Stránka 10 z 19

Merkava

Napsal: 26/3/2009, 15:45
od komisař
Posílám obrázek, který jsem udělal na tankovém dni v Lešanech 2007. Za pozornost stojí tloušťka zadního pancíře. Mluvil jsem s těmi, kdo prováděli výsadek a ti mi řekli, že si nesměli dovnitř vzít fotoaparát ani mobil.
Obrázek


Řez Merkavou vím, že mám, ale nemohu najít. Až najdu, doplním.

Prozatím doplňuji systém modulárního pancéřování
Obrázek

Napsal: 9/11/2010, 18:33
od Ionor
Neviete s akou prieraznosťou používal Izrael muníciu do kanónu na Merkavách MK.3 v roku 1995?

Napsal: 14/11/2010, 21:12
od skelet

Napsal: 20/11/2010, 14:47
od skelet
Jak se zdá, tak Merkava 4 i Nammer byly uvolněny k vývozu
http://www.atmonline.cz/news/2010/listopad/181110b.htm

Napsal: 20/11/2010, 15:25
od Padouch
Ten Nammer stojí přibližně stejně jako jedno vozidlo Iveco pro AČR.. Kdyby na ministerstvu seděli rozumní lidé, mahla by být naše armáda uplně někde jinde.

Napsal: 20/11/2010, 16:32
od Alchymista
Správa z roku 2008:
Ozbrojené síly Velké Británie po standardním tendru podepsaly smlouvu na dodávku 400 kusů vozidel Iveco LMV. Průměrná cena dosáhla po přepočtu 10,5 mil.Kč za jedno vozidlo.
Při nákupu čtyř vozidel pro AČR cena za jedno vozidlo dosáhla 25 mil.Kč
-------------------------
Norsko (objednávka 2006, dodávka 2006-2007) - 25 kusov za 8 mil. € = 320 000 € za kus
Španielsko (dodávky 2008) - 120 kusov za 37,2 mil. € = 310 000 € za kus
Rakúsko (objednávka 2008, dodávky 2010-2016) - 150 kusov za 104 mil. € = 633 000 € za kus, ale vrátane vybavenia v šiestich verziách a zbraňových staníc.
-------------------------
Takže podľa cien Iveco LMV pre AČR a pre iné armády by Narmer pre AČR bol za dobrú cenu asi tak $5-6 mil. :-?
Potvrdzuje to i skúsenosť s Pandurmi...

Napsal: 20/11/2010, 19:26
od Ionor
Namer je za 3 mil.$ podľa wiki, 5 milionov stojí Merkava 4. Židia sú známy obchdníci, ale takú prirážku by snaď Česko nedostalo pokiaľ ešte beží sériová výroba.

Diskusia na Tanknete o tom, že Izrael hľadal pomoc s výrobou Namerov v USA kôli zachovaniu tempa produkcie Merkav Mk.4.
http://208.84.116.223/forums/index.php?showtopic=30357

Napsal: 16/9/2011, 22:57
od skelet

Re: Tanky Merkava

Napsal: 28/8/2016, 19:41
od arten
zaujímavé video z továrne kde sa vyrábajú Namery a Merkavy. Vidno detaily konštrukcie atď.:
https://www.youtube.com/watch?v=HmHETzd ... e=youtu.be

Re: Tanky Merkava

Napsal: 8/9/2016, 19:58
od Rase
Je to už trochu starší zpráva, ale narazil jsem na ni až teď. Zástupci Izraele a Singapuru podepsali kontrakt na nákup padesáti nových Merkav Mk.IV. Celkem za 500mil.$. Izraelská vláda schválila jejich prodej a kontrakt byl schválen i vládou USA, která dodává pro tanky klíčové součástky (motor, kanón atd.). Zmíním že od roku 2007 Singapur provozuje 182 ojetých Leopardů 2A4, které jsou momentálně modernizovány na standard 2SG (část je ponechána na náhradní díly). Rozpočítaná cena vychází na 10mil.$ za vozidlo, ale jedná se o kompletní cenu kontraktu (tedy i vybavení a nejspíš i zázemí, pokud jde i o servis a náhradní díly mi není známé). Zda momentálně probíhá výroba, nebo byl nákup zrušen, nemám tušení.

Zdroj:
http://defence.pk/threads/singapore-buy ... -4.322336/
https://forum.lowyat.net/topic/3279200/all

Re: Tanky Merkava

Napsal: 8/9/2016, 21:16
od kenavf
Rase píše:Je to už trochu starší zpráva, ale narazil jsem na ni až teď. Zástupci Izraele a Singapuru podepsali kontrakt na nákup padesáti nových Merkav Mk.IV. Celkem za 500mil.$. Izraelská vláda schválila jejich prodej a kontrakt byl schválen i vládou USA, která dodává pro tanky klíčové součástky (motor, kanón atd.). Zmíním že od roku 2007 Singapur provozuje 182 ojetých Leopardů 2A4, které jsou momentálně modernizovány na standard 2SG (část je ponechána na náhradní díly). Rozpočítaná cena vychází na 10mil.$ za vozidlo, ale jedná se o kompletní cenu kontraktu (tedy i vybavení a nejspíš i zázemí, pokud jde i o servis a náhradní díly mi není známé). Zda momentálně probíhá výroba, nebo byl nákup zrušen, nemám tušení.

Zdroj:
http://defence.pk/threads/singapore-buy ... -4.322336/
https://forum.lowyat.net/topic/3279200/all
Niekoľko krát sa tu spomínalo že Merkava je navrhovaná na "Izraelské" bojisko(tuším kvôli pevnému terénu).Nebude mať v Singapúre problém?

Re: Tanky Merkava

Napsal: 8/9/2016, 21:53
od Rase
Vzhledem k tomu, že nemají problém provozovat Leopardy, těžší o přídavný pancíř (2SG), asi to pro ně není problém. Váhový rozdíl je dost malý - 62 proti 65ti tunám u Merkavy MkIV.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 8/9/2016, 23:01
od arten
No neviem, zdroj je bmpd a keď som to narýchlo hodil do googla, žiadne oficiálne noviny/zdroj to zatiaľ nepotvrdzujú.
Ináč, načo sú malému ostrovu tanky... ale OK prápor by sa ako podpora uživil. Ale načo 200 Leopardov? A načo 250 tankov dvoch typov... nechápem.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 8/9/2016, 23:16
od Skeptik
Rase píše:Vzhledem k tomu, že nemají problém provozovat Leopardy, těžší o přídavný pancíř (2SG), asi to pro ně není problém. Váhový rozdíl je dost malý - 62 proti 65ti tunám u Merkavy MkIV.
Nešlo o váhový rozdíl, šlo o to, že Merkava má ten nešťastný "přední náhon" = motor vpředu.
To znamená, že hnací kolo napíná pás po celé jeho délce - jinak řečeno "tahá" za horní část pásu. U klasického tanku s motorem vzadu je to odlišně - hnací kolo "sune" tank po položeném pásu.
Na tvrdém podkladu to zas až tak patrné není, ale v měkkém terénu (bahno, sníh apod.) to má výrazně snižovat průchodnost.
V tvrdé kamenité Negevské poušti to tedy nevadí, ale v rozbředlém prostředí tropického lesa na Singapuru ....
Ledaže by předpokládali pouze boj v industriální části země.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 00:02
od Zemakt
Myslím, že toto zde již bylo několikrát vyvráceno.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 00:56
od Skeptik
Zemakt píše:Myslím, že toto zde již bylo několikrát vyvráceno.
Vyvráceno ne, jen někteří zde psali, že s tímto hodnocením nesouhlasí ... což je jejich svaté právo.

Konstruktéři tanků si o tom ale nejspíš myslí svoje ... viz počet tanků s předním náhonem.

Ostatně americké M3 Grant a M4 Sherman měli "přední náhon" ... byť motor vzadu. Jejich výkony v terénu (a hlavně na bahně, v písku a při stoupání), stejně jako spolehlivost pásů, byly horší než u odpovídajících konstrukcí ... a to včetně mnohem těžšího PzKpw V Panter. Ostatně všechny další americké tanky M26 Pershing a M47 Patton měli klasickou koncepci s motorem i převodovkou vzadu.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 06:48
od skelet
Což samo o sobě nevypovídá o ničem, leda o tom, že je to levnější řešení, které je výrobně a údržbově jednodušší

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 06:53
od Pátrač
Tento spor je stály a zajímavý. I mě kdysi zaujalo, proč mají Merkavy toto uspořádání pojezdového ústrojí. Upřímně řečeno to vypadá dost divně. Je to asi hlavně dáno tím, že od počátku šlo o to, aby mohly přepravovat výsadek a není tedy možno aby tento vysedal přímo ve směru jízdy nebo jeho vysazování nutilo tank manévrovat.

V druhém kole je to posedlost IDF chránit lidi. Motor a převodovka v předu jsou de facto další vrstvený pancíř.

Nevýhody takto uspořádaného pohonu jak je popisuje Skeptik jsou asi relevantní, ale je fakt, že Merkavy běhají jak čamrdy a spolehlivost jejich pohonu je příslovečná. Možná tomu napomáhá jejich způsob odpérování, který výrazně pojezdovému ústrojí ulevuje.

Merkavy ale na druhou stranu nikdy nebyly v boji s kvalitní tankovou silou nepřítele. Je otázka jak by to vše vypadalo, kdyby se utkaly s egyptskými Abramsy, jordánskými Challengery a dalšími obludami v regionu.

Já je viděl na vlastní oči v pohybu a to 1 a 4 a ty vozejky fičej jak meluzína.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 08:12
od Skeptik
skelet píše:Což samo o sobě nevypovídá o ničem, leda o tom, že je to levnější řešení, které je výrobně a údržbově jednodušší
A proto Rusové vyvíjejí platformu Armata tak, aby bylo možno na ní postavit houfnici a těžké BVP s motorem vepředu (kompromis, protože oba potřebují velký nákladový prostor vzadu) a tank s motorem vzadu.

Pátrači, ani s tou ochranou posádky to není tak úplně pravda.
1) motor vepředu je výrazně zranitelnější než vzadu = vyžaduje silné pancéřování (nepohyblivý tank je zničený tank)
2) tím že je motorový prostor vepředu a bojový až za ním výrazně vzrůstá objem pancéřovaného prostoru = hmotnost
3) vyšší objem pancéřovaného prostoru vyžaduje vyšší hmotnost pancíře
4) nosnost podvozku, hlavně s ohledem na spolehlivost, není neomezená = hmotnost pancéřové ochrany není neomezená = tank s výrazně větším pancéřovaným prostorem musí mít slabší pasivní ochranu než stejně velký/těžký tank s menším pancéřovaným prostorem

POZOR ... mluvím zde o výhodách / nevýhodách koncepce, nikoli o vlastní kvalitě tanku. Každá nevýhoda koncepce se dá do jisté míry eliminovat vlastní konstrukcí. Jak píšeš - nevýhoda "předního náhonu" se dá eliminovat robustností pásů a kvalitou odpružení. Stejně tak nevýhoda "zbytečně velkého pancéřovaného prostoru", vzniklého z důvodu potřeby vlastního nákladového prostoru, se dá částečně eliminovat konstrukcí pancíře ...
Obecně ale platí, že při stejné velikosti a hmotnosti se dá tank klasické koncepce postavit pohyblivější a odolnější ... ale bez "kufru" :)

Merkava je prostě kompromis, vzniklý pro specifické podmínky a specifický způsob nasazení. Nic víc nic míň.
Koncept, který se nikam jinam nehodí ... snad s výjimkou saharských států.
Jinak souhlas, to že s tímto tankem dosáhli skvěle vycvičené posádky IDF výrazných úspěchů v bojích s ruskými tanky s ne tak době vycvičenými posádkami je úspěchem hlavně těch tankistů IDF.

Re: Tanky Merkava

Napsal: 9/9/2016, 09:32
od Pátrač
No když už nic, alespoň je to důkaz, že Stát Izrael neplánuje invazi do Evropy. Merkavy by zde asi měly vážné potíže s mobilitou. A ano je to kompromis a je to kupodivu celkem dobře vyřešený kompromis.

Kdysi jsem četl nějakou diskusi, kde se vážně uvažovalo jestli je to ještě tank, nebo nějaká nová kategorie zbraňového systému.