Stránka 10 z 38

Napsal: 2/10/2010, 19:18
od skelet
Chudák malý sotva umí chodit a vy už na něj dáváte tankový kanón :lol:
Výhoda kráčejícího podvozku je v tom, že překážku může překročit nebo přeskočit. To první dnešní prototypy absolvují s obtížemi, to druhé bude zatím "vlhkým" snem jejich tvůrců.
Rychlou přepravu z místa na místo poměrně šikovně vyřešili japonští tvůrci anime Ghost in the Shell: Stand alone complex (z ní čerpali tvůrci Matrixu). Kde byly používáni arachnoboti Tačikomy. Ty na krátké vzdálenosti chodili, na dlouhé pak používaly klasické kola
http://www.collectiondx.com/system/file ... koma-1.jpg
http://www.facepunch.com/showthread.php?t=776061
http://www.youtube.com/watch?v=y_u9q31ITdU

Napsal: 2/10/2010, 20:20
od Ionor
Ehm
Obrázek

Možno sa pokúsim aj ja vytvoríť niečo, ale neskôr a realnejšie :lol:

Napsal: 2/10/2010, 20:38
od skelet
Přidej tomu pár nohou navíc. Budeš mít lepší stabilitu :wink:

Napsal: 2/10/2010, 21:49
od asija
heh, vidim ze se Ionor uz cinil, chtel sem mu udelat radost a skusil sem dat vez z M1A1 na dve nohy :)

Zakleknout a pal !

Obrázek

Napsal: 2/10/2010, 22:32
od Alchymista
Detto - druhý či tretí pár nôh mu prospeje. :-?

Vidím, že som príspevkom pichol do správneho osieho hniezda. To je dobre, objavilo sa tu niekoľko celkom zaujímavých vecí.

Predovšetkým, ako naznačili obe skupiny videí, ktoré poslal skelet, existujú nateraz dva hlavné prakticky rozvíjané smery smery kráčajúcich prostriedkov - kráčajúce roboty pre transport menších nákladov - "robotické mulice" (neskôr využiteľné i na bezposádkové zbraňové platformy) - a rozšírenie silových možností ľudského vojaka - exoskeletony.
Na druhom videu o kráčajúcom robote BigDog od Boston Dynamics je dobre vidno pokrok, ktorý bol dosiahnutý za posledné obdobie. Je to už totiž tretí či štvrtý zostrih záberov z testov. Pokrok dobre vidieť u testu pokĺznutia na ľade. Na najstaršom videu, ktoré som videl, bol test robený v hale a robot na závese - pri pokĺznutí padol na bok do závesov. Na novšom chvíľu balancoval a potom "zaľahol" - spustil sa na "predlaktia" a po chvíli začal pomerne neúspešne skúšať akési plazenie do strany. Teraz to už celkom dobre ustál vo vztýčenej polohe.
K robotom typu BigDog - pokiaľ sa nepodarí výrazne zlepšiť stabilitu, zostanú aj naďalej "bezposádkové" - už obsedieť na ňom (alebo "v" jeho násobne zväčšenej verzii) by bol výkon hodný skúseného jazdca pre rodeo. Aj rozumná stabilizácia pozorovacích prostriedkov by bola celkom komplikovaná.
Ďalšou otázkou by bol výkon pohonu - celkom evidentne je v ňom namontovaný spaľovací motor, možno z väčšej motorovej píly, s výkonom aspoň pár kilowattov. Bezposádkové kolesové či pásové vozidlo by zrejme s rovnakým motorom dosiahlo väčšiu nosnosť a rýchlosť, aj keď možno nie priechodnosť.
To by bol asi prvý veľký problém kráčajúcich prostriedkov - výkonová efektivita kráčavého pohonu. (Argument, že nepoznáme zvieratá na kolieskach neberiem - živý organizmus počas evolúcie nie je schopný vytvoriť na svojom tele voľne rotujúcu časť. Bráni tomu nevyhnutné prerušenie krvného riečišťa a nervových dráh na deliacej ploche a tiež fakt, že "koleso" musí byť na rozdiel od "nohy" plne funkčné už od počiatku.)
Druhým je potom riadenie a stabilizácia. Ako pripomenul Asija, hlavnú časť sily pre pohyb vyvodzuje v živých organizmoch len niekoľko málo hlavných svalov, a ostatné slúžia predovšetkým na stabilizáciu polohy a tažiska. Podstatné ale je, že riadenie "hlavných" svalov je napodiv menej komplikované, ako riadenie tých "pomocných", ktoré zabezpečujú stabilitu. Aj keď je ich výkon relatívne malý, náročnosť na presnosť a rýchlosť reakcie je väčšia a zložitejší je i algoritmus riadenia.

Zaujímavou oblasťou sú exoskeletony, ktoré majú vo vojenstve dva hlavné smery vývoja - exoskeletony pre manipuláciu s ťažkými bremenami pri obsluhe techniky ("exokeletonické manipulátory") a prostriedky pre zvýšenie nosnosti ľudského vojaka ako nosiča nákladu ("exoskeletonické nosiče"). Kým u prvých je dôležitá predovšetkým nosnosť a presnosť manipulácie a autonómia činnosti nie je príliš významná, u druhých je to skôr naopak. V oboch prípadoch sa však dá riadenie výrazne zjednodušiť tým, že na časť procesov spojených s udržaním rovnováhy sa využije snímanie reakcií ľudského používateľa.

Napsal: 2/10/2010, 22:47
od kopapaka
Ionor:
Pokud by ten robot podle tvého obrázku byl někdy zaveden a někdo by začal vyrábět jeho model, asi by trhl rekord v prodeji.
Kupovaly by ho totiž i ženy :mrgreen:

Ale podle mě by bylo výhodnější jít u kráčejících robotů cestou miniaturizace, jako náhrada jednotlivých vojáků...
Hlavní výhodou by totiž byla možnost prodeje i v civilním sektoru.
Navíc větší množství ( velmi ) levných strojů by fungovalo i jako svérázný detekční přístroj. Útok na jednotlivce nebo rozptýlenou skupinu by ukázal kde je protivník a při tom by ztráta několika podobných zařízení neznamenala žádnou katastrofu...

Napsal: 2/10/2010, 23:08
od Ionor
asija: invázia modifikovaných Egyptských Abramsov do Izraela 8-)

kopapaka: je to rodený playboy :)

Nejaký big dog čmuchač by sa armádam rozhodne hodil. s M2 guľometom namiesto chvosta, alebo s raketometom, ideálny protitankový prostriedok ktorý by mohol liezť po svahoch a hľadať slabé miesta.
Myslím, že aj väčšie stroje s viac univerzálnou výzbrojou majú budúcnosť v malých počtoch, pre jednotky rýchleho nasadenia to môže byť neodceniteľná zbraň podpory. Ľahké a stredné váhy mi prídu celkovo veľmi reálne čo sa týka nasadenia v budúcnosti s lokálnymi konfliktami, pre vyčerpávaciu vojnu sa nehodia, ale tá snaď tak skoro ani nehrozí.

Napsal: 2/10/2010, 23:36
od kopapaka
Já měl na mysli tohle :D

Obrázek

Obrázek

Napsal: 3/10/2010, 00:02
od Ionor
kopapaka: yep "final frontier", povedal by som, že najväčšou brzdou technologického vývoja bola a je pohonná jednotka, kedy sa vyvynie dostatočne kompaktný a cenovo únosný zdroj pre niečo podobné aspoň na 24h teda netuším.

Napsal: 3/10/2010, 00:23
od kopapaka
Ionor: "final frontier" ?

Kolik by tak mohlo být potřeba?
Nezvládl by to malý benzínový agregát + běžné baterie pro období klidu?

Hodně by záleželo na způsobu nasazení, pokud by jako základní jednotka bylo pěchotní družstvo, tak by se ti roboti mohli přesunovat jako mechanizovaná pěchota v nějakém vozidle. Jen by to BVP pro roboty mohlo být mnohem menší ( přímo tihle jsou dokonce skládací ). Navíc bych ty roboty vybavil koly, třeba pro jízdu v " kleče " , humanoidní forma by se používala jen tam kde by na kolech nevyjeli.

Navíc si říkám, velkovýroba takových robotů by značně zjednodušila všelijaké zbraňové stanice na vozidlech, stačilo by namontovat zbraň a přidat úchyt robota... Spousta možností využití....

Napsal: 3/10/2010, 00:52
od asija
droidy a dalsi humanoidni roboty uplne nesnasim (teda krome tech co se zbali do klubicka). Nepripada mi ze by neco podobneho cloveku bylo idelni pro boj. Schazi tomu napaditost a dumysl.

asi jako tomuhle tankbotu co jsem prave vymodeloval :)
Obrázek
jedina myslenka tam je ze slapy jsou tvoreny pneumatikou na plocho ktera se neoreticky muze otocit o 90° a pak po ni muze bruslit :D

jinak skousel jsem odhadnout jak vykony/silny by musela byt noha 20t robota aby se ji dokazal odrazit 10m daleko v dobe pod 1sekundu. Vyslo mi 50t sily a 1MW vykonu. To neni zas tak nerealne.

Napsal: 3/10/2010, 01:40
od Alchymista
Odraziť sa do skoku je len menšia polovica celej srandy - na rovnakom (skôr kratšom) úseku dráhy ako dráha odraz musí byť stroj schopný aj absorbovať náraz pri dopade.

Napsal: 3/10/2010, 01:58
od asija
Utlumit doskok je precijen mensi problem nez tu energii vyrobit

btw. tohle znate?
http://www.youtube.com/watch?v=CufN43By ... re=related
samozdrejme to moc nepomuze pri nejake slozitejsi koordinaci, ale je podle me uzitecne mit zaklad jak predavat vetsinu vykonu potrebneho k pohybu klasickym motorem a prez rigidni snadno odpruzitelnou kostru nizke hmotnosti.

Napsal: 3/10/2010, 10:06
od skelet
Jsem rád, že Masamune Širó inspiroval nejen bratry Wachowské, ale i palbáky :lol:
Vzpomněl jsem si na jeden český vynález z let padesátých/šedesátých. Jednalo se o kolo, které bylo tvořeno velkým množstvím "balónů" přičemž každý měl regulaci tlaku. Existoval minimálně jeden prototyp, který měl velmi dobré jízdní vlastnosti. Takové kolo by se dalo velmi dobře použít pro kráčející vozidla.

Napsal: 3/10/2010, 10:37
od skelet
Sice bych měl své příspěvky spojit, ale snad mi to moderátor promine :rotuj:
http://www.stream.cz/video/481583-roboticky-pes

Napsal: 3/10/2010, 11:56
od Alchymista
Asija, aby Jansenov mechanizmus fungoval aspoň "dosť dobre", potrebuje najmenej štyri páry nôh a aj tak má celkom vážny problém s pohybom a stabilitou na inom ako hladkom vodorovnom povrchu. Z princípu vychádza vysoký v porovnaní s dosiahnuteľnou dĺžkou kroku, má vysoko položené ťažisko a nevyhnutne celkom vysoký počet nôh, má tiež problém so zmenou smeru pohybu a pohybom do strán. A to nerozoberám biednu priechodnosť, ktorá jediná sa dá ako tak riešiť teleskopickým usporiadaním koncov nôh.
Navyše s ohľadom na konštrukciu "kráčavého" mechanizmu a nohy je celkom problém do neho rozumne umiestniť užitočný náklad. Samozrejme, je možné urobiť platformu medzi dvomi skupinami nôh, ale potom rýchlo klesne už i tak neveľká relatívna priechodnosť (pomer medzi rozmermi prostriedku a rozmerom prekážky, ktorú je schopný prekonať).
Porovnaj si možnosti a schopnosti Jansenovho mechanizmu ako nejjednoduchšej simulácie kráčavého pohybu a hoci videá z projektov LittleDog a BigDog od Boston Dynamics, ktoré postoval skelet - rozdiel je doslova "nekonečný". Jansenov mechanizmus je dobrý len na ukážky a hračky, ale na praktické použitie sa nehodí, dokonca ani v "polovičnej" či "jednonohej" verzii. Pokiaľ od nohy vyžaduješ čokoľvek viac, ako aby sa len hýbala, na Jansenov mechanizmus zabudni - jeho jedinou výhodou je jedno miesto kde je vyvodzovaná pohonná sila, inak nemá žiadnu dobrú vlastnosť.

Napsal: 3/10/2010, 12:42
od Ionor
kopapaka: final frontier - konečná hranica, pre Star Trek to bol vesmír pre robotiku trebars ten humanoidný robot.

Môj koncept podvozku hybridu nazvaný Crossfighter.
Výhody:
-spotreba na cestách
-automaticke dosadnutie na kolesá v prípade výpadku energie alebo poškodenia
-možnosť zaprieť sa prednými kolesami pri prekonávaní prudkého stúpania v chodiacom móde
-vysoká odolnosť voči IED a mínam v obidvoch režimoch


Obrázek

Napsal: 3/10/2010, 13:00
od skelet
To poskládání noh nevidím tak reálně. Ono ti to při dostatečném dimenzování zabere hodně místa. Navíc dvounohá koncepce je dosti náchylná na balanc. Což ti bude dělat problémy za silného větru, střelbě větší ráží a na klouzavém terénu. A to už vůbec nemluvím o tom, že když šlápne na minu, tak mu to urve packu a rozbije si pak ciferník. To u vícepárových vozidel hrozit nebude. A přeci nechceš, aby tvůj výtvor dopadl jako ED209 z Robocopa :rotuj:
http://skyosorioblogger.files.wordpress ... ed-209.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=FNckavq9fiY

Napsal: 3/10/2010, 13:19
od Ionor
Od 40t stroja nečakám, že bude liesť po schodoch :), každopádne schody v meste by zdolať dole mal vpohode kolesami a postup hore v prípade extrémne strmích vysvetľuje tretia výhoda.

O vychyľovaní vetrom vzhľadom na šikmé skosenie (predok a zadná časť 60 stupňov a boky 45) a váhu nehrozí. U zbraní záleží na type, 120mm L/55 na to rozhodne montovať nebudem, ale autokanóny rakety, mortáre, granátomety a EM zbrane to môže niesť v pohode.
Mína pri dostatočnom pružení tých trojuholníkov taktiež veľa nespraví, (vezmi si ako automaticky koriguje big dog alebo hoci aj ty keď do teba niekdo sotí). V klzkom teréne sa dajú tie trojuholníky nasmerovať dole a nikdo netvrdí, že spodok musí byť hladký je to len koncept.
Dvojnohé sa budú vyvýjať tak či tak pre humanoidné roboty a osobne v nich vidím väčší potenciál, aj príroda dvojnožce vyselektovala ako dominantný druh, stejne ako dravé saury z dôb Dinosaurov boli dvojnohé...

Napsal: 3/10/2010, 13:36
od skelet
NO nemyslel jsem na ty schody, ale spíš na to co se stane, když mu jedna noha vypoví službu :wink:
Poryv větru zacloumá s každým, znáš to od sebe jak pak lavíruješ, a řidiči to znají taky dobře jak jim to cukne s autem.
I kdyby jsi tam dal špuntovku v podobě 30mm kanónu, tak by ti to s těžištěm zacloumalo, takže bys potřeboval široké chodidla.
To samé s minou. Když ti mina bouchne pod chodidlem, tak ti to urve minimálně velkou část z něj. Tím se ti zmenší nebo zničí základna. Pokud ti bouchne mina pod nohou vícepárového vozidla, tak se neskácí na zem, ustojí to. A po výměně poškozené části je opět bojeschopný. Dvojnožka padne na zem jak podťatá.
Navíc nevím jak tobě, ale mě to na ledě klouže podstatně více než mému vlčákovi. Jasně i on si nabije sem tam tlamu, ale pohybuje se po ledě jistěji. Je to tím, že má váhu rozloženou na více místech, zatímco tvor dvojnohý ji přenáší jen na jednu nohu a tudíž je to pro něj více riskantní.