letoun titanový a takřka automaticky si odůvodňuješ toto nedělání tím, že Sověti na to neměli know-how. Ale zkus si toto své tvrzení přenést do jiné oblasti - proč se dnešní auta stále dělají z oceli a třeba slitin hliníku a ne třeba z toho titanu a třeba nějakých dalších slitin. Jistě můžeš odpovědět, že to není potřeba, že u auta nedochází k takovému namáhání, aby byl titan ve větší míře opodstatněný. Jenže úplně stejně můžeš (a budeš zcela správně) argumentovat i u MiGu. Letoun navrhneš dle nějakých základních specifikací a předimenzuješ jeho jednotlivé partie takovým bezpečnostním součinitelem, jaký vyžaduje norma (nebo vyšším). Pokud máš v požadavku, aby letoun vydržel do generálky třeba 5 let a řekněme 1000 hodin (no, to jsem asi fest přestřelil :)), pak ho nadimenzuješ tak, aby pokud možno počkal v nejhorším i 7 let a 1300 hodin, ale je zbytečné to stavět na 15 let a 3000 hodin. Ty jako konstruktér letoun chceš postavit tak, aby vyhověl požadavkům, ale aby samozřejmě nebyl zbytečně předimenzovaný (a to v jakémkoliv směru). U malosériové výroby se ještě leccos dá skousnout, ale u velkosériovek se vše šííííleně prodraží. A když máš kvůli ceně mít někde o 300 letounů méně, tak je to špatné. A nikoho v tu chvíli nebude zajímat, že je jich sice o 300 méně, ale za to vydrží ve vzduchu o pár let déle. Vždyť v konstrukci děláš..mi chvilku přijde, že si tady z nás děláš legraci :)
Je ohromný rozdíl, když zkompletuješ 1300 mašin, které musejí sloužit v nejrůznějších podmínkách s nejrůznější úrovní obsluhy. Stroje, u kterých očekáváš boj a ztráty a pár (30) jednoúčelových mašinek, u nichž máš zaručen maximální servis za každých okolností. To není jen o tom, že porovnáváme letadla, která jsou z různých stran světa a že obě létají dosti rychle. To je o porovnání letounu, které musí pouze létat rychle a jiného, které musí nejen létat, ale třeba i rychle vzlétnout a být schopen aktivního vedení boje, když na to přijde. A to se nám pak požadavky začínají sakra měnit a vše začne přituhovat..titan netitan, ocel neocel, dural nedural - musí se splnit nějaké požadavky a můžeme umět vyrobit 50x titanové letadlo a bude ním to k ničemu, protože my ho prostě potřebujeme postavit 100x..

Raytheon: S dovozem titanu do USA ze SSSR to zní docela zajímavě, nicméně nebylo by to v historii poprvé, kdy by se něco podobného dělo - zrovna nedávno jsem někde četl o dodávkách nějakého vzácného prvku (wolframu?) do Říše z Británie snad přes Turecko, nebo tak něco :) Občas dochází k absurditám - ale jistě, chtělo by to podložit něčím hmatatelným, kde bychom si mohli ověřit správnost tohoto tvrzení.

Napsal: 23/12/2008, 08:27
od RAYTHEON
to Hans S.

Zatím jsem nenašel podíl titanu na konstrukci F-100, takže neumím specifikovat, jaké množství bylo zapotřebí k výrobě, v různých versích to bylo necelých 2000 ks, vycházím z údajů na www.military.cz.

Příklad s wolframem asi není ten úplně nejlepší, tento kov šlo získat od různých dodavatelů a je docela klidně možné, že cestou překupníků a šmelinářů se vším možným existovala dodávka z UK, která nakonec skončila v rajchu.

Situace s titanem je však poněkud jiná. Předkládá se nám k věření, že v padesátých letech byl výhradním dodavatelem titanu CCCP a USA byly odkázány na podloudné dodávky přes prostředníky. Ve světle faktů, že první kovový titan byl vyroben (poloprovozně) v roce 1947 v USA a že v roce 1949 byl zahájen vývoj a v roce 1951 objednán F-100 v počtu stovek kusů lze důvodně předpokládat, že s titanem amíci problém neměli a nebyli odkázáni na pochybné nákupy.

Nepochybuji o tom, že CCCP při svých obrovských surovinových zásobách a specifické formě společenského uspořádání měl největší výrobu titanu na světě. Rovněž tak není důvod pochybovat o tom, že ho uměl náležitě zpracovat a využít ve zbrojní výrobě. O čem však lze s úspěchem pochybovat je představa, že CCCP prodává titan na výrobu stíhačky, která je jediným konkurentem jeho vlastního MiG-19.

Napsal: 23/12/2008, 09:06
od Alchymista
Dobre rozbehnutá flamewar :evil:

Ad výroba titanu - skutočne by bolo zaujímavé zistiť, koľko titanu vyrábali v 50. a 60. rokoch ročne sovieti a USA a koľko ho sovieti vyvážali, plus na čo všetko sa v danom období používal aj mimo letecký a kozmický priemysel.

Rovnako zaujímavá by bola aj vtedajšia cena titanu na svetových trhoch - sovieti mali len pomerne málo tovarov, ktoré mohli úspešne vyvážať a naopak významný "hlad" po tovaroch, ktoré mali záujem nakupovať, takže pokiaľ bol vo svete veľký dopyt po titane, ktorý vedeli produkovať v značných množstvách, celkom logicky ho vyvážali, aj keď im bolo jasné, že značná časť z neho skončí v zbraniach protivníka. Domnievam sa, že export bol náležite kontrolovaný, aby sa udržala vysoká cena a bol vo svete trvale nedostatkový.

Napsal: 23/12/2008, 10:03
od Altaj
Wolfram predsa dovazaju americania s Ciny, nie?

Keby aj rusi dodavali titan na vyrobu draku F-100, co to dokazuje? Ze USA nema vo svojej krajine dostatok nerastnych zdrojov, titanovych rud na zabezpecenie svojich potrieb a tak ho musi dovazat. Prirodzene, ze v ZSSR, vsak mal najviac rozvinutu tazbu titanu na svete. Ale, tvarovanie, zvaranie a vytvaranie zliatin vhodnych na nadzvukovy F-100 si museli urobit sami!

Kedy vyrobil ZSSR svoj 1. drak nejakho vojenskeho stroja zo zvysenou mierou vyuzitia titanu? Mig-25? Dobre to mame rozdiel krasny 12 rokov!!!
O tolkoto americania predbehli rusov v spracovani titanu. Je nepochybne, ze neskor to ZSSR zvladol(Tu-160, Su-27), ale 1. boli americania.

Ohladon T-4 Sotky, ok boli schopny postavit celotitanovy stroj(zo zliatiny OT-4, VT-20 a to suchoj vraj predbehol svet v technologii zvarovania, zdroj tu :http://www.hitechweb.genezis.eu/m3family2.htm )
Az na to ze ostali neoverene jeho letove vlastnosti a vydrz materialov pri vysokych rychlostiach, prototyp totiz dosiahol rychlost len 1,28 mach a podnikol len 9 letov, co je prilis malo na overenie celkovej zivotnosti draku a na to, ci rychlosti mach-3+ vobec zvladne.

Napsal: 23/12/2008, 10:38
od reddog
už od roku 1949 se začalo pracovat s titanem u Lockheedu. A pochybuji že ho kupovaly v SSSR.

Napsal: 23/12/2008, 11:08
od skelet
To kdo s čím začal pracovat první je spíše zajímavým než podstatným údajem. Taky není důležité jestli začali nakupovat sovětský titan v letech 40, 50, či 60. Na tento údaj jsem narazil na vícero serverech, takže to bude ASI pravda. Se vzrůstající americkou spotřebou by mne to nepřekvapilo (osobně bych si tipl, že to začalo koncem sedmdesátých let s nástupem nové generace zbraní). Ukazovalo by to spíše na nedovtipnost a lidově blbost KGB než na slabost USA.

Jinak na žádný projekt protiváhy SR-71 jsem zatím nenarazil, a to chodím i na takové fóra jako je http://www.secretprojects.co.uk/forum/ (narazil jsem tam teď na zajímavé nákresy nošení V-1, to budu muset s Hansem.S probrat). Možná se tím zabýval Mjasičev ten byl na takové technologické hračky. Ale i tak mě nenapadá využití obdoby sovětské SR-71. Na západní Evropu "stačil" průzkumný MiG-25R, a pro lety nad USA jaksi neměli krom Kuby žádnou základnu. A dle mého je využívání Kuby pro umístění špionážních letounů takového charakteru zcela nevhodným. Na dozorování Kuby stačí Amíkům divadelní kukátko (tak mě napadá, neví někdo jestli tam sověti měli třeba MiG-25R?)

Suchoj T-4, tento letoun je sice krásná technologická hračka, ale jinak je to krásný příklad volů ve velení sovětského letectva. Stavět letoun pro útoky ve vysoké výšce po sestřelení U-2 je ... Naštěstí zavládl zdravý rozum, a začali s vývojem Tu-22. Nevím jak vy, ale toto myšlení nechápu. Na jednu stranu jsou schopni a ochotni dělat začátkem šedesátých let ponorky s titanovým trupem a na straně druhé dělají takové anachronismy jako byla T-4. Jako by velení letectva nevědělo o výkonech i vlastních protiletadlových raket. :roll:

Napsal: 23/12/2008, 11:53
od Altaj
Na západní Evropu "stačil" průzkumný MiG-25R, a pro lety nad USA jaksi neměli krom Kuby žádnou základnu.
A co tak z Kamcatky na Aliasku? Tam toho bolo vela, letka PVO s F-15 (dnes F-22), rusi tam s Bear-mi lietali bezne.
Mig-25R nema schopnosti Blacbirdu co sa tyka priezkumu, za SR hovori radarova obtiaznost a vyrazne vecsi dolet (asi to najdolezitejsie) pri dlhsie udrzatelnych 3 mach rychlostiach.
Na Blackbirda sovietska PVO odpalila viac nez 1000 rakiet zo systemov S-75 a S-200 a ako vieme bez uspechu.

Napsal: 23/12/2008, 12:13
od Rosomak
K SR-71. Doporučuji níže uvedené stránky.
První věc, která zaujme, jsou počty jednotlivých kusů.
SR-71A - vyrobeno 29, ztraceno 11, tj. 37%.
SR-71B - vyrobeny 2, ztracen 2, tj. 50%
SR-71C - vyroben 1
Celkový počet 32, a ne 38. Celkové ztráty 40%.
Malosériová nebo kusová výroba.
Prototypy nepočítám.

Pro fajnšmekry jsou zde odtajněné manuály (1,052 + 70 stránek) s velmi zajímavými údaji (shrnutí toho zajímavého by bylo opravdu super, třeba se Redboy nebo Hans do toho pustí...):
http://www.sr-71.org/blackbird/manual/
A posledně revidovaný v roce 1986:
http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71-6cf-1/

SR 71 jak se dočtete, létal rychle (nesmí se zapomenout na to, že motor byl dvojí konstrukce, klasický+náporový, tj. RAMJET), ale manévrování, natož přetížení mu moc nešlo. Nehledě na to, že RAMJET potřebuje kontinuální přívod vzduchu.


Ohledně Titanu:

Titanium was difficult to work with, expensive and scarce. In fact, much of the titanium bought by Lockheed to make Blackbirds was imported from the Soviet Union. Initially, 80% of the titanium delivered to Lockheed was rejected due to metallurgical contamination.
Wikipedii věřit nemusíte, ale proč by amíci toto zvlášť zdůrazňovali a nerozporovali...

K výrobě titanu. Je zde nutno říci, že Titan se v USA vyráběl. Ale v jaké formě? Ve statistikách nalezneme houbovitý titan (základní surovina pro výrobu TiO2), což má k použití v leteckém průmyslu hodně daleko. Ten najdeme v barvách, zubních pastách, lesklém papíru či v plastech.
Hlavní problém ve výrobě titanu je zbavení se TiO, které činní titan křehkým. Dalšími problémy je jeho obrábění a tváření (např. čím ho obrábět - nitrid titanu je tvrdší než korund, třísky čistého titanu rády hoří)

Konkrétně čísla výroby titanové houby v USA (v tunách):

1950 68
1951 449
1952 975
1953 2.030
1954 4.870
1955 6.710
1956 13.200
1957 15.600 (první let prototypu J-58)
1958 4.160
1959 3.540
1960 4.820
1961 6.100
1962 6.110
1963 7.150
Zdroj: U.S. Geological Survey

SSSR se snažil v padesátých letech ovládnout trh titanu, např. ještě v roce 1991 ovládal téměř 70% trhu (v současnosti Rusko cca 30%, s bývalými satelity 54%) světového trhu s titanovou houbou.
USA ale v Evropě udělaly korporaci a volný titan skupovaly (především Defense National Stockpile Center (DNSC), které ho také vykupovalo v USA, např. v roce 2005 zase odprodává 33.000 tun) Všimněte si, jak se projevilo oteplení vztahů za Chruščova (1953–1964).

Dovoz titanové houby do USA (v tunách):
1953 0
1954 175
1955 514
1956 1.860
1957 3.200
1958 1.880
1959 1.420
1960 2.020
1961 2.260
1962 839

Titan se hlavně používá ve slitinách, je nutné zmínit jeho použití jako ferotitan (slitina železa s titanem kterého obsahuje 20-40%)

Hlavní slitiny Titanu se dělí na tyto typy:
alfa slitiny (především Rusko, např. označení VT1-5)
pseudoalfa slitiny (především USA např. označení Ti 6242)
alfa+beta slitiny (ty zvládají téměř všichni,)
pseudo beta slitiny (Rusko, USA)
beta slitiny (především Rusko např. 4201)

Československo také vynikalo ve zpracování titanu, nedá mi zde nevzpomenout na Poldi Kladno a jeho slitinu T110 ideální pro výrobu leteckých turbín. Kg takovéhoto materiálu stojí kolem 2.000 Kč.

Americké vojenské slitiny titanu jsou známy např. pod těmito normami: MIL–T-9046 na konstrukce, MIL–T-9047 na turbíny.

Napsal: 23/12/2008, 12:46
od Hans S.
Toho manuálu by se dost možná mohl vedle Redboye ujmout Cover72. Oba toho o těhle letadlech vědí mnohem víc, než já. Já jen tak paběrkuji :)

Napsal: 23/12/2008, 14:51
od cover72
Já mám od září rozdělaný SuperHornet a pracuju na tom spíše sporadicky - bláhově jsem si myslel, že během školního roku bude se sítí méně práce, než při renovaci celé učebny (ha-ha).

Ale ve druhém týdnu vánočních prázdnin by měly být hotové hotfixy a mohl bych něco spíchnout - ale to spíš zkusím máknout na SH, protože přečtení a zpracování těch 1000 stránek by s takovou zabralo něco přes rok ;-)

Napsal: 23/12/2008, 15:15
od RAYTHEON
to Rosomák

Čísla jsou dostatečně výmluvná a potvrzují, že závislost USA na ruském titanu je fikce. Vždy ho část dováželi ale podstatná část pocházela z domácích zdrojů.

Titanová houba má zajisté daleko ke slitinám, použitelným ve zbrojním průmyslu, zvládnout její výrobu je podmínka nutná, ne však postačující.

Napsal: 23/12/2008, 15:44
od Rosomak
RAYTHEONe, jak jsem říkal čísla jsou jedna věc, obsah TiO věc druhá.
Možná USA vyrobilo tehdy spoustu titanové houby jako zásobu strategické suroviny, ale se zpracování titanu pro reálné využití mělo obrovské problémy.
Podívej se, co o zpracování titanu říkal v Lockheedu...

Zvládnou výrobu slitin je podmínka zásadní. To je jako kdyby jsi chtěl dělat tranzistor z čistého křemíku.

Napsal: 23/12/2008, 15:54
od reddog
rosomak - to že vracely 80 % dodaného titanu je pravda. Bohužel jsi zapoměl dodat že tento problém byl vyřešen počátkem roku 1961!!! Trošku jsi tu informaci použil podle svého.
Po tomto datu se již tento problém s titanem nemusel řešit.
A neumím si představit jak by případný titan z ruska reklamovaly u výrobce :D

Napsal: 23/12/2008, 15:58
od RAYTHEON
to Rosomák

S těmi problémy při zpracování titanu to asi v USA nebylo tak žhavé když dokázali jako první vyrábět stíhačku, která ho používala. SR-71 byl skoro celý z titanu, čili úroveň zpracování musela být na vysoké úrovni nejpozději v polovině padesátých let. Nebo soudíš že na ten SR-71 koupili licenci v CCCP?

Napsal: 23/12/2008, 16:06
od skelet
Tak myslím, že už jsme se na všem usnesli a je čas jít ženským uždibovat cukroví a vánočku! :lej:

Napsal: 23/12/2008, 16:23
od RAYTHEON
to Skelet

Již tak činím několik dnů a od toho se také odvíjí má současná rozšafná nálada!

Napsal: 23/12/2008, 16:50
od Altaj
Rosomak, preco mam stale pocit, ze titan na F-100 najmenej 12 rokov pred inou sovietskou lietajucou vojenskou technikou ignorujes? Pozri si svoje cisla, dovoz titanu do USA bol pred 1954 nulovy a prace na Super Sabre zacali 1949 a skoncili 1951!!!!
Co znamena, ze USA neskopirovali zo ZSSR ziadnu technologiou ani technologicky postup vyroby titanovych zliatin, na vsetko prisli sami a ovela skor ako rusi + v niektorych ohladoch su dalej (SR-71)

Napsal: 23/12/2008, 17:10
od reddog
Rosomak- První věc
SR-71A vyrobeno 29
SR-71B vyrobeny 2ks
SR-71C vyroben 1ks

YF-12A vyrobeny 3ks

Celkový počet 36ks
Prototypy nepočítám.


Ohledně titanu:
jak jsem již napsal tak tento stav kdy se vracelo 80% dodaného materálu platil jen do roku 1961.

K výrobě titanu .
Výroba se provádí krollovým procesem.Poprve roku 1932 v lucembursku. První výrobní linka na světě!! na výrobu titanu byla postavena v USA v roce 1947!!!!!!!!
Tím je jasné že technologie výroby a zpracování titanu byla první na západě ne v SSSR.
Bohužel jsou zase soudruzi z SSSR druzí.
Jak čím obrábět titan ?Třísky nehoří , hoří a jsou samozápalné velmi jemné piliny či spíše prach.

Jak je vidět nakupovaly USA méně než byla jejich vlastní produkce.

Co se týká slitin tak USA vyrábějí veškeré druhy titanu alfa , beta, nearbeta atd.
Titan na SR-71 jen beta titan.První beta titan byl vyroben také v USA.

Co se týká ČSSR tak první pokusy se svařováním titanu se prováděly v 50let.Experimentální výroba začala v 60let.

Napsal: 23/12/2008, 18:18
od skelet
Altaji řeč není o tom, zda-li v F-100 byl použit titan nebo byl-li to titan sovětský. Řeč je o tom zda-li Amíci kupovali v SSSR titan a zda-li SSSR umělo s titanem řádně nakládat. Na tu první věc si můžeme říct, že se zřejmě jedná o mýtus. Na té druhé se neshodneme. A votom to je :lol:

Napsal: 23/12/2008, 19:11
od xfr
Na jednu stranu jsou schopni a ochotni dělat začátkem šedesátých let ponorky s titanovým trupem a na straně druhé dělají takové anachronismy jako byla T-4.
Myslel som ze prva (sovietska) ponorka s titanovym trupom bola vyrobena az niekedy v 70tych rokoch - teda asi vtedy ked aj T-4. Neviete niekto kedy boli titanove komponenty pouzite v ZSSR prvykrat a na akom type lode/lietadla/rakety ?
SR-71A vyrobeno 29
SR-71B vyrobeny 2ks
SR-71C vyroben 1ks

YF-12A vyrobeny 3ks

Celkový počet 36ks
Prototypy nepočítám.
okrem tchto lietadiel vyrobenych este 13 lietadiel typu A-12