skelet píše:Což samo o sobě nevypovídá o ničem, leda o tom, že je to levnější řešení, které je výrobně a údržbově jednodušší
A proto Rusové vyvíjejí platformu Armata tak, aby bylo možno na ní postavit houfnici a těžké BVP s motorem vepředu (kompromis, protože oba potřebují velký nákladový prostor vzadu) a tank s motorem vzadu.
Pátrači, ani s tou ochranou posádky to není tak úplně pravda.
1) motor vepředu je výrazně zranitelnější než vzadu = vyžaduje silné pancéřování (nepohyblivý tank je zničený tank)
2) tím že je motorový prostor vepředu a bojový až za ním výrazně vzrůstá objem pancéřovaného prostoru = hmotnost
3) vyšší objem pancéřovaného prostoru vyžaduje vyšší hmotnost pancíře
4) nosnost podvozku, hlavně s ohledem na spolehlivost, není neomezená = hmotnost pancéřové ochrany není neomezená = tank s výrazně větším pancéřovaným prostorem musí mít slabší pasivní ochranu než stejně velký/těžký tank s menším pancéřovaným prostorem
POZOR ... mluvím zde o výhodách / nevýhodách koncepce, nikoli o vlastní kvalitě tanku. Každá nevýhoda koncepce se dá do jisté míry eliminovat vlastní konstrukcí. Jak píšeš - nevýhoda "
předního náhonu" se dá eliminovat robustností pásů a kvalitou odpružení. Stejně tak nevýhoda "
zbytečně velkého pancéřovaného prostoru", vzniklého z důvodu potřeby vlastního nákladového prostoru, se dá částečně eliminovat konstrukcí pancíře ...
Obecně ale platí, že při stejné velikosti a hmotnosti se dá tank klasické koncepce postavit pohyblivější a odolnější ... ale bez "kufru"
Merkava je prostě kompromis, vzniklý pro specifické podmínky a specifický způsob nasazení. Nic víc nic míň.
Koncept, který se nikam jinam nehodí ... snad s výjimkou saharských států.
Jinak souhlas, to že s tímto tankem dosáhli skvěle vycvičené posádky IDF výrazných úspěchů v bojích s ruskými tanky s ne tak době vycvičenými posádkami je úspěchem hlavně těch tankistů IDF.