Můj návrh MBT č.2
...Má podobnou koncepci jako předchozí návrh jen je podsatně vylepšený.
Při pokusu navrhnout co možná nejnižší korbu –tedy osádka téměř leží a motor je typu boxer jsem narážel na problém značného nárůstu délky korby,neboť motor jsem musel umístit za věž. Existuje ale řešení a to omezit výšku motoru na minimum.Nejednodušší cesta jak zvýšit výkon motoru typu boxer ,aniž by narostla jeho výška je 1. přidání několika válců ,2.omezení zdvihu a 3.zvětšení vrtání válců. Ztrátu točivého momentu vlivem bodu 2. kompenzuji bodem 3. ,vlivem bodu 2.mohu navíc zvýšit o něco otáčky a bod 1. mi přirozeně též zvyšuje točivý moment. Jenže vlivem bodu 1. a 2. mi značně naroste délka motoru a zvětšovat vrtání též nemohu libovolně. Tak mne napadlo jako ideální použití oválných válců,prostě dva válce vedle sebe spojím v jediný oválný,přičemž zachovám dvě klikové hřídele i počet ventilů. Zvýším tak objem válců aniž by mi narostla délka a výška motoru.Samozřejmě nebylo by to bez komplikací,nicméně technicky proveditelné by to bylo a podle mne by to stálo za námahu (kterou si s tím dala i automobilka Honda i když důvodem bylo obejitíí pravidel při závodech) .
Malá výška motoru je v mém návrhu totiž základ. Na rozdíl od mého prvního návrhu by šlo nad motor umístit nabíjecí automat,přitom výška korby by nepřesáhla průměrnou výšku trupů současných ruských tanků.
Osádka v korbě(Tří členná) téměř leží takže je nad ní možno umístit poměrně silný vrstvený pancíř .
Věž by díky umístění munice v korbě nebyla též větší než u ruských tanků a byla by tvarována podle mne optimálním způsobem ve smyslu schopnosti obstát zásah shora. Použil jsem na každý bok jeden plát skloněný pod mírným úhlem jak vzhledem k podélné tak příčné ose věže,takže by tvořil většinu plochy z horního tak i částečně předního a bočního pohledu,přitom při daném sklonu by při síle(fyzické, odolnost vůči heat kolem 500mm) cca. 300mm tvořil velmi silnou vrstvu překážku vůči nebezpeční z horizontu tak i při šikmých dopadech z horní sféry.
Jak je vidět z obrázku použil bych též prokládaná pojezdová kola o velkém průměru ala Panther.Výhodami by bylo rovnoměrnější rozložení hmotnosti tanku na pás a zem,tedy větší průchodnost terénem,kola by vzhledem k umístění motoru a osádky v dolní části korby představovala pro tyto dva "elementy" tanku ideální představný pancíř(přičemž kola by mohla být k této funkci speciálně kostruována).Nevýhody by byly ale též podstatné.jednak malá výška tanku a velký průměr kol by prakticky vylučoval využití prostoru nad pásy,neboť by bylo nutné zachovat přijatelný výkyv kol (a i tak by byl maximálně 40 cm což mi ale přijde zcela dostatečné)a také samozřejmě složitost tanku a hmotnost odpružení by se zvýšila.
Přesto mi přijde přínos použití takovéhoto typu pojezdu( v tomto konkrétním případě) větší než nedostatky.
Osádka by byla od munice oddělena přepážkou a palivovými nádržemi,konstruovanými navíc tak aby tvořili pro uložení munice dodatečný pancíř proti heat projktilům.
Slložení pancíře: Jednalo by se o klasický pancíř použitý sověty u Téček,tedy ocel-sklolaminát-ocel až na to že by byl doplněn o vrstvu karbidu wolframu,takže by šlo o ocel-stef-KW-stef-ocel.Tato poměrně jednoduchá úprava by měla dvojí efekt. Jednak karbid wolframu, vzhledem k extrémní hustotě a tvrdosti, by sám o sobě přidal na odolnosti vůči apfsds i heat, ale také by se do schématu přechodů řídké-husté-řídké-husté(vzduch-ocel-stef-ocel)přidal jeden extrémní(sklolaminát-karbid)čímž by se účinek KW umocnil.V podstatě se jedná o takovou (zdravější a možná i pro většinu států dostupnější)alternativu DU pancíře použitou na Abramsech.
Na střeše korby nad osádku bych místo první vrstvy sklolaminátu použil karbid křemíku vyztužený wolframovými vlákny.Na tomto místě by nehrozil útok APFSDS ani HES a karbid křemíku by zajistil větší erozi kumulativního paprsku přičemž by byly zachovány přechody mezi různě hustými prostředími. I kdyby tento pancíř zvyšoval cenu byl by nutný vzhledem k omezení prostoru pro stropní pancíř a výkonům dnešních PT střel.
Tloušťkový ekvivalent proti APFSDS munici by se u schématu ocel-stef-KW-stef-ocel podle mého dohadu pohyboval proti KE munici 0,8-1 proti HEAT 1,5-1,7(asi jako u DU pancíře),u schématu ocel-KK-KW-stef-ocel pak u heat (možná) 1,7 až 2. Dno a záď věže i korby by byly tvořeny titanovým popřípadě hliníkovým pancířem.
Výška tanku by nepřesáhla 2,2 metru,délka by byla kolem 6 ti metrů šířka kolem 3,6 metru,hmotnost do 45 tun,výkon motoru by se pohyboval mezi 1200-1500 koní(odhad),zásoba munice cca.20 kusů.
Kanón bych zvolil s ohledem na použitou munici radši "kratší a širší" tedy bych preferoval větší ráži při menší relativní délce,konkrétně 135mm L 35-40 s hladkým vývrtem.
Výhody mé koncepce ? Osádka i motor jsou v místě které je z velké části kryto terénem,navíc jsou kryty pojezdovými koly ,jež jsem i z důvodu ochrany koncipoval jako prokládaná a která díky tomu představují téměř ideální představný pancíř.
Dále při zachování všech nutných prvků pro boj a velmi silném stropním pancíři má tank velmi malé rozměry a hmotnost,zejména pak délka tanku je menší dokonce než u ruských strojů podobné kategorie.Tank má velmi dobré jízdní vlastnosti(kanón minimálně přesahuje přes obrys tanku,malý měrný tlak na půdu,vysoký měrný výkon motoru)a podle mne čisté linie a kompaktní tvar snižují demaskující faktory(stejně jako umístění motoru těsně nad zem).
Munici by byla kapitola sama pro sebe. Už dávno mne napadlo ( a je to jen nápad,mohu se mýlit)že kasický tvar projektilů(klasickýhch ala WW2, ne apfsds)není z areodynamického(ale ani z hlediska účinku) hlediska ideální,podle mne špice projektilu by měla mít spíše lahvovitý tvar, tedy měla by být zaoblená dovnitř a ne ven(viz .obr.). Je to intuitivní nápad,takže ho nedokážu u areodynamiky zdůvodnit,nicméně u průbojnosti by se u mého tvaru kombnovala vysoká hmotnost projektilu a malý čelní průře.Zpočátku by tedy špice udělala malý otvor(přičemž by velká kinetická energie střely koncentrovala ve velmi malé oblasti a střela by tak ztratila mnohem méně energie)a plným průřezem by střela přžekonávala už z velké části narušené okraje zbytku pancíře.Samozřejmě špice střely by musela pravděpodobně být z wolframu aby vydržela tak extrémní namáhání,ale to není technicky neřešitelný problém.
Moderním využitím mého nápadu(neboť s příchodem apfsds by můj tvar střely trochu u tanků ztrácel smysl)by byla kombinace kinetického a "chemického" působení-ve zkratce špice střely,jež by pronikla dynamickým pancířem a prvními vrstvami pancíře, by byla z wolframu,v těle by pak byla kumulativní nálož, jež by explodovala se spožděním a pronikla zbytkem pancíře.Celé uspořádání ukazuje obrázek.Samozřejmě je to idea,velkou otázkou je např pevnost těla střely při probíjení kinetickým činkem,kdy by hrozilo narušení kumulativní nálože(to by se dalo řešit např.zpevněním ocelového těla uhlíkovými vlákny),druhou komplikací, jež mne napadá, je oslabení účinku nálože špicí střely.Velkou otázkou je jaké by tato střela měla oproti APFSDS munici výhody. To nedokážu odpovědět,možná větší rezistenci vůči ERA a celkově větší průbojnost(proti některým typům vrstv.pancíře).Za experta na munici se však nepovažuji tak jsem zvědav na vaše názory.(na munici i tank)